Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Kliver du av och promenerar du förbi cykelförbudet på bryggan? :LOL:
Alltså, nu är ju cykelförbudsskylten från Vinterviken (mot bryggan) nedtagen. Vad gäller då?

För övrigt så var det en vanlig pendling. Mkt olika fordon i cykelbanan, vinglare, köra-om-utan-att-titta-gänget mfl. Ser fram emot sol i em!

Motvind och massvis med cyklister. Slussen och Munkbron var tvärtjockt. Ändå är det någon elcyklist som ska gasa om hela kön, trots mötande cyklister. Hade trott att det skulle vara lite färre som pendlar när det blir svalare och har regnat.
Troligtvis kommer vinden vända lagom tills det är dags att ta sig hemåt.

Lite regn när jag startade annars fint förutom skanstullsbron där det tydligen ska byggas ,
men den är väl lågtrafikerad?
2E5DF4AD-8425-4908-9A01-05C313201E69.jpeg

Kliver du av och promenerar du förbi cykelförbudet på bryggan? :LOL:
Ingen skylt kvar. Bjuder på en bryggbild också. Tänker inte avslöja om jag cyklade eller ej på bryggan…?

Bilagor

• 64B63873-CCAE-4949-AB29-9347A4F3C1C1.jpeg
    64B63873-CCAE-4949-AB29-9347A4F3C1C1.jpeg
    634.5 KB · Besök: 64
  • 9CCC1183-5D40-4271-989E-8F33A8CBE880.jpeg
    9CCC1183-5D40-4271-989E-8F33A8CBE880.jpeg
    1.8 MB · Besök: 54
Helt ok pendling in i morse. Kanske bortsett från den motcyklist som tyckte hen kunde skära en kurva så att den låg i min del av cykelbanan.

Även jag noterade byggstängslen på Skanstullsbron norrgående (in mot stan).
Var det inte trångt innan och upplagt för idiotfasoner från de som tycker de har bråttom, så kommer det garanterat vara det nu. Håller med om ovan, det ska bli spännande att tråckla sig förbi där i vinter.

Hempendlingen var väl även den ok, med en del motvind och allmänt dåligt trafikvett från andra mottrafikanter.

Skanstullsbron var ju galen. När jag passerade tog alla det väldigt lugnt så det var inga problem.
Hoppas det bara är förberedelser och att vi får ena bilkörfältet under ombyggnaden som de gjorde på Västerbron.

Betydligt mindre folk på hemvägen idag, men det kan bero på att jag drog från jobbet redan vid 15, för att hinna hem och fixa mat och barn innan simning och simskola. Däremot hörde jag Petters stämma i huvudet när han deklamerade att Vinden de facto hade vänt.

Vaknade till regn mot rutan, men när det var dags att rulla ut ur garaget hade det slutat. Endast lite blött på marken, skönt morgontramp... ! Hem gick också lätt, vindstilla, nästan skymning, och tid att rensa skallen efter ett svårt akut-larm som avslutade jobbpasset med 1,5 timmes övertid..
Efter 6 veckor med cykling till jobbet känns det fortfarande oförskämt lätt. Ingen uppoffring direkt att låta bilen stå kvar på uppfarten....
20221011_072644.jpg

Vaknade till regn mot rutan, men när det var dags att rulla ut ur garaget hade det slutat. Endast lite blött på marken, skönt morgontramp... ! Hem gick också lätt, vindstilla, nästan skymning, och tid att rensa skallen efter ett svårt akut-larm som avslutade jobbpasset med 1,5 timmes övertid..
Efter 6 veckor med cykling till jobbet känns det fortfarande oförskämt lätt. Ingen uppoffring direkt att låta bilen stå kvar på uppfarten.... Visa bilaga 586963
Jag gissar på priser över 30kr litern innan året är slut.
Huvva? men samtidigt vad vi behöver för att minska eldning av fossilt.

Definitivt svalt med kortbyxor imorse. När jag såg att bilarna hade skrapat sina rutor började jag genast frysa ännu mer om benen. Märkligt med sån där inlevelse. Och mina fingervantar jag aldrig lagar, där minst 4 fingertoppar är ute i det fria....nu måste jag få arslet ur. Medtag nål och tråd till kneget imorrn, där kan jag sitta och sy lite. Annars var det ju en gastkramande vacker morgon, som konstaterat!

Senast ändrad:
Definitivt svalt med kortbyxor imorse. När jag såg att bilarna hade skrapat sina rutor började jag genast frysa ännu mer om benen. Märkligt med sån där inlevelse. Och mina fingervantar jag aldrig lagar, där minst 4 fingertoppar är ute i det fria....nu måste jag få arlset ur. Medtag nål och tråd till kneget imorrn, där kan jag jag sitta och sy lite. Annars var det ju en gastkramande vacker morgon, som konstaterat!
Ja imorse behövde man (som du skrev) inte kolla termometern , frost på bilen talade sitt tydliga språk,
körde på kortbyxor ändå och lobstervantar men snart får jag nog ta trekvartsbyxa för å skydda gubbknäna?

Ja imorse behövde man (som du skrev) inte kolla termometern , frost på bilen talade sitt tydliga språk,
körde på kortbyxor ändå och lobstervantar men snart får jag nog ta trekvartsbyxa för å skydda gubbknäna?
Får vara ärlig och säga jag kör med knävärmare.....rätt ska vara rätt:) Gubbknän här också!

Tåvärmare räckte för att fötterna skulle ha det varmt och mysigt, men fingrarna var på god väg att frysa sönder helt. Ska man verkligen behöva ta på sig lobstervantar vid nollgradigt??

Angånde Skansbron och Rutger Fuchs så sopsaltas nog inte gatan vad jag minns. Men bron gör de rent. Men jag har inte vinterpendlat den vägen tidigare så ta det med en nypa salt.

Idag var det allt bra kallt. Tog fram varmare handskar. Frös om smalbenen. Skall dock bli trevlig hem i em, då skall det bli 10 grader.

Inte bara jag som upplevde det som lätt krispigt ser jag. Jag fegade och gick från knävärmare till långtights och mössa. Tåssingarna måde inte helt bäst i sommarskor med skoöverdrag så det får nog bli vinterskorna om det tänker vara runt nollan. Blir lite svettigt på hempendlingen då bara.
Det är betydligt mindre motcyklister när man kommer iväg halv sju. Däremot tycker jag att det börjar bli många som fipplar med mobiler när de cyklar. Intressant eftersom det från cykelkretsen har varit mycket gnäll på bilister som rattsurfar.

Angånde Skansbron och Rutger Fuchs så sopsaltas nog inte gatan vad jag minns. Men bron gör de rent. Men jag har inte vinterpendlat den vägen tidigare så ta det med en nypa salt.

Idag var det allt bra kallt. Tog fram varmare handskar. Frös om smalbenen. Skall dock bli trevlig hem i em, då skall det bli 10 grader.
Hittade ett foto från i vintras från korsningen Rutger Fuchs/Ringvägen, och drar slutsatsen att det inte sopsaltas.
20220221_065700.JPG

Jag hoppas att de gör det nu då eftersom det är så trångt där ombyggnaden ska ske….

Även jag kunde konstatera att det var svalare i morse. Fegade ur och tog långa tights istället för 3/4 långa shorts samt varmare handskar då jag lätt fryser om händerna. Var ganska bra klädd för min färd genom stan.
Inga större konstigheter på pendlingen till jobbet.
Hemvägen sol och lite mindre svalt så det fick bli shorts. Även idag var det nån motcyklist som tyckte att "cykla i bredd på smal dubbelriktad cykelbana som dessutom innehåller flertalet dolda kurvor" var en bra idé.

Morgonens pendling gick smidigt. Dock fick jag psykbryt på att folk gärna ska köra MITT I KÖRBANAN när man vill cykla förbi. Vad är det för fel på att hålla till höger som normala människor??

Det ligger ju en massa löv där. Och så får man inte komma för nära det heldragna vita strecket som separerar gång- och cykelbana, oavsett hur tomt det är på gångtrafikanter. Plus att man måste ha lite vingelmån när man fipplar med mobilen. Finns många anledningar.

Tänkte pendla 5 dagar den här veckan men viker nog ner mig imorrn och åker kommunalt. Familjen brukar också uppskatta när jag varierar med kommunalt.....då somnar jag inte ständigt när jag nattar kids vid 20.30-tiden osv. Ett slags win-win. Rullade upp förbi KTH och förbi Försvarshögskolan. Där är det en kille som promenerar med lurar i öronen, går ut rakt i vägen för att korsa över till andra sidan. Givetvis utan att se sig för det minsta. Sånt är man ju ständigt beredd på om man är hyfsat van cykelpendlare, så det är inget som irriterar direkt. Det ingår. Däremot brukar det inte ingå att de här zombiesarna dessutom spottar rakt ut när man ändå inte väljer att köra in i dem. Vilket denna gjorde, om än oavsiktligt. Alltså, spottloskan var inte direkt dedikerad till mig då han inte noterat mig. Tyckte iaf att det var otrevligt vilket jag nämde. En massa ursäkter imponerar ju inte när det kommer från en sån här...öh....lirare. Nåja. I Djursholm glider jag om en ungdom på klassisk snygg stålramad Crescent. Han tar rygg på mig. Trycker inte på nåt vidare. Väl framme i Täby och den spännande korsningen Västra Banvägen / Stationsvägen håller jag ut och saktar ner något. Gott om incidenter här genom åren. De mötande småtjejerna som ska till skolan och skär genom kurvan har jag inga problem med. Skrämmer dem inte heller....tar det som sagt lugnt. Killen bakom däremot brakar in i dem, om än i låg hastighet. Men det gick bra. Stannade och checkade med dem....lite stil måste man ha som elitpendlare.

Finns fördelar med att börja tidigt, man kommer hem tidigt (ibland iallafall).
Motvind hemåt men blev glad ändå, de verkar ha fixat till byggstaketet norrgående på skanstuiisbron?

Fick hoa på några mottrafikanter idag. Först en taxi som bara fortsatte att glida förbi väjningsplikten på Birger Jarlsgatan vid Jarlaplan, trots att jag var framför motorhuven. Sedan en mötande cyklist som gjorde en vänstersväng tvärs över vägen vid Haga Forum och höll på att köra in i sidan på mig. Seniorbilisten som inte ens tittade åt mitt håll innan utfart och blockering av cykelbana vid OKQ8 i Helenelund var jag mer beredd på och fick bara bromsa och svänga in bakom på gångdelen för att passera.

Trots detta en rätt trevlig pendling.

Tillbaka
Topp