Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Pga anledning fick det bli lokatrafiken idag där perrongerna fortfarande är osopade. Inte så jätteimponerande.

Hoppas dock kunna cykla igen i morgon!

Slussen-vilket j-a skämt. 10-tals år av utredningar, miljarder i byggkostnader, och så levererar man detta kaoz. ?
Jag tänker så här. Allt är bättre än gamla kiss- och bajs-slussen. Det enda det var bra till var alla skrymslen och gömmor där man i tonåren kunde hångla punkartjejer.

Trött från pendling och mtb-träning i går.
Motvind och bästämt mig för att chilla och njuta av en solig tur till jobbet denna morgon.
ÄNDÅ blir det ett PR ?!?!
Kul såklart, men det säger en del om min lägstanivå. Den ligger nära eller över min högstanivå. Dvs då jag känner mig pigg och glad och vädret bjuder på vindstilla.(Obs jag är inte snabb om jag jämför mig med all-time-high)
Jag kan helt enkelt bara få ur mig ett viss antal watt.

Men lika härligt att cykla till jobbet ändå ?

Jaha provcyklade ju pendlingsträckan in till stan förra veckan och så dök veckoplaneringen upp , det blir
”helt om ” , ska till Ikea kungens kurva istället för city .
Det blir lite längre, ”fel håll” ,har oxå lovat i ett svagt ögonblick visa en arbetskamrat vägen från gullmarsplan ner till Ikea ,
det blir en bra start på pendlandet igen…

Senast ändrad:
Hade ett par ärenden så tog vägen via Vasastan och Södermalm. Inser återigen hur bra jag har det som slipper det kaoset. Rullsnitt kontoret-Mariatorget: 19.5 km/h. Rullsnitt hem: 27.7...

100+ meter kö cyklister i eftermiddags. (På riktigt, gå in på https://minkarta.lantmateriet.se/ och mät själva om ni vill, korsningen Slussbrogata - Götgatan i Stockholm)

Bilagor

• IMG_5506[1].JPG
    IMG_5506[1].JPG
    644 KB · Besök: 123
Skulle till möte i stan (Stockholm city), vid senare tid än vad jag vanligtvis rullar genom huvudstaden.

Men JÖSSES! Vilka mängder cyklister (och annat) genom stan söderifrån vid ca 8:30!
Hem vid ca 18 var det mycket behagligare trafikmängd.

Ser inte fram emot reprisen i morgon....

Jag anser mig vara (en av) upphovsman(männen) till den berömda vuÄltans benämning. (Kan även vara zodah, Stumpy eller andra som har copyrighten där.) 3 mil lång var den för mig. Och den passerar som namnet antyder - tadaa - Älta. Svårare än så är det inte.
Vill man trots allt krångla till det lite så kan man ju ta skogsstig mellan t.ex. Skarpnäck och Hästhagen och ändå hävda en vuÄlta. Tycker jag iaf (trots att Älta då "i viss mån" undviks).

Edit, attans detta har jag ju redan skrivit en gång. Aja.

Jag anser mig vara (en av) upphovsman(männen) till den berömda vuÄltans benämning. (Kan även vara zodah, Stumpy eller andra som har copyrighten där.) 3 mil lång var den för mig. Och den passerar som namnet antyder - tadaa - Älta. Svårare än så är det inte.
Vill man trots allt krångla till det lite så kan man ju ta skogsstig mellan t.ex. Skarpnäck och Hästhagen och ändå hävda en vuÄlta. Tycker jag iaf (trots att Älta då "i viss mån" undviks).

Edit, attans detta har jag ju redan skrivit en gång. Aja.
Som svar på min okunnigfråga för nio år sen ?

Zenpendling på finräser. En älg jazzade runt på cykelbanan vid Juliaborg, typ Örby i södra Stockholm för er som inte vet.. Då piggnade jag till. I övrigt händelselöst.
Dom har ju noll trafikvett! Liksom en större gåsfamilj jag var tvungen att smyga förbi nyligen i Cph, föräldrarna lät ungarna drälla runt lite hursomhelst mitt på självaste cb. Aja, inte så farligt ändå, dom hoppa snart nog ut i gräskanten -

Idag var det premiär med "nya" gravelhojen, den känns som helt ny då jag slängt på bak- och framrack samt väska (allt från Pelago). Lite annan känsla nu kan man säga, inget åbäke på ryggen, men ovanför framhjulet istället vilket gör styrkänslan lite sådär. Men cykeln i övrigt går ju som tåget. Den är nog rätt bra för touring, ska ta en testtur snart. Idag blir det lite känna på grejerna bara.

_DSC8208.JPG

Halleluja! Himlen delade sig och trumpeter ljöd! Efter tre års pendling fick jag för första gången grönt ljus på alla de fyra osynkade ljusen från Landsvägsgatan över Järntorget och förbi Pusterviksgatan. Inte ens lite gult utan klargrönt! Miraklens tid är inte förbi!

Riktigt fin morgon, varmt i solen framför garaget, kallt i skuggan i skogen, varmare och varma på väg österut mot hufvudstadens kärna. det var inte bara värmen som ökade utan även mängden cyklister om än inte så hemskt som bilderna från slussen i går.
Gick ändå att trycka på ett hyfsat ok snitt på 29,5 km/h

Halleluja! Himlen delade sig och trumpeter ljöd! Efter tre års pendling fick jag för första gången grönt ljus på alla de fyra osynkade ljusen från Landsvägsgatan över Järntorget och förbi Pusterviksgatan. Inte ens lite gult utan klargrönt! Miraklens tid är inte förbi!
KÖP EN TRISS!!!

Ta på dig äran, @staine. Jag kör bara halva (åt gången) och är inte upphovshen till namnet VuÄltan.
Buss idag för att spara benen inför kvällens näst sista löpning innan maran.

Riktigt fin morgon, varmt i solen framför garaget, kallt i skuggan i skogen, varmare och varma på väg österut mot hufvudstadens kärna. det var inte bara värmen som ökade utan även mängden cyklister om än inte så hemskt som bilderna från slussen i går.
Gick ändå att trycka på ett hyfsat ok snitt på 29,5 km/h
Snyggt, själv försökte jag Zen 2 cykla vilket gick relativt bra. Min Z2 zon blev brutalt nerjusterad efter mitt test hos Aktivitus för några veckor sedan, inte schysst men har man trög gubbpuls så har man. Om det var svårt redan tidigare att Z2 cykla är det nu jättesvårt. ?

Är det nån som har koll på aktuell cykelstatistik för Stockholm? Jag tycker det känns som rekordmånga cyklister, men cykelräknaren i Silverdal i Sollentuna påstår att det var ungefär lika många cyklister i maj 2023 som i maj åren innan covid. Det kan väl inte stämma?

Tillbaka
Topp