Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nä, gör inte det. Kalla de istället onda och respektlösa.Mycket cyklister i Hammarby sjöstad nu. Vill inte kalla dem ovana
Jag var nog en av dom, tog en omväg till jobbet vilket tog mig igenom Hammarby sjöstad längs Årsta till Liljeholmen. Kände mig verkligen ond och respektlös.Nä, gör inte det. Kalla de istället onda och respektlösa.
Jag cyklar den vägen varje dag och håller med dig, men imorse var det en del vimsiga människor ute. Men inte bara där.Cyklade till Solnakontoret och hem igen (från Sjöstan) tvärs genom stan, vill nog varken kalla mig ond eller respektlös.
Tydligen så har bilar företräde när de har bråttom ut ur en rondell.
Det beror på. Vad som verkligen gäller och inte avgörs till sist i rätten, men såhär säger NTF ang cykelpassage efter cirkulationsplats:Nej, men cyklister har väjningsplikt.
Bilisten var för övrigt inte ens inne i rondellen när jag började korsa vägen, kom i rätt hög fart och skulle svänga höger i rondellen och förväntade sig att kunna ta kurvan på två hjul eller något. Inte alla äldre män med keps kör långsamt...Det beror på. Vad som verkligen gäller och inte avgörs till sist i rätten, men såhär säger NTF ang cykelpassage efter cirkulationsplats:
När du som förare ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att du har svängt i en vägkorsning och ska passera en obevakad cykelpassage, ska du köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.
![]()
Konsumentupplysning: Lagar och regler för cykel
NTF har samlat information om hur du ska cykla i trafiken samt vad som gäller vid skjutsning och last på cykel. Lär dig mer om lagar och regler för cykel!ntf.se
Transportstyrelsen säger samma sak, med en liten trevlig bild. För någon vecka sedan var det en lirare som verkade försöka köra över mig när han skulle ut ur en cirkulationsplats vid Sjöstan. Han hade fått för sig att det var förbjudet att cykla på cykelpassagen bredvid övergångsstället.Det beror på. Vad som verkligen gäller och inte avgörs till sist i rätten, men såhär säger NTF ang cykelpassage efter cirkulationsplats:
När du som förare ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att du har svängt i en vägkorsning och ska passera en obevakad cykelpassage, ska du köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.
![]()
Konsumentupplysning: Lagar och regler för cykel
NTF har samlat information om hur du ska cykla i trafiken samt vad som gäller vid skjutsning och last på cykel. Lär dig mer om lagar och regler för cykel!ntf.se
Det beror på. Vad som verkligen gäller och inte avgörs till sist i rätten, men såhär säger NTF ang cykelpassage efter cirkulationsplats:
Det verkar vara en vanlig uppfattning. Förra gången någon tutade på mig var en äldre man i nyare modell Volvo som skulle svänga vänster. Hans argument till varför han tutade (när jag var ca 20 meter på andra sidan av korsningen) var att jag cyklade på ett övergångsställe. Vi pratade en stund och han gav till och med med sig att han nog hade fel där. Fordon som svänger vänster ska åtminstone kolla över axeln mot döda vinkeln innan man svänger.Transportstyrelsen säger samma sak, med en liten trevlig bild. För någon vecka sedan var det en lirare som verkade försöka köra över mig när han skulle ut ur en cirkulationsplats vid Sjöstan. Han hade fått för sig att det var förbjudet att cykla på cykelpassagen bredvid övergångsstället.
Japp. Det är först när rätten tolkat saker som detta man i efterhand kan veta vem som anses gjort rätt och fel i (vad som borde vara) en sådan enkel trafiksituation.Ja, bilisterna har också skyldigheter men det är bara cyklisterna som har en uttalad väjningsplikt. Glasklart? Inte det minsta.
Ah, Autocorrect-quiz™! Jag gissar på "nervös"!dags att byta velcro flärp på ryggsäcken också, så jag slipper vara närbild över att den ska släppa mid-ride.
Du skulle bara veta hur skön kombon elcykel, gummistövlar, regnställ, schysst keps och täta vantar är ;-)Bilarna stod still på Nynäsvägen.
På cykelbanan var det jag och elcyklister med gummistövlar och regnställ. Många som inte kollade bakåt/över axeln när de skall svänga eller byta fil. Men jag hade ninjaskillsen påslagna och förutsåg alla galna manövrar.
Blev blöt.
Avsevärt mindre antal cyklister i morse jämfört med igår, mesar! ? Det gäller att omfamna misären och lära sig uppskatta den. Skämt åsido, med vettiga kläder, vettig ryggsäck/väska och skärmutrustad cykel grejar man pendlingen året om utan större draman.Cyklade förbi många bilköer, fler som tar bilen när det är regnvarning?
Upphinnande väjer alltid, oavsett trafikslag. Dock kan den som ligger framför inte vingla omkring hur som helst.De flesta "normalcyklister" tror kanske det funkar som i skidbacken? Upphinnande lämnar företräde!
Eller??
Nu är det över? trettio år sen jag tog körkort och det var glesare med rondeller och då skulle betrakta en rondell som en korsning å då blir det ganska självklart klart att svängande bil väjer men problemet uppstår väl oftast för att de flyttat cykelbanan långt ifrån vägbanan så bilisterna glömmer att det finns en ”ny” korsning efter rondellen….Det verkar vara en vanlig uppfattning. Förra gången någon tutade på mig var en äldre man i nyare modell Volvo som skulle svänga vänster. Hans argument till varför han tutade (när jag var ca 20 meter på andra sidan av korsningen) var att jag cyklade på ett övergångsställe. Vi pratade en stund och han gav till och med med sig att han nog hade fel där. Fordon som svänger vänster ska åtminstone kolla över axeln mot döda vinkeln innan man svänger.
Visst, man får cykla på övergångsställe men man förväntar sig inte att bilar stannar då. Men om bilen svänger vänster så ska de ändå hålla koll på övrig trafik.
Nee. Upphinnande/omkörande fordon har företräde framför det omkörda långsammare fordonet, om det långsammare kommer på att det vill svänga vänster, som (luddigt) exempel.Upphinnande väjer alltid, oavsett trafikslag. Dock kan den som ligger framför inte vingla omkring hur som helst.
Ingen har väl företräde i trafiken ?Nee. Upphinnande/omkörande fordon har företräde framför det omkörda långsammare fordonet, om det långsammare kommer på att det vill svänga vänster, som (luddigt) exempel.
Nej de är jämnt fördelade längs hela stäckan, vilket är helt normalt på en cykelbana som är till för alla.Jag cyklar den vägen varje dag och håller med dig, men imorse var det en del vimsiga människor ute. Men inte bara där.