Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Maglia Nera

Aktiv medlem
Jag som cykelpendlare korsande Stockholms centrum vid lunchtid idag:

9780451531674.jpg

MrSthlm

Aktiv medlem
Racerpendling med pigga ben. Det är välfärd det.

Om det hinns med så blir det 2 h distanspendling hem.
Hur gör du under dina "distanspendlingar"?

Rygga + vattenflaska?

Tänkte börja skärpa mig med detta snart själv men tar väl emot lite eftersom jag inte älskar att cykla med ryggsäck samt att min nuvarande sträcka är hmmm "ok" (ca 16,5). Dessutom känns min pendlarracer just som en pendlar-racer med skärmar och lite väl tung (ok, nu gnäller jag). 🙃 🙂 (får väl ta min lättare racer ibland)

Mina "icke-cyklande" kollegor var lite impade över min pendlarracer en gång och tyckte den var så lätt, jag svarade att vad bra att ni tycker så, jag tycker den är astung. 🙃

Senast ändrad:

nisseson

Aktiv medlem

Rygga + vattenflaska?

Tänkte börja skärpa mig med detta snart själv men tar väl emot lite eftersom jag inte älskar att cykla med ryggsäck samt att min nuvarande sträcka är hmmm "ok" (ca 16,5). Dessutom känns min pendlarracer just som en pendlar-racer med skärmar och lite väl tung (ok, nu gnäller jag). 🙃 🙂 (får väl ta min lättare racer ibland)

Mina "icke-cyklande" kollegor var lite impade över min pendlarracer en gång och tyckte den var så lätt, jag svarade att vad bra att ni tycker så, jag tycker den är astung. 🙃
När jag gjorde förlängda pendelsträckor (3-10 mil extra) på hemvägen så packade jag lite smart på morgonen och såg till att jag inte behövde ta med väskan/grejer på hemvägen/till jobbet nästa dag. Plånbok/mobil/nycklar i ryggfickor. Beror vad man måste släpa på, men många kan nog göra så om man tänker till lite?

mawa

Aktiv medlem
Med regnet hängande i luften så var det rätt spännande med alla kamikaze-insekter som har en outgrundlig förmåga att sikta in sig på ansiktet och gärna utrymmet innanför cykelbrillorna... Från Linnarhultsbacken ända till Björsared var det bara att stänga flåshålet för att slippa få munnen full. Sedan kom regnet så man slapp insekterna. :)

DarkMatter

Aktiv medlem
Fin dag. Nästan varmt på morgonen och definitivt varmt på hemvägen.

Såg två laxande elsparkcyklar på väg uppför Västerbron när jag var på väg ner. Har på sista tiden försökt att inte reta upp mig över laxare, särskillt de som sköter sig. Den ena av dem svängde in på gångbanan en bit före vårt möte vilket är ganska vanligt. Tycker det är en fungerande lösning som visar på att de är medvetna om sitt fel och visar hänsyn mot de som färdas åt rätt håll.
Denna visade sig dock helt omedveten om sin omgivning när han påbörjade en u-sväng som skulle föra honom ut på cykelbanan precis när jag skulle passera. Han fick stopp på skiten och klämde ur sig ett lätt förvirrat "whoa" medan jag bromsade lätt och girade vänster för att få lite avstånd. Klämde ur mig nåt mindre trevligt vid passagen. Hoppas han missade ett hjärtslag och lär sig att se sig för.

zodah

Aktiv medlem

Rygga + vattenflaska?

Som ngn redan svarat ovan så packar jag på sånt sätt att ryggsäcken inte behöver åka med hem. Ombyte som tex underkläder får plats i ryggfickorna, dator plus ANNAT lämnas på jobbet.

kais01

Aktiv medlem
en lågt placerad rygga sänker luftmotståndet märkbart och får gärna följa med även på hemvägen:)

saknar den varma sommardagar när den får åka ner på pakethållaren för att det inte skall bli svettigt.

MrSthlm

Aktiv medlem
Som ngn redan svarat ovan så packar jag på sånt sätt att ryggsäcken inte behöver åka med hem. Ombyte som tex underkläder får plats i ryggfickorna, dator plus ANNAT lämnas på jobbet.

Ja, det går så klart med lite fixande, måste bara sluta upp att vara så lat 🙃 att helt lämna kvar ryggan på jobbet. Får lämna kvar kläderna på jobbet tillsammans med något extra fräscht plagg samt att jag skippar ta med mig lunchbox nästa dag. Det betyder att de längre efter jobbet rundorna kostar någon hundring extra men det kan vara värt. Finns iofs ultralätta mindre ryggsäckar också att skaffa som rymmer tex en lunchbox som man sedan vid hemfärd enkelt kan trycka ner i sin vanliga rygga och ta med hem igen. Något sådant... kräver lite planerande men görbart. Samt att jag dessa dagar tar min vanliga racer, den är så pass mycket piggare, föredrar den på längre turer.

Senast ändrad:

Nr0

Medlem
Första pendlingen med ny kassett och kedja som många andra. Gick 2 km/h snabbare i snitthastighet än vanligt och kändes som motvind. Iofs mindre kläder än vanligt också. Körde nästan på en hare. Två bilar parkerade över cykelbana och ett par gångtrafikanter i cykelbanan. Ovanligt stökigt egentligen för tidig morgon.Bra att man hade servade bromsar också.

Manurhin2

Aktiv medlem
Första pendlingen med ny kassett och kedja som många andra. Gick 2 km/h snabbare i snitthastighet än vanligt och kändes som motvind. Iofs mindre kläder än vanligt också. Körde nästan på en hare. Två bilar parkerade över cykelbana och ett par gångtrafikanter i cykelbanan. Ovanligt stökigt egentligen för tidig morgon.Bra att man hade servade bromsar också.
Sån kedja/kassett vill jag ha😉

nisseson

Aktiv medlem
Ja, det går så klart med lite fixande, måste bara sluta upp att vara så lat 🙃 att helt lämna kvar ryggan på jobbet. Får lämna kvar kläderna på jobbet tillsammans med något extra fräscht plagg samt att jag skippar ta med mig lunchbox nästa dag. Det betyder att de längre efter jobbet rundorna kostar någon hundring extra men det kan vara värt. Finns iofs ultralätta mindre ryggsäckar också att skaffa som rymmer tex en lunchbox som man sedan vid hemfärd enkelt kan trycka ner i sin vanliga rygga och ta med hem igen. Något sådant... kräver lite planerande men görbart. Samt att jag dessa dagar tar min vanliga racer, den är så pass mycket piggare, föredrar den på längre turer.
Varför inte ta med två uppsättningar jobbkläder (1 full, och 1 med det som behöver kompletteras med för att jobba dag 2, iom. att du lämnar en uppsättning på jobbet dag 1) och två lunchlådor, redan dag 1? 🙂 Sen hem med allt dag 2 på eftermiddagen. Och är man sprättig så kan man ju ta förlängd morgonpendling dag 2 iom. att man kan köra full racerstass utan väska även då...

Går att förlänga till: kör in en veckas behov måndag morgon, lyxlångpendla alla dagar du har lust med morgon och kväll, och kör hem veckans grejer fredag eftermiddag. Men det är överkurs.

tirfing

Medlem
Kör långrundorna efter jobbet med full racestass och vanliga ryggan (tom). Blir bättre kränkningar då.

Men lite segt att stå upp och bryta med ryggsäck som hoppar även om man vänjer sig med tiden.

DarkMatter

Aktiv medlem
Om jag kunde lösa laptopen skulle det vara gött att pendla utan ryggsäcken....

Idag, skön morgon i sakta tempo. Zon 1? Eller nåt.
En timme senare fick jag ett falsklarm om sjukt barn så fick en extravända, ner och upp igen för Skanstullsbron, på 11 minuter.
Ser fram emot hempendlingen.

ni(c)

Aktiv medlem
Om du inte får plats med allt i ryggfickorna: Varför inte en stor sadelväska? (Se längre bak i tråden, kommer inte ihåg vem som tipsade mig).

erik h

Aktiv medlem
Trafikstockningar med cyklister på flera ställen i stan nu, helt otroligt. Såg folk ta fram mobilen och fota i morse. Cyklar 10x mot bilar, dags att skifta ett körfält till under säsong kanske.

För egen del, ett himla lyft att ha bromsar igen. Fått bromsa med fötterna mot vägen senaste dagarna pga exponentiellt förfallande kraft i Shimano-mekbromsarna. Plundrade gravelhojen på TRP Spyre-oken på en kvart och vad roligt det blev att cykla igen. Säkert också!

johan44

Aktiv medlem
Trafikstockningar med cyklister på flera ställen i stan nu, helt otroligt. Såg folk ta fram mobilen och fota i morse. Cyklar 10x mot bilar, dags att skifta ett körfält till under säsong kanske.
Bilder!

Står folk snällt och väntar? Det måste väl ändå finnas en någorlunda mängd pendlarproffs som tar vägbanan om vi pratar innerstan?

Froste

Aktiv medlem
Jag hatar ryggsäck och pendlar med den här på styret istället. Inte så aero kanske men skänare för ryggen och mindre svettig. Laptop, ombyte (ej skor) och lunchlåda går ner i väskan, har 40cm styre. Finns säkert andra liknande varianter om man kikar runt.

johan44

Aktiv medlem
Jag hatar ryggsäck och pendlar med den här på styret istället. Inte så aero kanske men skänare för ryggen och mindre svettig. Laptop, ombyte (ej skor) och lunchlåda går ner i väskan, har 40cm styre. Finns säkert andra liknande varianter om man kikar runt.

Ja, eller så har man bara en klassisk cykelväska som inte svettar ner ryggen eller komprometterar styrandet av hojen... https://www.atredo.se/cykelvskor-och-ryggsckar/ortlieb---back-roller-classic---svart-2-x-20-liter

MrSthlm

Aktiv medlem
Varför inte ta med två uppsättningar jobbkläder (1 full, och 1 med det som behöver kompletteras med för att jobba dag 2, iom. att du lämnar en uppsättning på jobbet dag 1) och två lunchlådor, redan dag 1? 🙂 Sen hem med allt dag 2 på eftermiddagen. Och är man sprättig så kan man ju ta förlängd morgonpendling dag 2 iom. att man kan köra full racerstass utan väska även då...

Går att förlänga till: kör in en veckas behov måndag morgon, lyxlångpendla alla dagar du har lust med morgon och kväll, och kör hem veckans grejer fredag eftermiddag. Men det är överkurs.
Ja, jag tror på dina förslag, det fungerar utan att bli alltför jobbigt, men en komplettering med en ultralätt/kompakt rygga är också på gång, grovchansade på en från Amazon för ca 250 spänn (återstår att se hur den håller... 🙃), kan jag ta den dagen efter om jag behöver. Träning i direkt anslutning till jobb är bra och tidseffektivt, kan kännas jobbigt att hoja hem, kanske byta hoj och sedan ut igen senare (även stressigt om man har tid att passa). Var jag förvarar kläderna är möjligen nästa fråga, att gå upp till rummet på morgonen svettig, sunkig och sedan ner igen till duschen är väl inte superkul men det går kanske bra att ha dem i en påse i ett torkrum i anslutning till gymmet (åtminstone tills någon gnäller...). 😅

Ryggan verkar bli rätt liten i en påse enligt en bild jag hittade.
1684829450529-png.627444

Senast ändrad:

Froste

Aktiv medlem
Ja, eller så har man bara en klassisk cykelväska som inte svettar ner ryggen eller komprometterar styrandet av hojen... https://www.atredo.se/cykelvskor-och-ryggsckar/ortlieb---back-roller-classic---svart-2-x-20-liter
Men då måste man ha pakethållare och det vill inte jag på den cykeln. Last långt bak tycker jag förövrigt är sämre än på styret. Vilken tur att det finns alternativ så att man kan välja det som funkar för en själv, eller hur?

Topp