Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Någon skön lirare på vad som såg ut som en ganska fin randohoj lyckade med minsta marginal INTE bli överkörd av tvärbanan vid liljeholmen/marievik i morse.

Det där med att ha synpunkter på andras framfart: När uppfostrar ni era medcyklister?
Själv tycker jag att en del är onödigt dryga och tyckmyckna, samtidigt som jag absolut fräser till om någon utsätter andra för fara, eller beter sig allmänt hänsynslöst.
Vad tänker ni andra..?
Jag skriker ordentligt åt folk som kör enkelriktat på broarna. Ibland när det är trångt har det väl åkt ut en armbåge mot mötande elsparkcyklist också vilket inte är okej

Det där med att ha synpunkter på andras framfart: När uppfostrar ni era medcyklister?
Själv tycker jag att en del är onödigt dryga och tyckmyckna, samtidigt som jag absolut fräser till om någon utsätter andra för fara, eller beter sig allmänt hänsynslöst.
Vad tänker ni andra..?
Min gyllene regel är att endast uppfostra när det funnits risk för olycka.

Vad tänker ni andra..?
Finns gott om folk som älskar leka poliser, det är ok för mig, ofta har de ju rätt men vissa kan behöva tänka på lite hur de uttrycker/beter sig mot folk. Oavsett om den självutnämnda "polisen" har rätt eller fel så rekommenderar jag tex att inte gapa starka okvädningsord mot andra hur som helst. Risken är att det kan göra ont någon gång och då anser jag att man får skylla sig själv.

Senast ändrad:
Vad tänker ni andra..?
Jag brukar generellt inte orka bry mig. Om jag nån gång gör det så håller jag min "uppfostran" strikt informativ.
Tror jag blir mer irritarad på regelbrottet i sig än att just rödljuskörning.

Jag skriker ordentligt åt folk som kör enkelriktat på broarna. Ibland när det är trångt har det väl åkt ut en armbåge mot mötande elsparkcyklist också vilket inte är okej
Folk som dundrar fram mot trafiken ner för till exempel Skanstullsbron är ju farliga på riktigt. Värst av alla var galningen jag mötte för nåt år sen som hade en röd lampa monterad fram.

Agerar mest bryskt om motpartens agerande är förenat med fara. Annars kan det bli ett mindre aggressivt tillrättavisande. Gäller alla sorts trafikanter, inga undantag.

Krigade mot vinden imorse lutade cykeln höger/vänster.
Ser lovande ut inför hemfärden. ☀️

Vad tänker ni andra..?
Kör i huvudsak med positiv förstärkning. Dumskallarna kör jag om i tystnad.

Min gyllene regel är att endast uppfostra när det funnits risk för olycka.
Jag brukar köra på den också. Kommenterar inte rödljuskörningar och andra småöverträdelser om de inte uppenbart utsätter människor för fara. Jag vill inte vara en gnällspik i trafiken och tycker människor får sköta sig själva och ta ansvar för sina egna liv. Kan be människor köra om till vänster nästa gång om de försöker tränga sig förbi till höger dock.

Folk som cyklar mot trafiken på enkelriktad cykelbana har jag däremot svurit högt åt flera gånger. Det är inte ok någonstans. Har hänt flera gånger på Skanstullsbron norrgående, det är som sagt att be om en olycka.

Senast ändrad:
Vad glada fotgängare blir om man plingar, fartanpassar när man passerar dem samt ler och säger tack när de tittar upp. Man kan ju dra upp tempot igen efter passagen.
Man kan göra så men då ökar vi inte på hatet. Enda anledningen att jag cyklar är för att irritera någon

Ja, förutom de 30% som blir arga för att man plingar på dem och de 40% som inte hör för att de har lurar i öronen.
Och de 23% som blir arga för att man plingade för nära, för långt ifrån, för högt eller för lågt. Har bara stött på 3% dock som tycker att det är fel ton, fel melodi eller fel språk.

20220328_062709.jpg
Medvind i morse, det var värre hem ??

Är det någon i Norrort som cyklat grusvägen mellan Arninge och Åkersberga på sistone och vet status? Har för mig att det skulle vara avstängt men minns inte när
Den här vägen tog jag för ett par veckor sedan, det gick utmärkt:
1648482842752.jpeg

Folk som cyklar mot trafiken på enkelriktad cykelbana har jag däremot svurit högt åt flera gånger. Det är inte ok någonstans. Har hänt flera gånger på Skanstullsbron norrgående, det är som sagt att be om en olycka.
Jag med, men också på de som skär kurvorna, vid en cirkulationsplats i närheten skärs det ofta över mötande körfält och in på gångbanan. -_-

Den här vägen tog jag för ett par veckor sedan, det gick utmärkt:
Visa bilaga 546723
Jag chansade på att den var öppen igen. Betydligt gropigare än Inna dom började med vattenledningsarbetet. Och rätt upphört och lerig på en del ställen.

Har haft lite takjobb idag pga vinden , många grejer som lossnat som vi har varit runt i city å säkrat upp (har säkert suttit löst länge men man ringer först nu när det blåser lite).
Tittade på ett gäng flaggor å tänkte att nog skulle jag få medvind men nä för när jag rullade hemåt vid sextiden så hade den ändrat lite riktning, så mest kantvind å sen motvind , tack för det långfingret ?
Mange

Jag chansade på att den var öppen igen. Betydligt gropigare än Inna dom började med vattenledningsarbetet. Och rätt upphört och lerig på en del ställen.
Ok, det var första gången jag cyklade där, så hade inte något att jämföra med.
Dock så var det hyfsat nära nollan i marken, så jag slapp leran.

Lika fint och blåsigt på hemvägen som i morse. Samma vindriktning också. 10 minuter långsammare.
Såg dock en stackare som hade en värre hemfärd (förmodligen) än jag. Han hade parkerat sin BMW med halva fronten, från vänster framlykta till höger A-stople, under en UPS-lastbil i en cirkulationsplats. Inga tecken på personskador.

Trampade hem med sambon idag, i början av Tanebergsbrorakan från stan sett var den en cyklist som vurpade rejält precis framför oss. Fullt fokus på henne. Hon var hel men rejält skakad och Hövdingen hade blåst upp.
En person, finns du här så skäms jävligt mycket, ropade surt att det var inte rätt ställe att parkera på.
Finns du här så kom hit så ska jag köra upp sadelstolpen i häcken på dig så jäkla högt att du kommer spotta sadeljord i en vecka.

Annars så var det mest motvind

Snabbt in till kontoret för ett möte och sedan hem igen. Hade tur att det blåste medvind på ditvägen och kunde komma fram osvettig. Hemvägen var en annan sak, men väl hemma var det ju ingen som behövde känna den härliga doften. Medvinden till kontoret gjorde att tanken på elcykel dök upp i huvudet. Men nä, den tanken slog jag undan snabbt. Ny bro över älven hjälper inte när det blåser sidvind, det är lika vingligt fortfarande. Men den har i alla fall bredare cykelbana. Alltid något.

Väskan är väl inte bredare än mtb styre, men det kan skymmer sikten mer effektivt?
Det är inte väskan som är problemet.
Problemet är snarare de ständiga trafiköverträdelserna.
De kör mot rött, enkelriktat, svänger ut från sidogator utan att titta, gör u-svängar mitt i vägen etc. De är motsvarigheten till taxichaufförer på cykelbanan - istället för persontransport så är det personers mattransport.

Dessutom kör de inte på vanliga mopeder som får gå i max 25km/h, utan EU mopeder där man plockat av regskylten för att de inte får framföras på cykelbana. Vänta bara tills trafiken öppnar sig lite så drar de på i 45km/h.

Har man otur så är det mot ens färdriktning, Men har man tur så kan ta rygg och få lite motopacing precis som proffsen.

Bild: Illustrativt kollage av undertecknad

foodora-wout-van-aert.jpg

Beklagar! Men du, lite OT kanske men vart har du köpt dem där mysiga byxorna??
De är från förra årets COS-kollektion om jag inte misstar mig. Har dock flera sådana byxor varav de flesta är vintage, inköpta på Herr Judit i Stockholm (hett tips, gå dit om du är i närheten). Då behöver man inte känna sig som en miljöterrorist när man som "fincyklist" river den femte byxan för året.

Tillbaka
Topp