Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Medvind, hemlängtan och utvilade ben. Första gången under 50 min hem för året och med 2 min marginal dessutom! Trevligt med rensopade gator, allt förutom sträckan som gud (eller sthlms stad…) glömde (längs Skrubba Malmvägen, varken sopsaltning eller sopa upp gruset lyckas dom få till där…). Skönt med långhelg nu!

Skulle möta en vän på hempendlingen, med tight tidsmarginal.
Tog fram cykel och tyckte att den såg lite låg ut.....Punktering bak.
Stressigt.
Klockade ej proceduren, men ganska säker att det hela tog mindre än fyra minuter.
Gissar på personligt rekord :giggle:
Med en minuts marginal landade jag vid Nybroviken med rejält skitiga händer.
Trevlig helg!

Skönt väder. Men denna dag ser Uppsala ut som en del av tredje världen. Skräp överallt. Gamla Uppsala så hade folk stillat sitt samvete genom att ha med sig sopsäckar. För att sedan lämna dem där öppna. Fullt med måsar.

På cykelvägarna fick man inbilla sig att det var ovanligt stora hundhögar..

Fy fan vad folk får frikort att göra när de är fulla.

Skönt att se att temperaturen sjunker ner och är precis som lägst ungefär den tiden jag ska sätta mig på cykeln imorn. +2° och regn...
Senare i veckan ner mot någon enstaka minus på natten och rätt blött på dagarna. Kanske var man för snabb av med dubbeln ändå

Flunsa en dryg vecka. Frisk några dagar. Sedan Mallis en knapp vecka (43:02 uppför Sa Calobra. Vad hände? Jag skulle ju under 40 min). Ovan vid mycket cyklister i Sthlm efter att man vinterpendlad hela den här pissvintern. Får nita när jag ska över Valhallavägen (helt mitt fel). Men här brukar det ju inte komma cyklister farandes i 40 knyck. Får programmera om hjärnan lite......inte längre bara vinterelitarna som är ute nu.
Eftersom jag är en novis var jag tvungen att googla Calobra. Jag får mjölksyra bara av att läsa om stigningen på 7% i 9.4 km?

medel temp 1 grad enl min garmin.. sen regn och motvind på det.
Vore kul om det kunde bli vår snart. Har samma kläder som i Januari förutom att jag har tunnare handskar pga att jag vill tro att det är vår..
Slipper iaf rullgrus och snö (än så länge!)
Kör fortfarande vinterhandskar på morgonen. Det var strax över 2 grader. På eftermiddagen får jag kanske frysa lite eftersom jag glömde långärmade. Man får ju inte kombinera kortärmad och långbyxor?

Höll för övrigt på att bli rammad bakifrån av sommarcyklist när jag stannat för gångare vid övergångsställe. Hörde ”fuuuucckk….”, tvärnit, flämt, bakom mig. Hur det nu kan ske med 50m fri sikt. Och folk säger att memils är roten till allt ont i trafiken.
Hade en förra veckan som kryssade förbi oss som stannat för gångare vid övergångsställe vid skeppsbron, cyklade rakt in i en gammal dam med hund...

Eftersom jag är en novis var jag tvungen att googla Calobra. Jag får mjölksyra bara av att läsa om stigningen på 7% i 9.4 km?
Jotack. Snittade 184 i medelpuls och var uppe på 195 några gånger. Tuffa pulsvärden för mig (57 bast). Nöjd iaf. Blev omkörd av två svenskar som jag sedan snackade med på toppen. Ena killen gick på 33 minuter och andra killen runt 34,5 (den sista stannade för att plocka upp sina tappade glasögon). Jag fattar inte att man kan klara det. Tvekar på att jag kan gå under 40 (som jag satt som min drömgräns). Sen blev man ju en smula knäckt när man skulle rulla därifrån och den ena killen börjar rulla ner mot Sa Calobra igen för att "testa en gång till". Haha. Osannolikt hårda killar. Fast jag tyckte nog ändå att jag var en hyfsat hård gubbe ? Nytt försök nästa år. En del behöver ett år för att ladda om. Andra typ tio minuter.

Hade en förra veckan som kryssade förbi oss som stannat för gångare vid övergångsställe vid skeppsbron, cyklade rakt in i en gammal dam med hund...
Min generella erfarenhet är att memils stannar för gångare vid övergångsställen, sommarcyklister gör det ej, till livsfara för samtliga tre nämnda trafikslag.

Låg i vänsterfil för kommande vänstersväng. Vespa som ligger i högerfil för att köra rakt fram skär heldragen linje och svänger vänster rakt framför mig. Vederbörande hävdar korrekthet i trafik för hen hade minsann gjort hastigt handfladder i 0,5 sekunder omedelbart innan heldragna linjen klövs. Eller så hörde hen inte vad jag sade, då hen hade hörlurar på sig.

Tur att mångårig erfarenhet gjort att jag på långt avstånd ser på folks hela uppenbarelse att trafikbrott är i vardande.

Äntligen cykelpendling igen!
Nackdelen med att åretruntpendla är att man är bortskämd med att det är rätt glest på vintern. Nu har alla kommit ut med alla underbara avarter till trafikvett som finns. Luvjacka, hörlurar och elcykel verkar vara den sämsta kombinationen för att kolla innan man svänger. Folk som rullar i uppförsbacke skapar inte en jämn rytm, trfikomläggningar som ger underbara trafiklyseväntan.
Äh, solen skiner och räsern fick luftas. Härliga tider!

Draghjälp av en cyklist idag. Vad kul att ligga på rulle tills jag kroknade. Sen småprat resten av vägen.
Strava gick bananas med PR i morse, det var ju kul men alla sträckorna verkar inte ha reggats av någon anledning.
Ja ja...
Ska tydligen serveras go-fika i samband med en avtackning på jobbet. Jädrar vad jag ser fram emot en bulle nu?

Hoppas alla hade en fin morgon!

Altra och dessa idag. Kända som ankfötter men gick helt ok för vardagspendling.
Dom blir ju faktiskt att sitta helt ok om man använder en polygrip märkte jag…
Skönt väder! En bil tutade på mig trots att jag hade grönt ?

Bilagor

• IMG_0073.jpeg
    IMG_0073.jpeg
    528 KB · Besök: 60
Äntligen cykelpendling igen!
Nackdelen med att åretruntpendla är att man är bortskämd med att det är rätt glest på vintern. Nu har alla kommit ut med alla underbara avarter till trafikvett som finns. Luvjacka, hörlurar och elcykel verkar vara den sämsta kombinationen för att kolla innan man svänger. Folk som rullar i uppförsbacke skapar inte en jämn rytm, trfikomläggningar som ger underbara trafiklyseväntan.
Äh, solen skiner och räsern fick luftas. Härliga tider!
Sommarpendlarens tre budord:
1. Du skall icke besvära dig med att vrida på nacken
2. Du skall under inga omständigheter ge tecken, ty för dig skall andra väja
3. Uppför eller nedför, din fart skall vara densamma

800m hemifrån så blev det akut avluftning av bakdäcket. 10min att gå hem i landsvägsskor men jag orkade fan inte byta slang där. Rätt najs att cukla ändå. Lite injustering av framväxeln behövs fortfarande hmmmm

Efter gårdagens långsamma och oinspirerade pendling behövde ge mig själv en materialfördel för att höja cykelglädjen. Plockade fram kolracern för första gången för säsongen. Det fungerade! Endorfinkick deluxe och 5 km/h högre rullsnitt jämfört med igår. Medvind istället för motvind bidrog väl en del också...

Mmm, ringklocka. Lika bra och lika ovanligt att använda som blinkers på bilar.
Känns som det finns olika tolkningar när en ringklocka skall användas.
Använder min för att avvärja "fara", inte för att få folk att flytta på sig.
Är man ute i trafiken så skall man ha en ökad uppmärksamhet, inte lita på att folk plingar på en för att få en att få koll på omgivningen.

Tillbaka
Topp