kontorsråttan
Aktiv medlem
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
9 m/s motvind imorse med snö i ansiktet. Mysigt. Förhoppningsvis medvind hem nu snart. Lite mindre trängsel på cykelbanorna än vanligt.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Heej, där cyklade även jag idag!Trögtrampat och blåsigt men kul att cykla när första snösmockan slår till.
Intressant att se hur snöröjningen skiljer sig mellan Vallentuna och Täby. Vallentunas cykelbanor är oplogade medan Täbys är sopade o saltade. Fast villagatorna är lika dåliga i båda.
Visa bilaga 739138
Visa bilaga 739064
Jag när jag kom fram till jobbet imorse :/
Jo, jag har sett set-upen. Lite tunna 29+ däck, men ändå 29+ och fullgung. Vet känslan, även om jag själv kör med helstelt, men med lite bredare endurodäck. Bra fäste i snön, såpass bra att cykeln saktar ner av sig själv i nedförsbackar.Uppför på Skanstullsbron och den sista jag passerade stod det 28 på displayen och @Sulfaten hjälp mig nu , jag cyklar med 29+,fulldubbat och heldämpat så jo man får ta i lite![]()
Svinkallt om fingrarna dock. Har skänkt mina lobstervantar till dottern, eftersom de har varit gränsfall till för tighta för mig, samt att jag inte vill att en elvaåring ska tappa sugen för vintercykling pga kalla händer.
Tyvärr har jag ju inte hunnit skaffa nya vantar till mig, så jag hade mina senhöstreflexvantar som är ganska lagom ner till nollan. De var inte ganska lagom igår.
Påfågel!Bar mitts finns så klart, möjligen tar också jag detta kraftigt förnedrande/fula steg, återstår att se, skulle dock föredra varmare handskar.
Föredrar även osaltat men plogade cykelbanor, men Vtuna är sååå sena med att ploga. Kl 06 var cykelbanorna i Täby sopade o saltade sedan säkert en timme, med tanke på mängden snö som låg, medan Vallentuna inte ens hade plogat kl 15...Heej, där cyklade även jag idag!
Vallentuna är tyvärr inte med i den kommunala sopsaltningsmaffian. Istället har de nåt mål om att sopsalta några gånger per år... brukar ske i mars/april. Men bara man plogar tillräckligt ofta (och bra) så föredrar jag osaltade framom saltat. Man har ju endå dubbdäcken på. Men slipper allt skit.
Dagens goda gärning, såg en medcyklist tappa baklampan. Plockade upp, cyklade ikapp och lampan återförenades med sin ägare. Hoppas tomten såg det.
Utanför rusningstrafik och i mån av plats. Skitbra juuh! :/Kontinentalt minsann! Visa bilaga 739184
Inte så kontinentalt!Utanför rusningstrafik och i mån av plats. Skitbra juuh! :/
Det brykar sluta med bar mitts.Hade tänkt investera i ett par varmare handskar men inte gjort det ännu, tyvärr.
Bara ett par lobsterhandskar räcker inte, de måste vara "tip top military Mount Everest klassade" för att duga när det är kalla dagar. Möjligen har jag ganska lättfrusna fingertoppar.
Motorcykelhandskar kan möjligen duga, får googla lite, bra varianter kan dock vara väldigt dyra.
Sedan finns det väl lite ellösningar men i så fall måste det vara tillräckligt smidigt, för mycket strulande pallar jag inte.
Bar mitts finns så klart, möjligen tar också jag detta kraftigt förnedrande/fula steg, återstår att se, skulle dock föredra varmare handskar.
Fingrarna är nog mitt enda återstående sporadiska problemområde när det är kallt, i övrigt inga direkta problem.
Det brykar sluta med bar mitts.
Jag kör med ett par från Rock Bros som kostade ganska lite, kanske 200 kr, för några år sedan.
Jag har bockstyre och mina mitts från Rockbros blev lite för tajta när jag plötsligt fick större handtagsreglage- så det blev barmitts från Barmitts förra året. Fina grejer.Det brykar sluta med bar mitts.
Jag kör med ett par från Rock Bros som kostade ganska lite, kanske 200 kr, för några år sedan.
Japp mina sitter tajt med, men får plats över mina Sram Apex-reglage iaf.. men några tjocka vantar går inte att kombinera med. Men det ligger ju i barmitts-naturen att man endast behöver tunna fingervantar/liners, det blir ett eget litet värmesystem därinne.Jag har bockstyre och mina mitts från Rockbros blev lite för tajta när jag plötsligt fick större handtagsreglage- så det blev barmitts från Barmitts förra året. Fina grejer.
Det är skit det där med slit och släng! Att man ska behöva hålla på och köpa nytt hela tiden.Hittade datummärkningen på mina vinterhandskar av lobstermodell inköpta på Cykelcity för då tydligen 18 år sen så man kanske ska unna sig nåt modernare
Visa bilaga 739262
Visa bilaga 739263
Noterade samma. Och då cyklar jag mest på de saltade vägarna... Måste ha regnat grus inatt...Hysteriska mängder grus i Stockholm kommun. Inte alls farligt i Järfälla kommun utom på vissa platser där det dyker upp en stor grushög precis efter en blind kurva. Så nu kommer det ligga 1 cm gruslager på barmark i flera veckor för vi hade tre dagar med snö. Känns ju värt det...
Lösning: Omväg.så det var den gratisträningen det.
Såg en snubbe (cyklist) med både kortärmat och shorts ungefär vid Reimersholmsbron.Omväg till jobbet idag.
För mkt kläder - kokt
Håller det i sig så blir det cykeltröja och armvärmare hem.
Låter som vår fastighetsskötare på vår gårdsplan på jobbet (Stockholm).Noterade samma. Och då cyklar jag mest på de saltade vägarna... Måste ha regnat grus inatt...
Motvind deluxe till kontoret på odubbat. Normalt 60min pendling, idag 1h8min. Men fick ta och korka cykeltvätten på kontoret. Äntligen. Vad jag har mailat om att få in en sådan. See kids, lönar sig att klaga!