Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

17 grader och regn.
Rätt skönt ändå.
IMG_4899.jpeg

Gårdagens pendling var perfekt väder de tider jag skulle cykla. 18 grader, molnigt och skönt. Såg däremot på väderradarn att det var ett regnområde påväg i samma riktning som jag. Det han ikapp mig 50 meter hemmifrån så tog mig nästan torrskodd hem. T-korsningen ned från backen där man kommer upp i 50 km/h hade äntligen sopats från rullgrus så nu vågar man bromsa på slutet också :-). Hör fortfarande dubbdäck både på bil och cykel varje dag.

Nytt jobb, ny bostad och stad (nåja).
Igång med pendlingen igen förra veckan efter uppehåll på 3,5 år med pandemi och föräldraledighet.
Tvärsnitt norr/syd av Stockholms innerstad bytt mot väst/öst i Malmö, pendlingssträckan halverad.

Mycket lägre tempo men mer oberäkneliga fotgängare och med/motcyklister är väl de stora skillnaderna städerna emellan.

Idag pendlades det i stereotypt skånskt höstväder med 15m/s i ansiktet och horisontellt regn.

Hämtade ut cykeln, inget regn, hämtade ryggsäcken, ösregn. Fyra km senare, sol. Gravt fuktigt, lågt motcyklarantal (slutade räkna vid 10 efter 8km). Sista snutten inne i sthlm var det någon stjärna som när hon kommit upp i 12 km/h valde att fixa håret och cykla så att man inte kom förbi. Även om det bara är 5-700m så är det två rödlysen och där och då vill man mest komma fram så det var rätt irriterande

Skön pendling idag åt båda hållen. Inte mycket folk ute vid start 5:30 och alla jag såg skötte sig. Körde lugnt med endast näsandning. Framme på 1 timme blankt.
Hemfärden var till och med varm. Gjorde mitt bästa för att beta av lunchburgaren så tempot var en aning högre än på utvägen. En herre på en Bianchi körde om mig när jag hade en km kvar vilket gav mig ny motivation. Hängde på i 500 meter innan våra vägar skiljdes åt vid en rondell. Hemfärden klockade in på 41 minuter.
Missade allt regn.

Kom ut till platt bakdäck, trodde jag skulle ha lite bra karma efter att ha hjälpt en kvinna som fått kedjan innanför kassetten igår, iofs hade jag punka hemma så jag kunde byta under tak och med en ordentlig pump.
Rätt blött, skapligt trevligt med lite vind och rätt lagom temperatur. Har haft sämre cykeldagar. Alla på kontoret var imponerade att jag cyklar när det regnar.

En av de blötare pendlingarna tror jag. Eller så har jag bara kort minne :)
Perfekt klädd för 31 km sthlm-pendling, jag blev varken kall pga för lite kläder eller kokt pga för mkt/täta kläder
Körde på rain legs och shake-dry jacka ovanpå cykelkläderna(kort-kort). Sen cykelkeps, tunna neoprenhandskar och halvkassa skoöverdrag. Kunde vrida ur både strumpor och handskar efteråt.
Kommer fira 300 cyklade mil i år på vägen hem och 500 mil på pendlarcykeln i slutet av veckan.

Mycket vatten. Få medcyklister. Lagom temp men undermålig utrustning.
Strumpor var plaskiga trots skoöverdrag. Handskarna genomvåta (dock ej vattentäta så kanske att vänta) och regnjackan våt på båda sidorna. Tror ej det var svett.
Lite nya regn-grejer beställda!
Spar pengarna. Jag har Gore's värsta shake-dry jacka för 3000kr lr nåt och blev ändå blöt på insidan. Troligen svett. Inte mkt att göra när det är såhär varmt och regnar.

Nöjd med shake dry. Visst det rinner in lite vid halsen till slut och man blir blöt av svett om man hetsar, men ändå är den milsvida bättre än övriga designade plastpåsar jag haft. Om det är värt priset? Naturligtvis inte. Människor är larviga.

Ska köpa nytt gore tex till frun strax (för cykelpendling). Mitt gamla arc terryx-ställ har hållt i 20 år (sparsamt använt) och funkar fortfarande perfekt (tex idag). Jag har fått för mig att 3-lagers är en nyckel till bra vattentäthet över tiden. Nån som kan sånt här och kan bekräfta eller dementera...? Ska användas till moderat cykling, blöt inifrån är inte ett problem.

Senast ändrad:
Är det såna där som bara sitter över lår och knä?
Hade nog velat ha det i morse eftersom jag kom fram med plaskvåta shorts...
Jag har haft rainlegs i "nödkittet" länge, funkar men jag tycker det är lite obehagligt när vattnet följer remmen som sitter runt knät, kan plötsligt bli plaskblött på baksidan av knät...

Jösses... Imorse genomfördes vad som är den blötaste pendlingen jag någonsin gjort... ?

SMHI lovade lite mindre regn, typ 0,7mm vid koll 05:15, men det blev BETYDLIGT mer. När jag väl kom fram var jag säkert ett par kilo tyngre. Har fått vri ur precis alla plagg, skorna är helt genomblöta trots skoöverdrag. Eftersom vi inte har torkskåp på jobbet har jag fått sätta upp provisoriska torkanordningar med diverse flyttbara radiatorer och stolar framför AC-enheter så det förhoppningsvis blir torrt till hemfärden.

Trots mängden, var det ganska najs i regnet och rusket. Åtminstone till dess att det rann ned för mycket vatten i ögonen, som gjorde att jag under den sista milen fick hantera allvarligt ögonsvid, vilket tarvade växelvis enögd cykling kombinerat med stillastående ögonmassage, som i sin tur ledde till en kvarts tillägg på den normala pendligstiden... Får fixa något svettband att ha vid kraftigt regn för att skydda ögonen framöver.

Tror jag dessutom räknade till tre nedblåsta träd delvis över cykelbanan... osäker på om jag såg alla dock.. ?

Började lugnt med ambitionen att ta det lugnt hela vägen. Det hela sket sig i backen upp vid Thorildsplan när en kvinna på el-damtralla cyklade om mig på höger sida. Jag har lite svårt för vissa typer av regelbrott och denna gång klarade jag inte av att hålla mig.
Cyklade ikapp och förklarade tydligt för den tigande individen att omkörning till höger inte är okej.
Resten av pendlingen fick gå i fullfart för att liksom kräma ur mig irritationen.
Var ändå på rätt bra humör vid ankomst.

Behöver öva mer på min Zen tror jag.

Hade faktiskt lite sol och lagom vind imorse, inga cyklister inom synhåll men massor av långa grenar på cykelbanan fick lyfta cykeln 3 gånger för att komma fram.
Nu drar jag hemåt ser lovande ut. ?

Tillbaka
Topp