Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Wow, aldrig sett så många cyklister! Första gången sedan jag flyttade till nya jobbstället för 11 år sedan att jag behövde stanna på cykelbanan för att svänga till vänster. Förstår att alla vill cykla till jobbet med fina vädret den här veckan.

Aah! Det är bra att folk cyklar i massor och att infrastrukturen för cykling får springa ikapp bit för bit.

Men det börjar kännas rätt farligt att två gånger om dagen fem dar i veckan kötta i all den här trafiken med alla sorters mer eller mindre märkliga fordon med och utan elmotor, all over place, i kombination med alla tajta och föränderliga miljöer runt Slussen och Munkbron. Vasagatans början är ju rätt illa designad för cykling den med så där blir det också farligt.

Ni som kör in söderifrån till city eller igenom stan (snart blir det Torsplan som mål), har ni hittat några bättre vägar?

Förr körde jag via Nackareservatet ända till Fredells/Sjöstan, in via Danvikstull, längs finlandsbåtarna och upp vid Munkbron precis. Lite längre men värt det i minskad risk och ökad trivsel. Vet inte om det funkar lika bra i år som för 2-3 år sen dock.

Aah! Det är bra att folk cyklar i massor och att infrastrukturen för cykling får springa ikapp bit för bit.

Men det börjar kännas rätt farligt att två gånger om dagen fem dar i veckan kötta i all den här trafiken med alla sorters mer eller mindre märkliga fordon med och utan elmotor, all over place, i kombination med alla tajta och föränderliga miljöer runt Slussen och Munkbron. Vasagatans början är ju rätt illa designad för cykling den med så där blir det också farligt.

Ni som kör in söderifrån till city eller igenom stan (snart blir det Torsplan som mål), har ni hittat några bättre vägar?

Förr körde jag via Nackareservatet ända till Fredells/Sjöstan, in via Danvikstull, längs finlandsbåtarna och upp vid Munkbron precis. Lite längre men värt det i minskad risk och ökad trivsel. Vet inte om det funkar lika bra i år som för 2-3 år sen dock.
Stockholm är ju Stockholm så det finns ju bara 2 fasta och just nu 1, snart kanske 2 båtburna alternativ.
Förutom slussen kan du ju cykla söder om årstasjön och över liljeholms-västerbron, uppenbart längre, men ett par sjyssta backar att träna på.
Det går också färja från östra sidan av danvikskanalen, till Nybroviken tror jag, och ett bolag har annonserat att de ska börja en linje (med autonom färja) från söder- till norr-mälarstrand. Bägge dessa kommer kräva nån sorts betalning, sl-kort på den första och kanske separat på den andra. Och bägge lär ta en del extra tid.

Jag bor i Sjöstan och pendlar till Torsplan. För min del är den mest tidseffektiva vägen Skansbron > Götgatan > Slussen > Munkbron > Tegelbacken > Vasagatan > Torsgatan.
Jag har provat Stadsgårn > Danvikstull några gånger, men det blir en liten omväg för mig, ibland tar jag den dock på vägen hem för att slippa Götgatsbacken.
Har inte riktigt hittat någon annan vettig väg. Har provat Sveavägen, men där är trafikljusen om möjligt ännu sämre cykelanpassade än Vasagatan.

1. Sommarskor ☺️

2. Tänkte jag skulle undvika slussen med tanke på alla cyklister, tji fick jag med drösvis med grus längs kajen Norra Hammarbyhamnen.

3. Polisen hade dammat av sina 20 är gamla cyklar och var ute pe en runda med instruktörer.
081FBD47-EFC5-4ABC-9550-CBDF1C6FC04A.jpeg

4. Benvärmare av på hemvägen. Ser fram emot en omväg genom Hellas.

Såja! Varning för skryt!!

Nu får man skörda frukt efter den hårda vintern som pendlare! Flera PR på sträckor med snabba däck på och sopade vägar och snittfart på 29km/h istället för i december om där man var glad att komma över 20 ??

Såja! Varning för skryt!!

Nu får man skörda frukt efter den hårda vintern som pendlare! Flera PR på sträckor med snabba däck på och sopade vägar och snittfart på 29km/h istället för i december om där man var glad att komma över 20 ??
Jag måste nästan skaffa en cykel med krullstyre och smala däck, snittfart på 20 är bra för mig, med vinterdäcken tröskade jag fram på 16.

Förlängning genom Nackareservatet. Jäklar vad dom har avverkat skog där. Anser man verkligen att värdet på timmer är högre än det rekreativa värdet för de 100 000 människor som bor i området?

Seg kropp och rasslig cykel. Ny kedja och växelvajer beställt. Nästa vecka blir det komplett riv, smörj och återmontering. Skulle behöva göra samma sak med min kropp.

Så tidig hempendling att det var nästan ödsligt på cykelbanorna. Nojade över ett knakande som ökat under de senaste dagarna. Efter lite felsökning hemma lokaliserades problemet till en dåligt spänd QR på bakhjulet. Jag mindes då också att jag bara fäste den lite tillfälligt när cykeln var upphängd för byte till sommardäcken… ?

Onsdag betyder senare avfärd hemifrån. Något varmare än tidigare i dagar men betydligt fler medcyklister. De allra flesta skötte sig exemplariskt.

Hemfärden följde trenden med 13 grader och solsken. Något fler muppar denna gång, rödljusfarare och "jag ska cykla förbi hela kön vid rödljuset och sedan tvinga alla att cykla om mig för att jag är långsam"-cyklister, men i måttlig mängd.
Måste ha haft medvind eller nåt för det gick fort. Nådde nästan under drömgränsen 40 minuter rulltid. Snittade 25,9 vilket är väldigt fort för mig, oavsett typ av cykling.

Ja det skulle vara intressant att se hur många procent snabbare det vore att göra som rödljuscyklargänget. Känns som Skanstull till Mäster Samuelsgatan består av 40% rödljusväntande. Grön våg över söder funkar riktigt bra dock sålänge man inte kör alltför fort.

Ja det skulle vara intressant att se hur många procent snabbare det vore att göra som rödljuscyklargänget. Känns som Skanstull till Mäster Samuelsgatan består av 40% rödljusväntande. Grön våg över söder funkar riktigt bra dock sålänge man inte kör alltför fort.
På min hempendling tycks jag ha haft ca 2 minuter stillastående, start och mål ej inräknade. Det är på totalt dryga 42 minuter. Jag gissar, lite grovt, att kanske 40-60 sekunder hade gått att spara på rödljuskörning. Resten var alltför trafikerade korsningar. Det ger en besparing på 1,5-2,3%.

Dagens pendling bjöd på en hel del aktion idag. Det mest anmärkningsvärda var vid Hornstull på väg mot Liljeholmsbron, i höjd med Friskis och Svettis. En hammarbyare med en cigg i mungipan mer eller mindre trillar ut ur Pub Älgen, rakt över cykelbanan. Hans plötsliga rörelse gör att jag inte hinner plinga utan greppar direkt efter bromsarna och hojtar ”HEPP HEPP” så att han ska få syn på mig.

Likt ett rådjur hoppar han då upp på trottoaren och lämnar cykelbanan fri. När jag sedan cyklar förbi honom drämmer han till mig rätt på armen. Jag tittar bakåt, ser att jag har säkert avstånd till mina medcyklister innan jag gör en skarp u-sväng för att tala med karln.

”Vad gör du egentligen? Du kan ju inte slå mig så där” säger jag till honom.
”Men du höll ju på att cykla på mig” svarade mannen. Utifrån hans uppsyn och tonfall insåg jag att mannen trots klockslaget var rejält berusad. Ilskan försvann och jag började tycka synd om honom istället.
”Du hoppade ju fram på cykelbanan utan att titta dig för och sedan slår du mig. Så kan du ju inte göra” svarade jag.
”Ja men jag reagerade instinktivt vad vill du jag ska göra?” kontrade han med,
”Du kan ju be om ursäkt i alla fall”
”Ah förlåt mig” klämde han ur sig
”Det är lugnt, men ta det nu försiktigt. Var rädd om dig”
”Tack det samma” sa mannen.
….och så fortsatte färden hem. Ännu en dag i Stockholm.

ps. Tack för man kan skriva av sig lite här.

Efter 13 timmars arbetspass kändes hemcyklingen oväntat lätt. Våren till ära är cykeln uppdaterad med ny drivlina och dubbfritt, och rullar nästan skrämmande tyst. Luften var kylig, och bitvis mycket grus på backen, men en gnutta ljus kvar på himlen vid 21.30 ger ändå riktig vårkänsla!
20230419_213659.jpg

På min hempendling tycks jag ha haft ca 2 minuter stillastående, start och mål ej inräknade. Det är på totalt dryga 42 minuter. Jag gissar, lite grovt, att kanske 40-60 sekunder hade gått att spara på rödljuskörning. Resten var alltför trafikerade korsningar. Det ger en besparing på 1,5-2,3%.
Skönt att veta ändå, det gör det lättare att stå där och göra rätt medan man ser andra gnissla förbi med hörlurarna på. Vi ses mellan det här rödljuset och nästa.

Kraftigt ökad cykelpendling här i stan också. För mig som cyklar från hyfsat centralt och utåt så innebär det att jag ser 5-10 andra cyklister i genomsnitt i jämförelse med 0-5 förra året. Väldigt lugnt med andra ord, men det börjar ändå bli svårt med bra ställen att låsa cykeln utanför jobbet. Är man lite sen så är det fullt i de dedikerade ställen.

Edit: sopat och sommardäck, ahhh..

A619DF6E-037D-46B3-9AAF-EDA1A31BCEB6.jpeg

Kraftigt ökad cykelpendling här i stan också. För mig som cyklar från hyfsat centralt och utåt så innebär det att jag ser 5-10 andra cyklister i genomsnitt i jämförelse med 0-5 förra året. Väldigt lugnt med andra ord, men det börjar ändå bli svårt med bra ställen att låsa cykeln utanför jobbet. Är man lite sen så är det fullt i de dedikerade ställen.

Så du pendlar så tidigt för att hitta parkering?

Förlängning genom Nackareservatet. Jäklar vad dom har avverkat skog där. Anser man verkligen att värdet på timmer är högre än det rekreativa värdet för de 100 000 människor som bor i området?

Seg kropp och rasslig cykel. Ny kedja och växelvajer beställt. Nästa vecka blir det komplett riv, smörj och återmontering. Skulle behöva göra samma sak med min kropp.
Var köper man bäst reservdelar till kroppen? Jag har några saker jag hade behövt se över också.

Helt absurd konversation som är inklippt där till vänster i bilden.

Aaah, helt isfritt !

Nu väntar jag bara på sopbilen och att tjälen ska gå ur grusvägarna så de kan torka och bli litet hårdare (lättrullade).

Sen tvätta cykeln

Men just nu vara njuta av vindstilla morgonen som var och 55minuters fin cykling till jobbet. ?

Jag kan väl vara ärlig å medge att jag till stor del tillhör rödljusgänget.
Dock bara på de ”mindre” korsningarna. Vid de större stannar jag glatt (om inte det då är lika tomt som på gymmet fr.o.m. februari).
Vill väl hävda att jag inte rödljuskör pga tidsbesparing utan mera pga att infran är planerad för bilism och därmed totalidiotiskt anpassat för mig som cyklist. Så försöker väl ”make a wrong right” ;)

Men frågan är om cykeln på bilden lämpar sig för Danne.Downhill_08s aktiviteter. Skulle vara intressant att veta hur många downhillrepor de gaffelbenen klarat.

Oändligt många. Gaffeln väger troligtvis mer än 2 kilo, har stål ovanben och fjädrar ändå bara 1 cm.

Cyklen verkar lämpligare för pendling och parkering på stan.

Oändligt många. Gaffeln väger troligtvis mer än 2 kilo, har stål ovanben och fjädrar ändå bara 1 cm.

Cyklen verkar lämpligare för pendling och parkering på stan.
Jag skulle kunna tänka mig en sådan cykel för exakt det ändamålet. En billig 29" hardtail för de slaskigaste vinterpendlingsdagarna.

Tillbaka
Topp