Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Duktigt isigt Älvsjö gullmars efter det var det sopsaltat(fotgängarna hade svårt att gå. lugnt för mig med dubbdäck)
Det här är lite roligt ändå tycker jag. Cykling med dubb är ibland säkrare än att promenera. Något man vänligt kan påpeka till de som häpnar över att man cyklar när det är halt. ?

Jag kom ca 300m innan jag gick omkull i en svagt lutande uppförsbacke. Försökte tappert med ett nytt försök, bakjhulet spann fint på blankisen. Tappade såklart momentum och när jag satte ned foten insåg att det inte hjälpte och gick omkull en andra gång.

Insåg snabbt att 25km med fläckvis blankis var nåt jag inte orkade. Det är faktiskt första gången i år som jag känt, dubbar hade varit bra.

Vände hem och tog bilen.

Hade cykeln ute för lite stigcykling hos päronen i helgen.
1708946700982.png

Skulle pumpa i lite mer asfaltsanpassat tryck i däcken imorse och möttes av en presta som bara släppte ut luft.
1708946343678.png

Kom lyckligtvis på att jag hade en gammal tubelessventil liggande uppe i lägenheten, så det blev lite cykelmeck på morgonen. När ventilkärnan var bytt kände jag dock att fra,bromsen låg emot, så då fick jag raskt gå en youtubekurs i hur man justerar hydrauliska skivbromsar. Den nyper lite läskigt snabbt fortfarande, men den ligger inte emot. Mudhuggern bak måste ha kommit ur position i biltransporten, tyckte att det skrapade lite på vägen till jobbet, men vid det laget valde jag att totalt ignorera ljudet och fortsätta cykla.

Dubbfritt, såsom jag kört hela vintern, och inga som helst problem med att det var halt. Imponerad över att gummit i däcken är inne på sin andra säsong av vinterstigcykling och vinterasfaltspendlande och fortfarande har så grymt grepp. Förvånansvärt mycket folk som cyklade vid 09:15 när jag var klar som cykelmeck och var på väg till skrivbordsarbetet.

Dagens pendling var inte kul. Beslutade att ta min pendlarcykel med vanliga däck istället för sambons elcykel med dubbdäck. Ut i +1 och regn och konstaterar att bakhjulet spinner vid lite mer ansträngning. Cyklar långsamt och går helt isade sträckor. Efter ca 800m faller en cyklist handlöst framför mig. Ca 800m senare var det min tur. Lite lätt vint framhjul och ett litet hål i byxorna var de fysiska skadornas omfattning, de psykiska problemen känns desto mer...

Hade halvläns hemåt, iallafall från gullmars.
Grisigt på flera ställen, de har kört sopmaskin med förmodat fullt sopaggregat för det var en 30-40 cm bred sträng med blandat gojs kvar ?, hade varit bättre om de låtit bli….

Dagens tur gick mycket smidigare än förra veckan, behövde aldrig stanna för att kika på luren för navigering.
Fötterna kalla idag men inte lika blöta som förra veckan

Öm efter gårdagen men bra pendling i morse. En höjdpunkt var att haka på en herre med singlespeed med lövtunna däck. Herrn var klädd i jeans, tunn vindjacka och elvärmda handskar...

Bidde ingen pendling. Eller jo, fast kom inte fram.
Rullade iväg i mysiga dimmörkret och efter några km märkte jag att hjälmen var kvar hemma. Vände om för att hämta den. Tänkte att lite bra det här, då kan jag passa på att byta till varmare handskar.
Hämtade hjälm och bytte handskar. Efter två km så kändes cykeln svajig och svampig. Punka. Första pendelpunkan typ 10 år. Gick hem och kör hemmakontor.

Idag hade det gått bra med dubbfritt, men rullade även på fint men nerslitna winter marathon plus.
Dimmigt som bara den första 40min, mycket p*ngsvett på rutan som fick torkas bort. Väl framme på kontoret lyxfrulle samt dubbelespresso från en skäggig barista. Bokslutsmiddag ikväll. Ser ut att bli en bra dag.

Man får hoppas att de är framtidssäkrade?
Det kan man hoppas! Stockholm kommer se en havsnivåhöjning om ca 40cm de närmsta 100 åren. Men havsnivåerna kommer fortsätta att stiga mycket efter det. Systemen är så otroligt tröga, de utsläpp som har gjorts och görs idag kommer påverka isar och hav under flera hundra år framöver. Landhöjningen hjälper oss lite här i Stockholm (5mm/år) men takten som haven stiger kommer snart överskrida landhöjningen.

Det kan man hoppas! Stockholm kommer se en havsnivåhöjning om ca 40cm de närmsta 100 åren. Men havsnivåerna kommer fortsätta att stiga mycket efter det. Systemen är så otroligt tröga, de utsläpp som har gjorts och görs idag kommer påverka isar och hav under flera hundra år framöver. Landhöjningen hjälper oss lite här i Stockholm (5mm/år) men takten som haven stiger kommer snart överskrida landhöjningen.
Rabatt på strandtomter kommer starkt.

Första cykelpendlingen på något drygt år, delvis på grund av nya påbud och delvis för att jag nog saknar kontorslivet lite.

Dubbdäcken hade inte satt sig ordentligt på fälgarna och nya stänkskärmar har jag inte hunnit få hem och montera än, så det var lite skumpigt och fuktigt. Dubbar verkar inte direkt ha behövts heller. Och frambromsen skrek lite, trots åtgärdsförsök. Men på det stora hela ändå ganska trevligt.

Nu är bara frågan om man måste skaffa en till cykel för trainern..

Nej, det är inte min bedömning. Mätt på peglarna är havshöjningen 1,7 mm per år. För 8 000 år sedan var höjningen 40 mm per år.

Nej, det är inte min bedömning. Mätt på peglarna är havshöjningen 1,7 mm per år. För 8 000 år sedan var höjningen 40 mm per år.
Då har du bra mycket bättre förståelse för detta än jag. Jag kan inte göra en egen bedömning utan läser vad som redovisas på SMHI.
IMG_7498.jpeg

Här kan man läsa Total landhöjning i Stockholm kommun:0,534 cm/år

Då har du bra mycket bättre förståelse för detta än jag. Jag kan inte göra en egen bedömning utan läser vad som redovisas på SMHI.
Visa bilaga 683193

Kör pendling i den här tråden, så kan landhöjning och dammluckor diskuteras här.
Givetvis i all välmening :love:

Visa bilaga 683193

Nu var det havshöjning globalt jag syftade på. Så vi kommer ha markhöjning även i framtiden är min bedömning. Enligt Pär Holmgren så skulle det inte kunna köras Vasalopp längre.

Cyklar vanligtvis 05:30 på morgonen men har nu lämnat på förskolan två dagar i rad och därför varit på cykeln vid 08:00. Verkligen upplyftande att se så många cyklister denna tiden på året. Inte överfyllt på cykelbanorna men ändå många. Fick lite draghjälp på väg till jobbet vilket jag tackade för.

En tråkig bild från måndagens pendeling som resulterade i ett brutet höftben och några dagar på Karolinska. Lyckades pricka en isfläck på asfalt som inte gick att se från håll.

Dubbdäcken fick inget grepp, cykeln flög åt sidan och all vikt hamnade på vänster höftben. Det var på en gång/cykelbana i närheten av Älvsjö mässan.

Blir nog tidigast cykling i September igen om jag har tur. Surt att missa de bästa cykelmånaderna såklart men samtidigt tur att huvudet klarade sig oskatt.

Ta det lugnt där ute, det kan vara riktigt halt även om våren är precis runt hörnet.

Bilagor

• IMG_20240226_114818.jpg
    IMG_20240226_114818.jpg
    642.4 KB · Besök: 35
En tråkig bild från måndagens pendeling som resulterade i ett brutet höftben och några dagar på Karolinska. Lyckades pricka en isfläck på asfalt som inte gick att se från håll.

Dubbdäcken fick inget grepp, cykeln flög åt sidan och all vikt hamnade på vänster höftben. Det var på en gång/cykelbana i närheten av Älvsjö mässan.

Blir nog tidigast cykling i September igen om jag har tur. Surt att missa de bästa cykelmånaderna såklart men samtidigt tur att huvudet klarade sig oskatt.

Ta det lugnt där ute, det kan vara riktigt halt även om våren är precis runt hörnet.
Krya ?

Usch & fy :confused: krya, kraschrisken finns där alltid, året om oavsett vilken typ av cykling och är väl den största nackdelen med detta utmärkta transportmedel och fina annars ganska skonsamma sport.

Nej fy fasen!

Nu har jag ingen koll på din skada men känner ett par personer som började cykla igen (inomhus) bara efter några veckor efter höftbensbrott. Min vän Eric fick en titanskruv i höftleden vid operation. Den sitter nu fastsvetsad på hans nya titanhoj.

En vurpa på cb som leder till höftbensfraktur? Extrem otur!
(Men kan inte sånt läka på typ 6 veckor?)
Ja, det måste det verkligen varit. Är 31år och relativt vältränad. Fick sätta in en platta och lite skruv i höften.

Läkaren jag patade med igår sa 6 månader för att bli helt återställd. Hoppas på snabbare än så såklart!?

Tillbaka
Topp