Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

frause sa:
velocipede sa:
blev också lite ställd att gröna vägen var ur funktion idag, störde morgonflowet....

När är den där gröna vågen påslagen egentligen? Tror jag kan räkna på ena handens fingrar antal gånger jag passerat när den har visat nåt om grön våg. I förra veckan visade det nån skylt om grön våg, men jag fick rött iallafall. Vad är den inställd på för hastighet?

För mig fungerar den alltid om jag startar när det blir grönt vid Skanstull. Officiellt tror jag hastigheten ska vara 18km/h, men den funkar även med grönt hela vägen om du håller 25-33km/h.
Samma sak södergående på eftermiddagarna, där gäller det dock att komma in "rätt" vilket brukar innebära vid grönt eller strax efter vid ljuset vid Åsögatan.

emilh sa:
frause sa:
velocipede sa:
blev också lite ställd att gröna vägen var ur funktion idag, störde morgonflowet....

När är den där gröna vågen påslagen egentligen? Tror jag kan räkna på ena handens fingrar antal gånger jag passerat när den har visat nåt om grön våg. I förra veckan visade det nån skylt om grön våg, men jag fick rött iallafall. Vad är den inställd på för hastighet?

För mig fungerar den alltid om jag startar när det blir grönt vid Skanstull. Officiellt tror jag hastigheten ska vara 18km/h, men den funkar även med grönt hela vägen om du håller 25-33km/h.
Samma sak södergående på eftermiddagarna, där gäller det dock att komma in "rätt" vilket brukar innebära vid grönt eller strax efter vid ljuset vid Åsögatan.
Mitt på dagen södergående är den inte på i alla fall.

Skön pendling in till stan idag, fika på bysis som brukligt på tisdagar. Blir troligen en pendling hem med färre cyklister än vanligt.

Fälgen kollapsade i morse efter en skrapig vinter, perfekt timing med regnig helgdag på ingång! Hjulbyggarmys... :)

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    10 KB · Besök: 191
Vaknade och det regnade katt och hund ute, skrotade runt lite hemma och strax innan avfärd hade det slutat regna. Antalet cyklister verkar ha minimerats av fukten och omklädningsrummet på jobbet fick man ha för sig själv.

Incident på cykelbanan, lådcykel kör om i kurva, mötande cyklist markerar visst missnöje, lådcyklist vrålar "jag kör ju om pucko!". Intressant.

Oförändrat antal cyklister skulle jag säga i solna/sundbyberg.

Lugnt o skönt genom stan vid 7.30-tiden iallafall. Noterar att det är en del som har dubben kvar, speciellt elcyklister. Undrar om de tänker ha dem kvar hela sommaren eftersom det "inte gör nåt när man har motor".

Funderade lite på elcyklisten som kom förbi i ca 35-40 km/h med dubbade mtb-däck. Vad blir stoppsträckan för ett sånt ekipage på våt asfalt? Hur uppför dig dubben här?

Odramatiskt men lite kyligt och blött. Tomt i cykelrummet på jobbet.

Däremot bil som kör mot rött ca 10 sekunder efter gult. Hur tänker folk?

westberg.f.andreas@gmail.com sa:
Vad är ert inspel till detta? =)

Cykelpendling - smärtgräns för hem / jobb - t/r
https://happyride.se/forum/read.php/1/3538888/3538888#msg-3538888

Ha de!

Pendlar ibland 2 mil enkel. Det kan man göra 5 dagar/vecka.
Sen pendlar jag ibland 4 mil enkel.
Det skulle jag inte palla dagligen. Max 2 /vecka. Man ska ju både orka och hinna jobba lite innan man ska hem igen.
Sen har jag ibland 1 mil enkel. Då blir det ofta en omväg.
Så min gräns går nog vid 2,5 mil enkel. Gärna parallellt med ett kommunalt färdmedel ifall vädret eller modet skulle svikta.

kontorsråttan sa:
Lugnt o skönt genom stan vid 7.30-tiden iallafall. Noterar att det är en del som har dubben kvar, speciellt elcyklister. Undrar om de tänker ha dem kvar hela sommaren eftersom det "inte gör nåt när man har motor".

Funderade lite på elcyklisten som kom förbi i ca 35-40 km/h med dubbade mtb-däck. Vad blir stoppsträckan för ett sånt ekipage på våt asfalt? Hur uppför dig dubben här?

Har några komipsar som kör elcykel. Tydligen kostar det uppåt ca 600 spänn att byta däck eftersom det är så mkt pill med att plocka bort kedjeskydd, drivhjulet osv. Så jag tippar på lathet och snålhet :)

salle sa:
kontorsråttan sa:

Har några komipsar som kör elcykel. Tydligen kostar det uppåt ca 600 spänn att byta däck eftersom det är så mkt pill med att plocka bort kedjeskydd, drivhjulet osv. Så jag tippar på lathet och snålhet :)
Måste vara olika. Vevpartimotor påverkar inte däckbyte.

johan44 sa:
salle sa:
kontorsråttan sa:

Måste vara olika. Vevpartimotor påverkar inte däckbyte.

Så klart!

Lite aprilväder får man väl räkna med i maj.
Själv hade jag en riktigt bra pendling, var urstark för en gångs skull. Tänk vad lite (=asmycket) medvind kan göra!
;)

Ganska suboptimal norrut till Sollentuna.

En annan grej:

Jag uppfattar det som att Sollentuna har som "strategi" att inte sopa grus i tunnlar. Förra året var det enorma mängder grus litet oväntat i en tunnel under Turebergsleden (vid polisstationen) fram till nån gång i maj. I år så har de lämnat Häggviks station samt den slingriga backen upp/ner på östsidan osopad av någon anledning. Samtidigt som all cykeltrafik i området i stort sett leds genom stationen pga vägarbeten.

Jag har påpekat hur dumt och farligt detta är flera gånger för Sollentuna kommun, men får bara svar att det ska vara borta den 15:e maj, trots att det gick utmärkt att sopa resten av hela Häggvik i början av april.

Kanske någon annan Sollentunabo kan hjälpa till och trycka på?

fhloston sa:
Jag har haft trevligare pendelturer.

Jag också.... Snöblandat regn, mopedkrock, havererad frambroms, frös som en hund - irriterande att inte kunna trampa sig varm bara för att man inte har fungerande bromsar.

Nä - går inte till historieböckerna som propagandacykling.

Bengt-re sa:
fhloston sa:

Jag också.... Snöblandat regn, mopedkrock, havererad frambroms, frös som en hund - irriterande att inte kunna trampa sig varm bara för att man inte har fungerande bromsar.

Aj då, krock?

Då var min ändå trevligare.

fhloston sa:
Bengt-re sa:
fhloston sa:

Aj då, krock?

Då var min ändå trevligare.

Jo. Moped som tyckte att man kan korsa en cykelbana som har grönt...

Lämnade tydligen benen hemma och cyklade med två sparrisar i stället. Det är ju ändå sparrissäsong tänkte jag och drog nån extra mil i snålblåsten. Jobbigt.

Kallt. En del av vinterskruden åkte på igen!

FYI. Cykelbanan närmast Stadsgården är avstängd uppe vid slussen om man kommer från Hornsgatan/Götgatan och skall till Skeppsbron pga byggarbete. Man hänvisas till andra sidan.

Vinterbyxa på - check!

Trötta ben och stel i ryggen. Inte var det ngn direkt njutning. Mest plåga. Men jag brukar tänka att det är när det är jobbigt som fan som "träningen" ger mest. Vet inte om det stämmer dock... men det känns lite bättre : )

Senast ändrad:
Laddat med regnställ, varma vantar och allt. Men det blev strålande väder med 4 grader samt att jag gjorde PB på segment. Tappade dock väska med dator när jag kom in i city. Allt väl dock.

zodah sa:
Vinterbyxa på - check!

Trötta ben och stel i ryggen. Inte var det ngn direkt njutning. Mest plåga. Men jag brukar tänka att det är när det är jobbigt som fan som "träningen" ger mest. Vet inte om det stämmer dock... men det känns lite bättre : )

Min ”träning” gick ut på att brottas med tågpendlare. Palla inte cykla i dag helt enkelt.
:)

dustiekaltman sa:
Laddat med regnställ, varma vantar och allt. Men det blev strålande väder med 4 grader samt att jag gjorde PB på segment. Tappade dock väska med dator när jag kom in i city. Allt väl dock.

Arbetsbefriad resten av dagen med andra ord? ?

staine sa:
zodah sa:
Vinterbyxa på - check!

Min ”träning” gick ut på att brottas med tågpendlare. Palla inte cykla i dag helt enkelt.
:)

Man kan säga att du tränade pannbenet : -)

Haha pannben är ett vitt begrepp.
Jag har klent pendeltågspannben. Särskilt när småungar står och röker på perrongen. Hur gör ni andra, brukar ni säga åt dom att fimpa?

staine sa:
Jag har klent pendeltågspannben. Särskilt när småungar står och röker på perrongen. Hur gör ni andra, brukar ni säga åt dom att fimpa?

Vågar man det?

Cyklade med tidig start i onsdags vid 06.30-tiden och i luften de första 500 metrarna kändes en tydlig "röka-på"-doft. Vederbörande gick en bit längre fram men jag sa tyvärr inget roligt när jag passerade.

För övrigt har jag också dåligt pannben för att åka kommunalt. Gröna linjen Gullmarsplan-Centralen är ingen höjdare. Längtar alltid tillbaks till sadeln när jag är tvungen att trängas under transporten eller när jag är tvungen att köra bil i city....

IngvarW sa:
staine sa:

Vågar man det?

Cyklade med tidig start i onsdags vid 06.30-tiden och i luften de första 500 metrarna kändes en tydlig "röka-på"-doft. Vederbörande gick en bit längre fram men jag sa tyvärr inget roligt när jag passerade.

För övrigt har jag också dåligt pannben för att åka kommunalt. Gröna linjen Gullmarsplan-Centralen är ingen höjdare. Längtar alltid tillbaks till sadeln när jag är tvungen att trängas under transporten eller när jag är tvungen att köra bil i city....

Det är bra att ibland åka kollektivt för att påminna sig om varför cykel är att föredra, alltid, oavsett väder.

staine sa:

Efter 1 Juli så skall det ju inte behövas att du riskerar att få en smocka i plytet, då införs ju rökförbud i landet :D

Allroad sa:

FYI. Cykelbanan närmast Stadsgården är avstängd uppe vid slussen om man kommer från Hornsgatan/Götgatan och skall till Skeppsbron pga byggarbete. Man hänvisas till andra sidan.

Någon som vet hur länge denna lösning kommer att gälla, hittar ingen info om detta?

barbaresco sa:
Allroad sa:

Någon som vet hur länge denna lösning kommer att gälla, hittar ingen info om detta?

Också sökt utan att hitta något. Hur som helst så gick det alldeles utmärkt att ta bussfilen, precis som vanligt :)

emilh sa:
barbaresco sa:
Allroad sa:

Också sökt utan att hitta något. Hur som helst så gick det alldeles utmärkt att ta bussfilen, precis som vanligt :)

Gör jag också på måndag. Idag blev jag bryskt tillrättavisad av dirigeringspersonal när jag tittade åt annat håll än övergångsstället till cykelbanan på andra sidan. Men jag kom ju till jobbet till slut så varför gnälla ?

Tillbaka
Topp