Fänkålsulven
Aktiv medlem
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Solen tittade fram när jag närmade mig Hagaparken. Trevligt. Många som valde cykeln idag.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Här i Uppsala mellan typ 06:30 och 08:10 var det öde på mina cykelvägar :DMåste säga att folk skärpt till sig och det glädjer mig mycket att se. Jag har tidigare haft klara fördomar om folks något överdrivna vädermesighet men tycker att det blivit klart bättre. Kan gissa att alla elcyklister är en stor bidragande orsak till detta. De har väl investerat 30 lapp i en elhoj i syftet att just pendla till jobbet och då gör många det även när vädret sviktar för att uppnå sin "return of investment".
Jag är konvertit, kör numera elhoj. Anledningen till att man mer gärna kör elis än tramphoj på vintern är inte ROI skulle jag säga utan tre andra saker: möjligheten att ha rejäla dubbdäck, det gör inte så mycket att det rullar tungt. Möjligheten att klä sig varmt och skönt utan att bli kokt inifrån när man är halvvägs. Och som en bonus, möjligheten att ta sig fram i rimlig fart även om det råkar smälla till och bli motvind, motlut och nån decimeter snö samtidigt... :)Måste säga att folk skärpt till sig och det glädjer mig mycket att se. Jag har tidigare haft klara fördomar om folks något överdrivna vädermesighet men tycker att det blivit klart bättre. Kan gissa att alla elcyklister är en stor bidragande orsak till detta. De har väl investerat 30 lapp i en elhoj i syftet att just pendla till jobbet och då gör många det även när vädret sviktar för att uppnå sin "return of investment".
Starkt med denna biktning ?Jag är konvertit, kör numera elhoj. Anledningen till att man mer gärna kör elis än tramphoj på vintern är inte ROI skulle jag säga utan tre andra saker: möjligheten att ha rejäla dubbdäck, det gör inte så mycket att det rullar tungt. Möjligheten att klä sig varmt och skönt utan att bli kokt inifrån när man är halvvägs. Och som en bonus, möjligheten att ta sig fram i rimlig fart även om det råkar smälla till och bli motvind, motlut och nån decimeter snö samtidigt... :)
Nej det är omöjligt för dem att avgöra vilken cykel man har. Kan vara en som jag, som tar elcykel 1/5 ggr pga att man inte hinner duscha vid ankomst. Och att denna person möjligtvis vill jmf sin ”vanliga” tid på cyjelpendlingen mot den eldrivna. Jag får upp pulsen till 120 i snitt när jag tar elcykel mot 150 när jag tar LVG-cykeln (därför kul ibland att se). Man tar sen bort denna så den inte förstör sina otroligt viktiga och sanningsenliga data och stats från Strava ??Hmmm, borde det inte vara olagligt när e-ryttare besudlar segment-topplistorna i Strava?Men man får väl hoppas att de njuter av denna fejkade stjärnglans. ? Det är ju en sak att de cyklar om en, jobbigt nog men när de också stoltserar som nr 1 på dagens topp-tio listor då går det f-n lite för långt.
Strava får väl införa en elcykel kategori om det inte redan finns, case solved.
Edit: Han försvann ser jag nu, Strava kanske fattar automatiskt efter en tid att det är en e-ryttare?
Klä dig inte så varmt så blir du inte kokt.Jag är konvertit, kör numera elhoj. Anledningen till att man mer gärna kör elis än tramphoj på vintern är inte ROI skulle jag säga utan tre andra saker: möjligheten att ha rejäla dubbdäck, det gör inte så mycket att det rullar tungt. Möjligheten att klä sig varmt och skönt utan att bli kokt inifrån när man är halvvägs. Och som en bonus, möjligheten att ta sig fram i rimlig fart även om det råkar smälla till och bli motvind, motlut och nån decimeter snö samtidigt... :)
Jag väljer alltid vilken cykel jag cyklat på i Strava. Rimligtvis borde Strava då kunna skilja på elcyklar och riktiga cyklar.Nej det är omöjligt för dem att avgöra vilken cykel man har. Kan vara en som jag, som tar elcykel 1/5 ggr pga att man inte hinner duscha vid ankomst. Och att denna person möjligtvis vill jmf sin ”vanliga” tid på cyjelpendlingen mot den eldrivna. Jag får upp pulsen till 120 i snitt när jag tar elcykel mot 150 när jag tar LVG-cykeln (därför kul ibland att se). Man tar sen bort denna så den inte förstör sina otroligt viktiga och sanningsenliga data och stats från Strava ??
Jojo det är klart att om man erkänner denna styggelse. Men Strava kan inte ”känna av” om det är en motor eller muskler som får hjulen att snurraJag väljer alltid vilken cykel jag cyklat på i Strava. Rimligtvis borde Strava då kunna skilja på elcyklar och riktiga cyklar.
Jojo det är klart att om man erkänner denna styggelse. Men Strava kan inte ”känna av” om det är en motor eller muskler som får hjulen att snurra
Elcykling skulle väl kunna vara en helt annan aktivitet eller åtminstone typ av aktivitet? (det går ju tex att tagga en cykling som Commute i Strava).Jag väljer alltid vilken cykel jag cyklat på i Strava. Rimligtvis borde Strava då kunna skilja på elcyklar och riktiga cyklar.
Nu trampcyklade jag 23 år året runt innan jag gick över till den mörka sidan och jag hade alltid många klädalternativ och justerade ofta klädsel på vägen. Lovar att elhoj gör det bekvämare temperaturmässigt både när det är kallt och varmt och mitt emellan hur man än vänder på det.Klä dig inte så varmt så blir du inte kokt.
Det ÄR en annan aktivitet. Bara att logga sin pendling som elcykeltur, paddelmatch eller vafan som helst. Sen är det ocksa lätt att rapportera folk som inte följer reglerna, så tas deras aktivitet bort från listorna.Elcykling skulle väl kunna vara en helt annan aktivitet i Strava?
Det ÄR en annan aktivitet. Bara att logga sin pendling som elcykeltur, paddelmatch eller vafan som helst. Sen är det ocksa lätt att rapportera folk som inte följer reglerna, så tas deras aktivitet bort från listorna.
Satan va många år - jag väljer att inte ta detta vidare med respekt för de många milen du bidragit med ?Nu trampcyklade jag 23 år året runt innan jag gick över till den mörka sidan och jag hade alltid många klädalternativ och justerade ofta klädsel på vägen. Lovar att elhoj gör det bekvämare temperaturmässigt både när det är kallt och varmt och mitt emellan hur man än vänder på det.
Haha sjukt ändå att köra paddel i 25km/t över Västerbron!Det ÄR en annan aktivitet. Bara att logga sin pendling som elcykeltur, paddelmatch eller vafan som helst. Sen är det ocksa lätt att rapportera folk som inte följer reglerna, så tas deras aktivitet bort från listorna.
Ok, toppen, case closed. ? Han kan ju varit lyckligt ovetande också, inte direkt att han firat sin segmentdominans med Champagne på kvällarna.
Stair stepper pendling 4 lyfte
Japp! Trimma på!Coolt! Har e-bike ryttarna då egna "E-bike" topplistor på segmenten? Det är ju as coolt i så fall och borde bjuda in till trimning.Nästan så att jag blir lite lockad faktiskt. ?
Ouff. Drygt. För mig gick lagret på cykeln ute på tur inte så länge sedan.. Sen när det skulle bytas så visade det sig att Decathlon gjort en speciallösning med en spacer för mycket som var ett helsike att panga loss. Körde utan en sån när jag satte på lagret och pouff så satt vevaxlarna mycket mer naturligt :DPå väg hem på kvällen i tisdags så skramlade det plötslig till från bakhjulet litet. Jag saktade ner en aning för att kolla vad det var, såg inget direkt så trampade litet till. Tvärstopp. Och spd-vurpa i väldigt låg fart.
Det var växelörat som givit med sig och levererat växel plus kedja in i bakhjulet.
Jag gick till närmsta pendeltågsstation och åkte hem. Undersökte vad som gått sönder: Växel, växelöra och kedja.
Konstigt alltså. Har inte fått några fysiska smällar vad jag vet. Växlingen har varit dålig sedan i fredags, men jag trodde att det bara var att växelvajern släppt litet (har en ganska ny vajer).
Jaja har allt utom växel hemma, så har nu beställt ny växel.