Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Härligt väder! Inte ens motvinden hem gjorde något när vädret är så mysigt. Lite kallt i morse förvisso, men nästan vindstilla.

Enda tråkiga är alla mystiska vägarbeten - var en pigg racerpendlare som gick omkull strax framför mig - ingen större fara med upprepad cf racer är ju tråkigt på grund av rullgrus och pigga ben.

Det här vädret är bra för pendlingshumöret! Jag blir inte ens irriterad på att jag inte lyckades ge elcyklisten som stekte mig i nerförsbacke en match (Strava säger att jag låg i 38 km/h vid tillfället). Jag skyller på att jag gjorde några taktiskt dåliga vägval efter att jag jagat ikapp hen :-)

0160C597-C9A7-4E31-AC9D-25842D4E8685.jpeg

Kallt vid starten, men fin soluppgång.

Kom iväg strax efter 6, rätt "varmt" redan då. Skönt att pendla från norrort då det aldrig blir nån trängsel att tala om. Minns Slussen för 4-5 år sen där det kunde stå 40-50 pers i kö vid rödljusen.

Det har verkligen exploderat med cyklister in från Stockholms södra förorter. Lång kö varje morgon vid Skanstull. Tycker mest det är kul att så många hittar ut!

Jag har dessutom fräckheten att klassa mig själv som snabb, så jag rullar förbi kön och ställer mig i cykelboxen.

Måste haft en duktig medvind idag. Finrullade hela vägen med låg puls och ändå en anständig tid.

Första turen från Gustavsberg -> Hötorget.

SS cykel och otränad. Inte den bästa kombon kanske men var rätt skönt.
Oerhört mycket folk vid slussen men annars var det rätt lagom mycket människor ute.

Tillbaks på pendlartraden. Mekade växlar igår kväll, så i morse funkade det skitdåligt. Fick stanna och justera om framväxeln från grunden. Sen gick det bra, förutom att ytterläget måste ställas tajtare. Nåja, soligt och fint! Måste få igång rutinen på det här igen efter bulkvintern.

Skön morgon trots motvind och bra samspel i trafiken. Kan det vara vädret som har sänkt folks blodtryck? ;)

Rekordmånga cyklar längst Bällstasjön/solnasidan. Något har hänt, kul men rädd att pensionärsmaffian ska gå igång på allvar för att freda "sin" hundpromenad.
Älskar kepsen i motsolen :)

Låt aldrig grejer ligga framme. Min Rapha cx kepa försvann i morse. Rosa är min färg sa sambon o snodde den.
Sen fattar jag inte dessa som bredvid varandra o låter mötande trafik ta gångbanan etc. Tyvärr är inte vår infra som i Holland.
Annars då? Skönt!

Drog sent, ganska cyklistfritt men desto fler resenärer från Finlandsfärjan som yrade på cykelbanan. En död mysig råtta låg lite utsträckt på cykelbanan närmare slussen. Oklart om han givit upp pga slussenbygget eller om någon cyklist lyckats pricka vederbörande.

Har fått ett otroligt irriterande klickljud. Låter väl sådär 2-3 ggr per varv och ändras inte direkt av belastning. Rev bort vevpartiet och bytte vevlager samt smorde alla klingbultar igår i ren panik.

Klicket kvar idag men kanske något mindre. Känns som om typ 50% av all kraft försvinner i det där klickljudet. Ska ge mig på bakaxeln och växelörat idag. Låter även när jag står upp.

Men men, the war begins!

Klickljud här med. Samt en vev som var trög som frusen sirap. Slutade med att veven nästan fastnade helt. Undra på att det varit jobbigt att cykla på sistone.
Och det suraste är ju att vevlagret byttes för en månad sen. Vad fanken har dom gjort för fel när dom bytte?

fhloston sa:
Nu har de spärrat av ena filen vid Åkeshov, så trafikljus för växelvis trafik i den andra. Ska de börja med att göra GC där månne?
Det ska bli växeltrafik för bilister över tunneln. Cykel och gång tar över vägbanan närmast bergslagsvägen. Cykel- och gångväg höjs upp vid rondellen och bilister får väjningsplikt. Mellan peab och brommarondellen byter cykelvägen sida.

Kan bli riktigt bra om ett och ett halvt år när det är klart.

Klickar inte så mkt här utan mer ett monotont surr och rassel. Det är hjullagren bak som spökar. Vinterns vatten och salt har gjort kaos med mitt stackars bakhjul.
Öppnade upp och det var inte så mkt fett som ett brunt vatten-klet som smörjde kulorna. Gah!
Fettade in allt men det är nog bortom räddning är jag rädd.

A>nnars gick det bra i morse. Fick en riktig premiumhare utmed Ältavägen. Jag jagade och kom faktiskt ikapp. Tack för den pulshöjaren : -)

Om man skall ha ett riktigt tätt och bombproof baknav, som håller borta saltvatten bättre än ngt annat, vad skall man ha då?

Alla ledsnade på kön vid Skeppsbron/Slussen. Effin rödljus där diverse vingelpellar antingen tränger sig eller cyklar in i en.

Kom iväg först 8:20 från dagis men ändå lugna puckar från norrort. Två elhojar förstörde morgonen. En som gick i 40 minst = glöm det och den andra återkom i en lång backe 5 minuter efter jag kränkt tillbaka. Syr goppe blev jag.

Säsongspremiär för Le Peloton i Esbo.
Hade glömt att det alltid är lokalt mycket kallare där det körs än hemma hos mig,
+7 grader vid start hemifrån medgav shorts, men vart lite kyligt om benen när tempen damp ner mot -1 vid köldhållet..
Var bara att köra hårt för att hålla värmen ;)
Sen najs frukost på Delivo innan jobbet.

Fick draghjälp av en trio lvg-are då jag cyklade från jobbet. Orkade bjuda på en förning innan benen lade av. En extra mil blev det också för att hämta ett paket som ankom till ”fel” ombud....

Jo tack, snabb.

_20190426_060256.JPG

Iofs är segmentet privat, men jag slog mig själv ?

Sämsta tid ligger på 1:20-1:30 någonting vid snöstorm.

Tomt på cykelbanorna innan 7! Svalt och fuktigt i huvudstaden.

Kan glädja alla med att klickljudet i princip åtgärdades av en ordentligt infettad bakaxel och infettade skruvar till växelörat. Oklart vilken av dom som åtgärdade problemet. Nu är det bara ett liiiiitet klickljud per varv kvar och bara på högerveven (när jag kör med bara vänsterbenet är det tyst). Får försöka med pedalgängorna också.

Gick bara bra.

Upprepar min fråga:
Om man skall ha ett riktigt tätt och bombproof baknav, som håller borta saltvatten bättre än ngt annat, vad skall man ha då?

zodah sa:
Gick bara bra.

Upprepar min fråga:
Har kört året runt under många år med mina Hope Pro 2 Evo utan att behöva serva dem. Har en lagersats liggande, men inte behövt använda den.

Gammal diskussion men kanske för att intervallen är synkade för bilister + att om man kör mot rött med känsla och finess så är det inte farligt och behöver inte reta upp nån heller. Kan hända att alla inte har känslan... Sen är det ju svårt att köra förbi kön med cyklister som ofta finns numera utan att väcka harm...

Året Le Peloton-premiär avklarad. Lite blött på marken, så fick käka en del grus. Annars mysigt att åka med i långsamma gruppen.

mtbkr sa:
Skönt väder men varför kan så många cyklister inte respektera rött ljus? Fattar det inte...

Vet inte vad jag knyter näven i fickan mest över. Rödljus-cyklare eller de som kör förbi hela kön vid ett rödljus och knör sig in längst fram och cyklar rakt på mötande trafik.

Tillbaka
Topp