Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Regn igår, inget jag såg på någon app.... :-)

Några bilar som inte såg mej i mörkret/regnet, men jag såg dom

Kom ikapp två cyklister som cyklade i bredd på smal cykelbana, cykeln framför mej plingade och dom körde åt sidan, för att direkt lägga sej i vägen två i bredd igen, jag plingade inte, jag sa vad jag tyckte.... (dessutom inne i stan)

Dags för dubbdäck i Sthlm nästa vecka?

ja denna kurva kommer också tas med förstånd framöver, från bägge håll. vill inte smälla själv eller vara vållande till annans olycka. det är inte värt det. Visa bilaga 656393
Lägg till Kamikazepiloter som kommer från sidorna, framförallt uppifrån Fredhällssidan och antingen ignorerar väjningsplikten eller tänker ”jag stör inte om jag bara glider in och håller höger.” Samt ett par elsparkcyklar som kan gömma sig bakom dolda svängen.

I måndags kväll monterades nya däck på hojen för att klara lite mer grus.. Då passade så klart inte skärmarna längre. Nödlösning med ass-savers och buntband för att kunna cykla på tisdagen... De gjorde ett uselt jobb vill jag lova, dyngsur på alla möjliga och omöjliga ställen! I onsdags fick det bli bil och jakt på bättre skärmar. Blev ett par speedrockers som monterades igår. Som tur var ösregnade det på vägen hem idag, så jag fick testa de ordentligt ?. Inte lika bra som mina ordinarie skärmar, men 100% bättre än nödlösningen! Imorgon är det fredag ?!

Har haft pyspunka där bak hela veckan. Det har hittills räckt att pumpa en gång innan avfärd, men nu fick jag stanna två gånger längs vägen och fylla på. Jag passar nog på att byta till dubbat på en gång.

När ska det här regnandet upphöra?

I måndags kväll monterades nya däck på hojen för att klara lite mer grus.. Då passade så klart inte skärmarna längre. Nödlösning med ass-savers och buntband för att kunna cykla på tisdagen... De gjorde ett uselt jobb vill jag lova, dyngsur på alla möjliga och omöjliga ställen! I onsdags fick det bli bil och jakt på bättre skärmar. Blev ett par speedrockers som monterades igår. Som tur var ösregnade det på vägen hem idag, så jag fick testa de ordentligt ?. Inte lika bra som mina ordinarie skärmar, men 100% bättre än nödlösningen! Imorgon är det fredag ?!
Förr eller senare kommer du hamna här. ?

Har inte koll på vad du har för pendlare, men på min vardagscross har jag ersatt att byta till vinterdäck (622*37 Michelin iceStar) till ett par 26"hjul med 50 mm vinterdäck på, nu finns det gott om plats innanför skärmarna, i motsats till tidigare vintrar då minsta snömodd täppte igen springan mellan däck o hjul fullständigt...
(Jag hade däcken liggande och det är svinbilligt att köpa begagnade 26"hjul ? )

Har inte koll på vad du har för pendlare, men på min vardagscross har jag ersatt att byta till vinterdäck (622*37 Michelin iceStar) till ett par 26"hjul med 50 mm vinterdäck på, nu finns det gott om plats innanför skärmarna, i motsats till tidigare vintrar då minsta snömodd täppte igen springan mellan däck o hjul fullständigt...
(Jag hade däcken liggande och det är svinbilligt att köpa begagnade 26"hjul ? )
Just nu försöker jag förlänga säsongen så långt det går med racern.. tror inte jag kommer cykla när is och snö slår till (har 3 mil enkel väg)... Men isf har jag en 26tum hybrid med dubbdäck och bra skärmar att ta till... Men bra tips ?.

Så länge som bygger på andra sidan är det ju rätt segt att vänta vid rödljus som aldrig blir gröna…

Men så fort som byggt klart vid Alba Nova kör jag på andra sidan hemåt…

Edit: har en gång blivit rejält utskälld av en cyklist som menade att man inte får cykla mot rekommenderad färdriktning. Blev riktigt putt och orolig att hon hade rätt. Det hade hon inte

Här är det dock ingen rekommendation, men förbjudet att köra i den riktningen med ett klart skylt. Eller har jag fel?

Här är det dock ingen rekommendation, men förbjudet att köra i den riktningen med ett klart skylt. Eller har jag fel?
När jag hade blivit utskälld kollade jag upp specifikt den sträckan och vill verkligen minnas att det är okej att cykla åt båda hållen.

Kan göra research igen! Hur som helst tog jag rätt sida idag. Funkade ju hur bra som helst, fattar inte att jag missat att dom byggt klart!

Samma härliga känsla med köande bilar att cykla förbi idag!

Bilagor

• IMG_2791.jpeg
    IMG_2791.jpeg
    580.2 KB · Besök: 83
När jag hade blivit utskälld kollade jag upp specifikt den sträckan och vill verkligen minnas att det är okej att cykla åt båda hållen.
Har också gjort den analysen en gång. Om jag inte missat något är den enda skylt som finns kopplad till cykeltrafik en överstruken D4, alltså "Slut på påbjuden cykelbana". Den förbjuder inte infart med cykel utan informerar bara att det inte längre är enbart cykelbana.

Edit: Märklig skyltning för övrigt då det inte är påbjuden cykelbana före skylten heller utan G/C så i praktiken är den väl verkningslös.

1699605288481.png

Har också gjort den analysen en gång. Om jag inte missat något är den enda skylt som finns kopplad till cykeltrafik en överstruken D4, alltså "Slut på påbjuden cykelbana". Den förbjuder inte infart med cykel utan informerar bara att det inte längre är enbart cykelbana.

Edit: Märklig skyltning för övrigt då det inte är påbjuden cykelbana före skylten heller utan G/C så i praktiken är den väl verkningslös.

Visa bilaga 665042
Haha, alltså att det endast informerar om "slut på påbjuden cykelbana" har jag aldrig tänkt på. Likt damen som skällde ut @ptrk så har även jag (felaktigt) trott att jag varit en tuffing och brutit mot lagen... fan också, inget kan man göra fel..

@josofin välkommen till Speedrockerfamiljen. Skramlar å har sig samt ser fula ut, men de gör sitt jobb bättre än en politiker.

Dagens pendling bjöd idag igen på ..... "drum virvel"... regn!
Såg igår på en kompis IG att Sthlm endast haft 0,4 soltimmar denna månad. Att kontra med minst 3000 regntimmar.

Håller med. Men efter att ha blivit påkörd och touchad bakifrån lite för många gånger är jag nästan sugen på att ta bort min. Hjälper såklart bara om det är blött.
Jobbigt, jag har pendlat ca 33 km per dag ca 80% av alla vardagar (bortsett från semestrar) sedan oktober 2020 i Stockholm utan att blivit touchad bakifrån någon gång (västerort samt i stan). Kanske är tvärtom att risken ökar för att bli touchad om man sprutar ner alla som ligger bakom inom ca 10 meter, oklart (iofs har du tydligen kompislapp men blir konstant påkörd bakifrån...). ?

Inte ens @NotReallyGunde eller @Mange. har kört på mig, bara kört om mig. ?

Senast ändrad:

Visa bilaga 665042
Jag fick detta från trafikkontoret för ett tag sen när jag frågade om Roslagsvägens cykelbanor förbi Naturhistoriska.

Information:

Den rekommenderade färdriktningen på cykelbanor anges av en skylt med ett vägmärke som anger påbjuden cykelbana (Vägmärke D4, D6 eller D7) och av målade cykelsymboler i cykelbanan (så kallade "cykelmyror”). Denna skyltning och dessa vägmarkeringar är dock endast rekommendationer och inte reglerade genom någon trafikföreskrift. Det är alltså inte lag på att man måste cykla i en viss riktning.

Det finns ett fåtal undantag från ovanstående beskrivning. Det gäller cykelbanor på vissa broar där vi har reglerat cykeltrafiken med en lokal trafikföreskrift som gör att cykelbanorna är reglerade som enkelriktade snarare än att det bara är rekommenderat att man cyklar i en viss riktning. På de platser där cykelbanorna är reglerade som enkelriktade med en lokal trafikföreskrift så anges detta tydligt i form av ett vägmärke ”C1. Förbud mot infart med fordon” i den ände av cykelbanan där man inte får cykla in.

Eftersom färdriktningen på cykelbanorna längs Roslagsvägen inte är reglerade med en lokal trafikföreskrift så är färdriktningen där endast rekommenderad. Vi kan därför inte sätta upp C1:or där utan har istället valt att använda vägmärke ”D11-2. Slut på påbjuden bana, körfält, väg eller led” i den ände av cykelbanan där man inte bör cykla om man ska följa den rekommenderade färdriktningen.

Detta gäller exempelvis på östra sidan av Roslagsvägen, söder om Ekhagsmotet, på västra sidan om korsningen Rålambsvägen/Norra Fiskartorpsvägen och på cykelbanan på östra sidan om korsningen Roslagsvägen/Bergiusvägen.

Jag har inte ställt följdfrågan om vad detta innebär ang. hur man ska tolka t.ex. denna skylt numera i Stockholm...

1699607658458.png

Visa bilaga 665042

Det är riktigt dum. En skylt som säger ingenting meningsfullt officiellt. Det är inte alls slut på cykelbanan där, det är GC-banan på både sidorna av skyltet. Tanken är klart att cyklister som möter skyltet ska byta till andra sidan av vägen.

Riktigt trist att dom som jobbat med skyltning inte kan får skyltningen rätt. En annan exempel är att Stockholm satt up skylt "förbjudet för motorfordon" vid slutet av alla gator där cyklister tillåtas att cykla emot motortrafiken. Men det är klart inte förbjudet att framföra motorfordon på denna gator, bara i en riktning. Efter ett eller två år byttes alla skyltar mot enkelriktad trafik förutom för cyklar, som man har i alla andra länder i Europa. Men kanske är det bara Stockholm-syndromen: Stockholmare vet bäst.

Det är riktigt dum. En skylt som säger ingenting meningsfullt officiellt. Det är inte alls slut på cykelbanan där, det är GC-banan på både sidorna av skyltet. Tanken är klart att cyklister som möter skyltet ska byta till andra sidan av vägen.

Riktigt trist att dom som jobbat med skyltning inte kan får skyltningen rätt. En annan exempel är att Stockholm satt up skylt "förbjudet för motorfordon" vid slutet av alla gator där cyklister tillåtas att cykla emot motortrafiken. Men det är klart inte förbjudet att framföra motorfordon på denna gator, bara i en riktning. Efter ett eller två år byttes alla skyltar mot enkelriktad trafik förutom för cyklar, som man har i alla andra länder i Europa. Men kanske är det bara Stockholm-syndromen: Stockholmare vet bäst.
Trafikkontoret i Stockholm är i fejd med Transportstyrelsen. Den som vill läsa Transportstyrelsens åsikt (ink jämförelse med t.ex Nederländerna) har material att ladda ner här: https://www.transportstyrelsen.se/s...r-sa-att-andelen-som-reser-med-cykel-kan-oka/

Klarade mig från regnet till och från jobbet, men det är halt på sina ställen kurvor jag brukar komma i hög fart är farligt just nu, sladdade till och for ut i diket idag och hamnade på ryggen. ?
Gick bra det första jag gjorde kollade så att ingen såg mig flyga i luften såklart. ?

Bil idag pga annat. Men igår tog jag omvägen hem i mysvädret. För det var jag värd efter lite AW-dricka vid Brommaplan. Måste ju hedra brygghuset med en sväng över ön som tack. ?

Bilagor

• 20231109_200204.jpg
    20231109_200204.jpg
    902.3 KB · Besök: 98
  • 20231109_202838.jpg
    20231109_202838.jpg
    514.6 KB · Besök: 96
  • 20231109_203837.jpg
    20231109_203837.jpg
    664.2 KB · Besök: 94
å ena sidan: första dagen då det var totalmörker så stor del av sträckan att jag fann ett nöje i att montera nya magicshine me stvzo med sina batteripackar. lite meck, men värt besväret. ingen isfläck undkom att upptäckas. 2x12 led-watt ger betryggande ändå bländfritt ljus.

så definitivt ett nöje.

å andra sidan; första dagen på schwalbe marathon i stället för de lättrullande sommarsulorna.

vilket mörker.
.
IMG_9707.jpeg

Fortsatt dubbfritt. Lite småfuktigt på vägarna 60min från Sthlm City, men redan halvvägs torrt och fint. Marken är ännu varm så det som kom ner som regn förra veckan var redan borta. Zenpendling ända fram till spårvagnshallarna där polisen spärrat av regeringsgatan. Såklart hade en hel del poliser och brandbilar parkerat mitt över cykel- och gångvägen. Förstår och accepterar med god vilja att brandkåren gör det, men måste snuten också göra det?

Inga dubbar här heller. Kändes dock som om dom satt på ändå. Inga medaljer i strava. Lite snö/hagel var det idag. Som små nålar som irriterar i nyllet. Dags att skaffa mera skägg.

Hakade på en stark pendlare en bit. En sån där seg-gubbe som kör med skitlåg kadens men flyger fram ändå. Ett vråltack när han vek av. Men verkade inte höra.

Börjar bli dags för riktiga skärmar.

Äntligen kring nollan! Nu är luften mycket torrare. Lugnt pendling, förutom att alla, förutom jag, både snabbt och långsamt ville står först vid rödljuset. Jag hade lite förhoppning att beteendet skulle förbli bättre.

Och sen en fråga som jag inte vågar ställa egentligen, så egentligen fel tråd: varför ser man nuförtiden bara mammor köra på Livelos (som alla verkar trimmad till åtminstone 35 km/h)? När de var nya såg man då och då också en pappa.

Blev lite överaskad i morse av en ganska hög/kantig temporär kabeltrumma högt upp i Årstabergsbacken på väg ner mot Liljeholmen. Svårt att bunnyhoppa pendlarhoj med packväskor. Blev rejäl duns när bakhjulet skulle över. Inget övrigt att rapportera.
Jag med, en ganska aggressiv kant faktiskt. Vore bra om den kabeln drogs i luften men jag orkar inte engagera mig med felanmälning mm.
I övrigt en rätt sval och lugn pendling. Höll mig till distanspuls hela vägen.

Inga dubbdäck här inte.
Fick precis reda på att bara för att det är torrt och fint utanför mitt fönster en måndagmörron kan det vara 5cm snö två mil från mitt fönster.
Men helt OK grepp ändå och skönt att mina DH-skor var varmare än mina andra cykelskor. Samt att minusgraderna gör att det värsta höstklafset torkat upp.

Skön morgontur, en bonus då jag har pendlaruppehåll till ca. mars månad. ?

Blev lite överaskad i morse av en ganska hög/kantig temporär kabeltrumma högt upp i Årstabergsbacken på väg ner mot Liljeholmen. Svårt att bunnyhoppa pendlarhoj med packväskor. Blev rejäl duns när bakhjulet skulle över. Inget övrigt att rapportera.
Beware !
Jag tror jag spräckt en laptop-skärm genom oavsiktligt högt hopp under pendlingen. Jag kör med packväskor.

Kan iofs också misstänka passerkortet som kan ha klämts i laptoppen.

Har inte sett det själv men det låter ”logiskt”att man precis innan vintern kommer på att bygga ett hinder som gör att snöröjningen inte ska fungera?
De renoverar bron över och jag misstänker att en nedfallande bro med där tillhörande bilar skulle utgöre ett avsevärt värre hinder en 10m dåligt snöröjd cykelbana, men det är bara min bedömning

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp