Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Platt framdäck på racern när jag kom ner i källaren. Jag hade ingen lust att skita ner fingrarna utan tog pendlarhärket och kände lugnet i förortskön.
1684911181279.jpeg

Ragge Hylsa

Aktiv medlem
Vaknade till på Liljeholmsbron kan jag säga. Blåser i vanlig ordning om rubbet på väg uppför Liljeholmsbron. Hoho. Strax efter toppen av bron cyklar en person med utsträckt arm över ytan man så att säga skall använda sig av vid omkörning. Fullt utsträckt rak arm. Min första tanke är att personen vinkar till nån på andra sidan vägen eftersom handen gör nån slags vinkande rörelser. Armen tas heller inte in utan fortsätts hållas utsträckt. Jag passerar och kör på handen/armen. Och herrejösses vilket liv det blir. Gubben skriker oavbrutet och väääldigt högt och upprört. Han flippar fullständigt. Jag glider ner och ställer mig vid rödljuset för överfart mot Hornstull. Skriken fortsätter. Nu vill jag ju gärna att det ska slå om till grönt så jag slipper få den där stollen på mig. Fast det blir det ju såklart inte. Gubben passerar cykelkön skrikandes och vänder upp höger på Hornsgatan fortsatt skrikandes. Hör nåt om att man inte ska köra om och att man ska visa hänsyn. Håller med om det sistnämnda. Bredden på cykelbanan tillåter utan problem omkörning. Fast hade jag vetat och fattat att det var en person som var så pass livrädd på cykeln skulle jag inte passerat. Hade nog vänligt upplyst om att det faktiskt går alldeles utmärkt att leda cykeln över bron via gångfältet. Det finns absolut tillfällen man saknar vinterpendlingen. Den ÄR underskattad.

Little Stereo

Aktiv medlem
Vaknade till på Liljeholmsbron kan jag säga. Blåser i vanlig ordning om rubbet på väg uppför Liljeholmsbron. Hoho. Strax efter toppen av bron cyklar en person med utsträckt arm över ytan man så att säga skall använda sig av vid omkörning. Fullt utsträckt rak arm. Min första tanke är att personen vinkar till nån på andra sidan vägen eftersom handen gör nån slags vinkande rörelser. Armen tas heller inte in utan fortsätts hållas utsträckt. Jag passerar och kör på handen/armen. Och herrejösses vilket liv det blir. Gubben skriker oavbrutet och väääldigt högt och upprört. Han flippar fullständigt. Jag glider ner och ställer mig vid rödljuset för överfart mot Hornstull. Skriken fortsätter. Nu vill jag ju gärna att det ska slå om till grönt så jag slipper få den där stollen på mig. Fast det blir det ju såklart inte. Gubben passerar cykelkön skrikandes och vänder upp höger på Hornsgatan fortsatt skrikandes. Hör nåt om att man inte ska köra om och att man ska visa hänsyn. Håller med om det sistnämnda. Bredden på cykelbanan tillåter utan problem omkörning. Fast hade jag vetat och fattat att det var en person som var så pass livrädd på cykeln skulle jag inte passerat. Hade nog vänligt upplyst om att det faktiskt går alldeles utmärkt att leda cykeln över bron via gångfältet. Det finns absolut tillfällen man saknar vinterpendlingen. Den ÄR underskattad.

Tänker att om gubben inte klarar att dela cykelbanan med andra så är det fel vald tidpunkt att färdas i rusningstrafiken med tusentals andra?

Little Stereo

Aktiv medlem
Såg poliser på andra sidan Västerbron ungefär kl 08:10, dvs på vägen från Södermalm, vet inte vad de pysslade med men tror det var någonting på cykel/gångbanan.
Behöver inte ha med cyklingen att göra alls, minns när jag frågade polisen som hade parkerat och blockerat cykelbanan på Munbron med 5 bilar vad de höll på med och sa att det var fotboll? Dvs de hade ställt upp fordonen i väntan på eventuell insats.

Stumpy

Aktiv medlem
Otroliga mängder mopeder på cykelbanorna utan reg-plåt. Där borde det utföras en punktinsats av Polisen enl mitt förmenande.
Mmm, har länge efterfrågat en insats vid Fotografiska där de kollar att alla fordon (elcyklar, elmoppar, bensinmoppar etc) uppfyller kraven för att få köras på cykelbana. Det blir fler och fler som nyttjar cykelbanan för sina motorfordon.

Kvalster

Aktiv medlem
Skön morgonpendling in till stan från norrort i Stockholm.

Otroliga mängder mopeder på cykelbanorna utan reg-plåt. Där borde det utföras en punktinsats av Polisen enl mitt förmenande.

Hoppas alla får en fin dag!
Moped utan regplåt är en s.k. Klass II Moped som får framföras på cykelbana.

zodah

Aktiv medlem
Cyklade förresten Munkbroleden i morse, dvs inte cykelbanan utmed densamma. Sedan Rådhusgränd och Vasabron. Jag var helt själv där, mycket trevligt.

erik h

Aktiv medlem
Bilder!

Står folk snällt och väntar? Det måste väl ändå finnas en någorlunda mängd pendlarproffs som tar vägbanan om vi pratar innerstan?
Ja men de gör faktiskt det! Bara nån enstaka som blir kreativ. Får medge att jag är en av de senare, när det är helt skevt i kapacitet vs belastning bil/cykel. Det går ju att cykla lika fort som bilarna i stan ändå. Men det enda jag tycker folk verkligen ignorerar i stor skala är ju de enkla rödljusen, typ mitt på götgatan där den gröna vågen är bra tänkt, men lite för långsam.

johan44

Aktiv medlem
Ja men de gör faktiskt det! Bara nån enstaka som blir kreativ. Får medge att jag är en av de senare, när det är helt skevt i kapacitet vs belastning bil/cykel. Det går ju att cykla lika fort som bilarna i stan ändå. Men det enda jag tycker folk verkligen ignorerar i stor skala är ju de enkla rödljusen, typ mitt på götgatan där den gröna vågen är bra tänkt, men lite för långsam.
Grupp-uppfostringseffekten är enorm! Jag är med dig i körbanan om det blir stockning... :)

Sulfaten

Aktiv medlem
Det som är ett stort problem är att det är väldigt många som inte håller koll på ljuset och inte är redo när det slår om till grönt, vilket ibland gör att man missar ett grönt ljus för att man över huvud taget inte lyckats få rull på cykeln ens.

simson

Aktiv medlem
Provcyklade in till city inför nästa veckas jobbstart, glatt överraskad av avsaknaden byggen som fanns i höstas nu var klara (kors i taket,ta i trä, ) de kanske hinner börja med nåt nytt 🤪.
Gick mindre tungt än väntat= bra , men som sagt ha full uppsikt framåt så ni inte kör in i tjockisen 😜
Mange

ipv6

Aktiv medlem
Att pendla från västerort till Solna och därmed slippa många av de problem som beskrivs i den här tråden är en av få anledningar till att jag inte vill byta jobb.

GEHW

Medlem
Jag brukar tycka det är lite ensamt på min rutt mellan Spånga-Tumba via Bromma Blocks, Alviksbron och Hägersten.Hade varit kul med någon att rejsa lite med lr ligga på rulle på ibland! När jag hör om situationen i de mer centrala delarna kanske jag får revidera mina tankar!

MrSthlm

Aktiv medlem

LoL, vilket drama, ja, vad ska man säga, folk har olika åsikter och vissa väldigt bestämda sådana. Ungefär som vissa bilister om oss cyklister. Många blir ju helt klart upphetsade av att leka polis också, det är en sak som är klar. Nästan så att de söker upp konflikter/situationer för att få hävda sina "korrekta" åsikter och rätt. :sneaky:

Har varit med om ett par gånger senaste knappa 3 åren att personer sträcker ut armen. Jag förstår poängen, någon gång kanske personen till och med kan haft rätt 🙃 men ett problem här är att det kan vara farligt under pendlingstrafiken. Antingen om man kör på handen/armen som du gjorde eller att man drivs till någon annan manöver. En gång blev jag riktigt sur och funderade på att vända för att skälla ut personen i fråga men jag orkade inte.

Finns också cyklister som ogillar att bli omkörda trots att man själv tycker man gör det enligt konstens alla regler.

I takt med ökad rutin och mer cyklande så har jag dock blivit avsevärt bättre på att inte bry mig. Det som kan trigga är väl möjligen hur personen i fråga uttrycker sig. Kallar man andra människor för idioter eller värre saker så bör man rimligen vara beredd på att få hårt mot hårt tillbaka, oavsett om man har rätt eller ej.

johan44

Aktiv medlem
Igår när jag skulle hem via Slussen så började kön till rödljuset Slussbrogatan/Götgatsbacken redan nere på Guldbron....

Helt skev prioritering för trafikslagen. 3-4 bilar kanske och hundra cyklister.
Allvarligt? Och ingen "critical mass" som tar över gatan? Behövs lite fransk folklig upprorsvilja i det här landet ibland... ;-)

zodah

Aktiv medlem
Allvarligt? Och ingen "critical mass" som tar över gatan? Behövs lite fransk folklig upprorsvilja i det här landet ibland... ;-)
Man ser inte kön om man kommer från Munkbron. När man väl står i den så är det betongsuggor som skiljer cb från "vägen". Jag var väldigt när att börja klättra över kan jag säga. Men så började det sakta rulla och så övade jag på min framtida karriär som zen-munk.
Cyklister i allmänhet kommer definitivt ruttna på detta köande och börja cykla med motortrafiken, det är bara en tidsfråga.

Ragge Hylsa

Aktiv medlem
Igår när jag skulle hem via Slussen så började kön till rödljuset Slussbrogatan/Götgatsbacken redan nere på Guldbron....

Visa bilaga 627655
Helt skev prioritering för trafikslagen. 3-4 bilar kanske och hundra cyklister.
Känner mig plötsligt väldigt tacksam över att min passering via Slussen sker från Söder Mälarstrand och vidare Skeppsbron. Gosh.

kvitterk

Aktiv medlem
Samma i måndags. Helt absurt, trodde nåt hade hänt när jag såg att det tjocknade vid toppen av guldbron. Funderar också på att ta körbanan på vägen hem. Men då måste man välja körbana innan guldbron. Och det kommer bli lite trixigt att svänga vänster upp på Götgatan sen va, pga mötande biltrafik?

zodah

Aktiv medlem
Samma i måndags. Helt absurt, trodde nåt hade hänt när jag såg att det tjocknade vid toppen av guldbron. Funderar också på att ta körbanan på vägen hem. Men då måste man välja körbana innan guldbron. Och det kommer bli lite trixigt att svänga vänster upp på Götgatan sen va, pga mötande biltrafik?
jao, kanske, Bilarna får bara köra fram eller höger (väl?) så finns viss risk att man får stå still där om det kommer mötande trafik. Är det rött för bilar så blir rek att köra mot rött och följa strömmen av cyklar som svänger vänster. Samtidigt, om du har grönt så har även gående grönt där i början av backen.
När man tänker efter, inte optimalt såklart.

kvitterk

Aktiv medlem
jao, kanske, Bilarna får bara köra fram eller höger (väl?) så finns viss risk att man får stå still där om det kommer mötande trafik. Är det rött för bilar så blir rek att köra mot rött och följa strömmen av cyklar som svänger vänster. Samtidigt, om du har grönt så har även gående grönt där i början av backen.
När man tänker efter, inte optimalt såklart.
Kollade lite på streetview och det borde gå att hålla höger och vänta i cykelbanan om mötande bilar har grönt. Mötande cyklister borde inte kunna ha grönt samtidigt.

salle

Aktiv medlem
Funderade på att ta cykeln till morgondagens möte på Torsåkers gård utanför Upplands Väsby (Torsåker Gamla ladugården 1, 194 92 Upplands Väsby). Går det att få en fin sträcka, kanske med lite grus och slippa morgonsura bilister? Utgår från Hägersten, så rullar väl Västerbron, St:Eriksgatan osv ut ur stan.

DarkMatter

Aktiv medlem
Galet skönt idag. Körde hårt på morgonen och Zen på hemvägen. Nästan alla medcyklister uppförde sig bra, endast någon enstaka rödljusfarare som ändå höll god uppsikt samt en köra-förbi-kön-vid-rödljuset.

ipv6

Aktiv medlem
En stillastående unge accelererade plötsligt från noll till hundra på typ 3 millisekunder och for rakt ut i cykelbanan någon meter framför mig. Jag försöker cykla med omdöme, bromsberedskap och hyfsat snabba reflexer så det gick bra, men det är ju tyvärr inte alla som gör det.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
i morse så skulle jag trampa ur benen och bara ha det mysigt. så kom denna dära elcykeln och drog om mig vid Vällingbypuckeln, men jag bestämde mig vid Rocksta att jaga ikapp honom. Sög hjul till Abrahamsberg där jag släppte i uppförsbacken, var ikapp efter St Mossen, släppte igen i Alvik med var ikapp vid Essingeleden där jag drog om i uppförsbacken.
Jodå det var vår stravakiller som vi har agg mot @MrSthlm

simson

Aktiv medlem
i morse så skulle jag trampa ur benen och bara ha det mysigt. så kom denna dära elcykeln och drog om mig vid Vällingbypuckeln, men jag bestämde mig vid Rocksta att jaga ikapp honom. Sög hjul till Abrahamsberg där jag släppte i uppförsbacken, var ikapp efter St Mossen, släppte igen i Alvik med var ikapp vid Essingeleden där jag drog om i uppförsbacken.
Jodå det var vår stravakiller som vi har agg mot @MrSthlm
Du måste va klen för inte kör hen snabbare än 25km/h , väl!?😜

Topp