Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Förra veckan saknade jag pendlingen i ett Stockholm som andades vår. Idag är jag glad att slippa gå ut. Kudos till er som ger er ut idag i snöstormen!

84F62154-385B-4E2E-8170-4364CE928A70.jpeg

38B52787-BA90-4CB3-9E11-F6D1B7EE37D3.jpeg

21 Februari

Cyklade där i sällskap av två barn en gång när det kom en tour de france lycraklädd man på kolfiberhoj i typ 40 km/h åt fel håll i "aeroställning" så alla fick kasta sig åt sidan. Ganska uppenbart att det är säkrare att cykla på rätt sida. Det är såna som du som skapar alla dålig stämning i cykeltrafiken, sjukt onödigt enligt mig. Jag vill bara njut av min tur inte behöva tjafsa med surgubbar och rättshaverister. Visa lite hänsyn bara, inte svårare än så:)
Tack för att du tog dig tid att svara. Jag tänkte bara förtydliga ett par saker så att vi undviker missförstånd här.
"Såna som jag"
  • anpassar hastigheten efter omständigheterna. Vi cyklar inte 40 km/h på en smal dubbelriktad cykelbana
  • håller uppsikt framåt (och åt andra håll). Helst cyklar vi inte i "aeroställning" på vanliga cykelbanor men om vi gör det så är det när det inte finns risk för möte eller behov av omkörningar inom överskådlig framtid.
  • Håller gott åt sidan vid möte, gärna till och med på gångbanan ifall det är fritt där, för att göra mötet så säkert som möjligt för alla
Jag är heller inte kläd i "tour de france lycra" utan i "Decathlonlycra" om det nu gör någon skillnad. Jag har inte någon kolfibercykel heller och jag cyklar sällan över 30 om det inte är nedförsbacke. Jag har en ringklocka på mitt styre, som lagen föreskriver, och använder den vid behov. Jag har även både reflexer och lysen (med fast sken) som används vid behov.

En annan sak som "såna som jag" gör är att, om vi har två lagliga vägar till vårt mål där den ena korsar två trafikljusreglerade övergångar över högtrafikerade vägar och den andra inte gör det, välja den utan korsningar. Vi gör det för att
  • Det är alltid säkrare att inte korsa en bilväg än att korsa en bilväg
  • Det är helt onödigt att stoppa trafiken för att korsa den bilvägen när det finns ett alternativ
Sträckan där jag rör mig åt "fel håll"* är alltså från korsningen bredvid Circle K Frescati till rondellen under Roslagsvägen där Bergiusvägen ansluter. På åtminstone delar av den sträckan finns plats att bredda g/c-banan om man vill.

* Alltså mot den rekommenderade färdrikningen. Jag skulle absolut överväga att cykla på andra sidan om det gick att ta sig dit utan plankorsning med stor gata. En cykeltunnel eller -bro exempelvis.

PS. Jag pendlar inte här. Jag nöjescyklar runt Brunnsviken ibland. Det är sällan jag möter mer än någon enstaka cyklist på den berörda sträckan. Det är faktiskt vanligare att jag ser andra cyklister på väg åt samma håll som jag själv.

Ja, det här var ju lite "speciellt"... ? upplevde den kraftiga motvinden som betydligt jobbigare (mer irriterande) än själva snömängden. Cykelvägen vid Bergslagsvägen ganska fin som vanligt men hade nog lite tur att det vara ganska nyplogat. Fegade dock i morse och tog min hybrid med betydligt bredare däck. Långsamt gick det men som tur var inget morgonmöte på jobbet.

Blöt. Det är hur jag skulle vilja beskriva dagen.

Ser inte fram emot imorgon. Blir säkert spårig is med ett lager av snö ovanpå. Funderar på att köra knäskydd under byxorna i och med att vurpa känns garanterat nästan.

Då håller man tummarna för att det plogats en del hemsvängen till ära. Misärfaktorn bör ju vara lägre än den var på hitsvängen iaf. Har ett omklädningsrum med dusch på jobbet där mina cykelkläder hänger. Av nån märklig anledning är det ingen annan som vill använda det rummet. Där brassar jag element + en Jula skovärmare + en Biltema kupévärmare på max. Stängde just av det med en termometer som visade 39,2 grader. Rummet agerar alltså värmeskåp emellanåt. Så varma goa kläder kommer man ju få starta med!

Som ni skriver det kan bli riktigt fin is tills imorgon det var duktigt stora vattenpölar som knappast lär försvinna så vad gör man, jodå dubbdäck på (iallafall fram ) och jag kan garantera att delar av min väg inte har sopsaltats sen i tisdags då en grävmaskin körde på cykelbanan ( för att komma till sitt arbetsområde) det släppte lera å jord från hjulen å den ligger kvar , de kanske har saltat men sopat nepp?.
Mange

Ska ner till tjockholm i morgon och ska cykla från kontoret på onsdag kväll och till kontoret på torsdag morgon. Danderyd till Råcksta via centrum (vägra cykla genom Solna och Sundbyberg). Vilken cykel ska man ta, crossen med ”smala” dubbdäck eller den gamla mountainbiken med feta dubbdäck?

Svaret syns i inlägget ovanför…..?
Det blir bra med lite feta sulor. Ska se om jag hinner fixa en egolapp så att drivlinan kan hållas lite fri från saltklägg i alla fall. Gummiduk är inhandlad, nu är det bara tiden för att klippa till och montera som jag ska hitta någonstans.

Ska ner till tjockholm i morgon och ska cykla från kontoret på onsdag kväll och till kontoret på torsdag morgon. Danderyd till Råcksta via centrum (vägra cykla genom Solna och Sundbyberg). Vilken cykel ska man ta, crossen med ”smala” dubbdäck eller den gamla mountainbiken med feta dubbdäck?
Cyklar Råcksta - Kista dagligen. MB helt klart. Tog min gravel med dubb imorse 09 samt hem igen efter att allt äckel fryst vid 13, helt livsfarligt bägge turerna, men roligt med rätt cykel! Imorgon blir det hemmakontor!

Blir mysigt när det fryser inatt! Får leta fram 26” hjulen med 2,1” dubbdäcken till imorrn. Behövs 2 dagar per år, imorrn är en av dagarna.

Bilagor

• 742803A8-C5D4-4ED1-9F3D-FB2910E13B33.jpeg
    742803A8-C5D4-4ED1-9F3D-FB2910E13B33.jpeg
    655.7 KB · Besök: 56
Blir mysigt när det fryser inatt! Får leta fram 26” hjulen med 2,1” dubbdäcken till imorrn. Behövs 2 dagar per år, imorrn är en av dagarna.
Har en gammal mtb skodd med Nokian Freddie's Revenz.
Den brukar komma till användning någon dag, typ var annan eller var tredje vinter.
Kanske ska ta den i morgon.
Bara hjulen på den väger väl ungefär lika mycket som hela cykeln som jag vanligtvis tar till kontoret. Trots det är den rätt kul att cykla på i dåligt väglag då den tar sig fram överallt.
dubb.jpg
//j

Cross funkar bra! I dag spårade det lite i morse, men för det mesta inte, som någon ovan sade var vinden ett större irritationsmoment än underlaget. På hemvägen var det hellugnt, och meeedvind.

Kanske formationsåkning onsdag eller torsdag, om du håller dig till anständiga tider?

Ja imorgon startar jag kl 5:00, starkt kaffe några bananer och en skvätt rödbetsjuice till frukost.

Cross funkar bra! I dag spårade det lite i morse, men för det mesta inte, som någon ovan sade var vinden ett större irritationsmoment än underlaget. På hemvägen var det hellugnt, och meeedvind.

Kanske formationsåkning onsdag eller torsdag, om du håller dig till anständiga tider?
Anständiga tider happens to other people, men borde kunna vara lite halvanständig på vägen hem på onsdag. Vi får höras vidare!

Alla typer av underlag i Stockholms norra förorter. Kortare bitar perfekt sopsaltade och bara, men till största delen knögglig och spårig isbark. På vissa cykelbanor hade de valt att ploga och sanda istället för sopsalta.

Dagens höjdpunkt var när jag stannade till för att släppa ut lite luft ur framdäcket och en 12(?)-åring saktade in och frågade om allt var ok :love:

Alla typer av underlag i Stockholms norra förorter. Kortare bitar perfekt sopsaltade och bara, men till största delen knögglig och spårig isbark. På vissa cykelbanor hade de valt att ploga och sanda istället för sopsalta.

Dagens höjdpunkt var när jag stannade till för att släppa ut lite luft ur framdäcket och en 12(?)-åring saktade in och frågade om allt var ok :love:
Å så säger de unga inte bryr sig??

Kört med min White hybrid två dagar nu för första gångerna denna vintern av säkerhetsskäl, maffiga 42 mm 240 dubbs däck, bekväm, mjukt men långsamt... går nog tillbaka till min betydligt snabbare pendlare redan i morgon. Helt "ok" där ute, det är mest transportvägen till cykelvägen samt på Södermalm vid Drakenbergsparken/Zinken man behöver vara lite försiktig. Tumhandskarna på blev det också i morse, skönt.

Senast ändrad:
Blandad kompott i söderort. Dödzknöggelis, bara ren dödsis och rensopat. Delar ut 2 pendlingssnöstormsdödsstjärnor. 240 dubb på 2,1” däck är ingen match mot sånt här. Bring it on bara!

Bilagor

• 0386A23F-8388-404B-9829-17260F5955EC.jpeg
    0386A23F-8388-404B-9829-17260F5955EC.jpeg
    520.9 KB · Besök: 61
  • 3AEB381A-05C4-4691-BB1D-807AA0D36B36.jpeg
    3AEB381A-05C4-4691-BB1D-807AA0D36B36.jpeg
    1,023.8 KB · Besök: 82
  • 90C2FB03-AEBA-4C37-A8E9-8E5EEC1B177A.jpeg
    90C2FB03-AEBA-4C37-A8E9-8E5EEC1B177A.jpeg
    680.4 KB · Besök: 70
Tillbaka
Topp