Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Helvete!
Körde över en kopparorm som låg på grusvägen.
Den rörde på sig men verkade tyvärr skadad när jag kollade hur den klarat sig innan jag la honom/henne vid sidan av vägen.

Förra veckan var det en huggorm som låg och solade sig, men den såg jag i tid och kunde fösa av vägen.

Ormvarning i det varma vädret alltså !

Oj, någon tutade på mig idag! Bil i rondell som ska ut ur rondellen och korsar en gc-väg där jag och ett par gående just passerar. Som snäll och trevlig cyklist så stannar jag på övergångsstället för att fråga vad han ville men han gjorde bara en rivstart, snurrar runt mig och iväg i hög fart.

Tydligen så har bilar företräde när de har bråttom ut ur en rondell. Sen att trafiken in i rondellen både har hajtänder på vägen och triangel innan övergångsstället spelar inte så stor roll.

Mycket fint väder idag, kommer bli skönt hem igen om jag kommer mig iväg innan regnet!

Nej, men cyklister har väjningsplikt.
Det beror på. Vad som verkligen gäller och inte avgörs till sist i rätten, men såhär säger NTF ang cykelpassage efter cirkulationsplats:

När du som förare ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att du har svängt i en vägkorsning och ska passera en obevakad cykelpassage, ska du köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.

Det beror på. Vad som verkligen gäller och inte avgörs till sist i rätten, men såhär säger NTF ang cykelpassage efter cirkulationsplats:

När du som förare ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att du har svängt i en vägkorsning och ska passera en obevakad cykelpassage, ska du köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.

Bilisten var för övrigt inte ens inne i rondellen när jag började korsa vägen, kom i rätt hög fart och skulle svänga höger i rondellen och förväntade sig att kunna ta kurvan på två hjul eller något. Inte alla äldre män med keps kör långsamt...

Första turen utan vinteroutfit (har varit bortrest tidigare varma dagar)..
Fick hela 5-10 min i kortkort. Sen tyckte vädret det fick räcka och jag fick krångla på mig regnjackan. Givetvis hamnade jag i någon sorts gröna-vågen förbi Bromma Blocks alla trafikljus. Det gjorde att jag inte kunde stanna utan fick tråckla på mig jackan i farten. (man vill ju inte slösa bort ett grönt trafikljus)

Skönt regn hela vägen till Tumba sen. Kul att få använda min svindyra shake-dry jacka. Tror jag är under 500kr/användning nu..

Transportstyrelsen säger samma sak, med en liten trevlig bild. För någon vecka sedan var det en lirare som verkade försöka köra över mig när han skulle ut ur en cirkulationsplats vid Sjöstan. Han hade fått för sig att det var förbjudet att cykla på cykelpassagen bredvid övergångsstället.
1684219702916.png

Ja, bilisterna har också skyldigheter men det är bara cyklisterna som har en uttalad väjningsplikt. Glasklart? Inte det minsta.

Transportstyrelsen säger samma sak, med en liten trevlig bild. För någon vecka sedan var det en lirare som verkade försöka köra över mig när han skulle ut ur en cirkulationsplats vid Sjöstan. Han hade fått för sig att det var förbjudet att cykla på cykelpassagen bredvid övergångsstället.

Det verkar vara en vanlig uppfattning. Förra gången någon tutade på mig var en äldre man i nyare modell Volvo som skulle svänga vänster. Hans argument till varför han tutade (när jag var ca 20 meter på andra sidan av korsningen) var att jag cyklade på ett övergångsställe. Vi pratade en stund och han gav till och med med sig att han nog hade fel där. Fordon som svänger vänster ska åtminstone kolla över axeln mot döda vinkeln innan man svänger.

Visst, man får cykla på övergångsställe men man förväntar sig inte att bilar stannar då. Men om bilen svänger vänster så ska de ändå hålla koll på övrig trafik.

Bilarna stod still på Nynäsvägen.
På cykelbanan var det jag och elcyklister med gummistövlar och regnställ. Många som inte kollade bakåt/över axeln när de skall svänga eller byta fil. Men jag hade ninjaskillsen påslagna och förutsåg alla galna manövrar.
Blev blöt.

Ja, bilisterna har också skyldigheter men det är bara cyklisterna som har en uttalad väjningsplikt. Glasklart? Inte det minsta.

Japp. Det är först när rätten tolkat saker som detta man i efterhand kan veta vem som anses gjort rätt och fel i (vad som borde vara) en sådan enkel trafiksituation.

Från länken du delat, punkt 6.3.1. En text man kan ha med sig och enkelt diskutera med andra trafikanter när oklarheter uppstår.

Båda trafikanterna har alltså skyldigheter att iaktta. Det kan argumenteras för
att bilistens skyldighet att ge cyklisten möjlighet att passera är den primära
bestämmelsen om väjningsplikt. Situationen är specifikt reglerad för bilisten
genom 3 kap. 61 § tredje stycket TraF medan cyklistens väjningsplikt är mer
generellt gällande. Det är också naturligt att bilisten har en väjningsplikt mot
bakgrund av att cyklisten är den mest oskyddade trafikanten. Många cykel-
passager är dessutom placerade invid övergångsställen vars markering då ut-
gör den ena begränsningslinjen på cykelpassagen. En bilförare har då defini-
tivt en väjningsplikt mot de gående som befinner sig på ungefärligen samma
plats som cyklisten. Mot detta ska ställas det faktum att lagtexten endast stäl-
ler upp ett krav på att ge cyklisten möjlighet att passera. Cyklisten däremot
har en klart uttalad väjningsplikt.

George Orwell-pastich: "Osäkerhet är säkert".

Idag var det väldigt skönt. Lite regn och motvind hela vägen. Men bäst var alla fotgängare som gick på vänster sida av kombinerad GC-bana. Det blir så otroligt mycket enklare för alla då.

fjärde dagen på nya omnium mini maxen, måste fixa lite egolapp och ett par skoöverdrag.

dags att byta velcro flärp på ryggsäcken också, så jag slipper vara närbild över att den ska släppa mid-ride.

men cykelpendlingen är balsam för själen även i regn.

Motvind till jobbet igår, och motvind hem....hm....
Men medvind till jobbet idag, och enligt appen verkar det vända och bli medvind hem... :-)
Lite regn i morse också...

Bilarna stod still på Nynäsvägen.
På cykelbanan var det jag och elcyklister med gummistövlar och regnställ. Många som inte kollade bakåt/över axeln när de skall svänga eller byta fil. Men jag hade ninjaskillsen påslagna och förutsåg alla galna manövrar.
Blev blöt.
Du skulle bara veta hur skön kombon elcykel, gummistövlar, regnställ, schysst keps och täta vantar är ;-)

+1000 på att genomsnittscyklisten ser det som en rättighet att svänga/byta fil utan att kolla. Mystiskt.

Cyklade förbi många bilköer, fler som tar bilen när det är regnvarning?
Avsevärt mindre antal cyklister i morse jämfört med igår, mesar! ? Det gäller att omfamna misären och lära sig uppskatta den. Skämt åsido, med vettiga kläder, vettig ryggsäck/väska och skärmutrustad cykel grejar man pendlingen året om utan större draman.

Tror att växelvajern gått av så det blev lite tungt men kunde varje fall växla mellan minsta och största klingan fram. ?

Det verkar vara en vanlig uppfattning. Förra gången någon tutade på mig var en äldre man i nyare modell Volvo som skulle svänga vänster. Hans argument till varför han tutade (när jag var ca 20 meter på andra sidan av korsningen) var att jag cyklade på ett övergångsställe. Vi pratade en stund och han gav till och med med sig att han nog hade fel där. Fordon som svänger vänster ska åtminstone kolla över axeln mot döda vinkeln innan man svänger.

Visst, man får cykla på övergångsställe men man förväntar sig inte att bilar stannar då. Men om bilen svänger vänster så ska de ändå hålla koll på övrig trafik.
Nu är det över? trettio år sen jag tog körkort och det var glesare med rondeller och då skulle betrakta en rondell som en korsning å då blir det ganska självklart klart att svängande bil väjer men problemet uppstår väl oftast för att de flyttat cykelbanan långt ifrån vägbanan så bilisterna glömmer att det finns en ”ny” korsning efter rondellen….

Upphinnande väjer alltid, oavsett trafikslag. Dock kan den som ligger framför inte vingla omkring hur som helst.
Nee. Upphinnande/omkörande fordon har företräde framför det omkörda långsammare fordonet, om det långsammare kommer på att det vill svänga vänster, som (luddigt) exempel.

Nee. Upphinnande/omkörande fordon har företräde framför det omkörda långsammare fordonet, om det långsammare kommer på att det vill svänga vänster, som (luddigt) exempel.
Ingen har väl företräde i trafiken ?
Men upphinnande har väl väjningsplikt mot långsammare fordon i samma "fält" och alla har har väjningsplikt vid filbyte*

* På cykelbanor får man väl se det mer som "spår" man befinner sig i. Hur som helst måste man se sig för innan man gör en sidledsförflyttning

12 grader och inget regn när jag gick ner till cykelrummet. 2 minuter hemifrån började det regna. Men helt perfekt temperatur för shorts och en tunn långärmad träningströja och regnet var ju bara i lätt strilande form, så det var knappt att jag behövde hänga in kläderna i torkskåpet på jobbet. (Nu gjorde jag det ändå, för det är mysigare att dra på sig en torr varm tröja än en kall och fuktig.) Hyfsat flyt med trafikljusen, och tunnsått med folk på cykelbanan.

Jag vet inte varför man envisar sig med regnjacka och skoöverdrag när man ändå är genomvåt innan man ens rullat ur bostadskvarteret… Nu hade jag iofs inte förutspått att det skulle hällregna första 20 min, men ändå.

Väl framme var det bara att krama ur alla kläder och hoppas att det hinner torka i alla fall lite till hemfärden.

Ironiskt nog tittar solen fram lagom till morgonkaffet på kontoret.

Plockade fram stänkskärmscykeln för första gången på tre veckor. Att se egolappen fånga upp litervis med vatten som annars skulle ha hamnat på mina fötter är också en form av cykelglädje.

Jag drog även på mig ett par fladdershorts utanpå cykelbyxorna, eftersom det enda rena paret var de som är tunnslitna till genomskinlighet. Jag vill ju inte utsätta mina medcyklister för utsikt över helvetesklyftan...

Tillbaka
Topp