Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

FB6A07E9-C83D-41AA-9878-34FECF25AA43.jpeg

21 Oktober

Jobbig start idag , bromsar lätt i första backen , handtaget känns bra men bakbromsen tar inte alls, vända , bära upp och byta cykel (tur att man har flera) , fredag och jag skulle ju myspendla , istället stress för att hinna och DHR däcken hjälper inte till så mycket dem heller?.
Motvind hemåt men det är väl bra träning, glest med folk och nu fredag ?
Trevlig helg
Mange
(nytt bromsok på väg det ser lite ”blött ” ut på bromsen som satt bak)

Senast ändrad:
Pendlingen gick bra , däremot vurpade jag (på eget grepp) på Birger Jarlsgatan , mellan två jobb , trottoarkant som hade ”gömt” sig under lite löv , är huvudet dumt får kroppen lida…
Väldigt stel nu , blir nog värre imorgon,
tack till ett par okända som frågade hur det gick?
4EE22634-7625-40FC-BE4A-0EF5CA70FE08.jpeg

Varmt idag. Och fuktigt, så det blev den sexiga looken med shorts, knästrumpor och regnjacka. Eftersom regnjackan andas begränsat blev det lite extra läckert med högrött och svettglansigt ansikte. Regnskyddet på sadelväskan, samt regnjackan var härligt cityregnvattenbrunprickiga.
Förvånande mycket cyklister ute med tanke på vädret. Innebär detta att det kommer vara fullt med folk på cykelbanorna även i vinter?
Men irriterande många som kör utan lysen. Nu är det ju dunkelt långt in på morgonen.

Men irriterande många som kör utan lysen. Nu är det ju dunkelt långt in på morgonen.

Måste säga (igen) att jag är förvånad, och irriterad, av dödsföraktet av många cyklister i Stockholm. I Nederländerna kör de flesta med ljus, men där skulle man överleva utan ljus i översiktliga trafiken med bra belysning. I Stockholm är både infrastrukturen och cyklister kaotiska, gatubelysning dålig eller icke-existerande och nu på hösten reflekterar blöta vägbanor allt ljus. För en bilist med halv-blöt vindruta eller cyklist med blöta glasögon är det nästan omöjligt att upptäcka svartklädda cyklister på svart cykel tillräckligt tidigt.

Jag har dock aldrig set rubriker om cyklister som åker till sjukhuset pga kollision där man upptäckte en cyklisten utan ljus för sent i mörkret.

Senast ändrad:
Ja, det är störande/farligt med cyklister utan lysen, jag håller med, sedan kan det väl hända någon gång eller två per år att man tyvärr slarvar med laddningen själv...

Vad säger den samlade expertisen säger om köerna vid rödljusen (syftar på de större rödljusen). Jag försöker oftast vara duktig och ställer mig snällt bakom i högra ledet. Det är dock otroligt ofta som slöare cyklister (de tycker säkert de är snabba) ändå lägger sig i vänsterfilen vid rödljusen och det här börjar störa mig allt mer. Upplever det som att det blir många onödiga omkörningar.

Är det ok tycker ni om man som rätt snabb cyklist lägger sig i vänsterfil direkt, tänker på mig själv nu ? eller hur ska man göra utan att bli hatad? Jag stör mig varje fall på att cykla om de som envist placerar sig vänster, det händer ju varenda jäkla dag i stort sett.

I och för sig är jag slöare nu eftersom jag i samband med däckproblem redan nu utrustat cykeln med dubb (vilket mörker). ?

Ja, det är störande/farligt med cyklister utan lysen, jag håller med, sedan kan det väl hända någon gång eller två per år att man tyvärr slarvar med laddningen själv...

Vad säger den samlade expertisen säger om köerna vid rödljusen (syftar på de större rödljusen). Jag försöker oftast vara duktig och ställer mig snällt bakom i högra ledet. Det är dock otroligt ofta som slöare cyklister (de tycker säkert de är snabba) ändå lägger sig i vänsterfilen vid rödljusen och det här börjar störa mig allt mer. Upplever det som att det blir många onödiga omkörningar.

Är det ok tycker ni om man som rätt snabb cyklist lägger sig i vänsterfil direkt, tänker på mig själv nu ? eller hur ska man göra utan att bli hatad? Jag stör mig varje fall på att cykla om de som envist placerar sig vänster, det händer ju varenda jäkla dag i stort sett.
Jag skulle säga att du som snabb cyklist ska lägga dig till vänster från början, så kan du spara högerkön till oss lite långsammare.

I och för sig är jag slöare nu eftersom jag i samband med däckproblem redan nu utrustat cykeln med dubb (vilket mörker). ?

Jag tycker att det är helt ok att ställa sig på vänstern som (verklig) snabb cyklist, om det finns plats. För mig funkar det bara när jag är en av de första fem cyklister som kommer till rödljuset, för att nästan alla såklart står fram.

Ännu mer störande upplever jag att cyklister också vill står så långt möjligt fram vid rödljus vid körsnibg till höger eller vänster och framfart för dom som vill köra rakt fram blir blockerad.

Eller att alla vill står fram på cykelkorsning och då tar upp hela bredden på både sidorna. Alltid spännande att ser vad kommer att hända i mitten :(

Jag försöker minimera antalet onödiga omkörningar vilket innebär att jag oftast försöker ta mig så långt fram som möjligt. Riskanalysen "onda ögat" vs "omkörning på cykelbana" är rätt enkel.

Har som mål att så att säga höja min egen toleransnivå en smula när det gäller gapande, skrikande och diverse försök till att uppfostra cyklister som kör farligt/vårdslöst osv. Har väl möjligen blivit något bättre på det. Inte mycket kanske, men lite. Samtidigt måste det såklart finnas gränser för vad man ska palla med. Damen som igår kväll cyklade med stark bländande pannlampa som hon snurrat 180 grader runt skallen så den lyser rakt bakåt (vitt sken). Ny variant för mig. Killen som ligger mellan oss två tar upp armen för att försöka slippa värsta bländadet. Dessutom på den redan omnämnt småbökiga sträckan längs Södertäljevägen efter Liljeholmen mot Aspudden. Där brukar det vara tillräckligt spännande emellanåt utan att man behöver tillföra sånt här. Nåja. Jag fick iaf medhåll av killen som blev bländad som jag hörde diskutera vidare med damen medans jag rullade på.
2FB86DE4-0820-4DAD-B8FE-36C705C1B44F.jpeg

Hade en incident 300m hemifrån, lyset räddade mig. Var en tjomme som gick på den 1,2m breda cykelbanan och lämnade gångbanan på 3m vidöppen, fine en till som tycker om cyckelbanor tänkte jag, kör om på den breda gångbanan då da.... 4m ifrån omkörning ser jag halshuggartråden och får sätta i max reverse och speedbrakes för att stanna, tittar mer höger, där går lufsen i godan ro och sniffar i buskarna. Blev så jävla tagen av situationen att jag inte började skrika åt spolingen att hålla sig nära fyrfotingen. Annars är det en himla massa gnällande när man kör där de kallar gångbana.

Hallå i norrort. Om man ska hoja från stan till sollentuna så föreslår google som nedan. Men kan man köra som mitt svarta streck, under leden vid "X" och sen vidare, eller är det avstängt nån stans så att det inte funkar att finpendla längst vattnet? Har inte kört sträckan på läänge... Obs, strecket är schematiskt och ungefärligt osv... :)

1666701702332.png

Hallå i norrort. Om man ska hoja från stan till sollentuna så föreslår google som nedan. Men kan man köra som mitt svarta streck, under leden vid "X" och sen vidare, eller är det avstängt nån stans så att det inte funkar att finpendla längst vattnet? Har inte kört sträckan på läänge... Obs, strecket är schematiskt och ungefärligt osv... :)

Visa bilaga 589633
Ja, den vägen går att cykla. Just framför Ulriksdals Slott är det cykling förbjuden, så där får man göra en liten sväng bort från vattnet och antingen svänga tillbaka direkt efter, eller framme vid Slottsträdgården.
Jag tar dock bara den vägen om jag har gott om tid och vill njuta av naturen. Stigen är ju bitvis ganska trång och det brukar vara många fotgängare/löpare/hundägare som man får anpassa farten till.

Har skaffat en rejäl ringklocka, plingar högt som f*n. Till o kidsen med feta hörlurar rycker till.
Använder den på alla jag cyklar förbi.

Ja, någon gång när man känt sig elak är det nästan som man frågat "vad f-n ställer du dig i vänstra filen för?" :devilish: (underförstått, du cyklar ju ändå jättelångsamt)

sällsynt dock, jag är både snäll och lugn.... ? ?

Hade en incident 300m hemifrån, lyset räddade mig. Var en tjomme som gick på den 1,2m breda cykelbanan och lämnade gångbanan på 3m vidöppen, fine en till som tycker om cyckelbanor tänkte jag, kör om på den breda gångbanan då da.... 4m ifrån omkörning ser jag halshuggartråden och får sätta i max reverse och speedbrakes för att stanna, tittar mer höger, där går lufsen i godan ro och sniffar i buskarna. Blev så jävla tagen av situationen att jag inte började skrika åt spolingen att hålla sig nära fyrfotingen. Annars är det en himla massa gnällande när man kör där de kallar gångbana.
Alltför vanligt här i Uppsala. Det verkar som cykelbanan är någon VIP-bana, särskilt om man har hund som gillar buskarna på andra sidan gångbanan.

Högra ledet hela vägen. Zen-pendling och recovery på schemat. Men ibland undrar man u hur sakta folk cyklar...
Och hur dåligt rull det är på vissas cyklar.

Kom ikapp en dam som trampade på rätt rejält i ett väldigt lätt medlut. Pga dålig möjlighet till omkörning bromsade jag in och lade jag mig några meter bakom. Sen rullade jag ikapp henne, bromsade, rullade ikapp osv. Allt medan hon trampade på för glatta livet.

Och hur dåligt rull det är på vissas cyklar.

Kom ikapp en dam som trampade på rätt rejält i ett väldigt lätt medlut. Pga dålig möjlighet till omkörning bromsade jag in och lade jag mig några meter bakom. Sen rullade jag ikapp henne, bromsade, rullade ikapp osv. Allt medan hon trampade på för glatta livet.
Verkligen, blev omcyklad av en herre på en rel ny "citybike" med stänkskärmar, pakethållare mm. Det gick lätt nerför. Jag rullade eller lät benen snurra, kanske 100W, fick även bromsa då och då. Han trampade för glatta livet.

Lätt dis i luften, men fortfarande varmt nog för korta byxor. Även om jag nog var den enda :) Skön pendling utan incidenter i övrigt.
Korta brallor här med, men fuskar med knävärmare. Tycker det är väldigt skönt med nåt parti av kroppen som blir lite nedkylt om man har det varmt och gosigt i övrigt. Skön pendling idag med, väldigt behagligt med det här lätta regnet som typ bara hänger i luften som nån lättare ridå.

Viss Lars Norénkänsla på vädret, men det vägdes upp av en riktigt skön medvind. Framförallt så otroligt mycket skönare än att trängas i kollektivtrafiken som jag gjorde igår. Idag mestadels positiva interaktioner med medtrafikanter i olika fordonstyper. Fick vinka till, nicka åt och säga tack till flera av dem.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp