Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jag tycker att Stavsnäsvägen är hemsk. Tyvärr. Mellan Mörtnäs och Strömma finns åtminstone en GC-väg, om än väldigt bristfällig, men sen blir det smal väg med skymda kurvor och krön och stressade bilister. Och tyvärr är det också ordentligt trafikerat då en jäkla massa folk flyttade ut dit under Covid. Jag har velat utforska Värmdö på cykel, men till och med på helgerna är det så illa att jag håller mig undan.

Rent allmänt måste Värmdö vara kommunen med landets sämsta infrastruktur för cykling. Den är så usel och farlig att jag misstänker att de inte bara haft otur, utan medvetet försöker hålla cyklist borta.

Som överfarten i bilden nedan. Den skymda bilen, som naturligtvis har skymd sikt, kommer från en motorväg ... Inte ens ChatGPT lär kunna komma på en sämre lösning.Visa bilaga 613555
När det är grusväderssäsong så kan man ta sig sig vidare från Fågelbro där cykelbanan slutar på lite grusvägar. Inget jag tror är kul nu och vad jag förstår är det fortfarande mkt snö kvar på Värmdö. Vissa ställen fick ju 70 cm snö när det var snökaoz. I Gustavsberg där föräldrarna bor är det typ 40 cm fortfarande ?. Ser fram emot en episk RR!

Nån av er som cyklar mycket på Värmdö?
Ska tydligen börja jobba igen efter 3 månader ledigt och behöver ta mig från Norrort till Stavsnäs...på torsdag morgon.
Sl.se säger 2,5h. Komoot säger 2h45min - 3h15min på cykel (24 eller 19 i snitt)
Cyklar vanligtvis bara till Vaxholm så den vägen vet jag hur den är.
Men hur ser föret ut på Värmdölandet? Och hur är Stavsnäsvägen att cykla på?
(Känns som buss är det vettiga valet men kan inte tänka mig nåt tråkigare)
Cyklade 2ggr i veckan från Årsta till Djurö förra sommaren. Det finns okej infrastruktur till Strömma, sen kommer stavnäsvägen som måste vara bland de värsta i Stockholms län jämte vissa småvägar i Vallentuna. Eller värre egentligen, för stavsnäsvägen är smal i kurvigt skogslandskap som är gjort för olyckor.

Däremot har jag observerat att det finns en snubbe på militärcykel som åker på sträckan fågelbolandet-Djurö mycket lugnt och harmoniskt rätt så ofta, så det är uppenbart en inställningsfråga ?

Senast ändrad:
Hur halt är det?
Någon som kan lämna israpport till folket?
Skulle ändå säga helt klart bättre än igår på mitt stråk.
I villaområdena hade det mesta smält bort, dock så var det mer puckelpist på dom ställena där det hade fryst till ordentligt på.

Dock så var lite återfrysning på sina ställena på dom sopsaltade G/C jag pendlar på fram till jobbet men skulle som sagt säga det var bättre än igår på morgonen samt hem.
(Norrort)

Underbart att slippa gårdagens isvattenlavemang. Härligt väder för cykling, dock fruktansvärt tungt, men det berodde säkerligen på att jag hade skogstryck i däcken. Blir att pumpa upp till hemfärden.
Sen var jag alldeles för varmt klädd idag, och rejält lastad, eftersom det ska ledas spinning på lunchen, så träningskläder skulle med, utöver kontorskläder, dator och matlåda.
En hel del is på vägarna, men tack vare tidigare nämnt skogstryck i däcken var det inga som helst problem.

AB005EED-A2B3-4CF9-B76D-C69860BEB063.jpeg

Om någon glömt bort hur fint det var i Stockholm igår. 14 mars.

En person låg i ryggläge några meter från Stora Mossen korsningen i morse, men det var folk där och ambulans hade kommit, hoppas det gick bra. Man undrar lite för sig själv om det här är ovana cyklister utan dubbade däck eller om det mera är av karaktär "olycka", hur som helst, lika trist/tråkigt att se.

Blev lite senare klart provocerad av en e-ryttare uppför Tranebergsbron. Det var ganska mycket trafik uppåt (kanske ca 100 m från "toppen") med lite skiftningar men den här e-ryttaren kommer med sin trimmade fula e-cykel och verkligen öser förbi alldeles för nära oss. Kör man som en skållad råtta tycker jag att man måste hålla bättre marginal, det är sunt förnuft.

En person låg i ryggläge några meter från Stora Mossen korsningen i morse, men det var folk där och ambulans hade kommit, hoppas det gick bra. Man undrar lite för sig själv om det här är ovana cyklister utan dubbade däck eller om det mera är av karaktär "olycka", hur som helst, lika trist/tråkigt att se.

Blev lite senare klart provocerad av en e-ryttare uppför Tranebergsbron. Det var ganska mycket trafik uppåt (kanske ca 100 m från "toppen") med lite skiftningar men den här e-ryttaren kommer med sin trimmade fula e-cykel och verkligen öser förbi alldeles för nära oss. Kör man som en skållad råtta tycker jag att man måste hålla bättre marginal, det är sunt förnuft.
Vanligt sunt förnuft är inte så vanligt

Vad kör du för cykel? mötte någon där som såg jäkligt pendlarproffsig ut. Jag kom på bullitt i gul jacka.
Får absolut en flashback att jag såg en bullit där. Fast jag känner mig inte direkt träffad av "jäkligt pendlarproffsig" :ROFLMAO: Här e hoj och jacka.....jag tjoar hej nästa gång!
hojen.jpg

Krispig morgon, bra fart. Kraschar i isig kurva trots dubb bak fram. Inga skador verkar det som.

Hem fint med sol och nästan torra cykelvägar. Inte mkt trafik på 60-vägen där man får upp sån jädra fart i nerförsbacken. Igenom rondell, glömmer att jag har dubbdäck i cirka 47km/t och börjar glida ut mot curben i rondellen men klarar mig precis fii fan va nära.

Snart vår!

Kapade åtta minuter på pendlingen genom att pumpa bort skogstrycket igår eftermiddag. Kan visserligen hjälpa att jag hade sjukt flyt med rödljusen, hade grönt hela vägen från Torsplan till Tegelbacken. Men hyfsat möra ben efter pendling, samt ett spinningpass på lunchen. Ska komma ihåg att ta med fotpumpen till cykelrummet innan jag ger mig ut på kvällensskogscykling.

Vacker morgon. 90min ZENpendling i 24.4km/h snitt. Torrt och fint, dock kan det ännu finnas lite svartis här och där. En turistbuss från landet som inte verkar förstå sig på väjningsplikt, utöver det "it´s a nice"! Vågar man hoppas på dubbfritt före nästa vecka?
Note to self: Måste byta framklingan, kedjan samt kassetten. Högst antagligen även trissorna.
Wish to self: ny cykel

Vid rödljusen i Hornstull märker jag att kedjan är av. Märker att masterlänken är öppen. Sätter på kedjan och knäpper ihop länken. Jävla röta man har, tänker jag förundrad. Men vad illa det låter och kedjan den går trögt. Bara två km kvar så jag cyklar lugnt vidare. Efter 5 meter- mitt i korsningen- går kedjan av igen. Nu är länken borta och det är inte aktuellt att leta efter den nu, eller någonsin. Kedjan i papperskorgen och prommis sista 2 km. Undrar var som hände? Kedjan hade väl gått 100 mil, högst. Vad drygt det är gå över Västerbron förresten.

Edit: Och efter lilla västerbron låg en kedja slängd på trottoaren. Det kanske är en sådan dag idag.

Senast ändrad:
Vid rödljusen i Hornstull märker jag att kedjan är av. Märker att masterlänken är öppen. Sätter på kedjan och knäpper ihop länken. Jävla röta man har, tänker jag förundrad. Men vad illa det låter och kedjan den går trögt. Bara två km kvar så jag cyklar lugnt vidare. Efter 5 meter- mitt i korsningen- går kedjan av igen. Nu är länken borta och det är inte aktuellt att leta efter den nu, eller någonsin. Kedjan i papperskorgen och prommis sista 2 km. Undrar var som hände? Kedjan hade väl gått 100 mil, högst. Vad drygt det är gå över Västerbron förresten.

Edit: Och efter lilla västerbron låg en kedja slängd på trottoaren. Det kanske är en sådan dag idag.

Du är för stark, som din nick antyder.

Jag körde sönder masterlänken på en Sram kedje på min MTB efter liknande distans (men ingen korrelation med nicken här).

Sval men vacker Stockholmspendling.
Njöt hela vägen till det var 100m kvar till kontoret när en taxi bestämmer sig för att göra en u-sväng rakt framför näsan och tvingar till en hård inbromsning och en arg knackning på hans ruta. Hur kan man köra varje dag i stadsmiljö och ändå inte se sig för när man gör u-svängar?!

Note to self: lufta bakbromsen. Det är trevligt med fungerande bromsar i sthlmspendlarterräng.
Annars lugnt och fint med sol. Mest avundsjuk på de två skridskoåkarna vid Preem-macken på Norr mälarstrand. Note to self 2: borde åka mer skridskor och jobba mindre.
Kanske samma killar jag såg spänna på grillor Långholmskanalen lite efter sju imorse. Såg sjukt härligt ut.
För övrigt inga ben idag. Helt uttömd. Stoppar inte i mig nån energi på morgonen, kanske borde börja med det. Ser fram emot att sitta och slappa i bil imorrn....skammen till trots.

Så måste det vara. Det kan abslout inte ha att göra med det faktum att kedjan var en av billigaste SS-kedjor jag någonsin köpt.

Du är för stark, som din nick antyder.

Jag körde sönder masterlänken på en Sram kedje på min MTB efter liknande distans (men ingen korrelation med nicken här).

Jag praktiserar jättelångsam pendling eftersom jag kört mycket trainer sista dryga veckan, rätt skönt och lite lättare att tänka, antar att det går under vad ni benämner som Zen (eller Zzzzzz 2).

Jag minns tyvärr inte. Försökte kolla faktiskt men hade inte läsbrillorna tillgängliga. Den ligger i en papperskorg vid foten av Västerbron. Tror det var den sista av ett gäng billiga Jobsworth jag köpte på Planetx för några år sedan. Vem som tillverkar kedjorna vet jag inte.

Vilken kedje var det?

Jag kör just nu KMC Z1 EPT och ska byta till KMC e1 EPT. Z1 är billig och har överlevt stora krafter på brantare på min SS MTB.

Tillbaka
Topp