Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Gårdagens pendling var härlig men fuktig. På väg till jobbet flöt det på bra, men var lite förvånad över hur mycket folk det var på cykelbanorna. Det verkar som att andelen allväderscyklister är ökande. Kom upp till toppen av Torsgatan som ett ångmoln, eftersom jag passat på att trampa förbi en massa myscyklister på vägen upp när jag tog rygg på någon med krullstyre och i snabba kläder och glasögon. Lite svalt om knäna, men ännu så länge räcker det med kortbrallor och knästrumpor på nederdelen.
På vägen hem blev det lite fuktigt. Inte riktigt regn, men rejäla vattenpölar. Rullade dock på fort, så blöt cykel är uppenbarligen snabbare.
Men, alla dessa ninjacyklister! Vid 17:30 är det becksvart, och utan lampa eller reflex är man totalt osynlig. Var tvungen att snabbväja på Stadsgårn när en ninja stannat mitt i cykelbanan.

Kanske var det solen, kanske var jag senare än vanligt, men det var helt sjukt mycket cyklister för årstiden. Tog mig 3 omslag att ta mig förbi rödljuset vid Götgatan/Ringvägen och kön började innan omledningen.
Annars en mycket skön morgonpendling. Det får gärna vara så här varmt ett tag till så jag slipper fixa till dubbcykeln.

Börjar bli läge för vinterdäck snart. Fick en härlig turfburn på underarmen när jag fick släpp på lövhalka med bakdäcket efter lite stigcykling förra veckan. Har några fläckar med underlag som blir halt vid väta och löv på väg till och från jobbet.

Brukar alltid ha med mig denna som säkerhet. 32 gram och förvånansvärt effektiv i mörkret.Visa bilaga 592657
Håller med dig…
47AFA372-9166-44C8-B7C9-EFB2CDAF0646.jpeg

Tog igår diskussionen med en bil som väntade på väg in i full rondell, givetsvis stod han tvärs över hela cykelbanan. När jag ändå måste stanna så kan jag ju passa på att förklara att han står tvärs över min enda fil, och så tajt bilen innan att det bara går att ta sig förbi om man typ duttar en fot i marken.

Dålig stämning helt enkelt.

10 min senare, nära hemmet, höll en annan bilist på att köra in i mig han körde genom hajtänder och min fil utan att se sig för. När jag skrek ryckte han på axlarna som i ” det gick ju bra”.

Dålig stämning helt enkelt

Fick bli växelhojen till kneget idag. Igår kväll hojades en annorlunda sväng på hemvägen då jag skulle plocka upp en par plattor nere på stan. Hemskt att behöva böka sig bort från sin vanliga rutt och istället hamna nere i city. Hua och usch. Sjukt gubbig vanemänniska här. Det blev inte bättre av att singelspeeden plötsligt började frihjula vid framåttramp. Kan tänka mig det ser rätt kul ut när man står på Sveavägen och inväntar grönt ljus (brukar göra det emellanåt) och bara trampar luft när man ska sätta iväg. Kom åtminstone hem utan att behöva leda.....skönt!

Blev en kollektivtrafikdag idag, men gårdagens pendling rullade på bra. Mycket folk även om man rullade in i city innan 7.30 och ganska mörkt både till och från kontoret. Men jag är sugen på kyligare och torrare väder. Detta halvvarma fuktiga väder gör att man antingen blir fuktig och fryser eller blir fuktig och varm. Alltid ska man gnälla på nått :)
Dubbdäck på i alla fall, nytt för i år är att de sitter på både fram och bak.

Kort summering av dagens pendling;
På väg till jobbet var den en bilist på Götgatan norrgående i mittenfilen som bara går rakt fram, då tyckte den att det var en bra idé att helt plötsligt få för sig att blinka höger och sen svänga över cykelbanan in på Folkungagatan. Gick dock bra att väja för att undvika krock. Senare inne i city var den en bil som kom ut från ett parkeringsgarage, släpper cyklisten innan mig, men kör ut mitt framför mig så jag får dra en pallnit och jag ropar något mindre väl valt till bilisten. Då ska en åskådare på gångbanan häva ur sig "cykeljävel", trots att denna inte alls hade nåt med saken att göra.
Hemvägen i mörker där minst ett pucko med näsan i telefonen går rakt ut i cykelbanan utan att se sig för....
Man upphör aldrig att förvånas över folks dumhet. Det känns som att det bara är genom god vana och väl inövad förutsägbarhet som man kommer fram hel.
Cykla försiktigt i morgon!

Senast ändrad:
Ljummet och skön sida/med. Hyfsat många medcyklister ute på vägarna, men ändå fredagsglest i cykelrummet. Inhandling av delar till ny drivlinan går sådär. 50-tänders, 5 bultars Claris-framdrev är slut i varenda webshop jag hittar.

Ljummet och skön sida/med. Hyfsat många medcyklister ute på vägarna, men ändå fredagsglest i cykelrummet. Inhandling av delar till ny drivlinan går sådär. 50-tänders, 5 bultars Claris-framdrev är slut i varenda webshop jag hittar.
Buss idag. Måste få någon vilodag.
Plockade upp en 36-klinga på vägen hem igår. Det räcker för en svag pendlare som jag. Trampar ur vid 42 km/h.

Buss idag. Måste få någon vilodag.
Plockade upp en 36-klinga på vägen hem igår. Det räcker för en svag pendlare som jag. Trampar ur vid 42 km/h.
Jag vill inte påstå att jag måste ha 50 för att inte trampa ur vid pendling, eller vid annan cykling heller för den delen. Men jag kör tvådelat med 50 på stora nu och det enda alternativet verkar vara 46. Jag kanske ska gå ner på en 46 istället - den tror jag att jag sett i nån webshop. Behöver man ändra höjden på framväxeln då också?

Jag vill inte påstå att jag måste ha 50 för att inte trampa ur vid pendling, eller vid annan cykling heller för den delen. Men jag kör tvådelat med 50 på stora nu och det enda alternativet verkar vara 46. Jag kanske ska gå ner på en 46 istället - den tror jag att jag sett i nån webshop. Behöver man ändra höjden på framväxeln då också?
Du behöver nog justera ner höjden lite på framväxeln.
Det kan också vara en bra idé att kolla att kedjans längd fortfarande passar.

Växlingsramperna brukar vara anpassade för specifika kombinationer, tex 53/39, 52/36, 50/34 och 46/36, men jag vet inte hur noga det är.

Cyklade upp bredvid en RAW-Bike som höll god hastighet på Roslagsgatan idag.
Sneglade på den digitala displayen på hans styre; 47.3 km/h!
Misstänker starkt att den visar gravt fel då jag själv bedömer av vi låg i ca 30 km/h.
Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med den här posten, men trevlig helg på er alla!

Glömde bort att skriva i fredags (gick på food & wine mässan när jag hade pendlat hem).
Helt odramatisk cykling till och från solnakontoret, lika skitigt fortfarande på vägarna. Solna verkar helt strunt i lövupptagning och väntar på att löven ruttnar och löser upp sig helt av sig själv.

Glömde bort att skriva i fredags (gick på food & wine mässan när jag hade pendlat hem).
Helt odramatisk cykling till och från solnakontoret, lika skitigt fortfarande på vägarna. Solna verkar helt strunt i lövupptagning och väntar på att löven ruttnar och löser upp sig helt av sig själv.
Åker med automatiskt när de plogar bort
snön?.

Tillbaka
Topp