Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Lagade vinterns första punktering igår kväll. Rätt irriterad på krossgruset som sprids ut på icke sopsaltade cykelbanor numera. Tidigare vintrar har det resulterat i många punkteringar varav några orsakade av krossglas som ibland finns tillsammans med krossgruset.

Vad har ni för uppfattning om detta?

Funkade annars bra att cykla till jobbet i morse tvärs genom södra förorter mellan Bagis och Flempan.

Thure

Första cykelpendling en på riktigt länge. -15 utanför dörren men -21 efter några hundra meter och i princip hela vägen.
Letar nu skor med inbyggd vedkamin
Om du inte hittar det, så får du ha den här bilden i huvudet och värma fötterna mentalt.
VF.jpg

Gick 6,25 kilometer till och från dagens arbetslpatsbesök, rätt friskt, särskilt på ditvägen.
Insåg att jag inte skrev något om måndagens pendling, inget speciellt utom lite motvind mot Sunbyberg och lätt medvind hem. Testar very-low-calorie-ketogenic-diet, och cykelpendla medans man äter ca 800 kcal om dan är ingen höjdare. Nu på dag 5 av 8 känner jag mig otroligt seg. Förhoppningsvis hinner jag fylla på lite energi inför måndagens pendling.

Respekt att frivilligt ta en tur på 1,5h tidigt i morse, "Viking mode", bra väglag men *brrr* Själv har jag en ok ursäkt till t-bana idag, julmiddag. ?

Har rätt bra koll på mina kläder för kall vintercykling, det är fingrar jag kan få jobba lite med de kallaste dagarna, något irriterande. Har även inne-9fingerhandskar men köpte förra året en storlek liten för tumhandskarna. Tror därför kanske att min mera rymliga fingerhandskar är ungefär lika varma/kalla.

Skorna inget problem, mina Lake MXZ304 är sköna (men lite väl tunga).

Skägget hjälper också till, utan tvekan. ?
Ja skägget får växa vilt.

Respekt att frivilligt ta en tur på 1,5h tidigt i morse, "Viking mode", bra väglag men *brrr* Själv har jag en ok ursäkt till t-bana idag, julmiddag. ?

Har rätt bra koll på mina kläder för kall vintercykling, det är fingrar jag kan få jobba lite med de kallaste dagarna, något irriterande. Har även inne-9fingerhandskar men köpte förra året en storlek liten för tumhandskarna. Tror därför kanske att min mera rymliga fingerhandskar är ungefär lika varma/kalla.

Skorna inget problem, mina Lake MXZ304 är sköna (men lite väl tunga).

Skägget hjälper också till, utan tvekan. ?
Kalevkrigarläge. Hade varit ute tre timmar om inte mitt knä bråkar om jag är ute för länge. Väldigt smärtsamma skov så jag inte kan sträcka knäet. När man väl trampar är det rätt skönt! Men borde ha varmare handskar.

Vurpade på isfläck på väg till cykeln. Ont i armen nu.

Blev omkörd av en lallare som körde med vitt stroboskop som bakljus.

Alltid trevligt med ljusshowen på stadshuset så här i nobeltider.Visa bilaga 597420
Alltid trevligt vid denna tilldragelse med gångare som vandrar ut i cykelbanan med blicken låst i mobilen som är upp i luften för att filma.

Från haft perfekt underlag igår morse på pendlingsstråket, alldeles sådär vitt och härlig fastsnö som masakerades till sopsaltat brun smörja igår kväll samt hela denna dag.
Måste ju skapa mer jobb att köra ut salt i denna temperatur än låta stråken vara och ev sopa bara eller för all del om något sanda lite isåfall.
Sand/gruset tas ju ändå upp nästa gång det är i behov av saltas.

Blir bara en falsk trygghet att se asfalten enligt mig om det hinner frysa på igen.
IMG_20221216_160702.jpg

Från haft perfekt underlag igår morse på pendlingsstråket, alldeles sådär vitt och härlig fastsnö som masakerades till sopsaltat brun smörja igår kväll samt hela denna dag.
Måste ju skapa mer jobb att köra ut salt i denna temperatur än låta stråken vara och ev sopa bara eller för all del om något sanda lite isåfall.
Sand/gruset tas ju ändå upp nästa gång det är i behov av saltas.

Blir bara en falsk trygghet att se asfalten enligt mig om det hinner frysa på igen.Visa bilaga 598419
Det är inte så sopsaltningen är tänkt att fungera. Snön ska helt sopas bort och sen ska saltlaken förhindra att kondens från luften återfryser på vägbanan. Görs det rätt så är det effektivt ner mot -20°. Sand eller, som det oftast är, stenkross slipper i alla fall jag gärna.

Det är inte så sopsaltningen är tänkt att fungera. Snön ska helt sopas bort och sen ska saltlaken förhindra att kondens från luften återfryser på vägbanan. Görs det rätt så är det effektivt ner mot -20°. Sand eller, som det oftast är, stenkross slipper i alla fall jag gärna.
Håller helt med gällande stenkross på mer eller mindre bar asfalt men har man en bra grund med hårdpackad snö ser jag hellre om något lite (ej överdrivet) grus på det än som i dessa dagar en blöt vägbana i form av brun sörja.
Men såklart så tror jag för merparten att det lockar hellre att cykla på det än snö.

Efter måndagens iskalla hempendling började jag fundera på att ge upp vinterpendlingen... Gillar dock inte att ge upp! Blev bil några dagar, medan jag övervägde alternativen. Igår, på väg, hem lät bilen meddela att batteriet övervägde att ge upp om jag fortsatte köra i den här kylan. Så idag blev det cykel igen. Dubbla sockor, ullsulor i vandringskängor, dubbla långkallingar under byxorna, dubbla underställströjor+fleecetröja under jackan, merinoull liners i lobster-handskar +bar mitts och rånarluva under hjälmen! Så sjukt vackert med alla snö/iskristaller i luften, -15 grader, vindstilla. Orimligt nöjd över dagens pendling och peppad att fortsätta köra ?!
20221216_071952.jpg20221216_072017.jpg

Efter måndagens iskalla hempendling började jag fundera på att ge upp vinterpendlingen... Gillar dock inte att ge upp! Blev bil några dagar, medan jag övervägde alternativen. Igår, på väg, hem lät bilen meddela att batteriet övervägde att ge upp om jag fortsatte köra i den här kylan. Så idag blev det cykel igen. Dubbla sockor, ullsulor i vandringskängor, dubbla långkallingar under byxorna, dubbla underställströjor+fleecetröja under jackan, merinoull liners i lobster-handskar +bar mitts och rånarluva under hjälmen! Så sjukt vackert med alla snö/iskristaller i luften, -15 grader, vindstilla. Orimligt nöjd över dagens pendling och peppad att fortsätta köra ?!
Visa bilaga 598456Visa bilaga 598457
Snyggt kört! Känns alltid bättre när man kommer fram på cykel isf bil.

Sista pendlingen för i år idag, nästa vecka jobbar jag hemifrån de sista dagarna. Riktigt nöjd med att ha fått in ett antal pendlingar i riktigt vinterväder med mycket snö och minus tvåsiffrigt på termometern. Man känner sig extra nöjd med dig själv när man cyklar då. Då är det på riktigt. Plus att det är fantastiskt fint en härlig vinterdag att cykla med soluppgången.

Bra underlag idag, förutom Skeppsbron som av nån anledning var alldeles moddig, tog körbanan istället. Inga incidenter utom tjejen som gick mot rött vid Medis och inte vände på huvudet förrän hon hörde ljudet av låsta dubbdäck mot asfalt.

Efter gårdagkvällens julfest kändes det sådär att ge sig hem efter tolvslaget och -13. Jag har notoriskta problem med händer och fötter i kyla, men med barmitts och hemmabyggda elektriska tåvärmare var det ren njutning att helt ensam glida hem mellan södermalm och Älta. Att slippa själva pendlingsstresen, utan medpendlare och att slippa hinna till utsatt tid. Det gör cykligen uppenbarligen mer njutbar. Kanske ska skapa en ny tråd med "Hallå cyklist, hur var dagens cykling?"
Eller var det bara för att jag tagit en snaps eller två?

Outentic-Hike-And-Bike-backpack_modular-Hike-a-Bike-enduro-mountain-bike-portaging-backpack-system_carry-a-bike.jpg

Vet ni om man får ta med sig en hoj på rygg under rusningstrafik på pendeln? Till våren ska jag pendla till en ort som ligger 40km hemifrån, alternativt 8km från närmaste pendeltågsstation och en tanke som slog mig är om det vore rimligt och bygga en liten singlespeed i storlek S/M (och kompensera med lång sadelstolpe) med 26" hjul och ett smallt styre för att eventuellt packa den på rygg och komma undan.

-Bromptonförslag undanbedes-

Outentic-Hike-And-Bike-backpack_modular-Hike-a-Bike-enduro-mountain-bike-portaging-backpack-system_carry-a-bike.jpg

Vet ni om man får ta med sig en hoj på rygg under rusningstrafik på pendeln? Till våren ska jag pendla till en ort som ligger 40km hemifrån, alternativt 8km från närmaste pendeltågsstation och en tanke som slog mig är om det vore rimligt och bygga en liten singlespeed i storlek S/M (och kompensera med lång sadelstolpe) med 26" hjul och ett smallt styre för att eventuellt packa den på rygg och komma undan.

Inte den blekaste. Men skulle det bli aktuellt kan jag kanske, beroende på var du tänkt dig bygga (på), bidra med ram.

Känns som det beror mycket på vilka stationer du åker mellan.
Sist jag åkte pendeltåg i rusningstrafik på daglig basis så gick det inte ens att ha en vanlig ryggsäck på sig pga trängseln.
Tror dina medpassagerare skulle bli snea av att stå med en hel cykel i ansiktet

Tillbaka
Topp