Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Ställvis småfuktigt idag. Torrt inne i city. Hade varit halt utan dubbs uteni förorten, men totalt onödiga inne i stan.
Lite motvind, bara 1 ghostrider, flera white walkers, men i det stora hela en fin morgonpendligng.

Snittfart: 22.8km/h
Föredömligt med redovisning av medelhastighet för pendlingen. Borde vara obligatoriskt i tråden!

DC80ABE7-3721-4249-A305-0B98BD2B4D18.jpeg

17 Januari

Varit, av orsak, frånvarande här ett par år.
Har hamnat på uppdrag å Arenastaden och ska tuffa igång cykelpendlingen Fiskis-Evenemangsgatan.
Lite osäker på bästa vägvalet genom Solna. För sinnesfriden tänkte jag åka via Pampas och därifrån upp till Solnavägen-Frösundaleden och ner till adressen.
Några radikala vägbyggen att undvika och i såfall gärna hur?
Någon som sitter inne med ännu roligare vägval?

Har hamnat på uppdrag å Arenastaden och ska tuffa igång cykelpendlingen Fiskis-Evenemangsgatan.
Lite osäker på bästa vägvalet genom Solna. För sinnesfriden tänkte jag åka via Pampas och därifrån upp till Solnavägen-Frösundaleden och ner till adressen.

Om du ska till Evenemangsgatan kanske det är bättre att cykla rakt över Frösundaleden istället? Då slipper du backen upp till Hagalund och stöket vid Solna C.

Ok, menar du att cykla genom Vasalund och runt parken då? Eller?

Ekensbergsvägen->Vintervägen tänkte jag, men jag blandade ihop Solnavägen och Huvudstagatan. Som jag minns det är det några oreglerade korsningar som inte är jätteroliga, men man kommer direkt till Evenemangsgatan. Jag tog den vägen några gånger i våras, men eftersom jag ska till andra sidan järnvägen kör jag numera Frösundaleden upp till Solna C. Det fungerar ju också, man får lite backträning (och reflexträning om tåget precis kommit in :) )

Har i ett antal år cyklat Sickla - MoS via stadshuset, Kungsholms strand, Pampas, Säpo och Solnavägen / Frösundaleden.

Nu har det länge varit jobbiga vägarbeten vid Hornsbergs strand och Solnavägen / Sundbybergsvägen, samtidigt som vägen genom stan (Vasagatan, Torsgatan) blivit betydligt bättre som gjort att jag styrt om mer via stan än via pampas. Har dock inte riktigt koll på om situationen med vägarbetena förbättrats de senaste 2 månaderna. Tar man vägen genom stan har man fler rödljus och sen är situationen förbi KS helt horribel. En variant på hemvägen om man tar vägen genom stan är att ta höger upp på Tomtebodavägen från Solnavägen och sen ta Norrbackagatan / Atlasmuren och komma ut på Torsgatan vid Bonnierhuset. Man slipper rätt många rödljus och knepiga korsningar så.

Jag cyklar till/från Kista söderifrån och varvar vägval litegrann. Men om du cyklar tidigt på morgonen norrut så är Sveavägen och Hagaparken otippat bra. Att tråckla sig fram genom Solna är i min erfarenhet lika meckigt oavsett tid på dygnet (men klart närmare för mig).

Har lovat vara med på spinning i em så det var plan att ta det lugnt. Efter ett par km hemifrån dök en Elcykel upp som höll lagom fart och tog vind. han hade glömt sätta på baklampan så jag agerade föredömligt Lanterne Rouge. Så vi tjänade bägge på detta :)

OCH MEDELHASTIGHET IDAG VAR 22,0 km/h

Senast ändrad:
Gick bra första vändan till Arenastaden, fr Fiskis. Tog rygg på ett riktigt pendlarsvetto en bit. Vi surfade tomma körfält på Munkbron. Tog det sedan soft Kungsholmsstrand, Pampas, Solnavägen (fick ta körfälten) och Östra vägen genom Råsunda. Fin runda som tog lite dryg timme i lugn takt.

Cyklade ungefär samma rutt Solsidan-Bälsta bro 05-07 så lite igenkänning ?

Grattis!
Du kommer få sjukt mkt zon2 in på kontot.

Nu blir man ju taggad att ta uppdrag i Kista eller Arenastan. 2 h distansträning per dag.

Kallt och ingen halka. Strikt zon 2. Medelhastighet vet jag inte men eftersom det är nya inofficiella regeln i denna tråd så uppskattar jag den till 23 km/h

Igår var det klassisk vintermisärpendling. Inget man har saknat direkt.

Idag var det tydligt ljusare på morgonen. HÄRLIGT :-)

En grad plus och klar soluppgång 7:45, så ville inte chansa och tog dubbcykeln. Nog gnistrade det lite på sina ställen i söderort, så bra val tror jag. Kändes som att det var lite medvind så det rullade på bra trots dubben.

Snittfart 21.7 km/h

Det kändes inte halt, men det såg aningen tveksamt ut och lät lite skumt om vissa bilar vid rödljus så jag tog det lugnt.

(Rullsnitt 22.9 km/h, ner 1.6 från igår :) )
Det var is på rutorna på bilen och på utebordet i norrvästigaste delen av hufvudstaden. Kännde inga släpp men tog det ju lugnt idag. Mogen man!

Ohärlig motvind precis innan / strax efter 05 imorse men ändå skönt hem med belysningen endast igång för synas och inte se påväg hem idag.

Verkar dock som det är rakblad till grus hemmavid då andra gången på kort tid man hör pysljud från bakdäcket när man rullar sista biten till porten.

Fick laga med däckplugg denna gång då TL vätskan inte ville mer än bidra till en pöl utanför däcket ?

Snitt Till 20,6km/h | Snitt Hem 24,6km/h

Rätt händelselös hempendling.

Dock kom jag att tänka på en sak under hemfärden.

På cykelbanan från Roslagstull och västerut( den finns även om du cyklar österut :giggle:) finns det en "sänka" i höjd med Wennergren Center. I botten på den är det ett övergångsställe.
Under 5-10 års tid tror jag att antalet gånger jag har sett någon cyklist stanna för gångtrafikanter där kan räknas på handens fem fingrar.
Jag förstår att det kan vara "jobbigt" att behöva stanna i botten av sänkan, men själv brukar jag sakta ner ca 20 meter innan så att jag får lite hjälp av nedförsbacken när jag ska dra igång igen.
Bifogar bild på sänkan, om någon tyckte förklaringen var luddig.
WGC.png

Tillbaka
Topp