Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Rullade ut i en härlig morgon och fick väl sådär 20 idylliska kilometer. När jag saktat ned för att passera en av tvärbanans stationer så punkteras min pendlarbubbla av en fotgängare som ställer en fråga:"går det här tåget till Gullmarsplan". Något överrumplad vänder jag mig om och tittar på de tomma perrongerna. och ställer den uppenbara motfrågan:"vilket tåg?"
Varpå mannen surt snäser tillbaka;"jamen, om du inte vet, varför pratar du då med mig?"
Det krävdes en extrem ansträngning att hitta tillbaka till den lugna, fina, nästan-semesterattityden därifrån.

Dagens pendling höll på att bli fruktansvärt pinsam, duckade denna kula som tur är.

Har en mil landsväg, sedan ett samhälle där jag krokar-på cykelbanan. Då jag kom in mot samhället har jag en kvinna i sommarklänning framför på en gammal cykel med en picknickkorg. Ser ut som något ur en pripps-blå-reklam. Klänningen blåste och for på ett mycket .. distraherande sätt. Trampade förbi henne.

Lite längre fram var det ett rött trafikljus och jag klickade ur och saktade in för att förhoppningsvis slippa stanna. Hon hinner då ikapp och säger glatt "Hej". Jag besvarar detta med "möööö", vrider kroppen mot henne. Medans jag funderar på varför jag verkar ha blivit autistisk känner jag två bekanta klick i fötterna.

En del cyklister tycker inte om att vara iklickade och stillastående av någon anledning. Det går bra att klicka ur om man har stöd.

Så, jag tar stöd mot asfalten med ryggen och axeln, svingar cykeln upp och ner. Klickar ur och bromsar cykelns fall med ansiktet.

Då man inte har någon varningstriangel på cykel och är säkerhetsmedveten vill jag signalera till bilisterna att jag höll på med en avancerad manöver och kunde inte läsa av trafiksituationen. Därför rullade jag ut pumpen i korsningen.
Satte mig stolt på cykeln igen.

Här kunde det blivit jävligt pinsamt om inte tjejen snällt hade hämtat pumpen. Jag menar, hålla på att springa omkring i en korsning är ju för fan jogging och är inte alls att respektera sporten. Kanske måste skaffa mig någon slags varningstriangel som fälls ut automatiskt.

Senast ändrad:
Flurken sa:
Dagens pendling höll på att bli fruktansvärt pinsam, duckade denna kula som tur är.

Har en mil landsväg, sedan ett samhälle där jag krokar-på cykelbanan. Då jag kom in mot samhället har jag en kvinna i sommarklänning framför på en gammal cykel med en picknickkorg. Ser ut som något ur en pripps-blå-reklam. Klänningen blåste och for på ett mycket .. distraherande sätt. Trampade förbi henne.

Lite längre fram var det ett rött trafikljus och jag klickade ur och saktade in för att förhoppningsvis slippa stanna. Hon hinner då ikapp och säger glatt "Hej". Jag besvarar detta med "möööö", vrider kroppen mot henne. Medans jag funderar på varför jag verkar ha blivit autistisk känner jag två bekanta klick i fötterna.

En del cyklister tycker inte om att vara iklickade och stillastående av någon anledning. Det går bra att klicka ur om man har stöd.

Så, jag tar stöd mot asfalten med ryggen och axeln, svingar cykeln upp och ner. Klickar ur och bromsar cykelns fall med ansiktet.

Då man inte har någon varningstriangel på cykel och är säkerhetsmedveten vill jag signalera till bilisterna att jag höll på med en avancerad manöver och kunde inte läsa av trafiksituationen. Därför rullade jag ut pumpen i korsningen.
Satte mig stolt på cykeln igen.

Här kunde det blivit jävligt pinsamt om inte tjejen snällt hade hämtat pumpen. Jag menar, hålla på att springa omkring i en korsning är ju för fan jogging och är inte alls att respektera sporten. Kanske måste skaffa mig någon slags varningstriangel som fälls ut automatiskt.

Ouch, tror inte att du tänkt på vad som skulle kunna ha hänt om du joggade ut i korsningen efter pumpen. Cykla, simma omkring på asfalten och sedan jogg på det. Farligt nära ett triathlon där!

Peth sa:
Ouch, tror inte att du tänkt på vad som skulle kunna ha hänt om du joggade ut i korsningen efter pumpen. Cykla, simma omkring på asfalten och sedan jogg på det. Farligt nära ett triathlon där!

Ja fy fan. Hade det regnat hade jag absolut inte vågat då det tekniskt sett hade kunnat räknas som simning.

Black planet sa:
Brommie dag eller aw dags igen. Staine verkar ha fått skrovmål igår.

Grodlår är gott. Men då får man väl köttskam också?
I dag blev det vegetariskt i alla fall (obs ej pendling, bara en suktarbild):
5F40697D-C952-4138-BBE9-4441E5BF6009.jpeg

Sög lite hjul på en kille igår, brukar inte göra det, men nu höll han just en sån där lagom fart för vad jag själv ville köra för dagen så jag orkade inte köra om direkt.
Efter ett tag tänkte jag vara hygglig och bjuda tillbaka en stund, så gick lugnt och fint om och fortsatte i ungefär samma tempo som innan.
Men han hängde inte alls med utan försvann snabbt i bakgrunden, så där vart jag ofrivilligt ett rövhål som suger hjul och sen går om och hänger av.

Motvind upp till Vallentuna, därefter medvind till Danderyd, men det var så dags då. Cykelvägarna i Täby var inget vidare, valde körbanan. Men en fin morgon med många extrakilometer på vägen till jobbet.

stefank sa:
Sög lite hjul på en kille igår, brukar inte göra det, men nu höll han just en sån där lagom fart för vad jag själv ville köra för dagen så jag orkade inte köra om direkt.
Efter ett tag tänkte jag vara hygglig och bjuda tillbaka en stund, så gick lugnt och fint om och fortsatte i ungefär samma tempo som innan.
Men han hängde inte alls med utan försvann snabbt i bakgrunden, så där vart jag ofrivilligt ett rövhål som suger hjul och sen går om och hänger av.

Hur rövigt är det egentligen att suga hjul? Har själv inga större problem med det eftersom det kan sporra till bra tider och ger lite extra motion. Blir det för jobbigt är det ju bara att släppa förbi, och välja att hänga på eller inte.
Dessutom är rätt många artiga och tackar för ryggen alt hjälper till med farthållningen. Mer sånt!

Tillbaks efter jobbet och första tunnelbane-pendlingen på ett par år. Besök hos sjukgymnast i eftermiddag som får ge besked på om det blir mer cykelpendling innan eventuellt PBP-försök.

Högt och lågt idag.

Mitt cykelsällskap kraschade på djurgården, resulterade i skevt framhjul, trasig sko och skrapad armbåge – kunde gått värre.

Fick nytt cykelsällskap när jag strax innan jobbet cyklade ikapp bsandborgh.

Tog ett KOM.

Är åter i sadeln på trekkinghojen. Det är svettigt att kånka runt på en extra cykel vid varje cykelpass (den väger alltså dubbelt mot min lvg-hoj som har vevlagerpaj) men jag har hört att det ska ge bra träning så låt gå.

Resten av veckan ska det regna. Lite trist att man knappt fått cykla i stan i sommar och det fina vädret pga semester på västkusten och operation som krävt tid för läkning.

Lite förkylningskänsla i näsa och hals, men tänkte att jag kan väl fincykla till jobbet i alla fall.

Bevittnade när ett hybridsvetto körde på en fotgängare på ett övergångsställe på Skeppsbron. Jag såg flera sekunder innan att det kunde bli kontakt, så ingen av de kan ha haft ögonen med sig. De tittade förmodligen på cykeldatorn resp telefonen.

Ta det lugnt på stökiga sträckor!

Var det någon här som cyklade på en Fairlight längs Berslagsvägen mot Brommaplan någon gång efter 8 imorse? Du tog en annan väg vid Brommaplan innan jag hann berömma dig för din cykel.

Första pendlingen på fem veckor och jag kan bara säga; Jösses vad skönt det är att cykla till jobbet!
Lite extra mysigt blir det när man sneglar till vänster och ser att det utan ansträngning går betydligt fortare än att sitta i kilometerlånga köer.
Sa jag att det var stålande sol och ca 14 friska grader i luften?
För övrigt var däcken för dåligt pumpade, vinden var i nyllet och framgaffeln lite för svampig, men vad gör det en måndagsmorgon i slutet på sommaren?
Måste gå och lägga mig tidigt idag så att det snabbt blir tisdagsmorgon…:)

Visst är det kul att folk cyklar till jobbet....

Men herrejösses vad tjockt det var på cykelbanorna i morse. Vingelputtar, gnisslande kedjor blandat med minikonsulter på elsparkcyklar.

Snart kommer mörkhösten. Längtar.

Tillbaka efter semestern. Iväg sent pga anledning. Tjockt med folk på vägarna och någon har stulit min plats i cykelrummet. Jag har haft den i tre år! TRE ÅR!! Vem fan tror han/hon att den är!

Fast det gick tydligen att ha cykeln på en annan plats också...

Pendlingen i sig var trevlig. Lyckades undvika regn hem, vilket kändes som ett mindre mirakel. Gråa åskmoln som tornade upp sig höll inne regnet till typ 5 min efter jag kom innanför dörren.

En dam som upplyste mig vid ett rödlyse "Du cyklar farligt när du inte plingar vid omkörning". Blev helt mållös och sedan blev det grönt..
Hon å andra sidan plingade på allt, när hon cyklade om gående och cyklister (som inte var i vägen)..

snajgel sa:
En dam som upplyste mig vid ett rödlyse "Du cyklar farligt när du inte plingar vid omkörning". Blev helt mållös och sedan blev det grönt..
Hon å andra sidan plingade på allt, när hon cyklade om gående och cyklister (som inte var i vägen)..
Låter som Ingela "Pling" Forsman ☹️

snajgel sa:

Såg en sån tant på Årstabron i Stockholm förra hösten, hon plingade på alla som hon körde om och detta gjort hon så hon nästan snuddade vid deras armbågar. Man undrar ju hur vissa är funtade och vad dom sysslar med om dagarna..

Såg en lastbil klippa en rödljusstolpe utanför berwaldhallen imorse, det sa bara pang och så låg stolpen där på backen, gick ju typ i 10km/h för lastbilen som för övrigt inte fick en skråma (föraren var ok, jag kollade med honom hur han mådde efter det hela) men man fattar hur mycket skada en sån koloss till fordon kan göra..

4 mil kraftig motvind på hempendlingen i går. Tack och lov vände vinden under natten så det inte blev fjöspendling i morse.
:)

Miss Lycka 2.0 sa:
Lastbilschauffören var chockad och svarade utan att tänka.

Jao, han var klar nog att kunna ta fram mobilen och ringa "någon" samt ta en cigg :D Stolpen var dock rest på eftermiddagen så antagligen gick inget speciellt sönder.

Fick ett infall om att ta en tur runt gärdet istället för att mata på förbi radiohuset och svt. Lätt värt de extra minutrarna! Man glömmer ju alltför ofta bort att ta in omgivningarna när man bara köttar hem-jobb-hem. Imorrn blir det nog en tur runt djurgården innan jobb :)

Man ser för övrigt mer av stan om man håller vanligt damcykel-tempo än när man håller svetto-tempo, sthlm är rätt fint ändå tidigt på morgonkvisten.

Åkte bussar+tunnelbana av orsak. Småtrevligt med granne som sällskap hela vägen. Vill allt väl får jag åka och hämta ett nytt mördarvapen (bil) idag.
Imorgon cyklar jag igen.

Kul reklam från kommunen på cykelvägen. Vilken stad/kommun?

Bilagor

• 83A35610-7484-498F-B401-954BD5A0736E.jpeg
    83A35610-7484-498F-B401-954BD5A0736E.jpeg
    496.3 KB · Besök: 134
Körde Le Peloton på väg in. Säsongspremiär pga orsak. Det var dags att lämna komfortzonen. Nu knaprar jag ipren för att knäna ska bära hem.

Visst ja. Cyklade idag efter en dryg veckas förkylning. Lite hostig fortfarande, men det gick bra.
Hade hängt på Quarqvevpartiet igen, så jag ville kolla att allt verkade OK. Behöver nog justera framväxeln lite. Vet inte om det beror på att det har 52/36 istället för 53/39 på det andra, eller om klingorna inte riktigt kommer i samma position. Hade tidigare 50/34 och då var det självklart att justera om framväxeln. Hade varit smidigt om man kunde skifta vevparti utan att justera annat. Kanske köra 52/38 på det andra?

Passerade en vingelputte precis samtidigt som han vinglade vänster. Slickade vänsterkanten på cykelbanan och lyckades precis undvika kollision. Hade han hållit sig någorlunda till höger hade det förstås inte varit någon fara, men jag kan inte skylla bara på honom. När jag såg hur vinglig han var borde jag ha saktat ner och plingat innan jag körde om.

Alldeles fantastisk! Den något yngre av mina Rexar har smyguppgraderats med trepetat Torpedo 515 från 1965 och Trelleborg Airtight Extra slang. Kom ikapp, förbi och ifrån en ganska flådig Specialized
som sög däck och efter 4 km vid en korsning bara undrade varför jag inte har nåt modernare när jag håller den där farten.

Fiskar upp denna från sid 3.

Jo tack, det var antagligen mkt nyttigt att börja pendla. Semestern har slöat till benen betänkligt.

Men det var fint.

Tillbaka
Topp