Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

15 grader och lätt duggregn, jätteskönt. Försov mig så kom inte ut förrän 9, men i princip helt dött på cykelbanorna, blev PR på Skeppsbron ?

Kände mig lite schleten efter gårdagens runda och hade samtidigt ett oväntat sug efter kinamat. Det var säkert tio år sedan jag åt det sist, och efter att ha avverkat en lunch på en av vad som ändå är stans bättre så är det nog tio år till jag äter det nästa gång igen. Molnen såg lite hotfulla ut men prognosen höll och jag drabbades inte av något värre än lite sidovind och spaghettiben. Bra att få slita lite på ettans växel också.

IMG_5481.jpeg

Att sitta och hålla igen pga z2 och helt slut var inte så roligt i regnet.
Hemvägen var det enklare, snabbt besök i Sickla hos olika lbs där för lite småpryl så fick jg ihop skapliga 40k innan hemma. Lyckades köpa sista lådan jordgubbar av gubben på torget också. 66k tot idag, kan nog unna mig lite glass till jordgubbarna också

Nä, sista pendlingsresan gick hemåt igår.
Skön medvind och fredagskänsla en torsdag.

Idag hemmajobba, sen blir det nöjescykling ett par veckor, som börjar med lite enduro efter jobbet idag.

Jag återkommer i trevliga tråden om ett par veckor igen.

Hälsar "inga punkor och medvind" ?

Skön pendling sista dagen innan semester. Knappt något folk på cykelbanan, bra flyt, dvs knappt några rödljus, tror bara att jag hade 6 rödljus på hela vägen idag. Blir fortfarande glatt överraskad när jag kommer förbi Tegelbacken och inser att cykelbanan är klar. Nu har jag totalt 100 meter av min pendling som inte är cykelbana från Sjöstan till Torsplan.

Det var halvjobbigt idag med motvind igen. Nu är det semester i 5 veckor, men lite orolig för hur det blir med träning när vi inte är hemma. Min pendling känns krävande. Måste vara i samma form efter semestern.

Det är väldigt praktiskt att kunna hänga ut cykelkläderna på jobbalkongen för att torka. Mindre praktiskt när det kommer en oväntad störtskur under dagen. Tröjan hann torka upp, men bibshortsen var som en urvriden wettextrasa vid hemfärden igår. Som tur var, så var det varmt och skönt ute och obehaget kändes endast tills jag började cykla.

Äntligen fick jag på pakethållaren på min nygamla sommarpendlare och kunde testa Lidls cykelväska på pendlingen. Skönt att slippa ryggan!
Men om jag ska zen-pendla får jag nog justera utväxlingen lite. Lättaste är 38-28, inget uppseendeväckande men det kan bli mer optimalt. I övrigt är det tydligt att många gått på semester nu.

Goddag herr betongklump! Bästa är nog att den har flyttat sedan igår… helt ny gcväg men jag tror typ järnvägsarbetarna flyttar den på natten. Jobbigt att åka runt.

Bilagor

• 1F782044-69D9-45D0-8498-EDC232D8D5A4.jpeg
    1F782044-69D9-45D0-8498-EDC232D8D5A4.jpeg
    1.6 MB · Besök: 80
  • 435BCDED-B6A4-4CCE-9417-1462CF0BAE1C.jpeg
    435BCDED-B6A4-4CCE-9417-1462CF0BAE1C.jpeg
    1.4 MB · Besök: 75
Cph- pendling är lite udda ibland.
I går, vid ett rödlyse, en gammal tant (typ 50+ säkert) på knallert rullar upp bredvid mig och förkunnar att jag minsann inte får hänga på hennes bakhjul när det blir grönt för hon blir så nervös när det ligger en cyklist precis bakom henne.
Jag förklarar att det är inte aktuellt då jag inte vill ha ner hennes 2-taktsavgaser i lungorna. Hon drar iväg, lite förnärmad, i 35, så det passade bra, jag fortsatte i 30.

Sen i dag, gubbe (70+) står och hänger på sin elcykel på cb mellan två förorter utanför Cph. Ser inte helt stabilt ut. Jag funtar om han fått en stroke, insulinchock eller bara i värmen (+25) av misstag vinglat till mot räcket som går längs cb?
Stannar och pratar lite med gubben, som man ju gör i dessa exotiska länder. Det kryper såklart fram att han nog fått sig ett par öl för mycket några värdshus bort. Nu har han en mil kvar hem. Så jag häller i gubben vad som är kvar i min vattenflaska, för att spä ut promillen lite. Han bedyrar att han varit cyklist i hela sitt liv och inte tidigare varit med om detta att cykla in i ett räcke. Och att den förbannade elcykeln är tung som ett as.
Jag tror honom på alla punkter, föreslår att han kliver av cykeln och sätter sig en stund tills han nyktrat till lite (hur ska det gå till, på en stund??) Sen drog jag faktiskt vidare, hoppas ändå han klarade sig hem hyfsat helskinnad!

En kylig morgon, 6 grader klockan 05:30 och det kändes lite i de oskyddade fingertopparna. Doftade av nyslaget hö när jag passerade några tranor. Resan hem däremot i motvinden var inte lika kul.

Dag två i följetongen: Pendling med Lidls cykelväska.
20220713_112131.png

Ena fästet släppte från pakethållaren och åkte in i bakhjulet med en smäll. Resultatet blev en ledsen dator och trasig väska. Men jag får en ny dator imorgon i alla fall, även om IT tyckte att jag varit lite väl vårdslös med den.

Vissa saker ska man inte snåla in på, så det är dags att hitta en ny (och bra) väska. Så det blev två dagar med Lids väska, det blir ganska många kr/km. Så även om priset inte var högt var det inte billigt.

Två dagars pendling kvar , borde vara bra fint väder å allt men alla dessa elcyklar/elscootrar och dess förare, imorse ett gäng pundare som vinglade åt olika håll ropandes på varandra vilket håll de skulle åka åt , slutade med tre av står som en stjärna i tunneln under gullmarsplans tunnelbanestation åkte upp på trottoaren för komma förbi.
Hemåt så var det så många att de som faktiskt stannade för rött ljus stod i typ fem led (tre är trångt) , alla ville va längst fram….
Ståcyklade uppför götgatsbacken och tappade av en bunt, men eftersom jag stannar för rött ljus så hann några i fatt och förbi…
Två tjejer åker förbi , den där bak med mobilen i handen när ”föraren” behövde göra en liten riktningsförändring för att inte krocka , ja vips så trillade mobilsurfaren av för hon va inte beredd hon reste sig fort så jag tror det gick bra…
Rödljuset vid Götgatan/ Ringvägen slår om till grönt alla kommer iväg men på södra sidan kommer en elcyklist som obekymrat går rakt ut på cykelbanan för att starta sin färd , gled ut i körbanan och rundade kaoset som uppstod.
Två dar , bara två dagar till….
Mange

Pendling till kontoret för att hämta den nya datorn. För säkerhets skull tog jag den i ryggan och inte i någon billig pakethållarväska. Passade på att hämta ut passet också, självklart hämtade jag nummerlapp innan jag tog mig till kontoret. Det är ju 3-4 timmars kötid. När jag var klar på kontoret cyklade jag tillbaks till passutlämningen och kunde konstatera att det var drygt en timme kvar innan det var min tur. Jag hittade en liten trevlig runda genom centrala delarna av staden, lite som ett kriteriumlopp! Tidtagningen fixade klockan utanför Scandinavium. Med varvtid på mellan 6 till 7 minuter hann det bli några varv innan det började bli min tur. När jag ställt min cykel såg jag att det var bara 4 nummer kvar tills dess att det var min tur. Jag tyckte inte att jag blev så varm, men när jag väl kom in på den knökfulla passcentralen insåg jag att jag faktiskt cyklar ett tag. Jösses vilka eftersvettningar jag fick! Så om du var där samtidigt med mig och drabbades, vill jag bara framföra mina ursäkter. Sorry!

Någon på tekniska kontoret i Solna har fått en uppenbarelse och beställt fräsning och ny målning av gc-banan Kungshamra-Ulrikdal så att cykelbanan nu går närmast Brunnsviken. Därigenom känns gc-tunneln vid Ulriksdal något mindre skitläskig när man kommer uppifrån Kungshamra. Tillsammans med de senaste årens uppryckning av snöröjningen känns det som om Solna är på väg att rycka från Danderyd i cykeltoppen... Bra jobbat!

Näst sista pendlingen blev kantvind mer kantvind och lite mer kantvind på det och så en skur förstås men nu är det bara en till och från kvar….
Mange

Överväger att ta fram tempopinnarna under den fortsatta sommarpendlingen med hänsyn till hur lugn trafiken har varit den senaste veckan.

mvh
en jobbig jävel som tar semester när alla andra kommit hem

...borde vara bra fint väder å allt men alla dessa elcyklar/elscootrar och dess förare....
I feel you. Jag börjar bli rätt lack på alla dessa voiar man möter på fel sida på enkelriktade cykelbanor. En på Strömbron igår på väg hem och en i morse vid Medis.

Well well, hade egentligen tänkt jobba hemma idag, men hade glömt laptopladdaren på kontoret, så blev att trampa in. Alla andra jobbar nog hemma för det var väldigt lugnt på cykelbanorna, lite svalt i kortärmat, men inget regn. Två dagars pendling nästa vecka, sen blir det semester och föräldraledighet.

Rutinpendling hem utan incidenter och i motvind, men klarade mig från regnet med minsta marginal. Första dropparna kom när jag letade fram ny nyckeln till cykelförrådet.
Men nåt har börjat skorra i drivlinan. Kanske vevlagret eller framväxeln. Blir till att meka lite i helgen.

Solskenspendling med racern på nästan tomma cykelbanor. Grymt härlig avslutning på säsongen, fick nöjet att köra om två bensindrivna(!?) sparkcyklar uppför Skanstullsbron också. Nu blir det semester och sen föräldraledighet. Det lär vara kallare och blötare när jag väl återkommer i pendlingsspåret.

Senast ändrad:
Perfekt pendlarväder och knappt några mottrafikanter, så det gick att få ett rätt bra flyt. Från Tegelbacken bort till Norra Bantorget råkade jag dock ut för några mina favoriter:
5 rödljus
Vid varje rödljus var det en oväxlad rishög med en hörlursförsedd cyklist som åkte förbi, så att jag varje gång fick köra om (lättare nu dock när cykelbanan är klar hela vägen)
Elsparkcykel som kör om på högersida precis när jag ska starta vid ett rödljus.
Taxi som ställer sig tvärs över cykelbanan.
Hantverkarlimo som svänger höger och korsar cykelbanan utan att kika i döda vinkeln.

På Torsgatan var dock enbart 2 trafikljus av den röda sorten, vilket nog aldrig hänt förut.
Snitthastighet på 19,5 enligt Garmin, vilket jag ändå får se som godkänt med tanke på att bortsett från startsträckan i Hammarby Sjöstad är resten av pendlingen rakt genom City.

Spöregn imorse men väldigt varmt, shorts och regnjacka. Solen tittar fram nu ?

Perfekt pendlarväder och knappt några mottrafikanter, så det gick att få ett rätt bra flyt. Från Tegelbacken bort till Norra Bantorget råkade jag dock ut för några mina favoriter:
5 rödljus
Vid varje rödljus var det en oväxlad rishög med en hörlursförsedd cyklist som åkte förbi, så att jag varje gång fick köra om (lättare nu dock när cykelbanan är klar hela vägen)
Elsparkcykel som kör om på högersida precis när jag ska starta vid ett rödljus.
Taxi som ställer sig tvärs över cykelbanan.
Hantverkarlimo som svänger höger och korsar cykelbanan utan att kika i döda vinkeln.

På Torsgatan var dock enbart 2 trafikljus av den röda sorten, vilket nog aldrig hänt förut.
Snitthastighet på 19,5 enligt Garmin, vilket jag ändå får se som godkänt med tanke på att bortsett från startsträckan i Hammarby Sjöstad är resten av pendlingen rakt genom City.
De här elsparkcyklarna alltså.. De kör oftare om på höger än vänster här i Uppsala. Jag har ofta varit med om att ha lämnat väldigt gott om plats på vänster när jag hör någon bakom mig. Så kommer det där plingandet om att någon vill att man ska väja.. För att de ska köra om på höger?!

De här elsparkcyklarna alltså.. De kör oftare om på höger än vänster här i Uppsala. Jag har ofta varit med om att ha lämnat väldigt gott om plats på vänster när jag hör någon bakom mig. Så kommer det där plingandet om att någon vill att man ska väja.. För att de ska köra om på höger?!
Ja, grundläggande trafikregler är inget de är intresserade av.

Tillbaka
Topp