Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

carruw

Medlem
Såg lite varningar om halka vid Slussen så jag bytte till dubbdäck för andra dagen det här året och kanske sjätte för den här vintern. Oklart om de gjorde nytta?
Halvvägs började det regna, svalkande.
Det gjorde du rätt i. Slussenbacken mot Gamla stan var glashal.

En cyklist framför mig klotade men verkade klara sig oskadd (dock omskakad från Hövding-utlösningen).

Lite längre ned i backen hade en lastbil stannat och framför låg en orörlig cyklist vid vägkanten. Oklart vad som fick cyklisten att gå omkull. Lastbilsfolket hade dock hoppat ur och tog om hand om cyklisten. Jag hoppas det slutade väl, men det såg otäckt ut.

Brakstav

Medlem
Blev omkörd av elcykel i lång uppförsbacke. Föraren vinglade över vägen och lade sig sedan i gångtrafikdelen istället för på cykelvägen. Hon körde om en annan cyklist på högersidan, körde ut över en väg utan att kolla alls så att bilar fick problem. Körde förbi en till cyklist till höger precis när gångvägen försvinner i en uppförsbacke, och höll på att slira ner för slänten. Ja, betedde sig som en bilist som pratar i mobil.

Jag passerade henne sedan i nerförsbacken, igen ibland till vänster på cykelvägen, ibland på gångvägen, och jodå. Hon pratade i ett headset. Noll koll. Man får lust att vara aggressiv, men jag har slutat med sånt. :)

Annars ishalt i Sollentuna, och regn i Solna.

Sög hjul på en merca-suv på Torsgatan. Jag blev lite förvånad när jag fick sällskap av den och några bilar framför upp på den nyöppnade cykelbanan i höjd med Bonnierhuset. De fick väldigt bråttom att ta sig ner på vägbanan igen när de insåg sitt misstag 😀.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Kortpendling idag. Helt anonym halvmil, grått. Men fick duschat hojen på jobbet iaf. Hoppas på en symbolisk fredagsmil längs strandstigen imorgon innan bärs- och spelkväll.

Regn på hemvägen.

izar

Aktiv medlem
Ingen som pendlat denna vecka, så jag återupplivar tråden. Iväg lite senare idag, skönt att köra utan lampa, kallt torrt och fint!

Brakstav

Medlem
Har litet problem med kalla morgnar då jag lämnar barn på skola: det är litet kallt med underställ och vindväst/skaljacka medan man lämnar, pga små barn som cyklar långsamt. Det är å andra sidan för varmt med mer isolering när man cyklar snabbare. Och det är för meckigt att byta om vid skolan.

Hur gör ni andra?

kaldahl

Medlem
Fick se lite karma in action igår morse.

Omkörd av en helt svartklädd herre på elmoped på bron mellan Gröndal och Stora Essingen vid 0630 kanske. Han passerade i hög hastighet och så nära att mina byxor fladdrade. Tänkte "Rogntudjuuu" men sade inget, då han redan var en bra bit bort.

Kommer ner mot Alvik en stund senare, och vem ser jag inte, ledandes sin stendöda moppe? Den svartklädde mannen.

Har litet problem med kalla morgnar då jag lämnar barn på skola: det är litet kallt med underställ och vindväst/skaljacka medan man lämnar, pga små barn som cyklar långsamt. Det är å andra sidan för varmt med mer isolering när man cyklar snabbare. Och det är för meckigt att byta om vid skolan.

Hur gör ni andra?
Jag lider i början. Tycker det är värre när man hämtar och är svettig och lite blöt för att sedan gå i snigelfart hemåt. Att pappa fryser spelar ju inte så stor roll... En lätt packbar dunjacka skulle ju lösa problemet, men finns ett litet motstånd i att vara tvungen att släpa på den.

SIE

Medlem
Jag lider i början. Tycker det är värre när man hämtar och är svettig och lite blöt för att sedan gå i snigelfart hemåt. Att pappa fryser spelar ju inte så stor roll... En lätt packbar dunjacka skulle ju lösa problemet, men finns ett litet motstånd i att vara tvungen att släpa på den.
Lite motsatt situation men kanske fungerande lösning: Jag lämnar dottern på skolan 1km bort, hon medelst cykel eller kickbike, varpå jag fortsätter 5 km nedför till jobbet. På vägen hem undviker jag garanterad överhettning genom att skippa mellanlagret (dunjacka eller -väst och ev långkallingar), har alternerat mellan att förvara det i ramväska, i ortlieb styrväska, eller att packa den i sin egen ficka och fästa under sadeln med gummistrap. Alla sätten funkar rätt bra och man slipper rygga/rack/messengerbag, pick your poison :)

Jag har en lätt "vindväst" eller vad man ska kalla det som är vindtät, vattenavstötande och förvånansvärt varm. Den väger ca 55g och ligger alltid i sadelväskan. Funkar bra i dylika situationer. Även om det förstås ger en begränsad extratid...

ptrk

Medlem
I morse jagad av kille på utan hjälm, luvan uppe på enpetare med förvånansvärt bra tryck. Fick höja pulsen rejält för att kunna dra ifrån.

Hem i lite lugnare tempo.
Kallt och härligt! Eventuellt till och berättigat med dubbar

johan44

Aktiv medlem
Fick se lite karma in action igår morse.

Omkörd av en helt svartklädd herre på elmoped på bron mellan Gröndal och Stora Essingen vid 0630 kanske. Han passerade i hög hastighet och så nära att mina byxor fladdrade. Tänkte "Rogntudjuuu" men sade inget, då han redan var en bra bit bort.

Kommer ner mot Alvik en stund senare, och vem ser jag inte, ledandes sin stendöda moppe? Den svartklädde mannen.
Haha!, så länge sen jag tänkte på Gaston :)
Äntligen lite minus och krisp på pendlingen.

izar

Aktiv medlem
Tog vägen över Järvafältet hårt och fint på grusvägarna, skönt att slippa blöta grusvägar. Har fegat ut lite och lagt på dubbhjulet fram fast egentligen behövs det inte, eller så är det bara av sympati för er alla som köra dubbat :)

WSMC

Medlem
Normalt sett är det inte så mycket som händer på pendling under veckorna.
Men i dag var det två saker som var lite ovanliga:

1. Cyklist går av sin lådcykel vid Nybroplan (ca kl 16-16.15) och slänger i väg flera elsparkcyklar(Lime) som han tycker står fel.
Vågar själv inte säga om de var "felparkerade" eller inte, blev bara förvånad över beteendet att kasta i väg elsparkcyklar på det sättet.

Någon här som övade kast med medelstor elsparkcykel?

2. Bilist gör en u-sväng över heldraget med två polisbilar körandes bakom.
Åtgärd?
Nix.
De kanske var på annat uppdrag.

Jaja, i morgon blir det säkert som vanligt igen.

simson

Medlem
Blåsigt men varmare än imorse.
Vid passage av oövervakat (2-3 fotgängare plus några cyklister)
övergångsställe/cykelöverfart så stannar de närmsta bilisterna fint men bil nummer tre krockar nästan med dem å blir galen tutar och skriker inne i bilen bara för att några andra sköter sig...
Mange

stefank

Medlem
Kallt, medvind och vilodag = inte ens lite fuktig av svett när man kom fram.

Medpendlare betedde sig lite underligt, helt tomt på cykelbanan, men ändå cyklar han på gångbanan, för att sedan byta till cykelbanan och cykla i vänsterfil, byta tillbaka till gångbanan, tillbaks till cykelbanan i vänsterfil. När jag börjar närma mig bakifrån byter han slutligen till högerfil tittar föredömligt bakåt och visar med handtecken att han ska svänga vänster och svänger. Personen ifråga såg utifrån utrustningen ut att vara rutinerad pendlare (mao, inte utrustad med "damtralla och stora hörlurar", för vilka det verkar helt normalt att cykla på det sättet)

izar

Aktiv medlem
Tog det lugnt och blev omcyklad - plötsligt händer det! En snubbe på en Rose (?) utan någon som helst packning. Ökade farten lite och la mig 2m bakom och 1m åt sidan, hade inga problem att hänga på i tempot men hade inte heller någon lust köra om då det skulle vara lite lugnt till jobbet, planen är att det ska skarvas lite ikväll på hemvägen.

bonbon

Aktiv medlem
Hakkapeliitta fram idag också även fast det varit lite för torrt för sånt. När jag parkerade i cykelrummet kom nästa kille in med en rejsig Canyon med tri-spoke framhjul och inte speciellt breda däck.
Lite okänsligt kan jag tycka!

Nu ska jag snart ut och blända folk, sista bitarna av fästet på gamla framlampan gick sönder så jag tjackade Magicshine på XXL.

Crocko

Aktiv medlem
Hemmakontoret så får väl hundturen räknas som pendling, eller?
Frisk och klar luft, frusen fast mark en bra timme i mitt liv helt enkelt, nackareservatet levererar.

Nån som vet varför telefånen alltid vrider bilderna i på detta forum?

Bilagor

Senast ändrad:

izar

Aktiv medlem
Idag var benen sega efter helgens cykeleskapader, blev inte bättre av att få stångas med Ciara. Nåväl tog mig framåt så till slut hamnade jag på jobbet.

trötta ben redan från start så hoppet om att ligga bland övre skiktet i Strava la jag på hyllan. Hade en fin prat-tur med en annan herre från Brommaplan till Tranebergsbron och sedan igen vid rödljus. Döm min förvåning när Strava ger helt ok tider.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer