Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Angående konfliktsituationen så kan jag som bosatt i Danmark bekräfta att en bra infrastruktur gör stor skillnad. Dock så har medaljen en baksida som ofta resulterar i obehagliga situationer. Eftersom riktigt mycket cykling här är på cykelbanor så uppstår ofta farliga situationer när man beger sig ut i trafiken där cykelbanorna saknas. Bilar och bussar visar extremt lite respekt, jag tror det handlar om att det plötsligt uppstår en tydlig gräns mellan "vårt och deras" domän. Jag cyklar omvägar när jag skjutsar barn i skola för att undgå sträckor utan cykelbana eftersom situationen då känns extremt otrygg.

Jag argumenterar inte för att man ska ha färre cykelbanor men vill bara poängtera att problemet inte nödvändigtvis är så lättlöst. I min bok är den enda förnuftiga lösningen att bilar förbjuds i innerstäderna då det alltid kommer finnas en iboende konflikt och om det kommer till konflikt så vet jag vem det gör mest ont på. Många innerstäder är inte byggda med bilar i åtanke och därför bör de parkeras utanför.

Håller inte med riktigt. Kommer man bara lite utanför Cph så är de flesta bilister hänsynsfulla. Inte som i Spanien kanske men ok ändå. Tycker jag.

Inför max 25km/t på alla gator i Stockholm förutom vissa huvudgator (som Odengatan, Sveavägen, Götgatan etc.). Bort med alla cykelbanor på smågatorna, dvs blanda trafiken. Förbjud genomfartstrafik på cykel på huvudgatorna (dvs låt bilarna i huvudsak leka själva där, cyklister tar parallellgatorna).

Igår blev det premiär för pendlingen. Körde långärmat trots värmen för morgonen var ganska kylig.

Långsammaste premiärtiden trots Zwift under vintern men jag väljer att se positivt för det hade troligtvis gått ännu långsammare utan ett enda Zwift-pass.

Smågrusigt här och där så tog det överdrivet lugnt i kurvor. Trots värmen var det få cyklister på cykelbanorna och jag var nästan ensam i jobbets omklädningsrum.

Hoppas nu det blir en varmt och skön vår så kan detta bli riktigt bra.

Nä nu får det vara nog med angrepp! Ber om ursäkt för långt inlägg. Känner att jag behöver ventilera pendlingen här.

I mångt och mycket är jag en helt vanlig cyklist. Jag pendlar vanligtvis i jeans och bomullskläder, följer trafikregler, signalerar när jag ska, försöker undvika osäkra körningar och kör inte mot rött om det inte är för att trafikljusen inte registerar en ensam cyklist på natten. Jag kan inte påstå att jag är konfliktsökande men jag har väl en liten ådra av besserwisser i mig (som många andra här på happyride).

Av någon anledning upplever jag otroligt många påhopp av människor i trafiken, jag skrev senast i förrgår om en hammarbyare som fick för sig att slå mig för att han berusad klev ut i cykelbanan mitt under rusningstid utan att se sig för.
Idag skedde en till liknande incident. Jag är ledig idag och hade gjort ett ärende på Södermalm och cyklade därefter hem. På Hornsgatan mot Hornstull från åsen vid Zinkensdam cyklade jag i normalt tempo ned för cykelbanan. Jag har sedan några veckor tillbaka noterat att en A20 skylt om pågående vägarbete stod mitt i cykelbanan i en kurva, vilket är en högst olämplig placering där folk, inte minst nu under cykelintensiva månaderna, kan köra omkull. Vägarbetena har dessutom upphört på den givna delen så vägskylten fyller ingen funktion. Eftersom jag hade tid idag stannade jag upp och flyttade den åt sidan på en remsa mellan cykelbanan och bilvägen.

En man kliver då fram till mig från caféet Sams espressobar, som av allt att döma är ägaren till espressobaren (https://maps.app.goo.gl/RTaRM7yPcXN9dncT7?g_st=ic). Han säger:

– Varför flyttar du skylten. Det är jag som lagt ut den där.
– Den står mitt på cykelbanan och folk riskerar att köra in i den och skada sig. svarar jag det lugnaste jag kan. Jag förstår att det kan låta som en efterhandskonstruktion men i situationer som denna har jag lärt mig det bästa sättet är att försöka undvika konfrontation och istället försöka vara konstruktiv.
– Ja men många cyklister cyklar så snabbt här och barn som kliver av bussen riskerar att bli påkörda, säger ägaren
– Men det blir väl inte bättre av att cyklister cyklar omkull väl? Du kan ju inte ställa ut massa skyltar på vägen sådär, svarar jag
– Jag upplever att cyklister tar det lite lugnare nu när jag ställt skylten där.
– Är detta din skylt också? frågar jag och pekar på en gatupratare som annonserar caféet.
– Ja, svarar ägaren.
– Du vet väl att du inte får ställa skyltar överallt bara för du tycker det och blockera gång– och cykelvägar för folk.

Det är här hela storyn tar en oväntad vändning. Mannens neutrala tonläge ändras fullkomligt.
– DU ÄR EN JÄVLA IDIOT! Skriker han till mig samtidigt som han spänner ögonen på mig och byter kroppspråk så som ett (espresso)barslagsmål ska ta vid.
– Varför tycker du det? frågar jag. Ja, jag vet, det är här jag bara borde stuckit och insett att ägaren inte är vid sina sinnes fulla bruk.
– För att jag pratar med dig vänligt och sedan är du så otroligt otrevlig.
– Du kallade mig just för en jävla idiot, det var väl inte så hemskt vänligt av dig.
– DU ÄR EN JÄVLA F****. DIN JÄVLA IDIOT GÅ HÄRIFRÅN! NU! JÄVLA F****. Spottet flyger ur munnen när han skriker orden.

Hoppar genast på cykeln och cyklar därifrån. På avstånd ser jag hur han går fram till trafikskylten och drar ut den på cykelbanan igen, bara det att han denna gång ser till att den blockerar exakt hela bredden.

Jag förstår inte om detta. Jag tänker efter om det är på grund av vem jag är som jag hamnar i dessa konflikter, men sedan inser jag att det aldrig uppstår i någon annan kontext än när jag sitter på cykel. Det händer aldrig när jag är ute och går, det händer aldrig i ett annat sammanhang. Jag tror inte heller det är min körstil, jag försöker cykla defensivt för att undvika olyckor. Förvisso cyklar jag nog snabbare än genomsnitten då det också är det jag tränar, det kan upplevas som hotfullt av vissa. Min partner som visserligen cyklar mycket mindre, men som är tjej hamnar aldrig i sånna här situationer säger hon.

Jag vet inte, men jag upplever att det finns en kokande ilska mot manliga cyklister bland människor som inte själva cyklar. Ja, många cyklister följer inte trafikregler och kör mot rött – men att slå folk eller att hota dem gör man så mot taxichafförer och bilister exempelvis? En sak är säker – aldrig att jag sätter min fot på Sams Espressobar på Hornsgatan och jag uppmanar er andra att inte göra det heller.

Någon som känner igen sig? Tacksam för svar <3

Anmäl skylten via Stockholm Stads app, vem som helst får inte ställa ut skyltar hur som helst i stan.

Behövde ta en snabbvända förbi kontoret nu på morgonen och tänkte att det borde vara lite trafik och sopat på bilvägarna. Således en passande dag att plocka fram sommarpendlarcykeln för en årspremiärtur.
Pumpade däcken och gav mig iväg.
Kom dock bara 3km innan jag upptäckte att det var tomt på luft fram så bara att vända och promenera hem igen. När jag gått halvvägs hem mötte jag en cyklist som undrade om jag ville låna en pump vilket gjorde att jag kunde cykla tillbaka sista biten för att byta cykel.

Nu till det skumma.
Tänkte precis fixa punkteringen men upptäcker nu att framdäcket på sommarpendlaren fortfarande är stenhårt. Punkteringen har självläkt?!

//j

Senast ändrad:
Anmäl skylten via Stockholm Stads app, vem som helst får inte ställa ut skyltar hur som helst i stan.
Jo, bara att felanmäla både den kvarglömda vägarbetsskylten och gatuprataren.
(Om jag inte har fel så krävs det tillstånd för att ställa ut gatupratare i Stockholm och vad jag hört så har inte ett enda sånt tillstånd utfärdats)

//j

Jo, bara att felanmäla både den kvarglömda vägarbetsskylten och gatuprataren.
(Om jag inte har fel så krävs det tillstånd för att ställa ut gatupratare i Stockholm och vad jag hört så har inte ett enda sånt tillstånd utfärdats)

Nej av tillgänglighetsskäl (exempelvis synskadade) är det helt fröbjudet med gatupratare i Stockholm. Alla vägskyltar är tillståndspliktiga, och eftersom det inte sker något gatuarbete kommer inget tillstånd ges. Pratade så sent som idag med en butiksägare jag känner litegrand och han berättade att staden hade polisanmält en reklamflagga som stod uppställd utanför butiken (6 meter bred trottoar uan någon direkt trafik av fotgängare), så de verkar agera kraftfullt om det kommer in klagomål.

Yes såg den, jag har anmält. Det är dock bra om fler anmäler tänker jag. Ang gatupratare fick jag detta svaret nedan. Man kan ju lätt hävda att butiksinnehavaren har kontaktats men att han inte bryr sig….

Bilagor

• IMG_0428.jpeg
    IMG_0428.jpeg
    136.9 KB · Besök: 87
Behövde ta en snabbvända förbi kontoret nu på morgonen och tänkte att det borde vara lite trafik och sopat på bilvägarna. Således en passande dag att plocka fram sommarpendlarcykeln för en årspremiärtur.
Pumpade däcken och gav mig iväg.
Kom dock bara 3km innan jag upptäckte att det var tomt på luft fram så bara att vända och promenera hem igen. När jag gått halvvägs hem mötte jag en cyklist som undrade om jag ville låna en pump vilket gjorde att jag kunde cykla tillbaka sista biten för att byta cykel.

Nu till det skumma.
Tänkte precis fixa punkteringen men uppttäcker nu att framdäcket på sommarpendlaren fortfarande är stenhårt. Punkteringen har självläkt?!

//j
1. Dra åt ventilen.
2. Ta alltid med pump, däckjärn, extraslang.

1. Dra åt ventilen.
2. Ta alltid med pump, däckjärn, extraslang.
Ventilen åtdragen (gissar dock att det är något där med tanke på att den skruvades upp/åt när jag pumpade och allt annat är orört)
Man får aldrig punktering när man har pump och extraslang med sig så det är ju helt onödiga prylar..

//j

Väldigt lättcyklat i Cph. Allt är soft.
( Du tog väl parallellt med Hillerødmotorvejen ut till Gladsaxe eller så via Søborg typ?)
Backar i Cph, nja det vet jag inte men i Jylland finns en del rejäla sådana, runt Vejle bl.a.
Ja precis, den vägen tog jag. Jag håller med dig. Inga backar direkt, däremot en kronisk uppförslutning när man körde från kusten och innåt. :D

Var lite för optimistisk om lufttemperaturen. Skulle kanske tagit långärmat och knävärmare. Nåväl, fick en fin zen vuÄlta in till kontoret.

Där möttes jag av ett mysigt omklädningsrum där nått rör hade pajat under helgen. Vilket hade gjort att det runnit ut toalettvatten + ANNAT på hela golvet. Mumma.

Senast ändrad:
Svalt och skönt i morse.
Vindstilla men sega ben efter helgen.

Jädrar vilket fågelkvitter. Helt otroligt vad de små tättingarna kan låta. Härligt med våren, den hördes verkligen i morse!

I kväll är det dessutom första mtb-träningen med 11-12åringar. Jag kommer behöva röbetsjos.

Ha det fint !

Kommer fram till ett rödljus, där man måste trycka på knappen för att får grönt.
Står en en cyklist där redan, som håller på med mobilen, hon har inte tryckt på knappen, så jag sträcker mej fram och trycker. Efter kanske tio sekunder är hon klar med mobilen, tittar upp och kör iväg mot rött....

Det var helt ok med lite motvind och runt 8 grader på morgonen, skönt att slippa vinterjackan som blir väldigt svettig över 5 grader. På hemvägen 12 grader och därmed kortärmat och kortbyxor. Körde en kortare runda direkt när jag kom hem med en ny cykelkompis, och blev nerkyld trots att jag tog på långärmad igen. Glömde säga att jag kränkte en elcykel i motvind. Önskar att kunna kränka dem i 5% uppförsbacke men är för klen.

Senast ändrad:
Tillbaka till den vanliga rutten Spånga-Tumba. Premiär för GP5000 däcken i år och dessutom ny kedja. 27,8 km/h i snitt.. Lite skillnad mot i januari när det ibland blev snittfart under 20 km/h! Dessvärre får jag mindre träningsvolym nu :D

Småseg cykeltur i morse i regnet.
"På grund av anledning" cyklade jag annan väg än vanligt. Passerade ett antal vägarbeten där gång- och cykeltrafiken hänvisas utan vidare genomtänkt lösning och där "situationer" lätt uppstår.
Tänk att det ska vara så svårt att utföra infrastrukturprojekt utan att vi som som inte kör bil åsidosätts.

Tillbaka
Topp