Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Kantvind (svag)till och kantvind /mot (måttlig) hem.
Höll på att braka in i sidan på en bil som körde ut från norra begravningsplatsen,
Den där utfarten är läskig, nedförsbacke från båda hållen och orimligt ofta det är bilar som ska ut från begravningsplatsen.

Edit: om du menar den bredvid E4:an

Senast ändrad:
Sen rapportering från dagens pendling.
Som andra redan skrivit - mycket folk på cykelbanorna i Stockholm både morgon och eftermiddag.
Dagens ljustpunkt var i morse då jag på Söder kom ikapp en person som cyklade på en MTB av samma modell som min men från ett annat år. Morsade på cyklisten med ett "snygg cykel" och fick ett "tack, detsamma" innan jag drog vidare.

17E4215F-37CB-4A94-9BBB-1B8562BE9007.jpeg

Trampade in med Sambon idag, hon fick lite putt i uppförsbackarna, var lite kul att hon kunde haka på en herre på gul racer :) tänkte nästan att vi skulle cyklat om honom efter Abrahamsberg men vi la oss bara lite retfullt bakom :) såå kul. det är de små sakerna i livet som gör det värt att leva, ja och vaxad kedja, räkmacka, glass, choklad, schnitzel, fasiken nu vart man ju hungrig

6 grader och riktigt mörkt på morgonen, sidvind som vrider till motvind på hemvägen, friskt och klart och på det hela taget en bra morgontur. Typ noll trafik fram tills jag närmade mig människobyn.

Senast ändrad:
Cyklade in vid halv nio imorse eftersom vi hade lära-känna-samtal med förskoleklasslärare. Larvigt mycket folk på cykelbanan, så svårt att få upp något tempo. Sträckan Hornsgatan - Munkbron - Tegelbacken - Vasagatan framme till Norra Bantorget fick jag rulla med bromsning större delen av tiden för att det gick så sakta. Då kör jag ändå med 29X3,0, vilket innebär naturlig broms.
Förhoppningsvis blir det ruskväder och drivis snart.
Proppfullt i cykelrummet på jobbet, och i omklädningsrummet var det också ganska fullt på hängarna.

Solen sken när jag rullade hemåt tog en avstickare förbi bageriet, ikväll ska jag trycka i mig croissant och morotskaka.

Höll 30 med lite moms förbi en skola och råkade ut för klassikern med bilist som bara måste köra om mig trots att den sedan skulle svänga höger direkt efter omkörningen. Blinkers slog förstås inte på förrän halvvägs in i svängen. Jag mumlade nåt opassande funkofobiskt som jag hoppas att bara jag själv hörde…

Höll 30 med lite moms förbi en skola och råkade ut för klassikern med bilist som bara måste köra om mig trots att den sedan skulle svänga höger direkt efter omkörningen. Blinkers slog förstås inte på förrän halvvägs in i svängen. Jag mumlade nåt opassande funkofobiskt som jag hoppas att bara jag själv hörde…
Det var nog inte Jan Guillou för han gjorde den bravaden häromdagen, fast han väjde för cyklisten å brakade in i två parkerade bilar istället men det var tydligen cyklistens fel…

Senast ändrad:
Hade inte tänkt cykla de dagar jag jobbar kväll, eftersom 1: Då cyklar jag i skogen på morgonen innan jobbet, och 2: Jag är mörkrädd.... Men man kan ju inte alltid göra som man tänkt... Perfekt temperatur, och lugnt på vägarna både dit vid 12 och hem vid 22!
20220907_213830.jpg

Det var nog inte Jan Guillou för han gjorde den bravaden häromdagen, fast han väjde för cyklisten å brakade in i två parkerade bilar istället men det var tydligen cyklistens fel…

Det är nog dags för JG att studera trafikreglerna eller skaffa privatchaufför… ?

Iom att frugan snarkat hela natten så var jag ganska segstartad i morse, kände ganska snabbt att det inte blir några hastighetsrekord idag alls. Men när man kommit upp på Liljeholmsbron så släppte de negativa känslorna och det bara flöt på. Hade grönt genom nästan hela stan, och trots min sega start hade jag ungefär samma tid till jobbet som vanligt!

Kom Hägerstensvägen (inte på den tämligen knaggliga cykelbanan) ner mot Örnsberg med morgonsolen rakt i ansiktet, riktigt rejält minskad sikt. Precis efter trafikhindret, där jag fått stanna och släppa fram bilar, kommer en gulklädd lycra-man på en hybrid förbi i bra hastighet på vänster sida och svänger in framför mig. Hinner inte mer än ropa "Se upp!" så dammar han i full fart in i en parkerad bil. Han gör en stuntmansrullning över vänstra delen av bilens tak och floppar ner på asfalten.
Inget blod, inget brutet. Inga synliga skador på bilen. Cykeln fick gaffeln böjd mot ramen, så den tog väl hela kraften av kollisionen. Medcyklisten gick av egen kraft av vägen och var enligt egen utsago bara adrenalinstinn så jag cyklade vidare.

Oj. Varför gör folk så?
Och varför cyklar man sakta på Herr Stens väg, sen gör en vänstergir tvärs över gatan mot övergångsstället vid Älvsjövägen utan att vrida det minsta lilla på huvudet? En elmoppe kan komma rätt snabbt och tyst bakom en. Vill folk bara dö kan dom väl göra det hemma?
Jag hade en voy (eller vadfan man ska kalla dem) som körde mitt i vägen, för att gira vänster precis när jag kör om igår i huvudsta. Inte en blick över axeln, inte en markering att hon ska svänga. Jag fick pallnita, hon skrek och höll på att köra rakt in i ett buskage.

Jag hade en voy (eller vadfan man ska kalla dem) som körde mitt i vägen, för att gira vänster precis när jag kör om igår i huvudsta. Inte en blick över axeln, inte en markering att hon ska svänga. Jag fick pallnita, hon skrek och höll på att köra rakt in i ett buskage.
Jag tror ALDRIG jag sett nån person på ett sånt där elsparkscykelhelvete se sig om när de ska svänga.

Så kom den då till slut, Led cykelnskylten! Efter 4 månader av värdelös omledning runt vägarbete vid Galoppvägen i Solna kommer kommunen eller entreprenören på att lösningen är denna klassiska skylt. Det här är på ett av huvudstråken för pendling mellan Stockholms innerstad och norra förorterna och att döma av hur byggarbetsplatsen ser ut är det många månader innan vägarbetet är klart. Någon tycker då att den rimliga lösnigen är att man inte ska kunna cykla här alls. Grattis Solna - you did it again!
1662623030487.jpeg

Generellt är cyklister dåliga att se sig för när de ska svänga eller något annat. Uppför västerbron i sthlm så är det många som bara svänger ut för att köra om och huvuddelen av de som vrider på huvudet skiter i den eventuella informationen de samlar in med synen utan svänger ut ändå. Typ som ett barn som lärt sig att man ska vrida på huvudet men inte varför man gör det.
Idag var det dessutom en hjälte som valde att spotta när han låg framför mig. När jag cyklade förbi bad jag honom (ja bad, "ursäkta skulle du kunna se dig om innan du spottar") och fick svaret "men jag spottade ju neråt".
Den dusch som träffade mig håller inte med.

Lite svalt, lite dåligt tränad, rätt mysigt (förutom duschen innan jag kom till kontoret då)

Så kom den då till slut, Led cykelnskylten! Efter 4 månader av värdelös omledning runt vägarbete vid Galoppvägen i Solna kommer kommunen eller entreprenören på att lösningen är denna klassiska skylt. Det här är på ett av huvudstråken för pendling mellan Stockholms innerstad och norra förorterna och att döma av hur byggarbetsplatsen ser ut är det många månader innan vägarbetet är klart. Någon tycker då att den rimliga lösnigen är att man inte ska kunna cykla här alls. Grattis Solna - you did it again!
Visa bilaga 580129
Har aldrig sett motsvarigheten för bilister ”Skjut bilen”.

Undrar om det inte var samma lirare som jag hade oturen att vilja köra om i måndags. Strax efter västerbron fick framförvarandes salivspray i fejset. "Hej, du spottade på mig. Du kan ju inte spotta omkring dig bland folk för fan." sa jag ungefär. "Nä, för jag spottade åt höger. Då låg du för nära." sa han.
Jag debatterar ju inte med stolpskott så jag cyklade vidare.

Generellt är cyklister dåliga att se sig för när de ska svänga eller något annat. Uppför västerbron i sthlm så är det många som bara svänger ut för att köra om och huvuddelen av de som vrider på huvudet skiter i den eventuella informationen de samlar in med synen utan svänger ut ändå. Typ som ett barn som lärt sig att man ska vrida på huvudet men inte varför man gör det.
Idag var det dessutom en hjälte som valde att spotta när han låg framför mig. När jag cyklade förbi bad jag honom (ja bad, "ursäkta skulle du kunna se dig om innan du spottar") och fick svaret "men jag spottade ju neråt".
Den dusch som träffade mig håller inte med.

Lite svalt, lite dåligt tränad, rätt mysigt (förutom duschen innan jag kom till kontoret då)

Undrar om det inte var samma lirare som jag hade oturen att vilja köra om i måndags. Strax efter västerbron fick framförvarandes salivspray i fejset. "Hej, du spottade på mig. Du kan ju inte spotta omkring dig bland folk för fan." sa jag ungefär. "Nä, för jag spottade åt höger. Då låg du för nära." sa han.
axelknuff och ut över räcket. oiiiii plums

Bara att cykla om på vänstersidan och spotta höger.

Misärhempendling. Punka vid Martin Olsson, gick väl skapligt fort att byta, men fuskade med pumpningen eftersom jag hade bråttom (bra logik va). Fuskade också med efterkontroll och kände mig GALET seg efteråt. Tänkte "oj antingen så tog mjölksyran låren eller så pumpade jag rubbat lite".
Höll på så i 5km typ, sen stannade jag och kollade cykeln. Jag hade lyckats få bakbromsen att ligga på. Sista 5km gick klart lättare.

Gamla pansarordspråket gäller fortfarande "FortFortFortFelFelFelFanFanFanRökBakåt"

Tog sovmorgon och kom inte iväg förrän 05:30, men passade ändå på att cykla lite nya spännande vägar. Många stopp för att kolla kartan mellan Spånga och Sollentuna. Därefter var det mest irriterande med vägarbeten som föranledde flera sidbyten av cykelbana. Och så överfarten över E18 vid Roslags Näsby – vilket haveri för cyklister. Men Djursholm är fint att cykla igenom. Blev en 45 km i alla fall, trots snigelfart.

Mellanmjölkscykling genom hufvudstaden idag, inget speciellt att rapportera om mao.

Kan bara hålla med det som skrivits tidigare i tråden - vad är det med folk som inte kan ta till sig trafikregler eller ens vanligt vett!?
De som ligger till höger på cykelbanan och sen utan att se sig för eller ge tecken girar ut till vänster för att DE vill köra om framförvarande. De utsätter andra människor för fara eller risk att skada sig genom sitt dåliga beteende.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp