Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Blev bara 5 mil i Gävle. Cykelbanenätet var inte så lätt att fatta. Mindre städer brukar lägga mer krut på genomgående cykelbanor; men Gävle har en del att jobba med.

Ja, fem-sex kvarter i centrum har sjukt mycket charm. Resten är inte värdigt.
Mycket foppatofflor, mjukisbyxor, tribals och rökande tonårsföräldrar. I alla fall i utkanten av kommunen.
Är utkanten av kommunen det som ligger utanför de fem-sex kvarteren i centrum?
(Tror aldrig jag varit i Gävle. Det passerar man bara. Verkar finnas en anledning till det.)

(Tror aldrig jag varit i Gävle. Det passerar man bara. Verkar finnas en anledning till det.)
Om det inte vore för min mor hade jag också passerat..När barnen var mindre släpade de till och med med sig Gävle mål hem som tog ett par dagar på sig att försvinna?

Min upplevelse av Gävle under de senaste 10-12 åren kommer mest från Ikea i Valbo. Men, som 19-åring var jag på besök på Cityfesten och skulle se Di Leva, men restaurang Etage hade Happy Hour och en stor stark kostade 19 spänn. Uj vad dålig jag blev, kräktes en himla massa. Missade Di Leva gjorde jag också då jag låg på busshållplatsen och sov. Sen dess har jag och Gävle inte varit på direkt god fot med varandra.

Känns som det finns olika tolkningar när en ringklocka skall användas.
Använder min för att avvärja "fara", inte för att få folk att flytta på sig.
Är man ute i trafiken så skall man ha en ökad uppmärksamhet, inte lita på att folk plingar på en för att få en att få koll på omgivningen.
En del tycks tycka att man ska plinga innan omkörning. Oklart om de också tycker att det gäller i bil i biltrafik. Essingeleden förvandlas till en kakafoni av tutande.

Tämligen glesbefolkat på bussen också. Skall löppendla hem och orkar inte springa båda vägarna.
Glesbefolkat så fort man passerat Slussen, men innan dess från Stureplan var det tjockt med virriga turister. Sen löpte det på bra genom Sickla, runt Ältasjön, runt Flaten och hem, även om benen inte gillade ansträngningen. Sjukt fint i naturen så här års.

IMG_1069.jpeg

IMG_1073.jpeg

IMG_1077.jpeg

I fredags var det i stort sett tomt på cykelbanorna. I morse var det fullt! Värsta jag sett i år. Tog mig två omslag att ta mig förbi rödljuset vid Skanstull. Fick hjärtat i halsgropen av en vingelpelle som cyklade i körbanan nästan bli klippt av en skåpbil på samma ställe. Pellens fel som vinglade åt vänster utan att se sig för.

Otroligt skön solskenspendling från norrort i Stockholm in till stan. Tyvärr är Stocksundsbron i behov av sopning. Någon som vet om det är kommunen eller Trafikverket man ska höra av sig till? Önskar jag hade en kamera som enkelt kunde fånga en fin bild likt de som @federico brukade posta. De bilderna är så fina och dagens vackra pendling bjöd på många potentiella fina bilder.,

De som kom från Västerort vittnade om en olycka i höjd med stadshuset, troligen voi i kombo med vänstersväng. Ambulans på plats. Hoppas det gick bra för alla inblandade.

Ren cykelpendlingspropaganda imorse och jag kom att tänka på hur det var att trampa iväg vid halvsjutiden i januari när det var moddigt, tungrullat, mörkt & grått...inte ens pollen kan få mig att föredra pendling på vinterhalvåret. Men jag gissar att det kommer vara lite mer trängsel på hemvägen så då kanske jag tar tillbaks allt och bestämt hävdar det motsatta.

Otroligt skön solskenspendling från norrort i Stockholm in till stan. Tyvärr är Stocksundsbron i behov av sopning. Någon som vet om det är kommunen eller Trafikverket man ska höra av sig till? Önskar jag hade en kamera som enkelt kunde fånga en fin bild likt de som @federico brukade posta. De bilderna är så fina och dagens vackra pendling bjöd på många potentiella fina bilder.,

De som kom från Västerort vittnade om en olycka i höjd med stadshuset, troligen voi i kombo med vänstersväng. Ambulans på plats. Hoppas det gick bra för alla inblandade.
Anmäl i Stockholms stad Tyck Till app. Brukar fixas snabbt då.

Tillbaka
Topp