Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Bellyboy

Medlem
Kände mig bra bucklig när klockan ringde vid 04:30. Svårt att urskilja om det var normalläget eller något extra. Började cykla och märket snabbt att nacken inte lirar, jag har visst nackspärr visade det sig!
Chefen benådade mig och släppte mig en timme tidigare, fint. Nu kan jag se efter min stackars nacke.
Efter någon kilometer hör jag ett bekant ljud , en jävla punka. Varken slang eller verktyg låg i väskan.
40minuter promenad med landsvägsskor och lutande huvud. Fredag!

simson

Aktiv medlem
Tror jag hade motvind åt alla håll, alla dagar. Måste vara något rekord.
Nu är det helg, dottern har bestämt pizza. Slippa laga maten? Win!
Kan bara hålla med , vindarna har varit skumma den här veckan, ingen pizza för mig dock....
Lite gnäll oxå , folk är fan kassa på att hålla avstånd , fast vi cyklar ute så behöver man inte ställa sig så nära att man gnuggar armbågar , gärna tråckla sig fram i plåttunneln uppe på slussen , så långt fram att man inte ser att blir grönt, för att sen rulla iväg i knapp styrfart uppför götsgatsbacken , fan börjar bli en surgubbe, ouch 🤪
Fuckcancer
Kämpakrya
Mange

MrSthlm

Aktiv medlem
Kände mig bra bucklig när klockan ringde vid 04:30. Svårt att urskilja om det var normalläget eller något extra. Började cykla och märket snabbt att nacken inte lirar, jag har visst nackspärr visade det sig!
Chefen benådade mig och släppte mig en timme tidigare, fint. Nu kan jag se efter min stackars nacke.
Efter någon kilometer hör jag ett bekant ljud , en jävla punka. Varken slang eller verktyg låg i väskan.
En mycket imponerande prestation i sig, jag skulle tagit taxi. ;-)

Peter G

Aktiv medlem
För jävligt… slå på Netflix och vila.

kais01

Aktiv medlem
mött minst tre stockholmscyklister med dubbdäck senaste veckan. lite på övertid så här fem veckor före midsommar?

själv har jag iofs ovanligt sent gått över till shorts, och på em åker jackan av till förmån för endast t-shirt.

men det är klart - det kom några hagel i skuren på eftermiddagen.

Peth

Aktiv medlem
mött minst tre stockholmscyklister med dubbdäck senaste veckan. lite på övertid så här fem veckor före midsommar?

själv har jag iofs ovanligt sent gått över till shorts, och på em åker jackan av till förmån för endast t-shirt.

men det är klart - det kom några hagel i skuren på eftermiddagen.
Läst att det ligger grus kvar på vissa pendlingstråk. Då måste det väl ändå vara vinterväglag?

kais01

Aktiv medlem
Läst att det ligger grus kvar på vissa pendlingstråk. Då måste det väl ändå vara vinterväglag?
det gör det här och var. lite senare än föregående vintrar? men ändå vågat montera slicksen på min brompton. kör man inte för högt tryck brukar det gå bra punkamässigt.

och dubbpunka är ju också en realitet. liksom fostrande rullmotstånd och oljud.

simson

Aktiv medlem
Jag hade tydligen missat att det är vänstertrafikens dag idag, jag höll på att krocka med en trimmad elscooter och en elcykel på skanstullsbron (oklart om den oxå va trimmad).
de tog väl kortaste vägen i regnet men jag gjorde vad vad jag kunde å höll mitt höger alltså in mot staketet som oxå är gångbanan, kändes säkrast tyckte jag men blev kallad pajas av den ena och idiot av den andra, som sagt ledsen att jag missat att det var vänstertrafik idag🤪.....
Fuckcancer
Kryakämpa gubbs
Mange

Akronym

Aktiv medlem
Ingen regnjacka och inga stänkskärmar idag för det var ju fint när jag åkte till jobbet 🤦‍♂️
Och så ser det ut såhär när man närmar sig dagen sista stopp 😂

Edit: inte en droppe föll :D :O

Bilagor

• 20210524_183305.jpg
    20210524_183305.jpg
    391.5 KB · Besök: 33
Senast ändrad:

Akronym

Aktiv medlem
Hällregn och byar på typ 15m/s men varmt ändå :)
Höll på att blåsa omkull på en av broarna innan vaxholm vilket nog var den i särklass äckligaste känslan jag haft på cykel sen jag bytte till clipless 😂

simson

Aktiv medlem
Blött men hanterbart tills jag kom på skeppsbron och vattnet kom upp ur en dagvattenbrunn å det var fors på cykelbanan ,då blev jag lite blöt i dojan men då hade jag bara 10min kvar till jobbet 👍
Fuckcancer
Kryakämpa gubbs
Mange

sailor

Aktiv medlem
Bra test på mitt Spiuk Profit-ställ, märkte när jag bytte om att jag var fuktig men den höll mig lagom varm medans jag cyklade så stället gjorde sitt jobb. Ont om cyklister, gångtrafikanter och hundar på väg till jobbet, kan hänga ihop med vädret.

Akronym

Aktiv medlem
Blött är väl tillochmed en underdrift. Fötterna var ju under vattenytan i vissa pölar och då cyklar jag ändå mestadels på cykelbana

simson

Aktiv medlem
Blött är väl tillochmed en underdrift. Fötterna var ju under vattenytan i vissa pölar och då cyklar jag ändå mestadels på cykelbana
Samma för mig, halva vägen är cykelbana och på några ställen är den lägsta punkten cykelbanan så den såg ut som en vårfylld fjällbäck på hemvägen.....

Senast ändrad:

efj

Aktiv medlem
Zen, flow, topp!

Lite motvind och ganska långsam skulle kunna varit en trött start. Istället kom jag till jobbet med känslan av att hela stan är på glatt humör!

Bilförarna mötte blicken och lämnade plats. Alla bockstyre-pendlare jag mötte utanför stan vinkade hej. Inga möten när det var dags att cykla om. Precis lagom klädd, trots att jag tyckte väder och temperatur var svårbedömt innan jag begav mig.

Flow (psychology)

Och nu är det snart helg! Och sommar! HEJ!

A-N

Aktiv medlem
Gick bra fram till ett vägarbete där jag nästan stöp. Kan tycka att det var lite dåligt markerat.

Bilagor

• 20210528_224100.jpg
    20210528_224100.jpg
    534.7 KB · Besök: 34
  • 20210528_224140.jpg
    20210528_224140.jpg
    784.5 KB · Besök: 35

BFS

Aktiv medlem
Några som har remdrift på era pendlingshojar? Nyfiken på nackdelar och fördelar?
Jag skaffade en remcykel i våras. Tyst och i stort sett underhållsfritt. Udda känsla i början. Nackdelen är väl att man blir tvungen att använda internväxlade nav (de bra kostar som hela cykeln). Det ska också vara lite mer kraftförluster med rem (upp till 200W men sen är det jämförbart med kedja) men sånt är jag rätt ointresserad av. Har inte cyklat med den på vintern.

emilberge

Medlem
Härligt finväder när man rullade hemifrån imorse in mot jobbet, fick bli en liten omväg på 50km för att känna på lite nya vägar. Sol och nästan ingen vind hela turen, ritkigt härligt!

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag skaffade en remcykel i våras. Tyst och i stort sett underhållsfritt. Udda känsla i början. Nackdelen är väl att man blir tvungen att använda internväxlade nav (de bra kostar som hela cykeln). Det ska också vara lite mer kraftförluster med rem (upp till 200W men sen är det jämförbart med kedja) men sånt är jag rätt ointresserad av. Har inte cyklat med den på vintern.
Ok, tack för svar, hur remdriften fungerar på vintern är så klart mycket intressant också. :-)

Men det är ändå en annan känsla när du cyklar? Vet du ungefär hur ofta som själva remmen bör bytas?

BFS

Aktiv medlem
Ok, tack för svar, hur remdriften fungerar på vintern är så klart mycket intressant också. :-)

Men det är ändå en annan känsla när du cyklar? Vet du ungefär hur ofta som själva remmen bör bytas?
Känslan märks mindre när man cyklar (och inte tänker på det). Men när man bara snurrar på pedalerna är det andra intryck än med en kedja. Kollade in nån touringcyklist (som cyklar långt på riktigt, i olika förhållanden). Han bytte rem efter 3000 mil (som förebyggande underhåll).

MrSthlm

Aktiv medlem
Slutpendlat i ett antal veckor. Vurpade rejält med racern i fredags: 4 brutna revben och en AC-lux. Allt på vänster sida.

Fy för den lede, men grymt glad att det inte blir värre.

Usch, shit, krya på dig. Det finns en olycksrisk med cykling, det går tyvärr inte att komma ifrån men får väl göras så gott man kan för att minimera den. Bortsett från olycksrisken diggar jag cykling hårt numera.

Tycker själv det kan vara otäckt att tvärbromsa med just racer om/när det behövs, otroligt lätt att slå över då om man inte har järnkoll och exakt vet hur cykeln reagerar, det bästa är nästan att öva på det. Bromsarna kan nämligen behöva balanseras/justeras.

Jag hade också en incident för några veckor sedan just i samband med tvärbromsning (dvs farten ganska låg till slut) men hade mer tur än dig, enbart lite skavsår på fingrarna, ett avbrutet cykelöra och ett vint bakhjul (som tur är har jag två hjulpar). För mig var detta första vurpan på evigheters, evigheter. Man får nog gå tillbaka till någon förnedrande spd-sl vurpa för ca 10-11 år sedan bortsett från mtb cykling då vilket är en annan sak.

Senast ändrad:

BFS

Aktiv medlem
Medvind bägge vägarna. Just såpass kortbyxeväder kl 5 men det gick bra. Allt kändes bra förutom de vägarbeten (damm och stenkross) som man måste passera på väg till jobbet).

MagerValp

Aktiv medlem
Känslan märks mindre när man cyklar (och inte tänker på det). Men när man bara snurrar på pedalerna är det andra intryck än med en kedja. Kollade in nån touringcyklist (som cyklar långt på riktigt, i olika förhållanden). Han bytte rem efter 3000 mil (som förebyggande underhåll).
Har kört rem i fyra vintrar och känner fortfarande inget skriande behov att byta den. Kör några hundra mil per år på den cykeln så jag har väl en stund kvar till 3000.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer