Nä nu får det vara nog med angrepp! Ber om ursäkt för långt inlägg. Känner att jag behöver ventilera pendlingen här.
I mångt och mycket är jag en helt vanlig cyklist. Jag pendlar vanligtvis i jeans och bomullskläder, följer trafikregler, signalerar när jag ska, försöker undvika osäkra körningar och kör inte mot rött om det inte är för att trafikljusen inte registerar en ensam cyklist på natten. Jag kan inte påstå att jag är konfliktsökande men jag har väl en liten ådra av besserwisser i mig (som många andra här på happyride).
Av någon anledning upplever jag otroligt många påhopp av människor i trafiken, jag skrev senast i förrgår om en hammarbyare som fick för sig att slå mig för att han berusad klev ut i cykelbanan mitt under rusningstid utan att se sig för.
Idag skedde en till liknande incident. Jag är ledig idag och hade gjort ett ärende på Södermalm och cyklade därefter hem. På Hornsgatan mot Hornstull från åsen vid Zinkensdam cyklade jag i normalt tempo ned för cykelbanan. Jag har sedan några veckor tillbaka noterat att en A20 skylt om pågående vägarbete stod mitt i cykelbanan i en kurva, vilket är en högst olämplig placering där folk, inte minst nu under cykelintensiva månaderna, kan köra omkull. Vägarbetena har dessutom upphört på den givna delen så vägskylten fyller ingen funktion. Eftersom jag hade tid idag stannade jag upp och flyttade den åt sidan på en remsa mellan cykelbanan och bilvägen.
En man kliver då fram till mig från caféet Sams espressobar, som av allt att döma är ägaren till espressobaren (
https://maps.app.goo.gl/RTaRM7yPcXN9dncT7?g_st=ic). Han säger:
– Varför flyttar du skylten. Det är jag som lagt ut den där.
– Den står mitt på cykelbanan och folk riskerar att köra in i den och skada sig. svarar jag det lugnaste jag kan. Jag förstår att det kan låta som en efterhandskonstruktion men i situationer som denna har jag lärt mig det bästa sättet är att försöka undvika konfrontation och istället försöka vara konstruktiv.
– Ja men många cyklister cyklar så snabbt här och barn som kliver av bussen riskerar att bli påkörda, säger ägaren
– Men det blir väl inte bättre av att cyklister cyklar omkull väl? Du kan ju inte ställa ut massa skyltar på vägen sådär, svarar jag
– Jag upplever att cyklister tar det lite lugnare nu när jag ställt skylten där.
– Är detta din skylt också? frågar jag och pekar på en gatupratare som annonserar caféet.
– Ja, svarar ägaren.
– Du vet väl att du inte får ställa skyltar överallt bara för du tycker det och blockera gång– och cykelvägar för folk.
Det är här hela storyn tar en oväntad vändning. Mannens neutrala tonläge ändras fullkomligt.
– DU ÄR EN JÄVLA IDIOT! Skriker han till mig samtidigt som han spänner ögonen på mig och byter kroppspråk så som ett (espresso)barslagsmål ska ta vid.
– Varför tycker du det? frågar jag. Ja, jag vet, det är här jag bara borde stuckit och insett att ägaren inte är vid sina sinnes fulla bruk.
– För att jag pratar med dig vänligt och sedan är du så otroligt otrevlig.
– Du kallade mig just för en jävla idiot, det var väl inte så hemskt vänligt av dig.
– DU ÄR EN JÄVLA F****. DIN JÄVLA IDIOT GÅ HÄRIFRÅN! NU! JÄVLA F****. Spottet flyger ur munnen när han skriker orden.
Hoppar genast på cykeln och cyklar därifrån. På avstånd ser jag hur han går fram till trafikskylten och drar ut den på cykelbanan igen, bara det att han denna gång ser till att den blockerar exakt hela bredden.
Jag förstår inte om detta. Jag tänker efter om det är på grund av vem jag är som jag hamnar i dessa konflikter, men sedan inser jag att det aldrig uppstår i någon annan kontext än när jag sitter på cykel. Det händer aldrig när jag är ute och går, det händer aldrig i ett annat sammanhang. Jag tror inte heller det är min körstil, jag försöker cykla defensivt för att undvika olyckor. Förvisso cyklar jag nog snabbare än genomsnitten då det också är det jag tränar, det kan upplevas som hotfullt av vissa. Min partner som visserligen cyklar mycket mindre, men som är tjej hamnar aldrig i sånna här situationer säger hon.
Jag vet inte, men jag upplever att det finns en kokande ilska mot manliga cyklister bland människor som inte själva cyklar. Ja, många cyklister följer inte trafikregler och kör mot rött – men att slå folk eller att hota dem gör man så mot taxichafförer och bilister exempelvis? En sak är säker – aldrig att jag sätter min fot på Sams Espressobar på Hornsgatan och jag uppmanar er andra att inte göra det heller.
Någon som känner igen sig? Tacksam för svar <3