Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

i morse så skulle jag trampa ur benen och bara ha det mysigt. så kom denna dära elcykeln och drog om mig vid Vällingbypuckeln, men jag bestämde mig vid Rocksta att jaga ikapp honom. Sög hjul till Abrahamsberg där jag släppte i uppförsbacken, var ikapp efter St Mossen, släppte igen i Alvik med var ikapp vid Essingeleden där jag drog om i uppförsbacken.
Jodå det var vår stravakiller som vi har agg mot @MrSthlm
Bra gjort, han är den yppersta skalpen. 😅

Du måste va klen för inte kör hen snabbare än 25km/h , väl!?😜
Nä du den där går fort .
Detta är från idag

Screenshot_20230524-230716_Strava.jpg

Händelselös vecka, men igår tog jag vägen över Hornstull hem, lite senare än vanligt
Vid rödljusen på Långholmsgatan var det tydligen inget måste att stanna vid rött, var nog fler som körde mot rött än stannade... :-)

Händelselös vecka, men igår tog jag vägen över Hornstull hem, lite senare än vanligt
Vid rödljusen på Långholmsgatan var det tydligen inget måste att stanna vid rött, var nog fler som körde mot rött än stannade... :-)
8 som brände förbi mig imorse när jag stannade för rött där. Med skolbarn på övergångsstället. Cyklade givetvis om alla inom 150m. Funderar på om de kanske borde cykla fortare mellan rödljusen istället? 🙋‍♂️

Motvind till jobbet idag. Nackdelen är att vinden säkerligen kommer vända. Bra för er medvindare.
Frukostmöte inne i City, så det blev kavajpendling, men shorts och träningströja finns på plats i väskan för hemfärden.
Tänk på att du kommer vara starkare på måndag än om du varit medvindspendlare.

Tänkte att måndag och lite svalare skulle innebära tomma cykelbanor från norrort i Stockholm men det var fler cyklar än på länge. Har uppenbarligen inte knäckt koden ännu.

"Stiff nipples" trots långärmat så jag hoppas det är varmare nu när jag strax ska cykla hem.

Tänkte att måndag och lite svalare skulle innebära tomma cykelbanor från norrort i Stockholm men det var fler cyklar än på länge. Har uppenbarligen inte knäckt koden ännu.

Hmmm, koden... under -3, kraftiga vindar, snö eller regn så får du det lite lugnare eller ta konstiga omvägar med en mtb som inga andra tänker på.

Mestadels bra. Kalla fingrar imorse trots att det nästan är Juni. Svalare hemfärd än väntat, mycket på grund av motvinden.

När jag cyklade längs Beckombergavägen, en 30-sträcka där man ofta ligger nära eller över bilarnas hastighet, svänger en röd bil ut, inte direkt farligt nära men med mindre marginal än jag själv skulle ha valt. Jag behövde inte bromsa i det skedet så hade tänkt släppa det.
Dock så kommer bilen snabbt ikapp en långsammare cyklist som låg ca 80 meter framför mig som cyklar fint på dörrningsäkert avstånd från parkerade bilar. Den röda bilen väljer att tuta på den korrekt cyklande cyklisten. Nu kan jag inte släppa det.
Eftersom jag är snabbare så gör jag det något omogna valet att klämma mig förbi den röda bilen, som sakta försöker klämma sig förbi den andra cyklisten, och lägga mig framför. Röd bil tutar då även på mig men jag avböjer vidare svar utan cyklar fint vidare, nära tillåten hastighet, och tryggt och säkert mitt i mitt körfält.
Jag vet inte vad som blev av den röda bilen för jag såg mig inte om nåt mer.

Edit: Strava visar snitt 32 km/h från omkörning till rondellen vid Bälstavägen.

Edit 2: Just det ja! Fick beröm för min tydlighet och en fin tumme upp av omkörande cyklst när jag visade tecken för högersväng vid Alvik! Alltid glädjande att man kan göra medcyklister glada också!

Gårdagens hempendling bjöd på hyfsad fart, trots massvis med mottrafikanter. Fick se hårresande omdömeslösa omkörningar av elcyklister. Passagen bredvid Riddarholmskanalen bjöd på två riktigt hemska såna. Ja, det kan gå frustrerande sakta där, men det är bara att bita ihop, i den trånga passagen kör man inte om. Eftersom kön upp till Götgatan började redan nere vid Munkbron blev det Stadsgårn hem. Inte riktigt min favoritsträcka, men hade iallafall ingen motvind.

Tillbaka
Topp