Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Blåsigt, dammigt och osopade vägar. Svårt att ta sig förbi en brinnande buss på vägen hem.

Härlig fredagsavslutning med ett glas rött i benen. 3/4 shorts, endast underställströja, tunnvantar och både solen och vinden i ryggen.
Tappar kedjan och blir förbliblåst av e-diot i 45 knyck utan hjälm.

Så var detta med pollen......
Jo det blir klara problem att cykla med. Sen att dålig kondis o pluskilon gör sitt. Tror att jag betar av de flesta cyklar denna vecka.

Pendlingsläget "no later than end of June" pga att vi blivit uppköpta. Hela 5 km innerstadscykling varje väg = 1/wihoooo!. Risk att jag köper en liten pendlingsbil och går upp 50 kg i rekordfart pga att bilpendling oväntat nog bara tar 20-30 min :)

commute.PNG

Svalt om fingrarna med enbart vårhandskarna. Benen förvånansvärt pigga trots 90km igår i både med- och motvind. Är det så man skall tänka, ju mer jag tränar, ju starkare blir jag direkt?

nikasp sa:
Pendlingsläget "no later than end of June" pga att vi blivit uppköpta. Hela 5 km innerstadscykling varje väg = 1/wihoooo!. Risk att jag köper en liten pendlingsbil och går upp 50 kg i rekordfart pga att bilpendling oväntat nog bara tar 20-30 min :)
Jag hade tagit vägen i länken( via Albano, Fiskartorpet och Hjorthagen) alla dar i veckan för att slippa citycykling.
https://www.gmap-pedometer.com/
Visselrigen ca 2,5 km längre, men klart värt det om du frågar mig.
Lycka till!

IngvarW sa:
Svalt om fingrarna med enbart vårhandskarna. Benen förvånansvärt pigga trots 90km igår i både med- och motvind. Är det så man skall tänka, ju mer jag tränar, ju starkare blir jag direkt?

Behöver du bli starkare?

Nu är det officiellt vår.
Idag var hela pendlingssträckan sopad och ren från grus.

//j
(edit: jag kan itne stava)

Senast ändrad:
Några meter till sopade idag jämfört med i fredags. Kylig morgon gjorde att det gick att ta sig in till jobbet trots att jag kom i rusningen. Enda noterbara var annars en man som tyckte att det var en god idé att i tämligen hög fart svepa förbi kön av cyklister som bromsat in för att släppa fram gångtrafikanter vid övergångsställen över cykelbanan i södra änden av Munkbrosidan av Gamla stan. Han korsade mellan två gångtrafikanter med inte gigantiskt stor marginal. Och, nej, han hade vare sig racer eller lycra.

Skön pendling idag, dock en längre vända hem då ett besök i stallet blev tvunget, som grädde på moset motvind av det starkare slaget

WSMC sa:
nikasp sa:
Jag hade tagit vägen i länken( via Albano, Fiskartorpet och Hjorthagen) alla dar i veckan för att slippa citycykling.
https://www.gmap-pedometer.com/
Visselrigen ca 2,5 km längre, men klart värt det om du frågar mig.
Lycka till!

Tack för tipset! Ska kollas upp. Yxan gick ordentligt igår så min fråga om cykelfaciliteter ligger på vänt hos ”fråga oss om allt ang uppköpet”.

Styret började kännas lite kul ungefär halvvägs.
Jag har anat att ngt varit på gång eftersom inte styrlagret(gängat) hållit justeringen. Så jag stannade, tryckte ner styrstammen i botten och körde med viss försiktighet resten av vägen hem.
Efter middagen var det dags för obduktion:
BA269097-DE3D-4D0D-8AC8-2A4757BC0B05.jpeg

Räcker nog inte med silvertejp på det här...

dabac sa:
Jag har anat att ngt varit på gång eftersom inte styrlagret(gängat) hållit justeringen. Så jag stannade, tryckte ner styrstammen i botten och körde med viss försiktighet resten av vägen hem.

Svarva ett invändigt rör och löda? Eller kanske ny gaffel ändå.... Tänder är dyrt som reservdelar.

Bengt-re sa:
dabac sa:

Svarva ett invändigt rör och löda? Eller kanske ny gaffel ändå.... Tänder är dyrt som reservdelar.
Ang. tänder - jo. Har haft ont förut, inget jag vill inbjuda till.
Och jag har ingen speciell relation till den här gaffeln, byter den gärna.
Tillgång och pris bara.
Invändigt rör så går inte insticksstammen ner.
Utvändigt rör så går den inte igenom styrlagret.
Hade jag haft svarven igång hade jag kanske kunnat göra en skarvdel och göra om den för aheadset-styrlager.

Scary @dabac! Fin tidig morgon in. Strax under nollan vid start kl 6. Blev tokvarm ändå pga motsol så fick shifta till tunna hjälmössan efter en kvart. Sjätte pendligsdagen efter ett långt uppehåll så helt novis på klädsel igen.

Fin pendling i helt ok motvind. Håller tummarna att vinden vänder så det även blir motvind på vägen hem...
Saknade solbrillorna.

Är det bara jag som skulle uppskatta om den där molngubben kunde dra ner lite på flåsandet? Eller åtminstone vända sig 180 grader - mkt bättre att ha medvind hem än till jobbet tycker jag.

Ok, får skriva i rätt tråd:

Första cykelpendlingen till nya jobbet, positivt överraskad vid större grävarbete på cykelbanan där en (av tre) bilfiler rekvirerats till cykelbana. Känns bra att bli tagen på allvar.

/T

höll på att bli nermejad av en bilist som gjorde en u-sväng i samma korsning som jag skulle svänga höger i. obevakad korsning med högerregel. uppskattningsvis en eller två decimeter från kontakt med bilen.

Årets första riktiga zen-pendling på vägen hem. Trots motvind, bilar som ställer sig på övergångsställen, slarvsopade vägar... Jag bara flöt fram.

Skrämde först slag på en räv som kom lufsande och något senare var cykelbanan full av grodor som satt alldeles stilla som om dom väntade på något tecken från kärret på andra sidan.Annars; härligt klipp i den snart 80 år gamla Rex Duplexen. Perfekt triangel på pedaler/ styre/ sadel. En annan underskattad njutning är den att rulla på alldeles raka OCH runda hjul som dessutom spårar.

Igår höll jag på att bli mos när en samtrans-bil skulle leka störst går först på vanlig bilväg där det avsmalnade innan ett kommande övergångsställe.

Högst intressant hur denne förare tänkte som även körde åå tok för fort på 30-sträcka.

Blev till att banka näven i sidan på motorhuven som var ca 20 cm ifrån en... Jävla pucko.

Annars var det kallt men skönt imorse och många som cyklade mot rött :(

På en random cykelbana efter ett rödljus.
- Du vet att det är 1500:- i böter att cykla mot rött?
- Jajamensan!
- Och bilister i många fall avskyr cyklister och tycker vi skapar våra egna regler?
- Jajamensan!
- Men du skiter i vilket tydligen?
- Jajamensan!

Intressant pratstund med en vägg (kvinna)

Men med klarblå himmel och +15 i luften så var det lätt att vifta bort.

Senast ändrad:
Attackerad av kamphund (kanske en bullterrier vad vet jag?) på Nordmarksvägen i Farsta strand i morse. Första gången detta hänt mig i Sverige.
Varning för denna!
Jag höll ca 30 km/h nerför backen men han rusade rakt emot mig och bet mot foten/pedalen. Kändes som att han även höll på att trassla in sig i bakhjuket. Inte kul. Jag skrek och tjoade men ingen person syntes till.
Den hunden förtjänar inte att leva.

Första pendlingen på 6 veckor. Axeln är nu så pass bra att det går att cykla men det gör fortfarande rätt ont i vissa lägen. Bra sätt att jobba på bålstyrkan...

Nytt jobb också så nya rutiner och logistik. Har inte fått ngt skåp ännu på kontoret där jag är men det löste sig ändå idag. Bara en ca 15 min hemifrån vilket är bra men kräver ju omvägar för att få upp pulsen...

Rätt grisigt väder denna nypremiär men det gjorde verkligen inget, skönt att vara tillbaka i sadeln.

Han som är så snäll och bara vill hälsa?!
staine sa:
Attackerad av kamphund (kanske en bullterrier vad vet jag?) på Nordmarksvägen i Farsta strand i morse. Första gången detta hänt mig i Sverige.
Varning för denna!
Jag höll ca 30 km/h nerför backen men han rusade rakt emot mig och bet mot foten/pedalen. Kändes som att han även höll på att trassla in sig i bakhjuket. Inte kul. Jag skrek och tjoade men ingen person syntes till.
Den hunden förtjänar inte att leva.

Vind åt alla håll men mest motvind. Medcyklister ute trots det, några stod nästan stilla i vindbyarna. De som körde lite fortare hade batterihjälp utom vi svettopendlare förstås.

Vilken jävla motvind. 370W i snitt längs Skeppsbron.

I lördags beslutade jag mig för att fixa till pendlarcykeln efter vintern. Precis allt var slut. Vevlagret föll i biltar, bodyn på bakhjulet såg ut som bakpulver och bakväxeln har kastat in handduken och går inte att montera igen. Hoppas på snabb leverans av delar så att inte hela kommande veckan behöver avverkas utan stänkskärmar på fincykel.

Tillbaka
Topp