Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Tunt lager is i en gångtunnel i början av resan, klarade mig bra tack vare bra gummiblandning i 35mm Conti GP Urban. Black chili-gummiet verkar fungera trots allt.

Fick också uppleva årets första snö i ögonen över Årstabron. Gick bra trots motvind och värk efter helgens 30-milare & eventuellt en liten förkylning som slår in snart. Får bli en fet lunch, ska man satsa på kolhydrater eller protein för snabbare återhämtning?

Mörk och sval morgon. Oväntad omledning vid Råckstarondellen. Drog på högt temp för att få upp värmen vilket började kännas i benen lagom till Västerbron.

Följde laglydigt omledningen vid Zinkens väg/Ringvägen. När jag kom upp på cykelbanan igen kom en herre på röd cykel från höger (!) som måste ha ignorerat omledningen. Jag såg tydligt hur han trampade lite extra för att hamna före mig för att sedan slappna av.

Fanns inget annat att göra än att ta från reserven och kränka honom...

Mörk och sval morgon. Oväntad omledning vid Råckstarondellen. Drog på högt temp för att få upp värmen vilket började kännas i benen lagom till Västerbron.

Följde laglydigt omledningen vid Zinkens väg/Ringvägen. När jag kom upp på cykelbanan igen kom en herre på röd cykel från höger (!) som måste ha ignorerat omledningen. Jag såg tydligt hur han trampade lite extra för att hamna före mig för att sedan slappna av.

Ja den där omledningen höll på att gå galet för mig.

Tar alltid körfältet på Ringvägen, det är ändå skyltat 30kmh sista biten innan Hornsgatan.

Tar alltid körfältet på Ringvägen, det är ändå skyltat 30kmh sista biten innan Hornsgatan.
Ja, mot Hornsgatan är det givet. I detta fall var det åt andra hållet där man kommer upp från Zinkens väg och den vanliga lilla vägen är omskyltad till endast gångväg. Cyklister förväntas åka rakt upp till Ringvägen och där följa en omledning.

Jag får skylla på halkan, skulle ta det lugnt i en nerförsbacke men råkade visst låsa framhjulet för helt plötsigt gör cykeln en 180-gradare. Jag landar på gruset på magen och cykeln ut i terrängen. Ett lampfäste gick åt, knäckt ringklocka och fick en buckla på framskärmen, själv lite skinnflådd. Det är spännande att ta sig till jobbet så här års. Det gäller att komma ihåg att inte använda frambromsen...

Känner mig helt slut idag. Gjorde misstaget att käka McDonalds i lördags. Beställde en Big Tasty och en Big Mac, enbart burgarna. När jag kom hem hittade jag två st Tasty och en Big Mac i påsen. Åt upp alla tre och har aldrig mått så dåligt av mat tidiagare. Har fortfarande inte repat mig. Blev en sallad till lunch idag.

Känner mig helt slut idag. Gjorde misstaget att käka McDonalds i lördags. Beställde en Big Tasty och en Big Mac, enbart burgarna. När jag kom hem hittade jag två st Tasty och en Big Mac i påsen. Åt upp alla tre och har aldrig mått så dåligt av mat tidiagare. Har fortfarande inte repat mig. Blev en sallad till lunch idag.
Det gamla mottot ”ge aldrig upp för maten”?

Första turen (tor) genom Sthlm på ett bra tag, idag.

Lätt snöblandat i någon enstaka vindby- check.
Omkörd av otaliga damtrallor, när jag stod och väntade på grönt - check.
Prejad av en Stig-Helmer-kopia på elsparkcykel - check.
Draghjälp av racer utan kompislapp (ja utan skärmar över huvud taget, han hade ju ändåvid självaktning) - check.
Uppskattningsvis 90 minuters lyckorus inklusive en kopp kaffe med trevlig happyit - check, check och check.

Svårslagen start på veckan.

Redigerat: stavfel.

Senast ändrad:
Hade börjat frysa på lite på vissa ställen på väg hemåt från jobbet.
Men proffsigt nog så la jag på dubbdäcken igår på jobbpendlarcykeln ?

Nu är det bara att invänta vintern...
DSC01817-01.jpg
DSC01821-01.jpg
DSC01820-01.jpg
DSC01822-01.jpg
DSC01824-01.jpg

Här i Blöteborg ska det nosa på 1C i natt, sen ska det vara +10 och regna på dagen, för att sen öka till 11 på Onsdag, och fortsätta regna.

Smånervös hemfärd runt halv fyra. Hjulen hittade dock som tur var inga isfläckar. Skönt i övrigt med ovanlig rutt p.g.a. ANNAT i stan. Enda smolken i bägaren var evighetsväntan vid övergångsstället över Roslagsvägen. Det slår till och med Stora Mossens Backe.

Bar en garderobsstomme i fredags. Inte en sån där stor, utan bara 35 cm bred. Plötsligt knäppte det till i knät. Konstigt tänkte jag, men det gjorde ju inte ont i alla fall. Sen kom smärtan smygande och på lördagen kunde jag knappt gå. Blev lite bättre till i söndags och skulle ändå ta emot hantverkare hemma idag. Så blev hemmajobb idag… Men inte fan dök det upp några hantverkare, trubbel med bilen. Så nu får jag vara hemma imorgon också… Knät är ju i alla fall bättre och jag slipper oroa mig för dubbdäck… Men man blir ju lite rastlös…

Ja, hoppas verkligen det gick bra för alla medcyklister, rejält halt fläckvis i Stockholm nu. I synnerhet Tranebergsbron och området runt den oerhört lynnigt.
Svartis-beläggning vid fredhäll under essingeleden.
Alla tog det mer eller mindre piano.
4season funkade inget vidare. Fick inga släpp och inga vurpor. På med dubbhjul fram nu. En dag.
Jag var inne en kort sväng på söder ikväll. Fina vägar på vägen in. På vägen hem däremot: vid övergångsstället över ringvägen/backen ner mot eriksdalsbadet var det fläckvis svartis. En stackare hade precis gått omkull när jag kom dit. Med blodvite och en avslagen tand som följd. Under tiden jag, en kvinnlig medcyklist och den olycksdrabbade stod där kom en (EU?)moppe farandes och var snubblande nära att halka och fara rakt ut i körbanan.

Hur var dagens pendling egentligen!?
Haaalt trots dubbfria vinterdäck , nu åker det på ett ordentligt dubbdäck ,
fram iallafall?.
Såg ut som om det var saltat men det kanske gjordes igår och nu återfruset för det glittrade fint å var som sagt halt som …!
Ja just det fuskade med 3/4byxa idag
man får inte skämma bort sig för tidigt för det blir ju kallt på riktigt sen .
Mange

Senast ändrad:
Bitvis halt, men ganska välsaltat på de flesta stråken.

Gick bra utan dubbdäck trots allt. Ser ut att bli varmt de kommande två veckorna så inte värt att byta ännu, men Micke på Klart.se säger att vintern kommer i December. Då får dubbdäcken åka på, åtminstone fram.

Ingen pendling idag pga. "anledning".
Gjorde dock en kort promenad nyss för att göra lite ärenden.
I Söderort i Stockholm var det bitvis tunn och osynlig isskorpa/beläggning vilket gjorde det väldigt halt och oförutsägbart.
Så om ni ska ut i trafiken i Stockholm idag, var rädda om er och cykla försiktigt!!

På vägen hem från kungsholmen igår så hade en gammal tant vurpat rejält i början av västerbron. Som tur va så fanns d fina människor som hjälpte henne. Men d gav mig en tankeställare att hålla nere farten, ännu mer när ja märkte att folk gick med cyklarna. Då såg ja att d blänkte rejält på backen! Vart inte pb på vägen hem kan ja ju säga...

På vägen hem från kungsholmen igår så hade en gammal tant vurpat rejält i början av västerbron. Som tur va så fanns d fina människor som hjälpte henne. Men d gav mig en tankeställare att hålla nere farten, ännu mer när ja märkte att folk gick med cyklarna. Då såg ja att d blänkte rejält på backen! Vart inte pb på vägen hem kan ja ju säga...
Ja, vad ska man säga?

Is (i synnerhet svartis), kurvor och vanliga däck är ganska farligt, i synnerhet om man inte fattat innan hur halt det är. Själv gick det upp ett extra tydligt ljus när jag ställde mig upp och märkte att bakhjulet släppte direkt. Det var lite liv i luckan runt broarna, mest drama runt Tranebergsbron när jag cyklade runt kl 17:20. Inget problem på bilvägarna söderut dock, körde ca 26 mil bil på kvällen, helt odramatiskt.

Senast ändrad:
När börjar det sopsaltas i sthlm, är det någon som vet (funderar på om man kan skita i att byta till dubb tills det faktiskt börjar snöa)

Igår kväll var det riktigt farligt med racern, framförallt när man kom utanför tullarna. Blev därför dubbdäck på framhjulet idag, trögt och härligt :-). Ska man köra dubbdäck bak också?

Sambon trampade förbi, 2 damer stod och varnade folk i en timme läste jag sedan i Kungsholmengruppen. Sambon kom långsamt till Alvik och ställde ned foten, då var det snorhalt även där. Lustigt att hon kom fram till att det inte var lika jobbigt att cykla hem i lugnare takt, men det tog 10 minuter längre tid....

Valde bort dubben trots allt då det skall bli plusgrader hela veckan.
Lite slirigt på lokalgatorna i söderort i morse. Resten av pendelstråken var ej hala men jag körde väldigt konservativt så kanske rullade jag över ngn isfläck som jag inte märkte.

Nu börjar det regna, "skoj".

Under av alla under. Normalt sett får jag bara låna bilen när den ska på verkstan, bilprovningen och bensinmacken.
Men i dag så hade nån vaknat på rätt sida och lånade ut den, just like that. En vanlig vardag! Jag borde köpa en trisslott.
(Det var faktiskt lite halt även i bil med slitna sommardäck)

Tillbaka
Topp