Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

staine

Aktiv medlem
Jämrans motvind i Cph. Men det är ju bra, motstånd är väl aldrig fel. Får inte glömma Mg-tabletten för att undvika kramp bara...

Lite smårosslig i halsen, så bestämde mig för att ta det lugnt. Detta i kombination med motvinden från helvetet resulterade i säkert topp 5 långsammaste pendlingen all time. Slås väl av några dagar med ishalka och 30 cm nysnö senaste åren.

Peth

Aktiv medlem
Vore det inte på sin plats med ett Nobelpris i fysik till den/de som uppfann medvinden? Oj vad det gick undan på sina ställen!

zodah

Aktiv medlem
Om vi pratar Ältavägen vill jag vara Stor-Anders. Och jag jobbar på det där med kadens. / SUMO-Anders
OK! : -) Det var Ältavägen
Skyller på att det var jobbigt att få vägsalt i munnen när jag låg på rulle... haha nej, det slätdraget kan jag inte matcha. Jag får träna mer.

emilh

Aktiv medlem
Vore det inte på sin plats med ett Nobelpris i fysik till den/de som uppfann medvinden? Oj vad det gick undan på sina ställen!
Kanske för grundforskning. Som slutprodukt behöver den rätt mycket vidareutveckling. Fungerade t.ex. inte alls för mig den här morgonen.

Peth

Aktiv medlem
Kanske för grundforskning. Som slutprodukt behöver den rätt mycket vidareutveckling. Fungerade t.ex. inte alls för mig den här morgonen.
Det behövs lite finjustering, men det är väl inte många som får ett nobelpris i fysik för en färdig, kommersiell produkt?

HybridLasse

Ny medlem
Jaha, då har man synat asfalten för första gången på minst 30 år. Solnavägen vid shuregaard övergångsstället, öm i armbåge och axel, ta det lugnt där ute.

Radiac

Medlem
Kom igår ikapp en cykel som hade bra lyse fram, och bak.
Men... bakom cykeln hade personen hängt en kärra (med barn i) som gjorde att baklyset inte syntes.
Men det kompenserades med ett lyse på hjälmen som var riktat bakåt, synd bara att det var ett vitt lyse, så där lagom irriterande i ögonhöjd...

staine

Aktiv medlem
2 mil pendling. Tog ganska precis en timme. Vilken blåsning!
En dam hade stor cykelkorg varför framlyset fick sitta bredvid på styret och lysa upp diket det såg kul, och snett ut.

nisseson

Aktiv medlem
Inte strikt jobbpendling men längs jobbpendlingvägen igår kväll mötte jag cyklist i höjd med Stocksundsbron med alternerande blinkande vitt/rött ljus framåt. Lite förrvirrande. När vi var närmre varandra såg jag att det var en relativt välkittad landsvägscyklist (en sån som jag naivt trodde visste bättre). Kan det varit ett IRL-troll jag mötte? Någon som letar folk att i smyg reta upp?

mtbkr

Medlem
Inte strikt jobbpendling men längs jobbpendlingvägen igår kväll mötte jag cyklist i höjd med Stocksundsbron med alternerande blinkande vitt/rött ljus framåt. Lite förrvirrande. När vi var närmre varandra såg jag att det var en relativt välkittad landsvägscyklist (en sån som jag naivt trodde visste bättre). Kan det varit ett IRL-troll jag mötte? Någon som letar folk att i smyg reta upp?
Jag mötte en landsvägscyklist i veckan med snabbt blinkande grönt ljus fram. Också smått förvirrande.

Lejon

Aktiv medlem
Jag har några små lampor med clips som jag ofta använder som baklampor fastsatta på ett ben eller ryggficka. De blinkar rött och vitt när batteriet snart är slut. Kan ha varit såna kanske?

nisseson

Aktiv medlem
Jag har några små lampor med clips som jag ofta använder som baklampor fastsatta på ett ben eller ryggficka. De blinkar rött och vitt när batteriet snart är slut. Kan ha varit såna kanske?
Nja, tror inte det. Den här gick framåt och såg baserat på styrkan ut som det var huvudbelysning, inte ljus för att visa att batteriet var på väg att ta slut. Men jag vet inte. Blev mest lite förbluffad.

ulfalf

Medlem
Jag vaknade och sen var jag på jobbet. Totalt händelselös och ointressant pendling, inte ens ett blinkade bakljus på någon motcyklist idag.

Stumpy

Aktiv medlem
En SUMO är väl per definition STOR.
De där småttingarna som kör i SUMO-kläder ser ju bara för roliga ut.
Körde för övrigt bakom en SUMO för ett par veckor sedan från stan mot Älta. Tappade hen ur sikte när hen körde mot rött och sedan sög hjul på en elmotorcykel.

izar

Aktiv medlem
Vinden har mojnat efter de senaste dagarna dessutom var det minusgrader. Av någon outgrundlig anledning bytte jag till dubbhjulet fram, det var helt onödigt, nåväl ikväll är det nya däcket inkört.

staine

Aktiv medlem
Kände mig som en STOR-Anders (nästan) då jag klarade 4-milspendlingen på 1.20 jämnt. Sen kollade jag vindriktningen och då var allt som vanligt igen. :)

Pqz

Medlem
Hur kan det bildas lokal markfrost trots sydvästlig bris och 5-6 plusgrader?
Vet inte ens om frågan handlar om metereologi eller ytkemi...

zodah

Aktiv medlem
Pendlar på T-banan av anledning idag. Tur det för det var riktigt halt på sina ställen och då slapp jag ju halka runt på mitt sommardäck bak. Hoppas ingen fick syna asfalten.

staine

Aktiv medlem
Hur kan det bildas lokal markfrost trots sydvästlig bris och 5-6 plusgrader?
Vet inte ens om frågan handlar om metereologi eller ytkemi...
Verkligen konstigt. Kan det vara saltet?
De hade snö på en idrottsbana förra året och jag frågade jobbargubben hur de kunde hålla snön kvar trots plusgrader. Salt blev svaret! Nån slags kemi tydligen?

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Det var väldigt lattjo på vägarna idag. spann loss vid ett rödljus, kanon grepp någon meter senare, lite frost några merter senare, saltblött några meter senare, ny vitfrost några meter.

.A.

Medlem
Jag gissar att det finns en tröghet i systemet. Marken kyldes ner igår av köldgraderna och vätan som kondenserade ut på marken frös då till. Lufttemperaturen speglar inte alltid halkförhållandena.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Jag gissar att det finns en tröghet i systemet. Marken kyldes ner igår av köldgraderna och vätan som kondenserade ut på marken frös då till. Lufttemperaturen speglar inte alltid halkförhållandena.
nä det var +5 i luften och halkfritt på gatan hemma men när jag svängde ut på lite större så var det vitt och frasigt under däcken, så vart lite överraskad

nisseson

Aktiv medlem
Kallare mark än luft beror på att värmestrålningen från marken är högre än från luften. Marktemperaturen blir ofta vid klart väder (stor värmeutstrålning) och begränsat solpåslag (låg uppvärming) flera grader lägre än luften.

Mtamme

Medlem
Premiär för Brompton och Roslagsbanan. Funkade finfint. Motvind över Västerbron åt bägge hållen är bara som sig bör. Knepigt med hjälmen på tåget. Måste hitta bättre lösning än att hänga på väskan.
8266AEC2-4BB3-4252-9D43-8A13F03BC97A.jpeg

simson

Medlem
Kan bara hålla med , skumt väglag idag lite motvind på hemvägen men vad gör det , fredag gott folk 😃!
Kämpa krya kram Stuvarn och Anders H

Den var långsam. Imorgon ska jag wata alla mina watts och köra uber pretzeln som en vanlig route, tänk vilken waste! Kan dock knappt bärga mig, men var verkligen tvungen att ta vilodagar.

Motvind och fint regn på väg till jobb. Efter en dryg mil knäppte det till högt i baknavet och bromsskivan började ligga mot i oket. Stannade och kände på allt utan att kunna lokalisera felet. Justerade ut backarna så och cyklade vidare. På väg hem hade jag ingen som helst bromsverkan bak och justerade in lite igen så att hjulet kunde gå runt utan bromsskrap. Nästan hemma när jag hämtade upp cykelnvagnen på förskolan rullade jag runt bakhjulet, stannade på ett halvt varv. Bakaxeln gick inte att rubba så jag är lite osäker på vad som gått snett. Får felsöka imorgon när man har dagsljus, tvättmöjligheter och verktyg.

ptrk

Medlem
Jotack, första pendlingsdagen sen före midsommar pga föräldraledighet. Tungt lastad med allt man behöver + dubbdäck + ovana blir en rätt slö tur.

Men fint och härligt att komma igång igen!

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Kommer ut på St Eriksplan och ser att ljuset vid Torsgatan lyser vackert grönt, trycker på och det är så grönt och fint, pressar på lite till, precis när jag passerat första två korsande filerna ser jag något till snett framåt till vänster på övergångsstället. Slänger mig på bromsar och plingar febrilt.
En dam tyckte det var praktiskt att cykla på korsande övergångsställe mot rött.
Vart väldigt nära en morgonkram i trafiken.
Hoppas hon inte fick hjärtsnörp.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer