Fänkålsulven
Aktiv medlem
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Platt framdäck på racern när jag kom ner i källaren. Jag hade ingen lust att skita ner fingrarna utan tog pendlarhärket och kände lugnet i förortskön.
Vaknade till på Liljeholmsbron kan jag säga. Blåser i vanlig ordning om rubbet på väg uppför Liljeholmsbron. Hoho. Strax efter toppen av bron cyklar en person med utsträckt arm över ytan man så att säga skall använda sig av vid omkörning. Fullt utsträckt rak arm. Min första tanke är att personen vinkar till nån på andra sidan vägen eftersom handen gör nån slags vinkande rörelser. Armen tas heller inte in utan fortsätts hållas utsträckt. Jag passerar och kör på handen/armen. Och herrejösses vilket liv det blir. Gubben skriker oavbrutet och väääldigt högt och upprört. Han flippar fullständigt. Jag glider ner och ställer mig vid rödljuset för överfart mot Hornstull. Skriken fortsätter. Nu vill jag ju gärna att det ska slå om till grönt så jag slipper få den där stollen på mig. Fast det blir det ju såklart inte. Gubben passerar cykelkön skrikandes och vänder upp höger på Hornsgatan fortsatt skrikandes. Hör nåt om att man inte ska köra om och att man ska visa hänsyn. Håller med om det sistnämnda. Bredden på cykelbanan tillåter utan problem omkörning. Fast hade jag vetat och fattat att det var en person som var så pass livrädd på cykeln skulle jag inte passerat. Hade nog vänligt upplyst om att det faktiskt går alldeles utmärkt att leda cykeln över bron via gångfältet. Det finns absolut tillfällen man saknar vinterpendlingen. Den ÄR underskattad.
Behöver inte ha med cyklingen att göra alls, minns när jag frågade polisen som hade parkerat och blockerat cykelbanan på Munbron med 5 bilar vad de höll på med och sa att det var fotboll? Dvs de hade ställt upp fordonen i väntan på eventuell insats.Såg poliser på andra sidan Västerbron ungefär kl 08:10, dvs på vägen från Södermalm, vet inte vad de pysslade med men tror det var någonting på cykel/gångbanan.
Mmm, har länge efterfrågat en insats vid Fotografiska där de kollar att alla fordon (elcyklar, elmoppar, bensinmoppar etc) uppfyller kraven för att få köras på cykelbana. Det blir fler och fler som nyttjar cykelbanan för sina motorfordon.Otroliga mängder mopeder på cykelbanorna utan reg-plåt. Där borde det utföras en punktinsats av Polisen enl mitt förmenande.
Moped utan regplåt är en s.k. Klass II Moped som får framföras på cykelbana.Skön morgonpendling in till stan från norrort i Stockholm.
Otroliga mängder mopeder på cykelbanorna utan reg-plåt. Där borde det utföras en punktinsats av Polisen enl mitt förmenande.
Hoppas alla får en fin dag!
Jo visst men jag tror att det som avses här är mopeder med regplåt. Fast regplåten är avtagen så att säga och därmed olaglig.Moped utan regplåt är en s.k. Klass II Moped som får framföras på cykelbana.
![]()
Moped klass II - Transportstyrelsen
www.transportstyrelsen.se
Ja men de gör faktiskt det! Bara nån enstaka som blir kreativ. Får medge att jag är en av de senare, när det är helt skevt i kapacitet vs belastning bil/cykel. Det går ju att cykla lika fort som bilarna i stan ändå. Men det enda jag tycker folk verkligen ignorerar i stor skala är ju de enkla rödljusen, typ mitt på götgatan där den gröna vågen är bra tänkt, men lite för långsam.Bilder!
Står folk snällt och väntar? Det måste väl ändå finnas en någorlunda mängd pendlarproffs som tar vägbanan om vi pratar innerstan?
Grupp-uppfostringseffekten är enorm! Jag är med dig i körbanan om det blir stockning... :)Ja men de gör faktiskt det! Bara nån enstaka som blir kreativ. Får medge att jag är en av de senare, när det är helt skevt i kapacitet vs belastning bil/cykel. Det går ju att cykla lika fort som bilarna i stan ändå. Men det enda jag tycker folk verkligen ignorerar i stor skala är ju de enkla rödljusen, typ mitt på götgatan där den gröna vågen är bra tänkt, men lite för långsam.
Det som är ett stort problem är att det är väldigt många som inte håller koll på ljuset och inte är redo när det slår om till grönt, vilket ibland gör att man missar ett grönt ljus för att man över huvud taget inte lyckats få rull på cykeln ens.Ja men de gör faktiskt det! Bara nån enstaka som blir kreativ. Får medge att jag är en av de senare, när det är helt skevt i kapacitet vs belastning bil/cykel. Det går ju att cykla lika fort som bilarna i stan ändå. Men det enda jag tycker folk verkligen ignorerar i stor skala är ju de enkla rödljusen, typ mitt på götgatan där den gröna vågen är bra tänkt, men lite för långsam.
Vaknade till på Liljeholmsbron kan jag säga. Blåser i vanlig ordning om rubbet på väg uppför Liljeholmsbron. Hoho. Strax efter toppen av bron cyklar en person med utsträckt arm över ytan man så att säga skall använda sig av vid omkörning. Fullt utsträckt rak arm. Min första tanke är att personen vinkar till nån på andra sidan vägen eftersom handen gör nån slags vinkande rörelser. Armen tas heller inte in utan fortsätts hållas utsträckt. Jag passerar och kör på handen/armen. Och herrejösses vilket liv det blir. Gubben skriker oavbrutet och väääldigt högt och upprört. Han flippar fullständigt. Jag glider ner och ställer mig vid rödljuset för överfart mot Hornstull. Skriken fortsätter. Nu vill jag ju gärna att det ska slå om till grönt så jag slipper få den där stollen på mig. Fast det blir det ju såklart inte. Gubben passerar cykelkön skrikandes och vänder upp höger på Hornsgatan fortsatt skrikandes. Hör nåt om att man inte ska köra om och att man ska visa hänsyn. Håller med om det sistnämnda. Bredden på cykelbanan tillåter utan problem omkörning. Fast hade jag vetat och fattat att det var en person som var så pass livrädd på cykeln skulle jag inte passerat. Hade nog vänligt upplyst om att det faktiskt går alldeles utmärkt att leda cykeln över bron via gångfältet. Det finns absolut tillfällen man saknar vinterpendlingen. Den ÄR underskattad.
Allvarligt? Och ingen "critical mass" som tar över gatan? Behövs lite fransk folklig upprorsvilja i det här landet ibland... ;-)Igår när jag skulle hem via Slussen så började kön till rödljuset Slussbrogatan/Götgatsbacken redan nere på Guldbron....
Helt skev prioritering för trafikslagen. 3-4 bilar kanske och hundra cyklister.
Man ser inte kön om man kommer från Munkbron. När man väl står i den så är det betongsuggor som skiljer cb från "vägen". Jag var väldigt när att börja klättra över kan jag säga. Men så började det sakta rulla och så övade jag på min framtida karriär som zen-munk.Allvarligt? Och ingen "critical mass" som tar över gatan? Behövs lite fransk folklig upprorsvilja i det här landet ibland... ;-)
Känner mig plötsligt väldigt tacksam över att min passering via Slussen sker från Söder Mälarstrand och vidare Skeppsbron. Gosh.Igår när jag skulle hem via Slussen så började kön till rödljuset Slussbrogatan/Götgatsbacken redan nere på Guldbron....
Visa bilaga 627655
Helt skev prioritering för trafikslagen. 3-4 bilar kanske och hundra cyklister.
Samma i måndags. Helt absurt, trodde nåt hade hänt när jag såg att det tjocknade vid toppen av guldbron. Funderar också på att ta körbanan på vägen hem. Men då måste man välja körbana innan guldbron. Och det kommer bli lite trixigt att svänga vänster upp på Götgatan sen va, pga mötande biltrafik?Igår när jag skulle hem via Slussen så började kön till rödljuset Slussbrogatan/Götgatsbacken redan nere på Guldbron....
jao, kanske, Bilarna får bara köra fram eller höger (väl?) så finns viss risk att man får stå still där om det kommer mötande trafik. Är det rött för bilar så blir rek att köra mot rött och följa strömmen av cyklar som svänger vänster. Samtidigt, om du har grönt så har även gående grönt där i början av backen.Samma i måndags. Helt absurt, trodde nåt hade hänt när jag såg att det tjocknade vid toppen av guldbron. Funderar också på att ta körbanan på vägen hem. Men då måste man välja körbana innan guldbron. Och det kommer bli lite trixigt att svänga vänster upp på Götgatan sen va, pga mötande biltrafik?
Kollade lite på streetview och det borde gå att hålla höger och vänta i cykelbanan om mötande bilar har grönt. Mötande cyklister borde inte kunna ha grönt samtidigt.jao, kanske, Bilarna får bara köra fram eller höger (väl?) så finns viss risk att man får stå still där om det kommer mötande trafik. Är det rött för bilar så blir rek att köra mot rött och följa strömmen av cyklar som svänger vänster. Samtidigt, om du har grönt så har även gående grönt där i början av backen.
När man tänker efter, inte optimalt såklart.
Kanske är bättre att köra Katarinavägen, Renstiärnas och Ringvägen istället om det är så tjockt mot Götgatan.Kollade lite på streetview och det borde gå att hålla höger och vänta i cykelbanan om mötande bilar har grönt. Mötande cyklister borde inte kunna ha grönt samtidigt.
Om de gör lagliga 25km/h okej annars inte 😕Moped utan regplåt är en s.k. Klass II Moped som får framföras på cykelbana.
![]()
Moped klass II - Transportstyrelsen
www.transportstyrelsen.se
Alltid med !?😜Min kollega säger att Göteborg har nitton sorters regn men bara en vind.
+1.Hem var bara motvind. Och varmt.
Var den en vilsen själ med klena ben och orange tröja mellan vasagatan och Hässelby så kan det varit jag.Fantastiskt väder men kaos i stan. Såg en fullkittad randocyklist iaf, det är alltså bonus. Tror att det var @NotReallyGunde 😁
Vilsen vet jag inte, men definitivt orange tröja och tempopinnar, kanske t.om orange hoj?Var den en vilsen själ med klena ben och orange tröja mellan vasagatan och Hässelby så kan det varit jag.
nä fan Domane gör sig bäst i svart och rött om det är en 2019 :)Vilsen vet jag inte, men definitivt orange tröja och tempopinnar, kanske t.om orange hoj?
Du måste va klen för inte kör hen snabbare än 25km/h , väl!?😜i morse så skulle jag trampa ur benen och bara ha det mysigt. så kom denna dära elcykeln och drog om mig vid Vällingbypuckeln, men jag bestämde mig vid Rocksta att jaga ikapp honom. Sög hjul till Abrahamsberg där jag släppte i uppförsbacken, var ikapp efter St Mossen, släppte igen i Alvik med var ikapp vid Essingeleden där jag drog om i uppförsbacken.
Jodå det var vår stravakiller som vi har agg mot @MrSthlm