Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Nästa vecka lovar låga temperaturer och lite dimma här och där. Måndag till exempel dimma och 4 grader på natten.
När behöver man oroa sig över svartis på broarna i Stockholm? Är det dags för dubbdäcken nu?

Glömde bort att skriva i fredags (gick på food & wine mässan när jag hade pendlat hem).
Helt odramatisk cykling till och från solnakontoret, lika skitigt fortfarande på vägarna. Solna verkar helt strunt i lövupptagning och väntar på att löven ruttnar och löser upp sig helt av sig själv.
Själv passerar jag genom Solna på priostråk (Märstastråket tror jag det kallas) och överraskad av hur bra de sopat bort löv flera gånger på ställen det tidigare år legat mattor hela hösten till snösopen kommit fram. Men inte förvånad om det är sämre underhåll på andra stråk...

Var på väg hem en halvsen kväll i förra veckan. Vid Nordstans hållplats i Gbg pågår ett långtidsbygge med orange skyltning för cyklister. Kommer nu inte ihåg exakt hur det ser ut, men har för mig att det är en orange pil utan extra information. Anonym orange pil med betydelsen "hej cyklist, vi har minskat framkomligheten för dig, men den här pilen pekar åt det håll du skulle vilja åka". I dessa lägen brukar jag använda liberal tolkning av rödljus. Dessutom är det ganska lite motortrafik i området, så det är ganska enkelt att rulla övergångsstället oavsett vad ljusen visar. Vägarna runtomkring är såpass begränsande att det inte blir nån större trafikmängd helt enkelt.
Just denna afton stod en väktarbil still vid rödljuset när jag anlände. Stannade cykeln på trottoaren, track stand, med röd gubbe. Av någon outgrundlig anledning tänker jag att visst hinner jag sprätta över på rött innan bilen får grönt och hinner reagera. Vet ej varför. Kanske de liberala tankarna som förgiftat mig.
Plötsligt händer fyra saker samtidigt:
1) Det blir grönt för bilisten.
1) Jag, släpper bromsarna och trycker till på pedalerna.
1) Väktaren i sin bil, TUTAR och KÖR. Det gör han alltså samtidigt.
Ingen fara för mig egentligen. När jag såg det gröna ljuset så bromsade jag fast cykeln igen. Hann väl ta mig 10 cm framåt.
Men jag är förundrad över väktarens strategi. Eftersom han var så snabb på att tuta måste hen ha suttit och tittat på mig. Men kör ändå, istället för att avvakta vad jag gör. Folk gör ju misstag, som jag gjorde då. Men, kanske söker väktaren efter kollision, och tutar för att ha "gjort allt" för att undvika olycka.
Det är alltid cyklistens ansvar att undvika olycka, brukar jag tänka. Ingen annan gör det åt dom. Men det är ändå uppfriskande att få det bekräftat på detta sätt..
Stay safe out there, fellow cyclists!

AC677B54-8ADA-4F2E-A295-D70B9190531E.jpeg

14 November

Blir det sista pendlingsveckan innan vinteruppehållet ?

Förutom att stravan lägger av så var det ju en fin tur. Litet torrare efter helgens värme.

Gjorde en ful grej, körde om en dam på innern i en kurva. Jag hade tålmodigt legat bakom och väntat på tillfälle att köra om. Hon blev rädd när jag susade förbi.
100 Ave Maria.

Ska jag inte göra om. My bad…

Rullade på fint i morse, slog om till rätt vid Abrahamsberg, drog en snabb chikan framför bil som stod still och som tyckte att ½ sekund var värt att tuta på. Vart sedan omcyklad efter Alvik, han fick sedan trampa på hela vägen till Tegelbacken och såg lite jagad ut :)
Ambitiös rapport :)

Vindstila, mkt cyklister och finskjorta. Händelselöst.
Men även fast jag rullade sakta så förundras jag av alla dessa personer som cyklar fyra gånger så sakta som jag. Är det bara mina starka ben, snabba däck, elitpendlarskillz eller vad är det frågan om? Vill folk inte komma fram?

Senast ändrad:
Men även fast jag rullade sakta så förundras jag av alla dessa personer som cyklar fyra gånger så sakta som jag. Är det bara starka ben, snabba däck, elitpendlarskillz eller vad är det frågan om? Vill folk inte komma fram?
Det sista är det ända rimliga. Ibland funderar jag på att "missa" att stanna vid jobbet för att rulla vidare. Än så länge har jag misslyckats med det. Cykla aslångsamt sista biten däremot skulle kanske funka?

Edit:stavar som en kratta

Men även fast jag rullade sakta så förundras jag av alla dessa personer som cyklar fyra gånger så sakta som jag. Är det bara starka ben, snabba däck, elitpendlarskillz eller vad är det frågan om? Vill folk inte komma fram?
Upplever samma sak även till fots. Människor generellt går sååå sakta, de står även still på rullband, i rulltrappa etc.

Nu vet jag hur fort en ID.4 stannar, jag klarade mig tack vare ryggmärgsreflexer och minibunnyjump upp på gräset intill cykelvägen. Korsar väg på cykelöverfart, ser bil som är på väg och tänker att han bromsar väl in men det gjorde han först på överfarten. Jag får kolla upp regelverket men jag har ingen lust att bli påkörd även om jag har rätt till väg.

Motvind och sprojlans nytt vinterdäck bak. Begagnat i god form och lite mer anständig bredd fram. Hade tänkt att det skulle rulla lite smidigare med tanke på att jag nästan gått ner på landsvägsbredd där bak, men så sjukt bra fäste på däcken så jag var förvånad över att jag inte hade en dm asfalt sittande på däcket när jag kom fram till kneget.
Vid korsningen Götgatan/Hornsgatan hamnade jag bredvid en man med imponerande MTB-skägg (jag är slätrakad) och heldämpad hoj. Han tog rätt spår ner mot Munkbron, så han försvann som skiten ur en kanin. Försökte ta rygg på honom, men han inte med samma gröna våg över Tegelbacken.

Bilagor

• 20221115_084227.JPG
    20221115_084227.JPG
    557.7 KB · Besök: 75
Motvind och sprojlans nytt vinterdäck bak. Begagnat i god form och lite mer anständig bredd fram. Hade tänkt att det skulle rulla lite smidigare med tanke på att jag nästan gått ner på landsvägsbredd där bak, men så sjukt bra fäste på däcken så jag var förvånad över att jag inte hade en dm asfalt sittande på däcket när jag kom fram till kneget.
Vid korsningen Götgatan/Hornsgatan hamnade jag bredvid en man med imponerande MTB-skägg (jag är slätrakad) och heldämpad hoj. Han tog rätt spår ner mot Munkbron, så han försvann som skiten ur en kanin. Försökte ta rygg på honom, men han inte med samma gröna våg över Tegelbacken.
”Vinterdäck” ser inga (metall) dubb i dem där?!?

Nu vet jag hur fort en ID.4 stannar, jag klarade mig tack vare ryggmärgsreflexer och minibunnyjump upp på gräset intill cykelvägen. Korsar väg på cykelöverfart, ser bil som är på väg och tänker att han bromsar väl in men det gjorde han först på överfarten. Jag får kolla upp regelverket men jag har ingen lust att bli påkörd även om jag har rätt till väg.
Var hittar du denna cykelöverfart? Jag har bara cykelpassager på min pendlingsväg.

Premiär för mina nya eluppvärmda handskar och kanske, kanske, kan Raynaud besegras denna vinter!

Förra veckans "höjdpunkt": Grävmaskin tittar ej/ser mig ej utan gör vänstersväng rätt över cykelbanan där jag kommer cyklandes; hinner i en halv sekund tänka att "nu kör jag rätt in i skopan med huvudet först", när maskinisten stannar. Hen mycket ångerfull och ursäktandes.

Dagens pendling:
Till jobbet i halvdunkel, sega ben men fick till en hyfsad tid ändå.

Hem i mörker, senare än planerat. Vid inte mindre än tre olika tillfällen tyckte bilister att det var en bra idé att börja rulla trots att jag var på väg över överfarten. Som tur var kunde jag förutse detta och höll ut så att inget allvarligt hände.

Däremot hörde jag och sen såg hur en lådcykel drog omkull precis i höjd med Åhléns Söder på väg upp på Skanstullsbron. Jag hörde bara hur det skrapade till och tog stopp på cykelbanan. Många andra stannade för att kolla hur det gått. Ur lådan kröp två skrämda men oskadda barn!!! Lite oklart vad som hände, men då många andra stannat för att kolla att alla var ok tog jag mig försiktigt förbi vidare upp på bron.

Ta det lugnt i trafiken och var rädda om er. Hellre komma fram lite senare än inte alls!

Kall cykling, blev lite extra långt idag. Såg en krock mellan 2 damer på cykel.
En låg på gatan och bilar swishade förbi i 30 en halvmeter ifrån. Fotgängare blockerade korsningen, bra gjort.
Plats: ursvik

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp