Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Cyklade till jobb strax efter 8 igår och hem från jobb kring 17. Jag var inte ensam på cykelbanan. På Götgatan på morgonen var det två stycken som myscyklade och pratade med varandra, helt obrydda om alla som inte kunde cykla förbi för att de blockerade hela cykelbanan.

Använde ringklockan vid några tillfällen igår, men den hjälper föga när virrpannorna (gående i cykelbanan vid Munkbron, där nya banan inte är klar, samt mitt-i-banancyklister) har hörlurar på.

Känns som det finns olika tolkningar när en ringklocka skall användas.
Använder min för att avvärja "fara", inte för att få folk att flytta på sig.
Är man ute i trafiken så skall man ha en ökad uppmärksamhet, inte lita på att folk plingar på en för att få en att få koll på omgivningen.
Precis, använder den främst för att uppmärksamma fotgängare som går i cykelbanan att de är ute och cyklar (pun intented) och skapar en trafikfarlig situation.

Skall och skall, såklart ska man ha ökad uppmärksamhet i trafiken. Men vem har det. Plingklockan är utmärkt för att påkalla uppmärksamhet. Undvikande av fara utförs på andra sätt!

Nu så cyklar jag mest på landsbygden. Skulle jag cykelpendla i Stockholm så kanske jag skulle slita ut en ringklocka per år.
Går det folk i bredd över hela GC-banan, då avvaktar jag till det är lämpligt att köra om eller ta alternativ väg.
Sedan så flyttar ofta gångtrafikanter över ansvaret på mig genom "Varför plingar du inte för?" när jag ligger bakom och avvaktar när det lämpligt att ta sig förbi.

Myspendling imorse med sega ben trots svag medbris. Blev lite ledsen över att det tillkommit lite nytt glaskross vid Linnarhult på standardplatsen för glaskross, men blev strax lite gladare när jag såg att de två tidigare glaskrossansamlingarna lite närmare stan hade sopats upp åtminstone. Alltid något! Testade också att köra med ramväska istället för rygga, och det var ju rätt trevligt att ha axlarna fria faktiskt. Motvind hemåt tydligen! ?

Finns en hel del passager på min pendlarsträcka där det är renodlad cykelbana (skylt med överkorsad gubbe). Där är det ofta ganska trångt och skymt, vilket gör att fotgängarna utgör en trafikfara. Själv anpassar jag farten efter den dåliga sikten och kör ständigt med pekfingrarna på båda bromsarna, så jag har alltid klarat mig, men det finns folk, framförallt nu när vackertväderpendlarna är framme, som inte har det, och då kan det bli otäcka olyckor.

Jag har monterat min Spurcycle-klocka i bocken precis under bromshandtaget på min pendlare. Då kan jag cykla hållandes i hoodsen och plinga obehindrat med lillfingret med ett glatt PLING på både fotgängare och cyklister. Använder den mycket. Dyr klocka men per antal pling är den billig.

Nu så cyklar jag mest på landsbygden. Skulle jag cykelpendla i Stockholm så kanske jag skulle slita ut en ringklocka per år.
Går det folk i bredd över hela GC-banan, då avvaktar jag till det är lämpligt att köra om eller ta alternativ väg.
Sedan så flyttar ofta gångtrafikanter över ansvaret på mig genom "Varför plingar du inte för?" när jag ligger bakom och avvaktar när det lämpligt att ta sig förbi.
Lite av en grundregel det där: plingar man blir folk sura för att man plingar. Plingar man inte blir folk sura för att man inte plingar. Korsar hela innerstan (Sthlm) under mina pendlingar och det är förvånande lite jag behöver använda ringklockan (fast skulle aldrig pendla utan). Snittar nog mindre än ett pling om dagen. Och då kör jag absolut inte nåt vidare aggressivt när jag pendlar genom stan. Tvärtom. Rejsa kan man göra när man kört ut från stan.

Lite av en grundregel det där: plingar man blir folk sura för att man plingar. Plingar man inte blir folk sura för att man inte plingar. Korsar hela innerstan (Sthlm) under mina pendlingar och det är förvånande lite jag behöver använda ringklockan (fast skulle aldrig pendla utan). Snittar nog mindre än ett pling om dagen. Och då kör jag absolut inte nåt vidare aggressivt när jag pendlar genom stan. Tvärtom. Rejsa kan man göra när man kört ut från stan.

Ja det blir sällan rätt det där men tänkar att det är bättre att plinga än ej i slutändan.

Mmm, ringklocka. Lika bra och lika ovanligt att använda som blinkers på bilar.
Ringklocka är väl bra men man måste vara fullt beredd på att folk kanske inte reagerar som förväntat. Plingar man och öser på så smäller man strax, den saken är helt klar (vilket dock långt ifrån alla cyklister har fattat). Först sätter den/de man plingar på hjärtat i halsgropen (chocken) och sedan ett steg åt höger eller vänster. Själv är jag sparsam med ringklocka men försöker plinga ganska långt innan i så fall. Ringklockor som låter högt nästan som en biltuta är en styggelse, rent fjanteri.

Ringklocka är väl bra men man måste vara fullt beredd på att folk kanske inte reagerar som förväntat. Plingar man och öser på så smäller man strax, den saken är helt klar (vilket dock långt ifrån alla cyklister har fattat). Först sätter den/de man plingar på hjärtat i halsgropen (chocken) och sedan ett steg åt höger eller vänster. Själv är jag sparsam med ringklocka men försöker plinga ganska långt innan i så fall. Ringklockor som låter högt nästan som en biltuta är en styggelse, rent fjanteri.
Bra skit!
4E20B38B-347F-403B-A10D-474C9B740F59.jpeg

Går inte att pendla i Sthlm utan ringklocka. Man lär sig rätt snabbt till vem och vilka man behöver plinga, och hur långt innan. Det värsta är förälder/föräldrar som är ute med sitt barn (som cyklar). Man plingar långt på för väg, föräldern noterar och skriker åt sitt barn som snällt cyklat på rätt sida ”KALLE DET KOMMER CYKLIST STANNA NU GENAST”… och stackars lilla Kalle får fullpanik av sin skrikande förälder och vänder omedelbart över till andra sidan av vägen…

V a r j e g å n g

Kall morgon, kanske inte var dags för att minska antal lager på benen ännu. Använde ringklockan innan jag passerad en man som promenerade. Han blev glad och jag fick ett riktigt innerligt tack. Stannade och pratade en stund, visar sig att han blivit påkörd av en cyklist som inte plingade. Han går rätt illa och kan tappa balansen så bra att varna så han kan stå stilla. Annars var det mycket kryssande mellan flanerare i det vackra vädret och medvind hela vägen till jobbet!

Motvind hem, lyckligtvis hade jag ett extra lager med mig för benen :-) Plingade 20 meter innan jag passerade en äldre dam och hon ramlade ned i snödrivan. Det är alltid ett svårt avvägande om man ska våga plinga eller inte, vill ju inte skrämma ihjäl dem heller...

Hänt upprepade gånger den här veckan: Man glider långsamt mot ett rödljus för att kunna passera rullande när det slår om. Vips så tränger sig ett gäng hybridkrigare och el-muppar före och man får stanna ändå. Man tycker ju att min racer med kolfiberhjul borde ge en dom en ledtråd. Börjar nästan längta tillbaka till vintern. ?

Jotack. Snittade 184 i medelpuls och var uppe på 195 några gånger. Tuffa pulsvärden för mig (57 bast). Nöjd iaf. Blev omkörd av två svenskar som jag sedan snackade med på toppen. Ena killen gick på 33 minuter och andra killen runt 34,5 (den sista stannade för att plocka upp sina tappade glasögon). Jag fattar inte att man kan klara det. Tvekar på att jag kan gå under 40 (som jag satt som min drömgräns). Sen blev man ju en smula knäckt när man skulle rulla därifrån och den ena killen börjar rulla ner mot Sa Calobra igen för att "testa en gång till". Haha. Osannolikt hårda killar. Fast jag tyckte nog ändå att jag var en hyfsat hård gubbe ? Nytt försök nästa år. En del behöver ett år för att ladda om. Andra typ tio minuter.
Bra jobbat! Enligt bike calculator krävs det 250 watt i snitt cirka. Skulle gärna vilja veta om du har siffrorna på det? Ja det är en väldigt hög puls. Jag kan också få väldigt hög puls, det är genetiskt. Är 54 och kommer över 200 ibland. Knepigt för min puls verkar inte ha minskat så mycket som anses normalt.

Jag har sett det många gånger förr.
MEN, väldigt vad stor skillnad det gör om den första cyklisten stannar vid rött.
Då brukar cirka 80-90 % också stanna.
Om den första cyklisten INTE stannar, uppskattar jag det till cirka 50/50.
Just denna iakttagelse är på Roslagsgatan i Stockholm.
Trevlig helg!

Jag har sett det många gånger förr.
MEN, väldigt vad stor skillnad det gör om den första cyklisten stannar vid rött.
Då brukar cirka 80-90 % också stanna.
Om den första cyklisten INTE stannar, uppskattar jag det till cirka 50/50.
Just denna iakttagelse är på Roslagsgatan i Stockholm.
Trevlig helg!
Det ligger helt klart något i din spaning. Tycker mig ha sett liknande beteende.
Sen följer att om den före har stuckit mot rött, så är det safe! Bara att haka på! Sen kommer 3:an och 4:an och tänker likadant, och det där som egentligen bara var safe för den första slutar nu i biltuta, däcktjut och nävhyttande!

Fint väder idag så blev en liten turf-omväg till och från jobbet. Växeln kändes lite krånglig så började fundera på om den inte är rätt nybytt ändå, håller de inte längre än ett halvår? Nåja, kanske för att jag turfar så blir det mycket växlande...

Efter någon timme hördes ett ploppande ljud när jag växlade ned. Fortfarande kopplar inte hjärnan...

Tio minuter senare så hörs det ett rivande ljud och då fattar till och med jag att sista biten hem (bara uppför) blir kul. 3x8 betyder att man har tre växlar, alla kopplade på 8-an...

Tur jag hade med verktyg så jag kunde skruva in limitskruven till 5:e växeln iaf!

Aningen varmare idag och rustad med plastpåse över tårna så blev pendling betydligt trevligare. Hjälpte väl att solen var på väg upp också ?

4 grader och motvind i morse, men hem var det härligt med 13 grader och inte motvind. Nu börjar det gå mot snabbare tider, hade 30 i snitt hem.
Fredagstomt i trafiken och finväder bjöd in till att trycka på lite. 30+ i båda riktningarna får man vara nöjd med.
Nu blir jag nyfiken på hur långt ni har till jobbet. Och hur platt det är.
30 i snitt är ingen omöjlighet på min pendling men det krävs en hel del ändå tycker jag, och jag klarar bara ett sånt snitt 2-3 gånger per vecka
Jag har 25km enkel, 250 höjdmeter...ligger vanligtvis på 26-28 i snitt.

Aningen varmare idag och rustad med plastpåse över tårna så blev pendling betydligt trevligare. Hjälpte väl att solen var på väg upp också ?

30 i snitt är ingen omöjlighet på min pendling men det krävs en hel del ändå tycker jag, och jag klarar bara ett sånt snitt 2-3 gånger per vecka
Har ingen koll på höjdmeter men sträckan är 26 km.

Bilagor

• Screenshot_2023-05-06-13-57-33-58_3d9111e2d3171bf4882369f490c087b4.jpg
    Screenshot_2023-05-06-13-57-33-58_3d9111e2d3171bf4882369f490c087b4.jpg
    138.3 KB · Besök: 41

Mitt snitt ligger på samma men ska till tilläggas att jag behöver koppla ur pedalerna max 2 ggr på sträckan.

Inte exakt samma men nästan, bara lite skillnad mot slutet som ger 1 km till. Kommer bara under 1 timme på sommaren. Snabbast hittills är 51 minuter. Vinden har väldigt stor betydelse i ostlig/västlig riktning.
Mitt snitt ligger på samma men ska till tilläggas att jag behöver koppla ur pedalerna max 2 ggr på sträckan.
Ok. Lite plattare men inte mycket. Jag behöver dock aldrig ens sätta ner fötterna.
Hade varit trevligt om man fick hjälp av vinden men min pendlingsväg är i 3 väderstreck pga kust så det stjälper lika mycket som det hjälper ?

Kände mig så svag när ni var flera som snittade 30 men kanske inte är så stor skillnad då ändå

Ok. Lite plattare men inte mycket. Jag behöver dock aldrig ens sätta ner fötterna.
Hade varit trevligt om man fick hjälp av vinden men min pendlingsväg är i 3 väderstreck pga kust så det stjälper lika mycket som det hjälper ?

Kände mig så svag när ni var flera som snittade 30 men kanske inte är så stor skillnad då ändå
För att komma upp i 30 så krävs precis som i vårt fall att man knappt sätter ner foten. Det kan räcka med oflyt och få vänta lite på en övergång för få märkbart sämre snitt. Det var lite vind i ryggen den snabbaste pendlingen, hade 34 i snitt innan backarna som börjar efter 14 eller 15 km.

Apropå svag kan jag nämna hur brutalt avhängd jag blev i veckan. Jag mötte en cyklist i motsatt riktning som stannade precis innan jobbiga backen 2 km från jobbet i riktning hemåt, det är 76 m stigning på 1.1 km och killen hade stannat helt och lagt ner cykel och blickade ut över Landvettersjön för att senare vända tillbaka och komma ikapp mig halvvägs upp för backen. Jag gissar att det är en typ 300 watt FTP person?

Jag har mycket kortare, knappt 14 km enkel och platt. Mindre än 100hm. Det händer bara en handfull gånger per år att jag snittar över 30 vid pendling. Det krävs flyt med vindriktningen, trafik och form.

Det är förresten rullsnitt jag talar om, rödljusen inne i stan drar ner totalsnittet med flera km/h.

Rullsnitt är det mest rättvisa, men jag har inte ens en hastighetsmätare. Jag räknar bara tid. Tex om det tar 54 min sträcka 26×1.1 men om det är över 1 timme räknar jag inte?. Det var jobbig motvind och tog 1:15 en dag i veckan, då hade wattmätare varit relevant.

Drog in en ny vajer i växeln så nu kan jag cykla igen! På hemväg från jobbet mitt i natten så ska byta sida från väg till cykelväg som börjar mitt på en raksträcka. Kollar bakom, bil långt bort. Sträcker ut handen, styr ut i mitten av vägen för att tydligt visa vart jag är påväg. Hör bilen accellerera och strålkastarljuset kommer helt klart från vänster körfält så bestämmer mig för att inte köra in på cykelvägen riktigt ännu. Och mycket riktigt, bilen kör om just innan cykelvägen med duktig fart. Detta på en liten villaväg som slutar i en bussgata och en liten avtagsväg med några villor.
Till saken hör även att vi båda har möte av en bil från andra hållet som måste ha tvingats bromsa för oss. Detta är andra gången jag blir omkörd när jag försöker svänga vänster på små villakvarter på natten. Är det verkligen så att man inte får svänga vänster utan att vänta tills alla bilar kört om?
Nej, man kan inte missa mig i mörkret, jag lyser upp som en julgran bakifrån. Till och med armarna har gula reflexärmar.
Fasligt vad kallt det blir på nätterna när man cyklat till jobbet i dagsvärmen.

Tillbaka
Topp