Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Rullande in från norrort idag.
Tänkte ta en lugn och behaglig pendling....
På toppen av bron mellan Stocksund och Inverness ser jag en cyklist ca 500 meter längre fram(på Stocksundsbron), vilket inte borde vara några större problem att hoja ikapp och få "sällskap" in till stan.
Döm om min förvåning; f?n vad hon låg på!
Vid Kräftriket var jag så pass nära(50 meter) att jag kunde slå av på takten liite.
Med blodsmak i munnen och puls på + 160 bpm kunde jag rulla in till jobbet och ta en välbehövlig dusch.
Lugn pendling my a** :love:

Trevlig helg!

Senast ändrad:
Underbar senare del av veckan med slicks och nysmord kedja. Det behövs inte mycket för att man ska få glädjefnatt!

Igår cyklade jag ikapp två tjejer i yngre tonåren som körde slalom över hela cykelbanans bredd. Efter att ha plingat på dem kunde jag cykla förbi dem. Strax efter var de tvungna att ropa med hög röst efter gubben som plingat på dem: "höger- och vänsterregeln!". Tvärbromsade och skulle vänta in dem och fråga om de kände sig kränkta på något sätt, men snabbt sa de att de bara pratade med varandra.

lite trött i benen efter helgens lilla runda så det var tänkt att det skulle trampas ur lätt och mysigt. Kom iväg lite sent så fick ändå trycka på lite. kom en annan framför som jag trampade om men han kontrade efter stund och jagade om och iväg. Provade trycka på lite och det gick men avstod från att fortsätta med denna barnslighet ;) Måååånga cyklister ut och vackert väder.

Nuså är det farbart, bara ett kort parti med is på vägen. Men riktigt fint. Local hero på Strava igen. Den ska hålla året ut ?
Märks att jag inte cyklat på ett tag, tappat 4km/t i medelhastighet sen i höstas.. Men å andra sidan är det 2km mer stadscykling och långsammare nu.

-5*C på morgonen och +15 lovat till eftermiddagen. Jag tror grusvägen hem blir blöt och trögtrampad.

Men äntligen är vi igång med pendlingen!

Äntligen vår
A2D3308C-AE0B-4C07-8697-AFC24DD0D4B4.jpeg

Första cykelpendlingen sedan i höstas. Skippade helt enkelt vintersäsongen. Dock frost på morgonen idag, så det kanske är vinter fortfarande. Inga vinterdäck behövdes iallafall. Fint och bra rull hela vägen och fick bekanta mig med nya bron mellan slussen och gamla stan. Vilken oerhörd lättnad att slippa stanna vid en massa rödljus för att ta sig över guldbron. Nästa vecka kanske man kan löppendla hem någon dag.

Det sköna vädret drog ut alla utan trafikvett. De mötande flanörer som går på rätt sida börjar gå över till andra när jag börjar väja för dem... Cyklister som håller 7-8km/h som håller upp vänster sida av körfältet så man inte kan komma om...

Menmen, försökte hålla humöret uppe iaf!

Folk som fan vid Hornstull fem i halv åtta, hann knappt över innan det blev rött. Såg en incident mitt i högen, mitt i korsningen, som hade kunnat bli nåt mer om han inte haft så bra bromsar, han som inte hade uppsikt framåt. Lugn långpendling planerad hemåt i em. Skönt att förkylningsebolan släppt och på fredag drar man till Mallis. För första gången!

Reflektionen efter gårdagens pendling är att det nu är fler cykelpendlare, men långt ifrån toppnotering. Många vimsiga omkörningar, eller folk som cyklar långsamt mitt i en bred cykelbana, eller långsamt i bredd.
De dagar man lämnar barn på skola och cyklar in vid 8 ska man nog vara beredd på att försöka komma in i zentempo.

Imorse var det+4 och medvind hela vägen till stan. Så skönt att bara surfa på medvinden, ca 40 min in till stan. Hem var det motsatta och +18. Vilken tur att man inte har en backe, bara svaga lutningar på banvallen.

Fyra huggisar och två snokar låg och solade sig på asfalten och en djävla massa flygande småkryp i luften på vägen hem.

Folk som fan vid Hornstull fem i halv åtta, hann knappt över innan det blev rött. Såg en incident mitt i högen, mitt i korsningen, som hade kunnat bli nåt mer om han inte haft så bra bromsar, han som inte hade uppsikt framåt. Lugn långpendling planerad hemåt i em. Skönt att förkylningsebolan släppt och på fredag drar man till Mallis. För första gången!
Have fun! :)

Testade ny temporär pendling idag. ~Christiania- Gladsaxe i Köpenhamn. Istället för normala Spånga-Tumba.
IMG_8438.jpeg
IMG_8442.jpeg

Hyrde ett härke från hotellet och trampade de 12 kilometrarna i jobbkläder. Klurigt att cykla i kontorskläder utan att bli genomsvettig. Harmoniskt men lite långtråkigt att cykla i slowmotion.
Jag var nyfiken på att se hur den berömda cykelkulturen är i Köpenhamn. Den var faktiskt riktigt bra även om det är många trafikljus. Det jag gillade bäst var förutsägbarheten i hur cykelvägen gick och att den oftast var typ 2,5m bred. Sträckan var mer lr mindre exakt samma som bilvägen som gick raka spåret.
IMG_8441.jpeg

Sen var det bra disciplin på medcyklisterna. Mkt handsignaler och hålla sig längs högerkanten av cykelbanan. Såg ingen cykla mot rött! Inte ens de jag fördomsfullt trodde skulle köra mot rött.
IMG_8439.jpeg

Även bilarna agerade smart. Blockade inte cykelfältet, korsade ej utan att se sig för osv.
IMG_8436.jpeg

Komiskt nog så var inte Danmark så platt som jag trodde. Fick typ samma antal höjdmeter per mil som jag får mellan Spånga-Tumba ??‍♂️

Första dagen med sommardäcken på, strålande sol och krispig morgonluft. Till och med sopade gator på vissa sträckor. Kunde nästan inte bli bättre om man bortser från en närmast perfekt röd våg längs i princip alla (fem eller sex) rödljus längs pendlingsvägen i morse. Ännu bättre på vägen hem. Härliga tider!

Härligt varmt igen vilket alltid ger en liten mental boost.
Blev passerad av en gul racig cykel efter krönet vid Thorildsplan. Såg stark ut så försökte hänga på. Gick bra fram till Tranebergsbron där uppförslutet gav honom ett försprång. Tappade i trafiken på nervägen men kom ikapp vid ett rödljus. Hängde på igen till Brommaplan. Trodde jag tappade men han tog bara andra vägen runt rondellen. Fick dock släppa i backen upp mot Åkeshov. Han försvann sedan utom synhåll längs Beckombergavägen.
Tack för den mentala draghjälpen! (höll säkert avstånd hela tiden).

Sambon startade 15 min före mig och ca 7 min närmare hemmet så ca 22 min att jaga ikapp. Korta bibs, underställströja och en cykeltröja. här skulle det jagas. jäkla motvind, men det borde ju drabbat oss bägge. hon han hem, låsa in cykeln i garaget och lämna saker inomhus så jag missade målet med kanske 4-5 minuter.. shit! Snitt landade på 25,8 km/h

Ledig dag, så passade på att smygstarta pendlarsäsongen med att testa en eventuell pendlingssträcka om ca 25 km. Lyckades hitta ett gäng acceptabla kostigar parallellt med den stressiga 80-vägen. Känns lovande! Nu gäller bara att lösa problemet med svettiga kläder på den resterande tågsträckan. Knöla med ombyte på tågtoan, näcka i en buske eller slänga på fräscha kläder över och gilla läget?...

Ledig dag, så passade på att smygstarta pendlarsäsongen med att testa en eventuell pendlingssträcka om ca 25 km. Lyckades hitta ett gäng acceptabla kostigar parallellt med den stressiga 80-vägen. Känns lovande! Nu gäller bara att lösa problemet med svettiga kläder på den resterande tågsträckan. Knöla med ombyte på tågtoan, näcka i en buske eller slänga på fräscha kläder över och gilla läget?...
Buske! ?

Äh, byt bara t-shirt på perrongen.

Gled inåt stan (i detta fall Stockholm) från Sköndal vid 17:30 igår, det gällde att ta det riktigt lugnt och tro det värsta om alla mötande. Vid "tunneln" på väg upp till Tele2 Arena höll det på att smälla ordentligt, när en kvinna inte var så sugen på att bromsa utan istället skulle försöka ta sig förbi en permobil, kunde som tur var slänga mig åt sidan utan att toucha betongväggen. Väldigt härlig cykling utöver det.

Tillbaka
Topp