Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Hann nästan fram till jobbet i blötan å såg framemot att värma mig och dricka en kopp kaffe när gumman ringde å berättade att ungarna va dåliga å att jag behöver vabba (hennes jobb räknas som samhällsviktigt) hantverkare not so much , blev en kall halvtimme hem till griniga barn .
Mange

Blött fram och tillbaka idag inte så blåsigt men BLÖÖÖÖÖTT!!!

Bilagor

• ABDAC2E5-8C7B-436F-B133-160E13899FBD.jpeg
    ABDAC2E5-8C7B-436F-B133-160E13899FBD.jpeg
    601 KB · Besök: 184
Nån plus i luften, nån minus på backen, medvind till jobbet. Mötte en varselklädd och morgontrött (?) cyklist som cyklade på vänster sida. På hemvägen var det några grader varmare. Det föll lite sporadisk Aprilsnö och trot eller ej men vinden hade vänt, så jag hade mestadels medvind hem också.

Helgens pendling var rätt odramatisk. Kallt på morgonen och varmare på hemvägen. Sol och knappt nån blåst på morgonen och acceptabel motvind hem. Höjdpunkten var när två hundägare med resp hund möttes. Hundarna struntade helt i sina människor och fokuserade helhjärtat och skällande på varandra. Istället för att fortsätta gå stod människorna stilla på var sin sida av gång/cykelbanan dragandes i sina hundar. Det var beskedliga raser, som mest såg upphetsade ut, så jag utnyttjade luckan och cyklade genom det högljudda spektaklet.

Krigade på i värsta skuren när jag kom fram till jobbet så skakade mina kollegor på huvudet ? Ganska soligt nu när jag tittar ut medans jag äter lunch ?

Ganska udda att det är så i modern tid att folk kan skaka på huvudet för att man rör på sig samt den ofta överdrivna känsligheten mot väder och vind. Det anses tydligen inte naturligt bland alla att man rör på sig längre, i synnerhet inte om det regnar, då går det för långt. Folk som mår så jäkla dåligt här i Norden kanske borde fundera på att flytta? ;-)

Tänker mig på Vikingatiden, den här dialogen borde varit otänkbar.

"Var ni ute och seglade i dag, det var ju så regnigt och kallt, är ni galna!?"

Vikingarna: "?"

Senast ändrad:
Ganska udda att det är så i modern tid att folk kan skaka på huvudet för att man rör på sig samt den ofta överdrivna känsligheten mot väder och vind. Det anses tydligen inte naturligt bland alla att man rör på sig längre, i synnerhet inte om det regnar, då går det för långt. Folk som mår så jäkla dåligt här i Norden kanske borde fundera på att flytta? ;-)

Tänker mig på Vikingatiden, den här dialogen borde varit otänkbar.

"Var ni ute och seglade i dag, det var ju så regnigt och kallt, är ni galna!?"

Vikingarna: "?"
Ja jag håller med dig, dom är bara avundsjuka och lata Ha! Jag kan äta 1 kg godis utan problem och wienerbröd det kan inte dom ?

Gårdagen var mulen men jag slapp regn. Endast ett lätt dis på vissa ställen. 5-6 grader, kanske. Motvind till jobbet och stiltje hem. På hemvägen blåste jag om kollegan som troligtvis fått "soppatorsk" på elcykeln (det gick sakta) så det var lite kul. Han hade bara några hundra meter hem så nej, jag är ingen sadist. Jag fortsatte i för högt tempo så länge jag kunde och blev trött men segerns sötma var kvar. :) Den som cyklar (på riktigt) är alltid en vinnare!

Godmorgon!
Vaknade av slagregn på fönstret å tänkte nog jag skulle bli lite blöt men det övergick till ett duggregn lagom tills jag rullade iväg ?.
Lite lätt motvind som som övergick till kantvind genom stan.
Ensamt såg bara en annan, fast en sån där eldriven historia...
Fuckcancer
Kämpakrya gubbs
Mange

IMG_20210517_052227.jpg
IMG_20210517_052227.jpg

Idag var det inte enligt prognosen, som utlovade regn och lite vind. Istället blev det soluppgång och lite tjock dimma över Göta älv. Men nu har det tjocka gråa molntäcket lagt sig över hela V:a Götaland igen. Nästan ingen vind att tala om och 9°C grader utomhus.

Vaknade av att min chef ringde och frågade vart jag befann mig. I soffan svarade jag nyvaken ( Sover på soffan pga gravid snarkade sambo ). Fel svar! sa chefen, du skulle varit på plats för en timme sen!! Jaha..
Ribban var lagd, nu blir det bråk på jobbet.

Klär snabbt på mig och rullar iväg och möts av vad det verkar som andra sjusovare. Ingen verkar kunna förstå hur man sköter sig i cykeltrafik, det körs mot rött, folk försöker cykla om varandra men orkar inte och fuckar upp för alla andra.
Alla nyblivna covid-19 cyklister saknar väl erfarenhet av klungkörning och blir lätt hispiga av medtrafikanter intalar jag mig själv.. Fram kommer jag iallafall och snabbt hoppar ur bibsen, byter om, intar position i lokalen och råkar se schemat.
Min chef hade fel schema och fick uthärda mina utdragna pikar resten av arbetsdagen.

Jävla måndag

Vaknade av att min chef ringde och frågade vart jag befann mig. I soffan svarade jag nyvaken ( Sover på soffan pga gravid snarkade sambo ). Fel svar! sa chefen, du skulle varit på plats för en timme sen!! Jaha..
Ribban var lagd, nu blir det bråk på jobbet.

Klär snabbt på mig och rullar iväg och möts av vad det verkar som andra sjusovare. Ingen verkar kunna förstå hur man sköter sig i cykeltrafik, det körs mot rött, folk försöker cykla om varandra men orkar inte och fuckar upp för alla andra.
Alla nyblivna covid-19 cyklister saknar väl erfarenhet av klungkörning och blir lätt hispiga av medtrafikanter intalar jag mig själv.. Fram kommer jag iallafall och snabbt hoppar ur bibsen, byter om, intar position i lokalen och råkar se schemat.
Min chef hade fel schema och fick uthärda mina utdragna pikar resten av arbetsdagen.

Jävla måndag
Galet!!

Tillbaks på vanliga pendlarn efter några dagars promenerande och cykel med navväxlar och fotbroms :cool:
- Känns helt klart att den rullar bättre nu med nytt hjul/nav i bak då det föra hade sett sina bästa dagar.

Väntar bara på nytt nav fram ska komma så ska det hjulet byggas ihop så blir det även hejdå slang och hej TL på pendlarn :love:

- Så till dagens pendling så blött imorse men sol och motvind hem.

Lite blåsigt både till och från jobbet ,
imorse hände det grejer dock! Jag ligger bakom bussen på Kungsträdgårdsgatan och hör en lastbil som kommer bra mycket fortare än vi rullar ,jorå i vänsterfilen som är mötande körfält kommer han och kör om oss , hinner inte in innan refugen fortfarande på vänster sida för att sen tvärnita å bränna in på Näckeströmsgatan. Hann tyvärr inte se varken regnummer eller firmanamn men fyfan vilka jävla dårar det finns därute .
Mange

En löjlig vurpa ner i en buske pga överkuggande kedja - pga eftersatt underhåll - kändes onödig.
Snälla A-lagare fanns dock i närheten och ställde försiktigt ifrån sig ölburken innan de snällt hjälpte sin olycksbroder upp på benen.
Så dag 1 kändes ok. Men för den som inte är medicinskt skolad kan meddelas att periostsmärta över revbenen uppträder dag 3. Med besked. Ojojoj. Aj. Aj. Aj. :/

Finpendling i kort-kort på racern. Tyvärr verkar det inte bättre än kassetten gjort sitt på den. Jag väntade nog lite för länge med kedjebytet...

En löjlig vurpa ner i en buske pga överkuggande kedja - pga eftersatt underhåll - kändes onödig.
Snälla A-lagare fanns dock i närheten och ställde försiktigt ifrån sig ölburken innan de snällt hjälpte sin olycksbroder upp på benen.
Så dag 1 kändes ok. Men för den som inte är medicinskt skolad kan meddelas att periostsmärta över revbenen uppträder dag 3. Med besked. Ojojoj. Aj. Aj. Aj. :/
Hoppas du repar dig! :-)

Det som tyvärr stör mig en del med cykling är just kraschrisken, underhållet/mekandet men i övrigt är det en fantastisk ganska skonsam träningsform samt även ypperligt för transport.

Mekaniska fel är en sak (kan vara jäkligt farligt) men också att med dagens moderna cyklar är det lätt hänt att det ibland går lite väl snabbt på sträckor/passager där man bör tagga ner. Lätta racer hojar, samt vissa cx och gravelhojar är ju riktiga "fart-monster" (nästan svåra att cykla långsamt med). För att inte tala om när man låser fast fötterna i pedalerna. Dröjer nog ett tag för de allra flesta innan man hanterar det tillräckligt säkert och bra.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp