Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Morgonpendling med solen rakt i nyllet - en av de bättre starterna på dagen man kan få? Dessutom rapporterade frugan om strulande lokaltrafik så idag var man ju för en gångs skull en vinnare!

Dessutom börjar någon form av cykelkondis infinna sig vilket såklart är glädjande, hoppas bara den har längre hållbarhetstid än mjölk i solsken!

Jag tycker det spelar roll varifrån man kör också. Söderifrån är det ju alltid kaos vid Slussen. Det går att få lite mindre kaos om du kör över västerbron, men då gäller det samma som om du kommer från Västerort att du får nästan stanna och finglida i högerfil hela Norr mälarstrand.
När jag behöver passera Slussen söderifrån kör jag alltid Ringvägen - Renstjärnasg - Katarinabang från Skanstull till Slussen. Tycker den vägen flyter på riktigt bra jämfört med Götgatan (även samma väg hem igen). Enda stöket är väl egentligen torget vid Slussen och alla som kommer upp från bussterminalen och vinglar omkring. Å andra sidan är det typ ett halvår sedan jag behövde cykla över Slussen sist, kan ju hänt saker...

Inte så ofta det händer något att berätta om på pendlingen.
Men idag cyklade jag på cykelbanan parallellt med Kungsträdgårdsgatan mot slottet.
En fotgängare väljer att korsa cykelbanan lite framför mig så jag får bromsa rätt ordentligt.
Hade personen sagt; oopps sorry mitt fel, hade det inte varit några konstigheter.

Istället säger personen; det är inte lätt att cykla va? (efter att jag hade sagt; det är inte lätt att gå va?)
Rätt onödig kommenter från min sida, men nu blev det så.

För att göra en lång historia kort; fotgängaren menade att den hade företräde och hänvisade till om detsamma hade skett på Kungsträdgårdsgatan( och pekade på vägen ca 100 meter ifrån något existerande övergångsställe).
Jag påpekade att fotgängare givetvis har företräde på övergångsställen, men saknas ett sådant så får man snällt vänta, även när cykelbana korsas.
För att uttrycka det milt; vi enades om att vi att olika uppfattning i frågan :giggle:

Annars var det soligt, skönt och lite medvind hem.

KTG.png

Senast ändrad:
Sjukt fin cykling under de senaste veckorna! Mötte en av de där trehjuliga, täckta klass 2 moppe-elbilarna på en cykelpassage. Även om de (väl?) får köra på cykelbanan, känns det inte alls som att cykelinfrastrukturen anpassad för den fordonsbredden.

Lyckades med hjälp av mirakel och bestämd röst komma iväg hemifrån tidigare till lämning vid skolan, så satt på cykeln 8:00 istället för 8:15. Bara halvmycket folk på cykelbanorna, men som @zodah skriver beror det nog på att många jobbar hemma. Sjukt bra flyt med rödljusen, fick det första (från Sjöstan) vid Tegelbacken. Sen blev det dock slut på flytet och hade istället rött vid samtliga rödljus på Vasagatan och Torsgatan, förutom vid Mäster Samuelsgatan, där det var blinkande gult, vilket ledde till allmänt kaos.
Tegelbacken->Norra Bantorget 4 röda
Norra Bantorget->Torsplan 6 röda.
Men otroligt skönt att cykla i shorts, kortärmat och utan handskar. Och, återigen som @zodah säger, den färdiga delen av Munkbron är riktigt bra.(passagen nere vid Riddarholmskanalen är dock fortfarande helt horribel)

Började hempendlingen igår med lugn och fin sinnesstämning.

Ställde in mig på att sträckan över guldbron och hornsgatan fick ta den tid det tar. 150m kö vid ljuset efter guldbron rubbade mig lite åt felt håll, bestämde att ta småvägar och Årstabron istället för Hornstull.

Hamnar bakom en fint-väderpendlare som prompt ska förbi två 10-åringar, slutar med att han cyklar in i den ena grabben så han trillar, vilket jag tror han inte ens märkte.... Jag stannar med grabben för att se till att allt gått bra, och snackar skit om idiotcyklisten. Sprintade sen ikapp idioten och skällde ut honom. Efter det var det inte en fråga om zenpendling och kom hem förbannad och svettig!

Ställde in mig på att sträckan över guldbron och hornsgatan fick ta den tid det tar. 150m kö vid ljuset efter guldbron rubbade mig lite åt felt håll, bestämde att ta småvägar och Årstabron istället för Hornstull.

Hamnar bakom en fint-väderpendlare som prompt ska förbi två 10-åringar, slutar med att han cyklar in i den ena grabben så han trillar, vilket jag tror han inte ens märkte.... Jag stannar med grabben för att se till att allt gått bra, och snackar skit om idiotcyklisten. Sprintade sen ikapp idioten och skällde ut honom. Efter det var det inte en fråga om zenpendling och kom hem förbannad och svettig!
Hur kunde han köra omkull barnet utan att märka det? Hade personen en hockeyklubba på pakethållaren, eller nåt?

Solskenspendling idag med - ren glädje att pendla till jobbet!

Dock så noterade jag färre med- och mottrafikanter, även inne i stan trots finare väder än igår. Killgissningen från min sida gör gällande att det är någon form av fredagseffekt - folk jobbar hemma på fredagar och det märks. Har ni andra märkt något liknande?

Solskenspendling idag med - ren glädje att pendla till jobbet!

Dock så noterade jag färre med- och mottrafikanter, även inne i stan trots finare väder än igår. Killgissningen från min sida gör gällande att det är någon form av fredagseffekt - folk jobbar hemma på fredagar och det märks. Har ni andra märkt något liknande?

Ja, helt klart. Märks både på antalet cyklister, bilister och kollegor på kontoret.

Bra agerat av dig, iaf. Kudos!

Blir så sur på sådana idioter. Bra jobbat!

Fin pendling hela veckan, ingen drama direkt.
Fast idag när jag fick grönt på cykelövergång så var en en ung kvinna i en jättesuv som tyckte att jag ska vänta medan hon skulle svänga höger. Hon tutade ilsket så jag hälsade med den universella enfingersgesten. Då tutade hon glatt lite till.
Vi skildes därefter åt, hon tutade lite till när jag fortsatte min hemfärd

Jag vet inte om det här passar i pendlingstråden, men here we go:
Under många år har jag arbetat med en kollega som ALLTID (jaja, ca 90 % av gångerna) är ca 5 minuter sen till jobbet.
Idag möttes jag av samma kollega som kom till sitt pass ca 15 minuter FÖRE utsatt tid.
Hur kan det komma sig frågar ni er?
Jo, tillsammans med ett stort leende kom kollegan med en Merida hybrid och hade till och med tid för en kopp kaffe och en berättelse om hur smidigt det var att ta sig till jobbet idag :love:
Trevlig helg!

Fin pendling hela veckan, ingen drama direkt.
Fast idag när jag fick grönt på cykelövergång så var en en ung kvinna i en jättesuv som tyckte att jag ska vänta medan hon skulle svänga höger. Hon tutade ilsket så jag hälsade med den universella enfingersgesten. Då tutade hon glatt lite till.
Vi skildes därefter åt, hon tutade lite till när jag fortsatte min hemfärd
Måste ha varit tumme upp om hon tutade så förtjust!

Rullade inåt stan vid 7:25. Funkade rätt bra ändå, antagligen har folk redan stämplat ut inför långhelgen. Eller har jag redan vant mig...när jag tänker efter så kom jag inte över vid rödljuset tegelbacken mot Vasagatan för det var så lång kö.

Rullade inåt stan vid 7:25. Funkade rätt bra ändå, antagligen har folk redan stämplat ut inför långhelgen. Eller har jag redan vant mig...när jag tänker efter så kom jag inte över vid rödljuset tegelbacken mot Vasagatan för det var så lång kö.
Jag åkte ungefär samma tid, men hade grönt när jag kom till Tegelbacken. Mitt första rödljus idag var Torsgatan/St:Eriksgatan. Men det var färre folk än vad jag trodde, däremot många som såsar fram.

Nu märks det att sommaren är här. Mycket cyklister i Hammarby sjöstad nu. Vill inte kalla dem ovana men det gäller att vara vaksam då en och en annan kan komma på fel sida av cykelbanan.

Tillbaka
Topp