Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Motvind å lite kornsnö imorse (påminner alla att nu är det lite mörkare på morgonen använd lyse) , meeeedvind hemåt , höll på att bli påkörd av en flilbytande elhoj på skeppsbron som bytte fil för han trodde han hade kört om mig , han vred förstås inte på huvudet när han bytte….
Nåja den var tydligen inte så hårdtrimmad så när vi fick grönt vid Slottsbacken så var vi två gamla hederliga trampcyklar som rullade snabbast efter trafikljuset, sjukt vad man känner sig stark i medflås ?
Mange

35EE9CA9-FFF7-4497-80F3-93E1C1FCD25C.jpeg

30 Mars

Senast ändrad:
Det såg ut som brandrök när jag närmade mig rondellen innan Sörentorp. Det visade sig vara borttagning av grus med hjälp av lövblås som pågick. Oklart om det bara var finlir vid ett svåråtkomligt ställe, eller om det är den tekniken kommun tänker använda på bred front i år? Resultatet såg bra ut i alla fall.

Cyklade med sonen till skolan och sonen sade att något var fel med växlarna för att det lät. Tittade och hörde ljud i samma takt som trampning så sade till sonen att det måste vara något med vevpartiet, kanske tåg den emot kedjestaget. Sonen tittade ner och sade ja. Det måste har hänt när han ramlade på måndag när han cyklade i låg fart ner från slutet av en gång/cykelbana på gatan där det fanns flera cm grus. Frun bromsade lätt och ramlade också och fick ett hål i byxorna. Riktigt farligt, kan man anklaga Stockholm stad för det? Att vevarmen böjdes måste betyda att den är gjort av mjukost, så tryckte med foten på den vid sidsan vid rödljus och då var den rakt igen.

Vi är inte intresserad av att får pengarna för ett par byxor tillbaka. Men skulle gärna har att säkerheten för cyklister förbättras i Stockholm.
Jag har inte själv testat trafik tyck till appen men den kanske skulle funka bra i detta läge? Tex cykelvägar till/från skola borde ju kommunen vara snabba med att sopa upp så om de missat så tyck till
Edit: länk - https://trafik.stockholm/tyck-till/

Lite ruggigt när jag cyklade hem, frös om fingrarna. Men att det är ljust ute är väldigt skönt.
Smockade i mig 3 hamburgare när jag hade landat. Och jäste framför serien Billions.

Svepte ner från Hisingsbron och skulle höger ner mot Östra Hamngatan när än skäggig farbror skriker och flaxar åt mig. Fick stanna och fråga vad han menade. Tydligen måste jag signalera med hela armen om jag ska svänga! Alltid så sura människor på fastlandet….

Svepte ner från Hisingsbron och skulle höger ner mot Östra Hamngatan när än skäggig farbror skriker och flaxar åt mig. Fick stanna och fråga vad han menade. Tydligen måste jag signalera med hela armen om jag ska svänga! Alltid så sura människor på fastlandet….
Du har nog skänkt honom glädje, han kanske älskar leka polis och tillrättavisa folk? :sneaky:

Jag fick en tydlig körriktningsvinkning av en elcyklande farbror som tydligen tyckte att mitt pekande var lite för dåligt :) var lite gulligt

Sval pendling idag men unnade mig en lite grusig omväg vilket gjorde hela upplevelsen omåttligt mycket trevligare. På hemvägen var det en dam på e-damtralla som både såg sig om och gjorde tydligt tecken innan hon körde om långsammare cyklist. Vad säger det om mina fördomar att jag blev glatt överraskad?

Bra där! Jag hade rakt motsatta upplevelsen i morse. Jag i vänsterfil på Skeppsbron och är nästan ifatt. Hon tittar bakåt, ser mig, tror jag iaf, men ska prompt köra om en långsammare cyklist i högerfil ändå. Så helt plötsligt ligger vi tre i bredd med en buss några decimeter till vänster om mig.
Nog för att Skeppsbron är bred nog för tre cyklar, men det kändes lite trångt. 1 minut senare kör samma cyklist mot rött.

Skönt att vara tillbaka på sitt egna pendlarhärke igen. :)
På hemvägen svängde jag förbi Hittegodset för att hämta ut ett par hundralappar. Kul att man kunde se till så att någon fick sin fina fixi tillbaka!
Det där med att ha synpunkter på andras framfart: När uppfostrar ni era medcyklister?
Själv tycker jag att en del är onödigt dryga och tyckmyckna, samtidigt som jag absolut fräser till om någon utsätter andra för fara, eller beter sig allmänt hänsynslöst.
Vad tänker ni andra..?
På vägen till hittegodset skulle jag över Folkungabron (GBG) som har enkelriktade cykelbanor. För att slippa vänta på flera trafiksignaler så tog jag mig över på "fel sida", mot trafiken (till fots på gångbanan ledandes cykeln såklart), vid trafiksignalen innan bron uppmärksammade jag stillsamt och vänligt en medcyklist om att det är enkelriktat över bron, han sa att det stämmer ju faktiskt, klev av cykeln och gick den korta sträckan över bron på gångbanan tillsammans med mig. Bästa utgången av konversation med enkelriktat cyklist jag haft hittills. ?
Glatt överraskad!

Senast ändrad:
Lyckades pricka in exakt den halvtimmen som det var snöstorm, solsken innan och efter , just nu fantastiskt fint , får se imorgon om det blir halt för snön som kom när jag cyklade smälte och det blev blött, fryser det inatt blir det spännande,
sa jag att det var motvind oxå?….
Mange

Å ena sidan: Jag stör mig på alla icke-vinterpendlare som täpper till rödljus som man kan eller till och med bör blåsa förbi (finns några bitar av Stockholms GC-struktur som inte är genomtänkta alls).

Å andra sidan: Jag såg en såg en mupp i full hipster-mundering ("trenden" är snart 20 år gammal för fan) blåsa förbi rödljus och nästan bli påkörd två gånger inom loppet av en minut. Körde upp bredvid honom och gav honom en riktig "vafanhållerdupåmed-blick". Kanske borde jag sagt någonting istället, kanske måste naturen ha sin gång.

Å ena sidan: Jag stör mig på alla icke-vinterpendlare som täpper till rödljus som man kan eller till och med bör blåsa förbi (finns några bitar av Stockholms GC-struktur som inte är genomtänkta alls).

Å andra sidan: Jag såg en såg en mupp i full hipster-mundering ("trenden" är snart 20 år gammal för fan) blåsa förbi rödljus och nästan bli påkörd två gånger inom loppet av en minut. Körde upp bredvid honom och gav honom en riktig "vafanhållerdupåmed-blick". Kanske borde jag sagt någonting istället, kanske måste naturen ha sin gång.
Å ena sidan förordas att vissa rödljus kan man skita i och blåsa förbi och å andra sidan så får muppar vafanhållerdupåmedblick när hen blåser rödljus. Låter minst sagt en smula scizofrent.

Kanske fel tråd för denna fråga. Men vad gäller egentligen: Om det inte finns cykelbox eller utmålad cykeldel på körbanan, får man köra om bilar vid rödljus eller ska man köa som alla andra? Försökte googla men hittade inget

Det här kanske hjälper i din fundering:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vanliga körkortsfrågor​

Får cyklister köra om bilar och andra fordon på höger sida?
Ja, både cyklister och mopedister får köra om bilar och andra fordon på på både vänster och höger sida. Detta är väldigt viktigt att tänka på när du ska svänga i tätbebyggda områden med mycket trafik eftersom det finns en risk att en cyklist eller mopedist plötsligt dyker upp bredvid dig, eller strax bakom dig, i ögonblicket du ska svänga.
Kom ihåg att du alltid måste kontrollera trafiken bakåt i backspegeln och sidospeglarna samt över axeln (åt det håll du ska förflytta dig) i döda vinkeln innan du svänger.

Läs mer
Läs mer om cyklister och mopedister i trafiken
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det här kanske hjälper i din fundering:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vanliga körkortsfrågor​

Får cyklister köra om bilar och andra fordon på höger sida?
Ja, både cyklister och mopedister får köra om bilar och andra fordon på på både vänster och höger sida. Detta är väldigt viktigt att tänka på när du ska svänga i tätbebyggda områden med mycket trafik eftersom det finns en risk att en cyklist eller mopedist plötsligt dyker upp bredvid dig, eller strax bakom dig, i ögonblicket du ska svänga.
Kom ihåg att du alltid måste kontrollera trafiken bakåt i backspegeln och sidospeglarna samt över axeln (åt det håll du ska förflytta dig) i döda vinkeln innan du svänger.

Läs mer
Läs mer om cyklister och mopedister i trafiken
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Precis! Om man får köra om de stående bilarna på höger sida. Tusen tack @WSMC

Men vad är det här, jag grät nästan i morse på min dubbutrustade hybrid. Jag skyller på mina bekanta som gjorde mig helnojig över vädret, drama queens! ?

Ni som djupanalyserar alla väderlekssajter som existerar, hur ser det egentligen ut inför resten av veckan?

Nu när jag ändå tog min förbannade hybrid så håller jag tummen för skitväder på vägen hem. ?

Annars blir det väl domedagsväder i morgon när jag tar min racer igen. Det är kanske det här som kallas aprilväder?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp