Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Dagen till ära blev det långpendling, ofrivilligt. Gick bra trots motvind med snöstorm i nyllet och frusen bakbroms tills vajern till bakväxeln gick av och reglaget slutade klicka. 34/12 som lättaste i Stockholm idag var hårt men det gick.

Inte fasen fick man medvind på hemvägen, duktigt motflås imorse å hemåt blev det bra kantvind , märkte oxå att jag måste förlänga framstänkan lite😜
IMG_1238.png

Cyklade en omsväng till cykloteket i knugens kurva för att hämta en grej. Det var en smula svalt om händerna dit men desto trevligare med vinden i ryggen hemåt.

Gick bra till jobbet men på vägen hem var det misär. Förra året sopsaltades på stora delar av min pendlingsväg, numera är det amatörernas afton som leker plogbilsbilförare där någon annan dessutom jobbar.

Trögtrampat och blåsigt men kul att cykla när första snösmockan slår till.
Intressant att se hur snöröjningen skiljer sig mellan Vallentuna och Täby. Vallentunas cykelbanor är oplogade medan Täbys är sopade o saltade. Fast villagatorna är lika dåliga i båda.
Visa bilaga 739138
Heej, där cyklade även jag idag!
Vallentuna är tyvärr inte med i den kommunala sopsaltningsmaffian. Istället har de nåt mål om att sopsalta några gånger per år... brukar ske i mars/april. Men bara man plogar tillräckligt ofta (och bra) så föredrar jag osaltade framom saltat. Man har ju endå dubbdäcken på. Men slipper allt skit.
Dagens goda gärning, såg en medcyklist tappa baklampan. Plockade upp, cyklade ikapp och lampan återförenades med sin ägare. Hoppas tomten såg det.

Uppför på Skanstullsbron och den sista jag passerade stod det 28 på displayen och @Sulfaten hjälp mig nu , jag cyklar med 29+,fulldubbat och heldämpat så jo man får ta i lite 😜
Jo, jag har sett set-upen. Lite tunna 29+ däck, men ändå 29+ och fullgung. Vet känslan, även om jag själv kör med helstelt, men med lite bredare endurodäck. Bra fäste i snön, såpass bra att cykeln saktar ner av sig själv i nedförsbackar.

Blev hemmakontor igår, så ingen dagtidspendling. På kvällen var det dock premiär för dottern att cykla 3 km i snö till karaten, så jag valde att följa med henne för att se hur hon klarade det. Sprojlans nya Schwalbe vinter på hennes hoj. Till min egna pendlare har jag inte fått hem mina nya Suomi tires, så det blev MTBn med tidigare nämnda endurodäck. Bara en nästanvurpa för dottern, när man svänger av från Götgatan in mot Kocksgatan. Inga problem för mig med traktorn.
1732263073659.png
1732263118747.png

Svinkallt om fingrarna dock. Har skänkt mina lobstervantar till dottern, eftersom de har varit gränsfall till för tighta för mig, samt att jag inte vill att en elvaåring ska tappa sugen för vintercykling pga kalla händer.
Tyvärr har jag ju inte hunnit skaffa nya vantar till mig, så jag hade mina senhöstreflexvantar som är ganska lagom ner till nollan. De var inte ganska lagom igår.

Svinkallt om fingrarna dock. Har skänkt mina lobstervantar till dottern, eftersom de har varit gränsfall till för tighta för mig, samt att jag inte vill att en elvaåring ska tappa sugen för vintercykling pga kalla händer.
Tyvärr har jag ju inte hunnit skaffa nya vantar till mig, så jag hade mina senhöstreflexvantar som är ganska lagom ner till nollan. De var inte ganska lagom igår.

Hade tänkt investera i ett par varmare handskar men inte gjort det ännu, tyvärr.

Bara ett par lobsterhandskar räcker inte, de måste vara "tip top military Mount Everest klassade" för att duga när det är kalla dagar. Möjligen har jag ganska lättfrusna fingertoppar.

Motorcykelhandskar kan möjligen duga, får googla lite, bra varianter kan dock vara väldigt dyra.

Sedan finns det väl lite ellösningar men i så fall måste det vara tillräckligt smidigt, för mycket strulande pallar jag inte.

Bar mitts finns så klart, möjligen tar också jag detta kraftigt förnedrande/fula steg, återstår att se, skulle dock föredra varmare handskar.

Fingrarna är nog mitt enda återstående sporadiska problemområde när det är kallt, i övrigt inga direkta problem.

Lösningen heter vantar.

Kör Lilsport när det är kallt (-5) och Hestra när det är kallare (-10).

Inget problem att växlar och bromsa brifters på krullstyre. Med flat bar kanske det inte funkar...

Heej, där cyklade även jag idag!
Vallentuna är tyvärr inte med i den kommunala sopsaltningsmaffian. Istället har de nåt mål om att sopsalta några gånger per år... brukar ske i mars/april. Men bara man plogar tillräckligt ofta (och bra) så föredrar jag osaltade framom saltat. Man har ju endå dubbdäcken på. Men slipper allt skit.
Dagens goda gärning, såg en medcyklist tappa baklampan. Plockade upp, cyklade ikapp och lampan återförenades med sin ägare. Hoppas tomten såg det.
Föredrar även osaltat men plogade cykelbanor, men Vtuna är sååå sena med att ploga. Kl 06 var cykelbanorna i Täby sopade o saltade sedan säkert en timme, med tanke på mängden snö som låg, medan Vallentuna inte ens hade plogat kl 15...

Liknande nytillkomna regler har införts i - Cph av alla städer! Cykel på tåg måste ha platsbiljett som endast finns i begränsad mängd. Innebär att man aldrig kan räkna med att ta cykel på tåg om man har en tid att passa. Får bli bil istället då, tyvärr.

Hade tänkt investera i ett par varmare handskar men inte gjort det ännu, tyvärr.

Bara ett par lobsterhandskar räcker inte, de måste vara "tip top military Mount Everest klassade" för att duga när det är kalla dagar. Möjligen har jag ganska lättfrusna fingertoppar.

Motorcykelhandskar kan möjligen duga, får googla lite, bra varianter kan dock vara väldigt dyra.

Sedan finns det väl lite ellösningar men i så fall måste det vara tillräckligt smidigt, för mycket strulande pallar jag inte.

Bar mitts finns så klart, möjligen tar också jag detta kraftigt förnedrande/fula steg, återstår att se, skulle dock föredra varmare handskar.

Fingrarna är nog mitt enda återstående sporadiska problemområde när det är kallt, i övrigt inga direkta problem.
Det brykar sluta med bar mitts.
Jag kör med ett par från Rock Bros som kostade ganska lite, kanske 200 kr, för några år sedan.

Fick på dubbdäcken igår efter att ha ruttnat på att sitta och vänta på att få åka på fel spår eftersom ett pendeltåg dött på Södra station. Det går inte fort men det är ändå rätt mysigt att cykla i kyla efter att man fått upp värmen efter 5km typ.
Väldigt lite folk som cyklade i sthlm idag, tror vi stod 5 pers vid Hornstull och väntade på rödljusen (gubbe gubbe röd...) För två veckor sen måste det varit 50, om inte fler.

Jag kör med ett par från Rock Bros som kostade ganska lite, kanske 200 kr, för några år sedan.

Tror faktiskt jag (hmmm "äntligen") provar, köpte ett par billigt från XXL sport för några år sedan som jag aldrig provat, ska leta upp dem. Enligt långtidsprognosen kommer de dock inte behövas ännu, antar vi har underbar Stockholmsslask att vänta redan på söndag?

Brytpunkten för när jag börjar känna lite obehag i fingertopparna under cykling är jag inte helt säker på men möjligen redan från ca -5 eller - 6 samt kallare, hur kallt det var i morse är jag inte helt hundra på, ca -7 men vind och fartvind gör så klart enorm skillnad. Varför mina fingrar blivit så känsliga är jag inte helt säker på heller, åldern eller om jag kanske misshandlat dem för mycket under kalla dagar tidigare i mitt liv. :unsure: Hur långt man har att cykla spelar självklart en enormt stor roll också.

Sedan upplever jag tumhandskar varmare än lobsterhandskar och i morse blev det lobsters...

Senast ändrad:
Jag har bockstyre och mina mitts från Rockbros blev lite för tajta när jag plötsligt fick större handtagsreglage- så det blev barmitts från Barmitts förra året. Fina grejer.

Jag har bockstyre och mina mitts från Rockbros blev lite för tajta när jag plötsligt fick större handtagsreglage- så det blev barmitts från Barmitts förra året. Fina grejer.
Japp mina sitter tajt med, men får plats över mina Sram Apex-reglage iaf.. men några tjocka vantar går inte att kombinera med. Men det ligger ju i barmitts-naturen att man endast behöver tunna fingervantar/liners, det blir ett eget litet värmesystem därinne.

Imorse mycket bra , plogat och fint .
Hemvägen var oxå bra förutom skeppsbron som var fullständigt igenkorkad av bilar plus att cykelbanan alltid blir full av modd efter slottet framemot slussen, ska det behöva vara så 😜
Trevlig helg!

Pendlar årsta-järfälla i stockholm.
Kallt idag! Apropå handskar så testar jag barmitts denna säsong. Nu när jag väl vant mig med min nya look måste jag säga att det är fantastiskt. Skönt att slippa handskar vid fippel och funkar förvånande bra för mig även när kryper under nollan. Borde testat för flera år sedan. :)

Hysteriska mängder grus i Stockholm kommun. Inte alls farligt i Järfälla kommun utom på vissa platser där det dyker upp en stor grushög precis efter en blind kurva. Så nu kommer det ligga 1 cm gruslager på barmark i flera veckor för vi hade tre dagar med snö. Känns ju värt det...

Hysteriska mängder grus i Stockholm kommun. Inte alls farligt i Järfälla kommun utom på vissa platser där det dyker upp en stor grushög precis efter en blind kurva. Så nu kommer det ligga 1 cm gruslager på barmark i flera veckor för vi hade tre dagar med snö. Känns ju värt det...
Noterade samma. Och då cyklar jag mest på de saltade vägarna... Måste ha regnat grus inatt...
Motvind deluxe till kontoret på odubbat. Normalt 60min pendling, idag 1h8min. Men fick ta och korka cykeltvätten på kontoret. Äntligen. Vad jag har mailat om att få in en sådan. See kids, lönar sig att klaga!

Trodde jag pendlat färdigt för i år. Men när jag tittade på prognosen i går blev jag glad och plockade fram cykeln. "Det här blir ju härligt" tänkte jag.
Men jädrar.... Motvind, regn, mörker och någon slags gegga med bristande skare på grusvägen.

Cykeln har aldrig varit så skitig som idag. Drivlinan knastrar numera som knäckebröd. Bromsarna ylar och gnäller och tar dåligt.
Men fram kom jag. Kränkt av flera EPA-bilar.

Tog bara 25minuter längre tid än vad en normal sommarpendling tar. Fem månader kvar dit.... ☀️

Tur att det är löning idag så man iaf. fick nåt för insatsen 🙃

Senast ändrad:
Noterade samma. Och då cyklar jag mest på de saltade vägarna... Måste ha regnat grus inatt...
Motvind deluxe till kontoret på odubbat. Normalt 60min pendling, idag 1h8min. Men fick ta och korka cykeltvätten på kontoret. Äntligen. Vad jag har mailat om att få in en sådan. See kids, lönar sig att klaga!
Låter som vår fastighetsskötare på vår gårdsplan på jobbet (Stockholm).
Tror dom var ute och sanda iaf 4 gånger mellan Tors & Fre förra veckan...

Grym medvind imorse , i gamla arlabacken kändes det som slätåkning fast det är uppför , Götgatan bjöd bitvis på bra medflås oxå(beroende på hur vinden studsade mellan husen) på hemvägen tyckte jag inte att det var så farligt trots sned motvind så jag tog en kortare omväg för att få lite medvind i sista backen ändå. 👍

Tillbaka
Topp