Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Lätt lätt kantvind till jobbet , upptäcker när jag kommer fram att ena skoöverdraget är bortta , surt förmodligen vid nåt rödljus där jag satt ned foten , skitsamma de var billiga kollar iallafall lite extra på vägen om jag kunde se nåt och tamiigtusan på Norrlandsgatan vid trottoarkanten ser jag nåt som ser ut att vara det , bingo , kvällen räddad å jag slipper frysa imorgon.
Tänk att nåt så lite kan få en att bli glad
Mange

Lätt lätt kantvind till jobbet , upptäcker när jag kommer fram att ena skoöverdraget är bortta , surt förmodligen vid nåt rödljus där jag satt ned foten , skitsamma de var billiga kollar iallafall lite extra på vägen om jag kunde se nåt och tamiigtusan på Norrlandsgatan vid trottoarkanten ser jag nåt som ser ut att vara det , bingo , kvällen räddad å jag slipper frysa imorgon.
Tänk att nåt så lite kan få en att bli glad
Mange
Vilken tur! ?

14dec1.jpg

14 December

Någon som vet vad som hänt i närheten av vägarbetet mellan Grimstarondellen och Blackebergsrondellen (den vid Circle K) på Bergslagsvägen i morse ca kl 08:10? Såg ut som en krockad VW buss eller liknande fordon kört av vägen så att den stod rakt över hela cykelvägen, måste varit en rejäl jäkla avåkning, var en hel del folk där, vägarbetare, några cyklister, cykel i diket, polis/ambulans på väg, han som körde satt kvar i bussen. Hoppas att ingen tog skada.

Någon som vet vad som hänt i närheten av vägarbetet mellan Grimstarondellen och Blackebergsrondellen (den vid Circle K) på Bergslagsvägen i morse ca kl 08:10? Såg ut som en krockad VW buss eller liknande fordon kört av vägen så att den stod rakt över hela cykelvägen, måste varit en rejäl jäkla avåkning, var en hel del folk där, vägarbetare, några cyklister, cykel i diket, polis/ambulans på väg, han som körde satt kvar i bussen. Hoppas att ingen tog skada.
Gick förvånansvärt bra för föraren, talbar men hade ont i buken. "cykel i diket" var min som jag hastigt dumpad för att kolla till föraren.

Tror nog det gick lite fort när han tappade kontrollen och körde i diket. Bilen kom upp på cykelvägen bakom mig, fick pina på för att inte bli träffat bakifrån innan den välte uppe i slänten på andra sidan för att slutligen rulla ner och landa på hjulen precis framför min panikbromsade cykel.

Fantastiskt tur i oturen... först en timme eller så efteråt kom chocken över vad som hänt mig.

Gick förvånansvärt bra för föraren, talbar men hade ont i buken. "cykel i diket" var min som jag hastigt dumpad för att kolla till föraren.

Tror nog det gick lite fort när han tappade kontrollen och körde i diket. Bilen kom upp på cykelvägen bakom mig, fick pina på för att inte bli träffat bakifrån innan den välte uppe i slänten på andra sidan för att slutligen rulla ner och landa på hjulen precis framför min panikbromsade cykel.

Fantastiskt tur i oturen... först en timme eller så efteråt kom chocken över vad som hänt mig.
Oj! Läskigt!

Ojoj, mycket dramatiskt, verkligen, tur i oturen som du skriver.

Tillbaka i sadeln igen efter en dag i hemmakontorets mörka dal. Eller så mörk kanske den inte var med tanke på gårdagens halkrapporter? Idag var det i alla fall inga problem med halkan och jag hade några bra harar längs vägen som såg till att jag inte såsade till i sadeln.

Blött idag, men inte speciellt kallt. Tog rygg på ett cykelbud från Årsta till Söder. Tack för draghjälpen!
Körde i en vattenpöl med ett potthål som var djupare än jag trodde och höll på att ramla över styret av smällen. Precis när man kör in på Repslagargatan från Högbergsgatan, så håll koll om ni kör där.

Senast ändrad:
Vilket jävla svagpsyke man är.
Här kört uteslutande distansfart i ca 1 månad och tänkt göra det 1 månad till.
Idag efter halva pendlingen blir man om"cyklad" av en elmoppe och cyklar såklart om för att sen ligga och hålla avstånd svagt uppför i nån km.
Vänder mig om när jag svänger av och då har jag såklart varit själv länge.
Blev lite vo2 iaf?

Vilket jävla svagpsyke man är.
Här kört uteslutande distansfart i ca 1 månad och tänkt göra det 1 månad till.
Idag efter halva pendlingen blir man om"cyklad" av en elmoppe och cyklar såklart om för att sen ligga och hålla avstånd svagt uppför i nån km.
Vänder mig om när jag svänger av och då har jag såklart varit själv länge.
Blev lite vo2 iaf?
Du är uppenbarligen på gång och det är tävlingsdjävulen som spökar.

”Det är ALDRIG mitt fel.” verkar vara någon slags mantra för vissa.

Många är ju vana vid att mycket snabbt vända på klacken och traska över övergångsställen nu för tiden i tron/förhoppning om att bilarna hinner stanna, jag häpnas ibland över detta mod (dumdristighet). Antar att det är samma dödsmentalitet som gäller när de springer över cykelvägen (typ "Jag går, ni får f-n stanna!") men också att de underskattar trafiken och tempot på cykelvägarna. Slutsatsen är väl att det alltid är bilarnas och/eller cyklisternas fel.

Senast ändrad:
Många är ju vana vid att mycket snabbt vända på klacken och traska över övergångsställen nu för tiden i tron/förhoppning om att bilarna hinner stanna, jag häpnas ibland över detta mod (dumdristighet). Antar att det är samma dödsmentalitet som gäller när de springer över cykelvägen (typ "Jag går, ni får f-n stanna!") men också att de underskattar trafiken och tempot på cykelvägarna. Slutsatsen är väl att det alltid är bilarnas och/eller cyklisternas fel.
Det har väl, antar jag, att göra med väjningsplikten för bilister gentemot fotgängare vid övergångsställen. Juridiken ser väl lite annorlunda ut när det kommer till fotgängare på cykelbana? Gissar jag i alla fall.

Cyklade nyss bredvid en snabb kille från Skanstullsbron ner mot Årsta ungefär, sen skildes vi åt. Blåa cykelbyxor och en keps såg jag.

Hej om du är här! Tack för draghjälpen, hade dubbat idag, annars hade du fått draghjälp ist ;)

I övrigt måste jag berömma rödbetsjuice. Första gången idag och skillnaden är påtaglig. Får testa några gånger till för att se om det var placebo.

Cyklade nyss bredvid en snabb kille från Skanstullsbron ner mot Årsta ungefär, sen skildes vi åt. Blåa cykelbyxor och en keps såg jag.

Hej om du är här! Tack för draghjälpen, hade dubbat idag, annars hade du fått draghjälp ist ;)

I övrigt måste jag berömma rödbetsjuice. Första gången idag och skillnaden är påtaglig. Får testa några gånger till för att se om det var placebo.
Ja, det skall vara bra grejer. Rödbetor. Återkom gärna med vidare rapport. ?

Maler du ner rödbetor råa i en mixer tillsammans med annat gott eller köper du lyxjuice?

Köpte rödbetsjuicen som Garant gör. Det var 50% rödbetor i blandningen men jag fick i mig 800ml, så ca 400 ml rödbetsjuice då.

Men landar väl på en ca 1200 kr / månad om man ska dricka en flaska/dag? Minns du vad den kostade?

Edit: Den verkar kosta 30 kr? Ok, 900 kr / månad ca

Ska prova några st själv eller möjligen prova råa i smoothie men osäker på hur det kommer smaka... ;-)

Fan Schwalbe marathon winter som fått något hårt och vasst genom däcket, trodde inte det var möjligt. Dessutom hade kanttråden gått av, antagligen när jag rullade hem åbäket så när jag tyckte passformen var lite "sådär" så tänkte jag att den kanske sätter sig när jag pumpar upp det. Kort därefter började det ringa i öronen efter en skaplig slangexplosion och det är dags att köpa nya dubbdäck...

Ingen höjdarpendling hem i går kväll. Minns cyklingen fram till en bit in i Solna och sen är det svart tills jag ställer in cykeln i garaget. Nånstans längs vägen har jag gått omkull och sedan tagit mig hem för egen maskin, men jag minns ingenting av det. Har bara väldigt svaga minnen av att någon hjälper mig upp.

Väl hemma inser jag att jag har ont och får skjuts till sjukan där de konstaterar revbensfraktur och nyckelben typ ur led. Ligger kvar på observation med tanke på den relativt långa blackouten.

Bitvis så in i h-vete halt och stark sidvind på morgonen. Man liksom gled sidled på isen i vindbyarna.
En meter från att krocka med vad jag tror var en dovhjort, inget rådjur i allafall, som gick omkull framför mig på isgatan. Höll på att köra över någon slags liten gnagare också. Var tvungen att vända men den måste krupit mellan hjulen när jag körde över den. De klarade sig, jag vände tillbaka och kollade.
Sen helt oplogat någon kilometer, bara följa i ett fyrhjulsingsspår medans trampotna gick ner i snön. Ja ja...
Något bättre fäste och bra medvind på hemvägen iaf. Blev dessutom frånåkt då jag inte klarade ta rygg på en baklampa långt där framme.?

Noll vurpor, que suerte! Tack dubbdäcken!
Sammanfattningsvis: Äventyrligt, klart mer händelserikt än jobbet.

Måste välja en annan väg eller vänta tills februari/mars om det inte kommer en växthuseffekt innan. Då borde det bli OK igen.

Vad är det med rödbetsjos som är grejjen,
är det färgämnet ?

Intressant hursom!

Jag äter gärna rödbetor, men har inte tänkt på något (förutom liten färgändring på extrementerna)

Måste utvärdera rödbetor mer specifikt inför kommande pendlingsperiod (nu är cykelpendlingen lagd på is)
Rödbetor kanske gör att jag även orkar en MTB-tur efter jobbpendling någon gång.

är det färgämnet ?

Intressant hursom!

Jag äter gärna rödbetor, men har inte tänkt på något (förutom liten färgändring på extrementerna)

Måste utvärdera rödbetor mer specifikt inför kommande pendlingsperiod (nu är cykelpendlingen lagd på is)
Rödbetor kanske gör att jag även orkar en MTB-tur efter jobbpendling någon gång.
det ska vara många bra saker men för cyklister så kanske uthållighetsbiten är intressantast. Rödbetor sägs öka syreupptagningsförmågan.

är det färgämnet ?

Intressant hursom!

https://www.presteramera.com/rodbetsjuice/

"När du dricker rödbetsjuice får du i dig nitrat som först omvandlas till nitrit i munhålan och därefter sväljs och slutligen bryts ner till den bioaktiva molekylen kväveoxid (NO). Kväveoxiden signalerar till den glatta muskulaturen i dina blodkärl att slappna av, effekten är således att blodkärlen blir mindre stela och vidgas varvid blodflödet till arbetande muskulatur kan öka.
......

Bäst effekt finner vi hos motionärer och medeltränade cyklister. Där visar resultaten allt mellan 10-20% ökad tid till utmattning samt 5-10% mindre syreförbrukning vid ett givet arbete under allt från låg- och högintensiv prestation."

Tillbaka
Topp