Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Slicks är vad som gäller för minimalt rullmotstånd men som jag förstått det föredrar en hel del här andra däck eftersom de också härjar i skog och mark (grus, stigar etc). Å andra sidan behöver man ju inte jaga sekundrar när man pendlar. ? ?

Om man inte jagar sekunder, hur ska man då kunna vinna? :)

Nä, pendlaren är inte direkt fartoptimerad men det känns lite onödigt att köra omkring på grusdäck nu när det är sopat överallt.

En timme tidigare än igår. Bättre men ändå väldigt mkt folk. Munkbron tvingar en att jobba på sin inre frid. Cyklade om en tant som fortfarande körde dubbdäck och långa, täta överdragskläder.

Blir kort-kort hem.
Brukar möta flera stycken med dubb under pendlingen. Ska roa mig med att räkna under hemfärden. Jag är djärv och chansar redan nu på 5 pers.

Brukar möta flera stycken med dubb under pendlingen. Ska roa mig med att räkna under hemfärden. Jag är djärv och chansar redan nu på 5 pers.
Japp, det märkte jag går. Oftast är det elcyklar, jag antar att de inte kan själva eller vill lämna in för byte. Är rätt krångligt att plocka av bakhjulet på såna där jävulsting så bytet hos LBS är dyrt :)

Jag slänger in en gissning på 3 stycken och noll på Vendevägen.
Däremot kan du nog höra någon bil där som fortfarande har dubben kvar :giggle:
Amen tusan då. Det enda jag hörde var den mullrande motvinden i öronen som helt överröstade alla eventuella dubbljud. Återupptar det självpåtagna uppdraget imorrn?

IMG_8261.jpeg

Helt själv som vanligt

Zenpendlingen stördes av ett plingande ljud. Efter ett tag insåg jag att det var en eker som gått av. Ett par till var onödigt lösa. Var kan man få hjälp med att fixa ett bakhjul på ett pendlarhärke i stockholm?

Makalöst segt att cykla hem i motvinden från Fiskartorpets GP. Ingen energi kvar och började frysa. Nu åtgärdat med bastubad. Det är ju rea på elen.

Tog racern idag och det är ju fusk, det känns knappt som man tar i när man cyklar mot vinden som också visar sig tydlig i vad strava tycker, idag 130W mot 216W igår med pendlarhojen.

Fin cykelrunda igår. Cyklade via skölsta, så fint när solen skiner och marken där är torr. Hade det funnits fler zoner där skulle jag cykla där varje dag på sommarhalvåret.

Blev 8 mil totalt igår med morgon- och kvällscykligen så idag tar jag det lugnt för nya tag imorgon.

En sak jag upptäckt med de få som signalerar här i Uppsala. De pekar med ett finger vart de ska svänga, var kommer det ifrån? Jag har alltid bara sträckt ut armen med öppen handflata.

Amen tusan då. Det enda jag hörde var den mullrande motvinden i öronen som helt överröstade alla eventuella dubbljud. Återupptar det självpåtagna uppdraget imorrn?
Gjorde jag ju inte alls. Jag tog ju bilen (kölhala mig...på med tjära och fjädrar...) fast med godtagbar anledning. Ska åka till Uppsala efter jobbet och köpa ny räser. Fast den kommer ju inte få plats i mitt cykelrum. Nu talar vi verkliga viktiga problem här!

Mmm, härligt pendlingsväder! Till skillnad från igår tog jag dumt nog långärmat. Lagom varm i början, men ångade som en tryckkokare när jag väntade i solen på vid trafikljusen inne i stan.

Tog racern idag och det är ju fusk, det känns knappt som man tar i när man cyklar mot vinden som också visar sig tydlig i vad strava tycker, idag 130W mot 216W igår med pendlarhojen.
Ja, skillnaden är enorm, nästan som två olika sporter, mycket sällan jag tar min "finracer" till jobbet men ca 3-5 ggr per år kanske. Förutom att min "allround/pendlingsracer" väger ca 2 kg mer så väger också skärmarna ca 800 gram, sist men inte minst ger ryggsäcken ett fint kg påslag. Jag är alldeles för lat att hålla på att montera bort skärmarna och det är bekvämt under misärväder samt sist men inte minst hålla drivlinan renare.

Det positiva är att de dagar jag hävdar mig på topp 10 listan för mina pendlingssegment i Strava så är det ofta mot cyklister med klart lättare cyklar...? När det gäller topplistan på årsbasis är det dock svårt att hävda sig ryggsäcksutrustad med en tyngre allroundracer. Skulle tro att de i princip är fyllda av tränande cyklister på väg ut mot eller från Ekerö.

Senast ändrad:
Du på stilig gråmålad Bob Jackson

?

?
Ja precis den! Är det du eller @glitch som äger denna stiliga springare?

Jäklar vad gött att pendla norrut nu i eftermiddag! Synd bara att jag skulle söderut.

Kungens får var ute på Stora Skuggan – första gången för i år som jag ser dem.

Hjulsugare obehagligt tätt inpå hela norrmälarstrand. Hängde av han uppför Tranebergsbron, där det blåste minst sagt spännande vindar.

Fint.

Strava tycker att jag kör en annan väg hem sedan 13/4 (det gör jag inte). Den där "Matched Rides"-funktionen blir tämligen värdelös då. Men jag gissar att det går en aning snabbare än i vintras. Det känns iallafall så.

Blev omkörd av en herre på .. monowheel? .. vid Frihamnen/Hisingen igår morse. S-kurvor på cykelbanan och han susar om mig. Jag kanske ligger i 25-30 så han gör nog 40-45, och tränger ut ett möte som han upptäcker mitt i omkörningen. Sketchy.. Han ser ju inte ut att kunna göra några plötsliga riktningsförändringar heller utan kurvtagningen blir som den blir. Integralhjälmen och hockeyskydden han bär får mig att tänka på filmcitatet: This car is 100% death proof. Only to get the benefit of it, honey, you REALLY need to be sitting in my seat.

Självklart kortärmad funktionströja och shorts idag. Så skönt. Körde på autopilot tills alla andra började vakna och man hade lådcyklar som nästan brakar in i en när de (efter att jag gett utrymme) kör om på höger sida (?!).

Cykling vore underbart om det inte vore för alla människor. Uppsala kan nog ha landets sämsta cyklister.

7:30 ok, men inte mer
8:15 nej, undvik om du kan
8:30 ABSOLUT inte, om du inte vill öva infor din framtida karriär som zen-munk

Siktar på 7:15 i morgon.

Alla var dock trevliga och ignorerade stressad man på hybrid som cyklade mot rött hela vägen från Skanstull till Slussen
Låter som jag har en härlig upplevelse framför mig imorgon när jag ska cykla in efter lämning vid ca 08:15....
Har tagit mig in vid 06:30, det har funkat bra.

Jag tycker det spelar roll varifrån man kör också. Söderifrån är det ju alltid kaos vid Slussen. Det går att få lite mindre kaos om du kör över västerbron, men då gäller det samma som om du kommer från Västerort att du får nästan stanna och finglida i högerfil hela Norr mälarstrand.

Hjärtat fortfarande i halsgropen.
Tussmötevägen, cb. Lite utförs så jag håller väl 30+ mot BEA. Ut från en tomt kommer farande en volvo, ställer sig tvärs över cb. Hade lätt kunnat bli en otb över huven. Typiskt att man i 5 sekunder inte tänkte på att man befinner sig i Sth. Ber om ursäkt att jag inte lämnade företräde. Men nu vet jag ju var du bor.

Jag tycker det spelar roll varifrån man kör också. Söderifrån är det ju alltid kaos vid Slussen. Det går att få lite mindre kaos om du kör över västerbron, men då gäller det samma som om du kommer från Västerort att du får nästan stanna och finglida i högerfil hela Norr mälarstrand.
Ja, kan tänka mig. Munkbron är sämsta sträckan numera. Medis -Slussen via Götgatsbacken är inte heller så vidare skojsig på morgonen men än sämre på eftermiddagen.
Jaja, det är bara att andas och njuta av vädret.

Hjärtat fortfarande i halsgropen.
Tussmötevägen, cb. Lite utförs så jag håller väl 30+ mot BEA. Ut från en tomt kommer farande en volvo, ställer sig tvärs över cb. Hade lätt kunnat bli en otb över huven. Typiskt att man i 5 sekunder inte tänkte på att man befinner sig i Sth. Ber om ursäkt att jag inte lämnade företräde. Men nu vet jag ju var du bor.
Läskigt det där. Jag cyklar ofta på körbanan där faktiskt.

har återupptagit cykelpendlingen igen efter vinterns uppehåll pga segdraget cykelprojekt.

ju mer jag läser här desto mer tacksamhet känner jag för att jag får kliva av pendlartåget innan det når södermalm, min väg från trångsund till sjöstan är ju nästan perfekt, lite väl öde ibland bara. :)

Lite roande med just Västerbron, mitt intryck är att en hel del försöker undvika denna och försöker sig på alternativa vägar gissningsvis för att de är livrädda för backar? ? Tranebergsbron är däremot svårare/krångligare för många att undvika och därför mer trafikerad, i synnerhet på mornarna.

Jag rullar in och genom stan från norrort, med slutdestination Söder. Intressanta är att jag inte stöter på samma cykeltrafikkaos som ni söderortisar verkar få leva med. Man kan ju tycka att Birger Jarl hade tänkt en gång till innan han beslöt sig för att grunda Stockholm på ett ställe som gör det krångligt för cyklister från söderort att ta sig in!

Tillbaka
Topp