Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Black planet

Aktiv medlem
Med en happykitad brommie så gick det bra där var halt idag. Tänkte cykla hela vägen, men kom på att jag skulle träffa folk efter jobbet. Så det blev den lilla cykel.

staine

Aktiv medlem
Jag mötte en dam med framlyset riktat mot henne själv, och lite neråt, så även cykeln blev upplyst. Såg faktiskt rätt effektfullt ut. Hon syntes bra, lite som att konstant cykla under en lyktstolpe.
:p

emilh

Aktiv medlem
Bytta tillbaks till dubbdäck efter Pqz's lilla varning. Behövs inte på pendlingsstråken, men kändes rätt bra på sina ställen på tvärgator i stan.

Aldrig tidigare sett så mycket cyklister ute i januari, dubbelkö längs hela Götgatan. Mer på tidigare normala april-nivåer.

johan44

Aktiv medlem
staine sa:
Jag mötte en dam med framlyset riktat mot henne själv, och lite neråt, så även cykeln blev upplyst. Såg faktiskt rätt effektfullt ut. Hon syntes bra, lite som att konstant cykla under en lyktstolpe.
Inte helt dumt. Jag har mött en kille med reflexväst med inbyggda dioder några gånger på sistone, han syns sjukt bra utan att det är störande.

Peth

Aktiv medlem
johan44 sa:
staine sa:
Inte helt dumt. Jag har mött en kille med reflexväst med inbyggda dioder några gånger på sistone, han syns sjukt bra utan att det är störande.
Såg ett cykellyse för några år sedan som förutom lyset framåt, även hade en liten lampa som lyste upp cyklistens torso.

nHz

Ny medlem
Lämnade bilen på service i morse och tog såklart med cykeln på dragkroken. Ny rutt med alldeles för många trafikljus för min smak.

Jag är i kontakt med en "cykelfantast" i komundelshuset och lämnar feedback om varför alldeles för få använder cykeln till vardags. Genom den här nya cykelvägen till mitt arbete så kunde jag bara bekräfta att den vägen är också skitdålig (underlaget och belysningen). Det finns ju inga förutsättningar för cyklister och det är alldeles för lätt att ta bilen. De skulle testa att sätta ut farthinder på alla vägarna. Då skulle det bli ett himla liv på att det är så "gropigt" men att göra något åt cykelvägarna "kostar pengar".... Suck.

Har man möjligheten och inte längre än 5 km till jobbet så borde alla kunna gå, springa eller cykla. 15 minuter med cykel kan inte vara så farligt om vi kan hjälpa till att spara planeten (och må bättre)...

Radiac

Medlem
nHz sa:
Lämnade bilen på service i morse och tog såklart med cykeln på dragkroken. Ny rutt med alldeles för många trafikljus för min smak.

Jag är i kontakt med en "cykelfantast" i komundelshuset och lämnar feedback om varför alldeles för få använder cykeln till vardags. Genom den här nya cykelvägen till mitt arbete så kunde jag bara bekräfta att den vägen är också skitdålig (underlaget och belysningen). Det finns ju inga förutsättningar för cyklister och det är alldeles för lätt att ta bilen. De skulle testa att sätta ut farthinder på alla vägarna. Då skulle det bli ett himla liv på att det är så "gropigt" men att göra något åt cykelvägarna "kostar pengar".... Suck.

Har man möjligheten och inte längre än 5 km till jobbet så borde alla kunna gå, springa eller cykla. 15 minuter med cykel kan inte vara så farligt om vi kan hjälpa till att spara planeten (och må bättre)...

Jag har G/C-banor på mer än hälften av sträckan till jobbet, och dom är det helt ok skick på. Min pendelväg är någorlunda bra för cykling, bara några rödljus. (4-5 st)

Däremot dom sträckorna som är vanliga gator, dom är i bedrövligt skick. Potthål och allmänt dåliga, dvs i princip inget underhåll alls

Kan inte vara nyttigt eller bra för något fordon...

lundatok

Aktiv medlem
Två sköna episoder på pendlingen här i Stockholm inom mindre än en vecka.

Förra veckan skulle jag svänga av mot Hammarby Sjöstad och hade plötsligt en läcker memil på insidan av mig när jag skulle svänga höger. Han måste valt att glida fram på högersidan när jag bromsade in för att svänga. Tack för det!

Nu på morgonen kom jag upp och la mig bakom en herre på Stadsgårdskajen. När han hörde mig frihjula slutade han tramp, vände sig om och började gasta. Verkar som att jag inte fick ligga på rulle i motvinden.
Jag sa något och cyklade om.

Är det bara idioter, undertecknad inräknad, som pendlar nu?

zodah

Aktiv medlem
bonbon sa:
lundatok sa:
Är det bara idioter, undertecknad inräknad, som pendlar nu?
Inte bara. Jag cyklade visserligen själv, men på västerbron/norr mälarstrand som jag tog idag var det många icke-memiler och elcyklar som körde jättesnällt.
Nädå, du hade bara otur. : -)
Fick en hjulsugare vid Sickla som hade en jävligt stark lampa, varje gång jag vände mig och för att kolla om det var fritt att köra om så blev jag bländad.
Seg och svag hela förra veckan, inte mkt bättre idag. Jag tänker att det är julölen som jävlas med mig.

Pqz

Medlem
Varför så mycket sarkasm mot memiler? De flesta blir medelålders förr eller senare, och det är djävligt trist att cykla med kläderna fladdrande som trasig byggplast runt kroppen.
Spara blodtrycket om någons lampa råkat komma 5 grader ur läge i stället för att hojta och gorma. Öka farten, eller släpp förbi om ni ogillar hjulsugare. Lev och låt leva.

.A.

Medlem
Pqz sa:
Varför så mycket sarkasm mot memiler? De flesta blir medelålders förr eller senare, och det är djävligt trist att cykla med kläderna fladdrande som trasig byggplast runt kroppen.
Spara blodtrycket om någons lampa råkat komma 5 grader ur läge i stället för att hojta och gorma. Öka farten, eller släpp förbi om ni ogillar hjulsugare. Lev och låt leva.
+2000

Chrille e

Ny medlem
izar sa:
staine sa:
Den som ”byter fil” dvs plötsligt ändrar riktning, ska lämna företräde.
Den som kör om en bil som just bestämt sig för att svänga vänster, och de krockar, är det inte då vänstersvängarens fel? Nu blev jag lite osäker bara för det. Men tror det stämmer!
Jo det stämmer, man ska alltid se sig om innan man byter spår/fil gäller cyklist som bilist. Påkörning vid vänstersväng så är det nästan alltid uteslutande den svängande personen som är vållande.
Nja, högerregeln gäller väl här oxå

DT

Aktiv medlem
Riktigt mycket cyklister på Stockholms cykelbanor i morse. Man kan nästan tro att det är april. Vädret är också som april, bara lite mörkare.

izar sa:
Härlig motvind till jobbet idag, motvindssegling kan vi kalla det.
+1 på den. Det gick så långsamt att jag blev omkörd av en otrimmad rawbike. Sög hjul på den ett tag och fick som belöning både mjölksyra och smutsstänk i hela ansiktet.

EDIT: Kollade upp mitt Stravaspår. Den var inte otrimmad. Nu känns det bättre :-D

Senast ändrad:
vart ingen cykling idag, blir spinning med Hofvet ikväll.
Men det hade varit en bra dag då vi fick gå från infartsparkeringen i Åkeshov till Abrahamsberg.
Hade varit skönt att cykla. Slängda långa kärleksfulla blickar på alla som cyklade.

Medvind idag och spontanintervaller för att infria (i alla fal påbörja) årets mål att öka kvaliteten på pendlingscyklingen.

Resulterade i PR på ett segment, trots dubbdäck. Inte så illa efter några hundra försök... Måste varit medvinden...

En hårsmån från att bli klippt av en bilist på en ljusreglerad cykelpassage där jag hade grönt. Jag hade inte en chans att hinna få stopp, men hann ge upp ett avgrundsvrål som fick bilisten att stanna. I kombination med en snabb undanmanöver undvek jag kollisionen. Det tog några kilometer innan adrenalinsmaken försvann ur munnen...

d_anders

Medlem
Punktering! I genomsnitt var däcket inte alls mycket nött, men på slitbanan finns det en några mm2 stor krater inklusive ett litet hål rakt igenom däcket. Suck!

staine

Aktiv medlem
Ny billig Decathlon-pannlampa (59kr, ganska okej) fick duga då den otroliga överlevnads-vildsvinsjakt-pannlampan försvunnit på nåt mysko vis.
Jag kan inte ens fråga Saida om råd då jag inte heller hittar HENs tråd. Allt är borta.
:(

Peth

Aktiv medlem
Häpp, nya hjul med sommardäck på till fulcykeln efter uppgradering av fincykeln. Trevligt att cykla utan dubb, men tog det lugnt på grund av förkylningsefterdyningar.

Brakstav

Medlem
Onsdag morgon är jobbigaste pendlingen för mig (ofta cyklat hem sent tisdag kväll, och sedan upp 05:30 onsdag morgon). Idag extra dryg pga oerhörd motvind.

el_moppo

Ny medlem
Kanon att vara tillbaka i sadeln.
Efter skador och sjukdom och allmän lathet var det slut på ursäkter.
Fick höra en ugglas hoande och såg en räv kila över cykelbanan och fick direkt en påminnelse varför man ska cykla.
Grymt skönt trots svår motvind.

staine

Aktiv medlem
Lika bra att inse att man inte är snabbast i stan längre. Försökte hänga på et par drenge i 30-årsåldern men palla bara ett par km :/ Hängde dock av en tant i elrullstol och två gubbar i 70-årsåldern så helt kass är man väl inte.
Tack för hänvisningen till Saida btw :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer