Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Hade ju flyt, då kan man inte stanna :)
Haha, fattar ? Ibland tänker jag sådär när jag är i en korsning med flera trafikljus. Då tar jag och kör över där det är grönt, även om det inte är dit jag ska ? Man har sånt flyt liksom.

Jag misstänker också det kommer eskalera sen om (när) jag börjar med klickpedaler. Då kanske man blir för lat för att stanna till för att det är lite större procedur.

Börjar bli svalt på morgonen nu. Snart dags att gå över till långbrallor och mer än en kortärmad och en långärmad löpartröja. Visserligen dragit på mig en buff som värmer halsen.
Premiäranvände öronvärmarna @Ragge Hylsa tipsade om. Grymt skönt med varma öron, men utan att behöva svettas om huvudet. Lugnt och skönt på cykelbanorna vid 7-rycket.
Tredje dagen jag cyklar med progressiva glasögon. Funkar bra. Men ska nog se om det går att få tag på slipade cykelbrillor till en vettig kostnad, vill inte sabba de nya brillorna när jag är ute i skogen och brötar.
Har du, eller någon annan, erfarenhet av såna glasögon som har bågar för närsynthet man sätter fast inuti?
Det följde med mina cykelglasögon. Är som minibågar man sätter fast inuti med sin styrka.

Det dumma är ju att det är svindyrt att sätta in glas i redan existerande bågar i Sverige. Det blir billigare för mig att beställa ett par såna isättningsbågar i min styrka från cykelglasögonleverantören*. Men jag tänker att de kanske är för små och påverkar synfältet negativt.

Funkar detta är det nog bästa lösningen för mig eftersom jag växlar mellan glasögon och linser.

*Hatar särskrivningar ?

Har du, eller någon annan, erfarenhet av såna glasögon som har bågar för närsynthet man sätter fast inuti?
Det följde med mina cykelglasögon. Är som minibågar man sätter fast inuti med sin styrka.

Det dumma är ju att det är svindyrt att sätta in glas i redan existerande bågar i Sverige. Det blir billigare för mig att beställa ett par såna isättningsbågar i min styrka från cykelglasögonleverantören*. Men jag tänker att de kanske är för små och påverkar synfältet negativt.

Funkar detta är det nog bästa lösningen för mig eftersom jag växlar mellan glasögon och linser.

*Hatar särskrivningar ?
Jag kör med press-on linser/läsrutor i mina cykelglasögon. De funkar helt ok för mitt behov som är lite hjälp att se siffrorna på cykeldatorn. Man blöter dem och trycker fast dem på insidan av glaset. Kostade några hundra tror jag.

Men vid pendling orkar jag oftast inte hålla på med cykelglasögonen utan kör med mina vardagsglasögon med progressiva glas.

*Hatar särskrivningar ?
Jag har bara haft glasögon i en vecka (förutom terminalglasögon som jag haft i 1,5 år), så jag klassar mig fortfarande som rudis i glasögondjungeln. Men såna bågar låter som en bra idé. Jag antar att progressiviteten inte är nödvändig när man är ute och cyklar i skogen. Där lär det väl räcka med såna som du nämner för närsyntheten.
Varifrån köper du dem?

Fattar inte alls vad som hände idag. Vid Marievik var det trafikstockning på cykelbanan men vid Hornstull var det inte en käft typ och jag är inte så snabb att jag kör ifrån alla. Rätt invcidentfritt.
Fösta dagen med långbent och gristryne, var nog vettigt tom.

Jag har bara haft glasögon i en vecka (förutom terminalglasögon som jag haft i 1,5 år), så jag klassar mig fortfarande som rudis i glasögondjungeln. Men såna bågar låter som en bra idé. Jag antar att progressiviteten inte är nödvändig när man är ute och cyklar i skogen. Där lär det väl räcka med såna som du nämner för närsyntheten.
Varifrån köper du dem?
https://kapvoesport.com/
Jag har de fotokromatiska som det finns bild på längst ner på sidan. Sen ingår det som sagt tomma isättningsbågar men blir för dyrt att fixa glas här i Sverige. Så det man kan göra är att beställa dem separat från deras sajt. Som jag fattat det lägger man en beställning och mejlat sitt recept till dem. Förvånansvärt bra kvalitet på deras grejer trots att det är billigt.

https://kapvoesport.com/
Jag har de fotokromatiska som det finns bild på längst ner på sidan. Sen ingår det som sagt tomma isättningsbågar men blir för dyrt att fixa glas här i Sverige. Så det man kan göra är att beställa dem separat från deras sajt. Som jag fattat det lägger man en beställning och mejlat sitt recept till dem. Förvånansvärt bra kvalitet på deras grejer trots att det är billigt.
Tack, ska kika. Är egentligen ofärgat jag är ute efter, men fotokromatiska borde ju funka.

Mörkt och kallt... inga andra cyklister (som vanligt).
20231017_065038.jpg

Tack, ska kika. Är egentligen ofärgat jag är ute efter, men fotokromatiska borde ju funka.
De kan ha vanliga också, har inte kollat. Men jag trivs med de där och är annars en person som stör mig och inte fokuserar så bra om det är för tonade glas. De har tre olika lägen och det tar enligt dem 30 sek innan de anpassat sig till ändrade ljusförhållanden, jag tycker det går snabbare

Ida upptäckte jag att man kommer ett par meter längre på höger sida Bällstavägen mot Sundbyberg minsann! ? Där har det ju varit avstängd cykelbana i åratal känns det som. Undrar vad tidsplanen är egentligen, 10 år?

Jag hade supermycket otur med rödljusen hem och en tid att passa men det gick bra, skönt väder på eftermiddagen. På morgonen såg jag mina första isfläckar i Vällingby. Passar på att njuta av den finare vägen innan det blir dags att ändra rutt som har bättre vinterunderhåll.

Allt var ganska zen utom en massa fotgängare som envisas med att stå där cyklar ska köra över övergångsställen (Sundbyberg). De ser en men skiter i att flytta sig.

Jag har inget emot det, men uppskattar om de ger sig till känna på något sätt (prata, harkla, hosta, köra med osmord kedja, whatever) så jag vet att de är där.
Kanske klassikern kort fäst med klädnypa som spelar över ekrarna?
Skämt åsido, någon som suger hjul och har kraftigt gnisslande drivlina rubbar verkligen mina cirklar!

Ovanligt många som sökte närkontakt idag. Försöker intala mig att folk bara är oupplysta om riskerna med att köra om en cyklist i 70 km/h med 20cm marginal i sidled... För det kan ju inte vara så att folk är medvetet illvilliga...
Lite regn på vägen hem, men överlag bra pendling!

som vanligt: spännande. jag gjorde idag en rolig tradeoff med en SUV. jag körde mot rött på cykelbanan i en fyrvägskorsning, han blev arg och tutade. dock skulle jag svänga vänster efter jag korsat hans bana, vilket gör att jag har grönt ljus och han har väjningsplikt, men han brände iväg 40 centimeter framför mitt framhjul. 1-1 lika i vårdslöshet i guess!
Oj, det låter som om du orsakade en ganska stor störning i kraften.. Om det var jag som cyklat mot rött på det sättet skulle jag ha svårt att släppa det. Inget som jag kan hämta energi ifrån, om man säger så..
Nu framgår det inte riktigt om bilisten behövde bromsa/väja, eller om dennes framfart var helt opåverkad av din rödljuskörning, .., alltså, det finns ju många gubbtjyvar i bil som gillar att ge sig på cyklister för allehanda riktiga eller oriktiga anledningar.
Om samma situation uppenbarar sig igen, kommer du att blåsa rödljuset på samma sätt då? Fortsätta "pusha", eller "backa av"?

Lämnade barnen idag så inne först kl 9. Uuuuusch vad mycket folk. Uuuuuusch. Skönt med dimma dock.
På tal om olyckor, på cykelvägen uppför i Bergshamra höll det på att smälla rejält. Hade just kommit ikapp två herremän (ca 45-60år) där den ena mannen (på elcykel) skulle ta sig förbi just på det smalaste stället där du inte ser om någon kommer emot nerför. Nå självklart kom det ju en dam emot. Lyckligtvis hann hon väja. Gubben på elcykeln tror jag inte hann förstå vad som hände eller hur j*vla mycket tur han hade där.

Edit: Google streetview är gammal. Enbuskarna skymmer betydligt mera idag.
Edit 2: Bergshamra ska det ju stå... lite dimmig i skallen
Känns som att det skulle bli mycket bättre där om man tog ner trädet/buskarna som är på insidan av kurvan. Har man fri sikt upplever jag att det är mycket lättare i trafiken.

Bra pendling. Men småjobbigt att inte hade tillgång till någon hiss idag, behövde bära ner min cykel för vår smala spiraltrappa, 8 trappor. Lite blötare ute än trodde när startade. Kom ett lite fint regn rentav. Hade satt på en bakskärm vart fall. Var ju rätt tuff motvind också.

Måste få ordning på min pendlare snart. Vill inte köra på grushojen när det blir ännu mer höst och blöta. Närsom är de ju dags för dubb också

Ovanligt många som sökte närkontakt idag. Försöker intala mig att folk bara är oupplysta om riskerna med att köra om en cyklist i 70 km/h med 20cm marginal i sidled... För det kan ju inte vara så att folk är medvetet illvilliga...
Lite regn på vägen hem, men överlag bra pendling!
Det där är så obehagligt. Jag var glad över att ha backspegel när jag cyklade landsväg i somras för första gången. Kändes som jag behövt en stingpinne också ?

Det är lätt hänt att man nojar och håller sig nära kanten men jag tror på att göra tvärtom och hålla sig lite mer åt mitten. Det handlar en del om vad man signalerar, att kräva sin plats på vägen. Och så har man plats åt sidan att väja när dessa idioter kommer förbi.

Något annat jag tror funkar för oss är att se tjejig ut. Rosa reflexväst känns mindre triggande för bilister med lågt självförtroende än proffsiga lycragubbar. Det kan hända något i det undermedvetna att bilisterna är mer försiktiga. Det är beklagligt att det ska vara så men prio ett för mig är att komma fram säkert så jag vill förbättra oddsen.

Det där är så obehagligt. Jag var glad över att ha backspegel när jag cyklade landsväg i somras för första gången. Kändes som jag behövt en stingpinne också ?

Det är lätt hänt att man nojar och håller sig nära kanten men jag tror på att göra tvärtom och hålla sig lite mer åt mitten. Det handlar en del om vad man signalerar, att kräva sin plats på vägen. Och så har man plats åt sidan att väja när dessa idioter kommer förbi.

Något annat jag tror funkar för oss är att se tjejig ut. Rosa reflexväst känns mindre triggande för bilister med lågt självförtroende än proffsiga lycragubbar. Det kan hända något i det undermedvetna att bilisterna är mer försiktiga. Det är beklagligt att det ska vara så men prio ett för mig är att komma fram säkert så jag vill förbättra oddsen.

Eller kanske man borde sy fast en peruk under hjälmen, långt blondt hår?

Tillbaks till pendlingen... Fick "äntligen" uppleva nyttan av tubeless. Ett två sekunders "pssss" som följdes av två droppar vit vätska som flyger ut ur framhjul, sen var allt back to normal. Riktigt nice.

Då till min fråga, VAD GÖR JAG NU? Ska man bara låta det vara? Såg ut som en liten glasbit som satt i däcket.

Det har gjorts ett par vetenskapliga studier på vilka kläder som får bilister att hålla avstånd när de kör om cyklister. Det enda som fungerar är polisuniform. Här är en sådan studie:

Nya däck, Teravail Cannonball 40mm på grusraketen. Kändes inte som en kanonkula som sköts ut från min uppfart. Mer som att man viktat ned hela hojen med x-antal xtra kilon i kanonkulor. Allt över 25 och det var nästan så jag trodde jag höll på bli omkörd av elcyklister. Men nej. Är bara däcken som sjunger för mig. Blir nog nåt mer lättrullat för pendlingen även om det blir lite grus på vägen. Motvind större delen av vägen.

Börjar glesas ut med folk.

Jag tycker det är väldigt tydligt att placeringen nästan på centimetern spelar stor roll för de förmodligen undermedvetna reaktionerna hos bilister. För lång till höger så finns man inte och bilarna kommer för nära. För nära mitten så är det provocerande att ligga i vägen. Olika på olika vägar men till höger i den del av vägen där bilarnas högra hjulpar tycker jag brukar vara lagom, vad har ni andra för erfarenhet?

Jag tycker det är väldigt tydligt att placeringen nästan på centimetern spelar stor roll för de förmodligen undermedvetna reaktionerna hos bilister. För lång till höger så finns man inte och bilarna kommer för nära. För nära mitten så är det provocerande att ligga i vägen. Olika på olika vägar men till höger i den del av vägen där bilarnas högra hjulpar tycker jag brukar vara lagom, vad har ni andra för erfarenhet?
För långt ut samt för långt in:14-svyle-100117531973e8442d9.jpgCyklisten.jpg
Jag håller mig någonstans mitt emellan det

Något annat jag tror funkar för oss är att se tjejig ut.
Eller kanske man borde sy fast en peruk under hjälmen, långt blondt hår?

Man har gjort forskning på det i England. En man cyklade som vanlig och med damperuk. Bilarna körde mindre nära honom när han hade peruk. Förklaringen var att bilister tyckte att kvinnor var mindre stabila på cyklar än man och att man därför behöver större marginal. Om förklaringen är sant vet jag inte. Om det funkar på samma sätt i Sverige vet jag också inte, men jag tror att man inte skiljer särskilt mellan manliga och kvinnliga cyklister här.

Man har gjort forskning på det i England. En man cyklade som vanlig och med damperuk. Bilarna körde mindre nära honom när han hade peruk. Förklaringen var att bilister tyckte att kvinnor var mindre stabila på cyklar än man och att man därför behöver större marginal. Om förklaringen är sant vet jag inte. Om det funkar på samma sätt i Sverige vet jag också inte, men jag tror att man inte skiljer särskilt mellan manliga och kvinnliga cyklister här.
Intressant, jag tror det även är så i Sverige men däremot lär det vara svårare här än i England att få någon att erkänna att de tänker så.

Jag har sett en hel del vingliga cyklister under pendlingsåret som varit och den allra vanligaste gemensamma nämnaren är att de hade en damcykel. Det gäller alltså även gubbar på damcykel då.

Men sen har jag även i somras sett en kille i 20 års åldern på racer som lämnade ett avtryck hos mig just pga att han såg så livrädd ut. Han vinglade ju pga osäkerhet eller kanske fobi. Jag kan inte ens skratta åt det, tycker synd om honom.

Intressant, jag tror det även är så i Sverige men däremot lär det vara svårare här än i England att få någon att erkänna att de tänker så.

Jag har sett en hel del vingliga cyklister under pendlingsåret som varit och den allra vanligaste gemensamma nämnaren är att de hade en damcykel. Det gäller alltså även gubbar på damcykel då.

Men sen har jag även i somras sett en kille i 20 års åldern på racer som lämnade ett avtryck hos mig just pga att han såg så livrädd ut. Han vinglade ju pga osäkerhet eller kanske fobi. Jag kan inte ens skratta åt det, tycker synd om honom.

Jag tror också att samma projekt visade att lvgcyklar fick mindre utrymme än mindre "professionella" cyklar, men ja är inte säkert. Minns nu dock att cyklister med hjälm fick mer utrymme än cyklister utan. Så det är bäst att sätta perukan ovanpå hjälmen och inte under.

Fantastisk hempendling fick en liten pratstund med en trevlig happyit som visste mitt namn men världens sämsta Mange kom inte ihåg hans , sorry ?,
kränkte ett gäng elhojar i medvinden skrev jag att pendlingen var fantastiskt, japp?
Det var trevligt att språkas en stund. Sist vi hade sällskap på Götgatan var nog för lite mindre än två år sedan, det var snöigt iallafall.

Men håller med om den fantastiska pendlingen.
/Johan

Tillbaka
Topp