Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Ingen som jobbar idag :-)

Klart färre cyklister, och ganska glest med bilar (för att vara morgonrusning) på Essingeleden, i alla fall på Gröndalsbron

Såg ett rådjur, dagens action på min sträcka

Stod ensam vid rödljuset vid Slussen. 7 glada cyklister brände förbi. Kom på att man skulle starta en förening: SHIT – sluta hetsa i trafiken.

Jotack den var bara fin, tackar som frågar?.

Bilagor

• 146BF5BE-D836-4353-845A-701215280ED5.jpeg
    146BF5BE-D836-4353-845A-701215280ED5.jpeg
    272 KB · Besök: 60
En svettopendlare höll på att bli kapad av bil som svängde höger. Var bara 20 meter bakom men hann bromsa utan problem.

Det konstiga var att bilföraren stannade, kollade sig omkring, stod stilla rätt länge och sen började köra precis när cyklisten kom... ?

Aja, allt gick bra, ingen fara...

Elcyklist kör om lådcyklist och svänger direkt höger i en Y-korsning. Inte många cm mellan där.

Själv höll jag på att sätta framdäcket i sidan på en bil framförd av en ung dam som åt mobiltelefon. Hon sket alltså i att kolla korsande cukkelbana. När jag klappade till bilen lade hon bort luren och försökte se väldigt oförstående ut. Idoit. Hann med bussen trots detta.

Tomt som tusan på vägarna i morse. Skönt!

En Voi drog omkull på spåren vid liljeholmen - farliga prylar det där och trist för killen som rev upp armen och slog i skallen (utan hjälm) att ägna midsommarhelgen på sjukhuset. Inget livshotande iaf och kom en off duty ambulanssjuksköterska som styrde upp situationen snabbt och effektivt.

Jag har respekt för de där spåren med hjul som är mycket större....

Härlig pendling idag! Perfekt att jobba hemifrån så en 3h-runda hemifrån till hemma satt som en smäck! Härdande med de tre sista milen i motvind...

Ett dop i poolen avslutade en perfekt "friskvårdstimme".

Senast ändrad:
Nästan 8hr bilfärd Sthlm-Västkusten får en ju typ att tappa livsgnistan. Speciellt när man inte får med någon cykel på cykelhållaren pga mongo cykel eller mongo kille (me) som ska montera hojen på hållaren..

Resan blev inte bättre av att något kioskmongo i sin XC60 låg och pressade 1-2m bakom en i flera mil. Vad fan kan man göra åt sådana idioter? Skicka brev där man framför att man hoppas dom kör ner i diket?

Allroad sa:
Resan blev inte bättre av att något kioskmongo i sin XC60 låg och pressade 1-2m bakom en i flera mil. Vad fan kan man göra åt sådana idioter? Skicka brev där man framför att man hoppas dom kör ner i diket?

Slå på dimbakljuset en stund.

Allroad sa:
Nästan 8hr bilfärd Sthlm-Västkusten får en ju typ att tappa livsgnistan. Speciellt när man inte får med någon cykel på cykelhållaren pga mongo cykel eller mongo kille (me) som ska montera hojen på hållaren..

Sakta ner till dess de kör om. Enklast och mest zen.

Allroad sa:
gsb sa:
Härlig pendling idag! Perfekt att jobba hemifrån så en 3h-runda hemifrån till hemma satt som en smäck! Härdande med de tre sista milen i motvind...

Ett dop i poolen avslutade en perfekt "friskvårdstimme".

Är dop att räkna som fys?

Eftersom det var årets första så kan man nästan räkna det som dop.

Dagens pendling betydligt tystare och snabbare än förra veckans tredagarsjobb i Stockholm. Fy-för-Sören vad el-kickbikes sölar ner stadsbilden (men det är en annan tråd).

Bilagor

• 8562C4FA-B0AA-43D6-8B16-DF4E363B703B.jpeg
    8562C4FA-B0AA-43D6-8B16-DF4E363B703B.jpeg
    257.7 KB · Besök: 172
Segt in till stan efter att ha varit sjuk hela midsommarhelgen. Men skönt väder i alla fall. Sista arbetsveckan, sen väntar 6 sköna veckor semester :)

Allroad sa:

Trampar på bromsen ( brakecheck)... åker dom in i dig är det deras fel :) så brukar jag göra iaf ^^

ekenlowZ sa:
Allroad sa:

Trampar på bromsen ( brakecheck)... åker dom in i dig är det deras fel :) så brukar jag göra iaf ^^

Koppla ur farthållaren och variera hastigheten, säg runt 10 km/h. Absolut främsta anledningen till att jag kör om är bilar framför som kör ryckigt. Typiskt för den typen är också att öka farten när man kör om..

Allroad sa:

Jag har lekt med tanken på att skaffa en till spolarpump, munstycke o spolarvätskebehållare. Montera munstycket precis under kanten på kofångaren, riktat bakåt. Fylla tanken med matolja.

Den som sen envisas med att göra mig delaktig i hens riskbedömning i trafiken skulle få sig en dusch rakt över vindrutan, med förhoppningen att behöva stanna och offra en t-shirt eller nåt på att gno rent innan hen kan fortsätta igen.

Bengt-re sa:
Allroad sa:

Sakta ner till dess de kör om. Enklast och mest zen.

+1

Jag brukar blippa med bromsljuset nån gång först, för att se om det är med vilje eller bara tanklöshet som de ligger så nära.
För de som återkommer och verkar vilja ligga så nära så anser jag att de visar dåligt omdöme, och bästa skyddet mot dåligt omdöme i trafiken är avstånd.
Så på ett eller annat sätt så släpper jag förbi dem.

Då blir de visserligen någon annans problem inom några sekunder, men det får man väl anse som att risken distribueras över fler trafikanter.

Dagens blä var att jag hällde nästan en deciliter vatten ur skorna i morse. Dagens stackare var kvinnan som stod i en kort gångtunnel med en jättestor platt-tv utan kartong i väntan på att det skulle sluta regna. Vilket det fortfarande gör. Dagens udda företeelse var tjejen som hade mobiltelefonen mellan sin Hövding och kinden för att kunna cykla och prata samtidigt.

Trots att det är semestertider så blev det veckans andra maxbromsning i korsningen Alfred Nobels Allé/Hälsovägen, utanför Södertörns högskola.:

https://www.google.se/maps/@59.2206...w=63.0476&pitch=0&thumbfov=100!7i13312!8i6656
Jag, som kommer från höger i bilden, och har den kanske naiva tron att högertrafik råder även mellan cyklister, har innerspår runt betongmuren.
Men tydligen finns det minst två som har en annan åsikt, idag en på elsparkcykel.
IOFS så är ju den skymda sikt som muren skapar i kurvan en lättidentifierad risk, så jag brukar rulla runt hörnet i väl anpassad fart. Så en maxbromsning blir inte så dramatisk från min sida.
Fast en dryg meter går det nog åt ändå. Svårt att stanna riktigt momentant även i promenadfart.
För den mötande kan det ju bli värre.

Det som på sätt stör mig lite är att jag inte ser ngt uppenbart sätt att reducera den här risken ytterligare.
Håller jag ut mer för att ge plats åt nån som vill idka vänstertrafik runt en skymd kurva kan ju andra mötande trafikanter tro att jag kör vänstertrafik,och sånt kan skapa förvirring.
Går jag ut och tar kurvan i vägen istället så blir det konstigt när jag ska tillbaka upp på cykelbanan igen. Inte heller bra.
Kliva av och leda cykeln gör mig bredare och svårare att passera, samt känns lite jobbigt.
Får fortsätta med den anpassade hastigheten, samt att försöka spana över/förbi muren. Kanske det går att se mötande vänstertrafikanter i tid nog för att undvika såna incidenter lite behagligare och säkrare.

Bilagor

• murkrock.jpg
    murkrock.jpg
    151.1 KB · Besök: 113
Jag satt och längtade efter skärmcrossen när gruset smattrade mot röven i morse.
Testade ny regnjacka och den höll tätt, åt båda håll...

Lugnt, blött och skönt för egen del.
Kom cyklandes Fredsgatan västerut med en cyklist med hövding ca 75 m framför mig.
I korsningen Fredsgatan/Strömgatan ungefär utanför F12( ja, vi pratar Stockholm) ser jag att det är en rejäl översvämning.

Personen framför mig verkar bli lite ställd över djupet på översvämningen( kanske 3-4 dm), girar vänster in i, den för tillfället osynliga trottoarkanten, vilket resulterar i att det stås på näsan och hövdingen utlöses.
Kanske kunde dubblera som flytväst under rådande omständigheter...:)

Det var under kontroll när jag rullade igenom vattenansamlingen, då en annan trafikant hade första parkett på den ganska harmlösa, men lätt dråpliga vurpan.

Kommer med bil från Munsö nu på morgonen 6.40 vid Ekerö kyrka, utfarten mot stan. Har en snabbcyklist framför mig vid spärrområdet. Avvaktar för att köra om när spärrområdet tar slut. Tutar som fan bakom. En pickis ligger helt i spärrområdet bakom mig och demonstrera sitt missnöje med min körning. Om du cyklist hänger här ber jag om ursäkt för att bilister är idioter i största allmänhet. Det var inte jag som tutade och det jättelånga långfingret var inte till dig utan till tutomanen utan omdöme. Att kompensera tiden i 30km/h tar ca 20 sek. Varför inte ta den tiden?

Ska strax ta kryckorna och pendla över från sängen till datorn i arbetsrummet, en sträcka på säkert fem meter. Hoppas jag slipper aggressiva bilister som tutar och sprutar spolarvätska på mig. Får se om jag kan hålla nere tempot så jag slipper bli svettig och behöver duscha. I värsta fall får jag kanske överväga att skaffa ett par elkryckor framöver. Nej, bäst att ge sig av nu så att jag slipper den värsta rusningen. Jobbigt att behöva trängas med alla långsamma pendlare i hallen.

Tack du hjälte som hjälpte med slang och pump efter dagens framhjulspunka-i-kurva-vurpa mellan Enebyberg och Ekeby.
Hoppet om mänskligheten lever!

Allroad sa:

Jag brukar sänka farten tills de fattar vinken och ökar avståndet alternativt kör om. Kan de inte köra om brukar jag sänka mer och mer tills de verkligen fattar.

Cyklade åt fel håll till jobbet. Fick både åka färja och cykla gräs- och grusväg. 4,2 mil extra myspendling. Bra torsdag!
IMG_1252.jpg
IMG_1257.jpg
IMG_1260.jpg

Senast ändrad:
Jag höll på att krocka med en get längs vattnet vid Pampas Marina. Det var ett gäng sommarkollobarn som var ute och vallade dem. Blev en smula paff faktiskt för det är inte varje dag det står en get mitt i cykelbanan.

Bilagor

• 579D947B-8874-48F0-BFBE-79709FD8A379.jpeg
    579D947B-8874-48F0-BFBE-79709FD8A379.jpeg
    672.3 KB · Besök: 144
Har flyttat ut i förorten och just börjat cykelpendla. Har ett helvete att ta mig förbi Solna innan jag lärt in bästa vägen. Väl inne i människobyn upptäckte jag att könshåret stack ut ur cykelbrallorna. Annars var allt ganska trevligt.

Hatar amatör-spandex-cyklister, alltså dom som köper "pro" utrustning & tror dom blir Froome trots att dom cyklar som farmor & som leker chickenrace med civilbefolkningen, såfort dom klär på sig utrustningen så är sunt förnuft & vett & etikett som bortblåst. Fick ropa "Håll avstånd era jävla idioter" till dom, vet inte om dom hörde, hörde dom så brydde dom sig inte ändå.

Kom cyklande vid Månstad hållplats: https://www.google.com/maps/@57.606...4!1swBDhjHbgvLv6QuzH5DVchA!2e0!7i13312!8i6656

Den cykelbanan är relativt smal, det GÅR att cykla 3 i bredd men 99% av cyklisterna man möter faller tillbaka & cyklar på "led" istället vid möte, idag vid mötet så tyckte 2 MTB cyklister att det var rimligare att cykla i bredd, jag höll så långt till höger jag kunde men ändå var jag i direkt kollisionskurs med mittencyklisten, tänkte "faller han inte tillbaka snart", det gjorde han inte, var inte mer än 5 meter till möte & fortfarande i kollisionskurs, han förväntade säkert att jag skulle cykla ut i dikeskanten men fan heller, så tillslut när han såg att jag inte flyttade mig mer så vinglade han till mot sin cykelkamrat & vi alla hade la 10cm mellan styrändarna i 40-50km/h möteshastighet. Dåligt förklarat men IRL var deras framfart idiotiskt onödigt.

Inte så troligt att dessa 2 cyklister läser här men om ni gör så vidhåller jag vid att ni är idioter.

Eh.

Vem var liraren som cyklade fullkittad ute på E4'an vid Nyköping igår vid lunchtid?

Ganska olämplig resväg även om jag förstår att det kanske gick snabbare än diverse småvägar från Nyköpingsbro.

#tokstollarfinnsdetöverallt.

Inte dagens men förrgårdagens. 7 mil enkelresa, anlände genomsvettig och täckt med flugor. Fick pressa lite då jag kom iväg senare än tänkt. Gick bra att jobba men fick fylla på med vatten. Lukten av solkräm och det torra landskapet gör att det känns som man är på solsemester.

Hemresan nästkommande dag något lugnare. Inga problem i trafiken. En vit skåpbil saktade in och låg bakom och just när jag började undra så svängde den ut, den hade bara väntat för att kunna gå om med ordentligt avstånd. Strålande sol båda dagarna och vägar kantade med blommor. Trevligt!

Prognosen för idag såg riktigt miserabel ut för två dagar sedan. Det verkar inte slå in till 100% men jag har packat skoöverdragen och regnjackan. Oljade kedjan gjorde jag också. Jag är beredd.

Själva pendlingen? Helt odramatisk.

Tillbaka
Topp