Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jag har bevisligen varit medlem sen 07, trodde det var ett år senare... (blev tvungen att kolla med hänseende till "tidigt 2000") där ser man. Hemvägen igår var jobbig men det verkar ändå som att mina lungor börjar acceptera att användas. Blir inte klok på framväxeln. När jag vevar runt hemma i ställ så skrapar det inte men när jag cyklar verkar det ta i någonstans på halva varvet. MORR!!!
Idag blir det hemmajobb.

En touch av kyla i luften idag och lagom motvind. Sista veckornas pendlande har varit oförskämt lätt. Torra vägar, behagliga temperaturer, håller mig mest utanför tullarna, så inte allt för många med/mot-trafikanter! Nu ältar jag mest hur jag ska kunna upprätthålla regelbunden cykelpendling i höst när sträckan ökar x5. Det får inte ta så mkt tid och energi i anspråk att det går ut över min mtb-cykling. Undrar om svaret är en ny, snabbare, cykel ??

Mördande motvind på Götgatan imorse. Jonnade in vid 7-rycket, så inte så farligt mycket folk. Men, som sagt, motvinden var något av det värsta jag känt på flera dagar. (okänt antal glas vin och öl igår har troligtvis ingenting med den känslan att göra)
Lyckades med konststycket att blåsa förbi flera cyklister uppför Torsgatan. Märkligt, då det vanligtvis brukar vara tvärtom. Men enligt Garmin och Strava höll jag nästan 22 knyck uppför backen. Måste bero på kolhydratladdningen kvällen innan.

Svalt om armarna med kortärmat, men är det sommar så är det.

Senast ändrad:
Började räkna antal cyklister jag möter med dubb under pendlingen. Ska kanske börja räkna cyklister med kedjebrott istället. Idag var det en dam vid Dramaten som hade hoppad kedja. Som elitpendlare har man blind skyldighet att stanna och se om man kan ge en hjälpande hand. Löste sig fint. Sen var det en tjomme strax innan Stocksundsbron som hade samma krångel. Men han hade koll på läget så han fick fixa det själv. I måndags på hemfärden framme i Aspudden hade en dam ett klart misärigare kedjehaveriläge. Felställd bakväxel där det växlats upp till lättaste på kassetten och kedjan trillat vidare över denna krans och kilat fast mellan kassett och ekrar. Den här damen såg faktiskt lite smårädd ut när jag kom farande mot henne och börjar kolla hennes hoj. Tror iaf att jag frågade om hon ville ha hjälp. Rann svett om mig, tappade glasögonen på marken, Sleaford Mods på högsta på mobilens högtalare. Och satan så svårt att rycka loss kedjan där den kilat fast. Och jag har ju absolut en tendens att bli lite lätt förbannad när såna här saker inte vill funka. Man hade ju så att säga redan puls och lite adrenalin uppe när man kom farandes. Damen backade bak en bit och såg nog lite obekväm ut. Fick öppna upp snabbkoppling för att få hjul i bättre läge osv. Sällan skådat så komplett svarta neroljade händer. Tyckte damen att jag var en konstig märklig figur så....skulle jag avgjort hålla med. Fick fason på det iaf. När hon skulle upp på cykeln såg jag att mina glasögon hängde runt hennes ena fot. Det bidrog inte till att göra situationen mindre märklig. Dags att fylla på clarres engångshandskar i ryggan! Rätt kämpig pendling annars. Lida Loop kvar i benen och singlespeed var fel val av mig i motvinden till Täby....undrar också varför jag inte har en heldämpad hoj när jag kör mtb? 57-åriga gubbar ska inte hoja Lida Loop på hardtail.....åtminstone inte jag iaf.

Senast ändrad:
Jag minns inte 00-talet så bra. Rainleg, tror jag hade dem på en misär-40 milare.

Bytt till billigt frihjul på finpendlarn. Fan vad det låter illa.

Strax ovanför så pratar han om sin favoritomväg över Älta.

Var det som du som kom på begreppet först, Kaj?! @SuperApe

Började räkna antal cyklister jag möter med dubb under pendlingen. Ska kanske börja räkna cyklister med kedjebrott istället. Idag var det en dam vid Dramaten som hade hoppad kedja. Som elitpendlare har man blind skyldighet att stanna och se om man kan ge en hjälpande hand. Löste sig fint. Sen var det en tjomme strax innan Stocksundsbron som hade samma krångel. Men han hade koll på läget så han fick fixa det själv. I måndags på hemfärden framme i Aspudden hade en dam ett klart misärigare kedjehaveriläge. Felställd bakväxel där det växlats upp till lättaste på kassetten och kedjan trillat vidare över denna krans och kilat fast mellan kassett och ekrar. Den här damen såg faktiskt lite smårädd ut när jag kom farande mot henne och börjar kolla hennes hoj. Tror iaf att jag frågade om hon ville ha hjälp. Rann svett om mig, tappade glasögonen på marken, Sleaford Mods på högsta på mobilens högtalare. Och satan så svårt att rycka loss kedjan där den kilat fast. Och jag har ju absolut en tendens att bli lite lätt förbannad när såna här saker inte vill funka. Man hade ju så att säga redan puls och lite adrenalin uppe när man kom farandes. Damen backade bak en bit och såg nog lite obekväm ut. Fick öppna upp snabbkoppling för att få hjul i bättre läge osv. Sällan skådat så komplett svarta neroljade händer. Tyckte damen att jag var en konstig märklig figur så....skulle jag avgjort hålla med. Fick fason på det iaf. När hon skulle upp på cykeln såg jag att mina glasögon hängde runt hennes ena fot. Det bidrog inte till att göra situationen mindre märklig. Dags att fylla på clarres engångshandskar i ryggan! Rätt kämpig pendling annars. Lida Loop kvar i benen och singlespeed var fel val av mig i motvinden till Täby....undrar också varför jag inte har en heldämpad hoj när jag kör mtb? 57-åriga gubbar ska inte hoja Lida Loop på hardtail.....åtminstone inte jag iaf.
jo en och annan punka har man ju ordnat för folk där vid vägkanten. drar man fram slangen bara där punkan sitter är det inte så smutsigt göra.

när jag haft det själv tycker jag överraskande många stannar och erbjuder hjälp.

träningsbarlast i form av dubbdäck tycks gälla för överraskande många fortfarande:)

Fan vet jag. När livet i övrigt är en gråfuktig lützendimma utan synbart slut så känns det ändå rätt najs att trycka på lite på pedalerna till nåt slags jobb ska det väl ändå föreställa eller? Vem vet det blir kanske bättre i morn.

Tog vägen genom Solna för att den är lite kortare och jag var trött så trött i motvinden men höll på att bli stryka med två gånger om. Först riktigt nära att bli klippt i sidan av en tant på elcykel med gigantiska lurar som körde mot tokrött och inte var sig såg eller hörde mig förrän lurarna trillade av(!), och sen höll den grå betongen och trafikljudet på att suga själen ur min kropp.
Blir för säkerhets skull en omväg hem, förhoppningsvis med medvind. Trevlig helg på er!

På hemvägen slogs det definitivt inga personliga rekord i motvinden.

Väl hemma tog jag pendlarcykeln till affären. Det var första turen med den sedan jag försökt åtgärda det knakande bakhjulet genom att ta loss kassetten, smörja upp splines och gängor och sedan dra åt den så hårt att jag troligen aldrig kommer få loss den igen. Det verkar ha löst knakproblemet!

Tänkte att jag skulle känna lugnet på de nästan lockdown-tomma klämdagsvägarna. Jag kom inte längre än till första uppförsbacken innan jag skymtade en pendlarhare, som mitt autonoma nervsystem sa till mig att jag måste jaga ikapp. Mitt medvetande sa - "skit i honom och våga känn lite zen nu för he***te", men ryggmärgen vann förstås. Alltså ingen meditativ upplevelse idag heller, men istället 30+ i rullsnitt. Det är också trevligt ?

Crossen med grusdäck stod ytterst, så blev tvungen att gena lite genom skogen. Kroppen känns förvånansvärt bra, även om lördagens mara satt sina spår i sätes- och lårmuskler. Tog av armvärmarna i stan och på hemvägen blir det kort-kort hela vägen. Skall bli fint, så kanske mer skog om kroppen svarar ja.

Gua vad lungt och fint det var i morse.
Kom i väg en timme tidigare och så är det ju halv-helg.

Träffade på den här trevliga familjen som var ute på jobb.

Bilagor

• IMG_3532.jpeg
    IMG_3532.jpeg
    1,019.5 KB · Besök: 57
Då och då blir jag påmint om hur lycklig jag är att har pendling emot rusningstrafiken. Hade mentalt förberett mig för en fin pendling i morgonsolen. Efter att ha lämnat sonen på skolan upptäckte jag att jag har ett jobbmöte i motsätt riktningen. Det vara bara att vända om. Hamnade just framför en klunga från trafikljuset bakom mig. Vid första rödljus blev jag omkört på högersidan av en rawbike medan elitcyklister trängde sig på min vänstersida. Vid grön var det fortfarande bilar från vänster som stöd på korsningen och elitcyklister trängde mig till höger. Vid nästa rödljuset vevade klungan till höger och vänster genom bilarna. Jag höll vänster för att svänga vänster, stack ut vänsterarmen och såg precis en cyklist som ville köra om mig på fel väghälften när jag svängde till vänster. Jag överlevde.

Varför kan folk inte njuta av en fin morgonpendling??

Hemkommen efter utflykt i väst, fipplade med bakväxeln i går, ska tydligen vara en liten distans på insidan.. nu är den på plats och det gick ju riktigt bra.
Vädret strålande sol och sval motvind är ändå helt ok. trampade på i lagom tempo då benen är lite trötta. Vart inte om cyklad en enda gång, var är alla snabba?

Ska nog sätta GoPron på pendlarhojen. Det är liksom FÖR många knasbollar på vägarna nu för att man inte ska vilja dokumentera diverse galenskaper. Kan man förresten lägga ut kortsnuttar här eller måste det länkas till typ youtube eller liknande, (vilket man ju inte riktigt orkar pyssla med?) Jag gapar aldrig på småbarn hur dom än hojar eller tar sig fram. Inte på gamlingar heller. Fast inom loppet av tre dagar har jag brutit mot bägge dessa för mig grundläggande regler. Ångrar det ej. På hemväg i måndags hojandes höger sida kort efter Södertäljevägen södergående just där det svängs upp mot Hägerstensvägen: smal cykelbana/betongsuggor och en bil har lyckats hamna här och rullar mot Aspudden. Mitt på inhägnad cykelbana, alltså. Skojar inte. Gående personer som bilen möter slår ut med armarna i nån såndär what-the-fuck gest. Bilen fortsätter rulla på. Jag tar mig förbi när jag ser det är safe och ger biltaket några rejäla högersmockor. Ganska imponerande smällar i bilplåten får jag nog säga. Över förväntan iaf. Måste låtit fruktansvärt hemskt inuti bilen föreställer jag mig. Vänder mig om och ser föraren. Gubben är uppskattningsvis 115-120 år gammal och ser komplett livrädd ut. Hans gamla fru bredvid ser inte ett dugg lugnare ut hon. Jag är ändå glad att hans hjärta inte sade ifrån där och då. Men herregud. Hörde sedan hur det smällde till bakom mig när dom körde ner från trottoaren och ut på Hägerstensvägen. Dom körde förbi mig utan att titta på mig. Märkligt. Sedan fortsatte dom färden upp mot Essingeleden för nåt slags, antar jag, fortsatt kaosartat biläventyr. Inför gärna krav på förnyad/uppdaterad uppkörning när folk fyller 90 eller nåt. Under väldans många års pendlande tror jag faktiskt aldrig att jag gapat några otrevligheter mot nåt barn. Det funkar liksom inte. Pajsaren som kör slalom med sin elsparkcykel i allén Valhallavägen är ju knappast originell. Så körs det ju med dom där manickerna. Bara att acceptera. Fast när han gasar på järnet och går ut vänster för att sedan tvärlåsa bakhjulet med tuffaste sladden som utförs diagonalt tvärs över hela grusvägen så.....nä. Då måste det få brista en smula. Så det blev svordomar och nåt med jävla skitunge osv. Tvekar på att sånt biter. Men ska han dra upp sin apparat i 30 knyck och sen fortsätta göra sånt där till vardags kommer han garanterat få rejält ont förr eller senare. Det läbbigaste var nog att han såg ut som Freddan i Solsidan (han var kanske 13-14 år). Han såg alltså inte ut som Freddans barn i Solsidan. Utan som självaste Freddan. Det var helt klart det obehagligaste såhär i efterhand. Det sista var kanske lite väl lågt skrivet......får väl skylla på nån slags affekt efter dessa två händelser, hrmf.

Senast ändrad:
Idag blev det lilla monsterhojen då pendlarhojen fått pysspunka i helgen som jag inte hunnit fixa. Inte mycket folk ute där jag cyklar om man jämför med resten av stan. Igår på långrunda noterade jag många extremt trånga passage t.ex. Drottningsholmsbron. En annan sak är avsaknaden av vettig skyltning. Vet inte hur många gånger jag förvirrade bort mig, värst var det vid Stora Ursvik mot Sollentuna.

Tillbaka
Topp