Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Äntligen tillbaka i sadeln efter några veckors förkylning. Firade igår med att slänga på sommardäcken så det gick galant trots trötta ben och motvind. Men var är sopbilarna i Sthlm?

alldeles, alldeles underbar...
Efter helgens missärmeck, där jag skulle motionera bromsarna och var lite för ivrig med bakbromsen så kolven åkte ut satt jag sommardäck på singlespeeden och flög fram i morse... :)
Lite motvind bara men det vägdes upp av solsken!

Morgonpigg, eller snarare tidigt möte på headquarters så anlände redan 0700. En hel del elitpendlare ute tidigt och gubben blev tvungen att kränka några med bockstyre...

Om man tycker det är osocialt på pendlingsturen så kan man köra med ett drev i cykelkorgen. Det lockar till glada frågor vid rödljusen.

Bilagor

• IMG_6881.JPG
    IMG_6881.JPG
    80.1 KB · Besök: 254
Senast ändrad:
Premiär efter tre långa månaders bortavaro! Inte så illa som jag befarat men benen var väl inte riktigt i ordning... Har inte känt mig som en pendlargubbe den här vintern men nu kör jag på. Dessvärre får jag nog lite för långt snart för att orka varje dag pga uppköp.

Äntligen uppe på cykeln efter ca 1,5 månads frånvaro.
Märktes att det var ett tag sedan sist samt att kropp & knopp var morgontrötta.
Skönt dock att dubbisarna är bortplockade.

Summering: tjock och långsam så det kan bara bli bättre! Finfin morgon och sambon VAB/VOBar så jag slipper stressa hemåt idag = premium.

Singlifierade pendlaren igår och fick bort säkert 1 kg järnskrot. Sommardäck på och solsken i blick. Win-win-win!

Om det nu är någon med pedalförsedd elmoppe som läser det här:

Snälla, använd körbanan om du vill ta hjälp av alla dina extrawatt! Det är både lagenligt och lämpligt. Tack på förhand.

/någon som höll på att bli mosad av en elmtb som kom på fel sida i mkt hög fart runt ett skymt hörn & sen några hundra meter senare såg en medcyklist komma från höger & nästan bli mosad av en annan elmtb i hög fart

5 x 17 km sedan i tisdags. Startar från noll så istället för pigg känner jag mig bara trött och hängig.

Störig sak igår hemma i Sollentuna. Hängde på en annan gubbe. Gick i drygt 40 nerför en backe med väldigt tydligt övergångsställe över GC-banan längre fram. Mamma med barn ska gå över och han bromsar inte det minsta fast de inte går att missa. Jag stannade såklart och fick ett stort leende och tack. Hoppas han drabbades av rullgrusdöden alt. fick en pinne i framhjulet.

Fick tvärbromsa för en medtrafikant igår. Dubben bara gled på asfalten. Bytte till sommardäck omgående när jag kom hem.

Undrar om folk är medvetna om hur uselt dubbdäck tar på asfalt

ni(c) sa:

Snälla, använd körbanan om du vill ta hjälp av alla dina extrawatt! Det är både lagenligt och lämpligt. Tack på förhand.

/någon som höll på att bli mosad av en elmtb som kom på fel sida i mkt hög fart runt ett skymt hörn & sen några hundra meter senare såg en medcyklist komma från höger & nästan bli mosad av en annan elmtb i hög fart

Då är det väl ändå värre med alla dessa olagliga elsparkcyklar som går minst 35kmh och har gasreglage. Annars behaglig pendling på trötter. (min crescent elda).

Ingen vinterpendling för första gången på säkert 15 år, om man inte räkar dagens premiärtur för säsongen som startade i -1 grad. Blev en liten omväg.

IMG_0318.JPEG

jorå...ganska bra o bättre blir det i em o imorrn...
Förutom då att fler cyklister trängs på den smala cykelbanan...och Ni som
läser det här vänligen uppmana arbetskamrater/kollegor som plockar fram
cykeln nu att HÅLL HÖGER...inte mitt i banan...blir trångt...

HybridLasse sa:
ni(c) sa:

Då är det väl ändå värre med alla dessa olagliga elsparkcyklar som går minst 35kmh och har gasreglage. Annars behaglig pendling på trötter. (min crescent elda).

För att förtydliga: Jag har inget problem med att folk kör elassisterat. Så absolut, när jag stöter på en elsparkcyklist som körde för fort för att det ska vara säkert för medtrafikanterna så kommer jag tycka det är lika olämpligt. Problemet är att det verkar vara rackarns lätt att gasa upp i 40 km/h på en 500 W elmoppe. Därför bör de som vill köra så fort köra på vägen intill (med de andra mopparna). =)

Skrev typ detta i en annan tråd alldeles nyss (blev visst totalt dissad för det här med att jag tycker man kan indikera med handen på att man ska svänga ut/köra om) med tanke på diskussionen om elcyklar.
Jag pendlar till och från jobbet som är en mil enkel resa som tar ca 25-30 minuter på min el-cykel. Ja den går lagligt så vid 25 km/h så måste jag trampa för att få upp fart vilket jag inte orkar då jag är för lat för att motionera. Därför jag har en el-cykel. Jag är en sådan där nitisk jävel som älskar lagar, regler och ordning, jag stannar för att släppa över gångtrafikanter vid övergångsställen, stannar vid varje rödljus när det är rött oavsett om det kommer någon eller inte etc etc. Jag blir fullkomligt vansinnig på andra cyklister, el eller inte, som totalt skiter i allt vad regler heter (och dessa som inte kastar ett öga bakåt och sträcker ut handen när de ska köra om en annan cyklist, tror folk verkligen att de bakom är tankeläsare??!) men något jag hatar och avskyr mer än dessa är alla jävla idioter på el-cykel som far fram i sådan sjuk hög hastighet på cykelbanan att de utsätter andra trafikanter för livsfara. Jag vet för jag har vid två tillfällen varit bara millimeter från att klippas av en galen jävel som kommit i säkert dubbla min hastighet och märk väl jag trampar sällan fortare än 25 km/h, det händer bara i nerförsbacke. Vill man cykla så fort då får man fan hålla sig på körbanan med bilarna anser jag.
Så hur kan du tycka 25 km/h är klent?
Det tar mig 25-30 minuter beroende på trafik att cykla knappt en mil. Då cyklar jag sträckan Nacka-Stureplan som är ganska mycket trafiktät. Varför skulle jag behöva cykla snabbare och tjäna 5 minuter om jag inte är ute efter motionen utan bara den friska luften och slippa buss/tbana? Jag har cyklat sedan april, dvs snart ett år i ur och skur, de gånger jag har åkt kommunalt till jobbet kan jag räkna på en hand och då har det varit för jag varit ute med jobbet eller liknande och inte kunnat ha cykeln med mig efter arbetstid. Det har snöat även här i Stockholm, dubbdäck och varma kläder och fixat det.

somethingaboutElle sa:
Skrev typ detta i en annan tråd alldeles nyss (blev visst totalt dissad för det här med att jag tycker man kan indikera med handen på att man ska svänga ut/köra om) med tanke på diskussionen om elcyklar.
Jag pendlar till och från jobbet som är en mil enkel resa som tar ca 25-30 minuter på min el-cykel. Ja den går lagligt så vid 25 km/h så måste jag trampa för att få upp fart vilket jag inte orkar då jag är för lat för att motionera. Därför jag har en el-cykel. Jag är en sådan där nitisk jävel som älskar lagar, regler och ordning, jag stannar för att släppa över gångtrafikanter vid övergångsställen, stannar vid varje rödljus när det är rött oavsett om det kommer någon eller inte etc etc. Jag blir fullkomligt vansinnig på andra cyklister, el eller inte, som totalt skiter i allt vad regler heter (och dessa som inte kastar ett öga bakåt och sträcker ut handen när de ska köra om en annan cyklist, tror folk verkligen att de bakom är tankeläsare??!) men något jag hatar och avskyr mer än dessa är alla jävla idioter på el-cykel som far fram i sådan sjuk hög hastighet på cykelbanan att de utsätter andra trafikanter för livsfara. Jag vet för jag har vid två tillfällen varit bara millimeter från att klippas av en galen jävel som kommit i säkert dubbla min hastighet och märk väl jag trampar sällan fortare än 25 km/h, det händer bara i nerförsbacke. Vill man cykla så fort då får man fan hålla sig på körbanan med bilarna anser jag.
Det tar mig 25-30 minuter beroende på trafik att cykla knappt en mil. Då cyklar jag sträckan Nacka-Stureplan som är ganska mycket trafiktät. Varför skulle jag behöva cykla snabbare och tjäna 5 minuter om jag inte är ute efter motionen utan bara den friska luften och slippa buss/tbana? Jag har cyklat sedan april, dvs snart ett år i ur och skur, de gånger jag har åkt kommunalt till jobbet kan jag räkna på en hand och då har det varit för jag varit ute med jobbet eller liknande och inte kunnat ha cykeln med mig efter arbetstid. Det har snöat även här i Stockholm, dubbdäck och varma kläder och fixat det.

Instämmer. Men det gäller inte bara trimmade elcyklar, Har en sträcka vid Brunnsviken på c:a 150m som är smal utav tusan, där möter man elitependlare som pinnar på i minst 40, trampandes i nedförsbacke. Har varit nära ett par ggr att syna asfalt.

Senast ändrad:
HybridLasse sa:
somethingaboutElle sa:

Instämmer. Men det gäller inte bara trimmade elcyklar, Har en sträcka vid Brunnsviken på c:a 150m som är smal utav tusan, där möter man elitependlare som pinnar på i minst 40, trampandes i nedförsbacke. Har varit nära ett par ggr att syna asfalt.

Såklart gäller det alla cyklister oavsett el eller inte :). Jag tycker det är skrämmande att så många cyklister, motionärer som elitcyklare fullkomligt struntar i hänsyn och regler. .

Missade att det är varmare vid 8 än vid 6 som jag normalt lämnar hemmet. Istället för nollgradigt var det väl 6-7 grader. I vinterkläder... Kokt!

Varmt på hemvägen också, men med anpassad klädsel. Såg två i kortbyxor. Lite smått optimistiskt om du frågar mig.

Ifrån hela texten som jag skummade förbi fort såg jag det här och blev glad över att det finns fler därute än mig

"Jag är en sådan där nitisk jävel som älskar lagar, regler och ordning,"

Lägg på 7000 varv i 1,7 ton så är det mig.

Dagens hem var magisk i soliga 12 grader. Tog av mig jackan och njöt av varmluften, plussade på pendlingen med 45 min och fick in lite teknikträning också :)

DSC_2492.JPG

Svintung ryggsäck med allt jag behöver för en helg i Skåne och Danmark med cykelkurs hela lördagen och långlopp på söndagen. Dessutom i motvinden från helvete.
På plussidan finner vi vårvärme och första turen utan dubbdäck.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp