Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Black planet

Aktiv medlem
Nä ingen cykling idag pga kant på Häggvik parkering. Min andra brommie vurpa. Men denna sa bara pang. Tejpad o ser ut som Barbapappa enligt sambon. Så idag blir det isap o afa skrivning. Annars vore det en bra dag för rejser.

izar

Aktiv medlem
Fin morgon men växelwiren har en tendens till att frysa när det är kallt. Har dragit wiren (intern dragning i ramen) i en liner och den lägsta punkten är vevpartiet där fukten samlas. Hur gör ni andra som har intern wiredragning, kör ni utan liner?

Fin morgon men växelwiren har en tendens till att frysa när det är kallt. Har dragit wiren (intern dragning i ramen) i en liner och den lägsta punkten är vevpartiet där fukten samlas. Hur gör ni andra som har intern wiredragning, kör ni utan liner?
Nishikin har wire utan liner funkar förvånansvärt bra på andra cyklar har jag borrat upp genomföringen och dragit kabelhöljet hela vägen till växeln

Mickes1

Medlem
Prova spraya med "CRC Bräkleen", mina bromsar förs vid ett par minusgrade. Efter att ha använt sprayen så har jag inga problem.

d_anders

Medlem
På tal om bromsar så hade jag lite problem med mina v-bromsar idag. Nyss tvättade jag lite, skulle justera, konstaterade att beläggen var i princip slut, bytte och studerade en gammal skada på bromsytan på de slitna hjulen. Sen märker jag ett konstigt ljud om jag låter bromsen snudda vid de roterande hjulen. Tittar lite på bromsytan på andra sidan: "hm, den formen brukar den inte ha..." Hittar en längsgående spricka och konstaterar att ljudet kommer av att bromsytan har börjat släppa från fälgen.

Någon som sitter på ett billigt bakhjul (qr, 130 mm, fälgbroms) i Skåne?

johan44

Aktiv medlem
Om du åretruntpendlar med fälgbroms så är fälg en slitdel. En variant är att köpa fälg och sen ekra om hjulet, kostar några hundra och fixas lätt på strötimmar över en helg när du fått häng på hur det går till.

zodah

Aktiv medlem
Tror bestämt jag hamnade bakom SUMO Anders idag igen. Skoj!
Stadsgården avstängd så jag cyklade den vägen med mening. Tog Folkunga och sedan Katarinavägen. Kommer ta Götgatan nästa gång ... :)

izar

Aktiv medlem
Varmt och blåsigt, kant och medvind för det mesta gjorde färden behaglig. La på ny kedja i söndags, pendlingen blev en försiktig historia då det rappade över rätt så friskt, sne kedjelinje var ett vinnande koncept. Ny kassett igår kväll, ren njutning idag!

Scottår

Medlem
Bitvis blåsigt både med och mot åt båda håll. Mest motigt på hemvägen då någon placerat en spik på cykelbana som hittade rakt in i mitt däck! Ingen liten spik heller. Det visade sig när allt var klart att den nya slangens förstärkning kring ventilen var så stor att däcksidorna inte fick plats i fälgen. Bara börja om och trycka in ventilen så långt det gick för att få däcket på plats. Onödigt lång reparationstid. Den lilla pumpen som jag aldrig behövt använda var väldigt ineffektiv. Fick till slut i nästan 3 kg så det gick att rulla hem.
001-DSC03266.jpg

dikyklos

Medlem
Blåsigt och dammigt. Ser ut som april fast vi är i februari. Började arbetsdagen sent, så jobbade till ganska sent på kvällen. Passade på att ta en kort sväng genom en mörk skog. Ahh vad härligt!

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Det var en fröjd att cykla från Västerort in mot stan. Från stan och norr-ish inte lika trevligt med vind som kom lite överallt ifrån. Hade inte behövt dubbdäck. 3 av 5 i betyg.

kaldahl

Medlem
Skrek på mötande dam med nedsläckt cykel på bron mellan Stora Essingen och Alvik.
"Lyse!"
Hörde sedan svagt hennes svar bakifrån
"Har inget batteri!"

Jag är osäker på om jag ska skämmas eller inte för min bror-duktig-aktion.

johan44

Aktiv medlem
Skrek på mötande dam med nedsläckt cykel på bron mellan Stora Essingen och Alvik.
"Lyse!"
Hörde sedan svagt hennes svar bakifrån
"Har inget batteri!"

Jag är osäker på om jag ska skämmas eller inte för min bror-duktig-aktion.
Du ska vända, cykla ikapp, och förklara hur en stvzo-godkänd dynamobelysning kan förbättra`och förlänga hennes liv :)

Solen i ryggen och vinden i ansiktet. Var en frisk pendling trots jobb-utekväll igår med några öl. Otroligt vad med cyklister det är nu... Speciellt när man kommer iväg lite senare än vanligt.

lundatok

Aktiv medlem
Bankade på en stor Volvos backspegel när han skulle hade bråttom och skulle klämma sig förbi på Katarinavägen, jag kände att jag inte hade lust att välta in i betongen som de ställt vid konstruktionsarbetet. Han blev arg, jag blev rädd.

johan44

Aktiv medlem
Bankade på en stor Volvos backspegel när han skulle hade bråttom och skulle klämma sig förbi på Katarinavägen, jag kände att jag inte hade lust att välta in i betongen som de ställt vid konstruktionsarbetet. Han blev arg, jag blev rädd.
Volvo, 67% av bilarna de säljer är suv:ar. Så mycket och gärna man än vill gilla Sveriges andra bilmärke så är det svårt (efter Egget)...

Fick lite feeling och förlängde pendlingen hem till nästan det dubbla. Sol, lagom varmt, lagom torrt grus från Medborgarplatsen, förbi Hammarbybacken, ut till Saltis, via Erstaviksbadet och Tyresö till Haninge. Trevlig tur som säkert kommer göras flera gånger!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer