Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Först ryggskott, sen mycoplasma och nu bihåleinflammation. Men jag kämpar på!

Har dom bytt entreprenör i Nacka? De två sista vintrarna har varit otroligt bra snöröjda och sopsaltade. Nu tycks det vara väldigt lite salt längs Värmdövägen. Håller det i sig såhär kanske jag får justera min inställning till dubbdäck!

Pendling och pendling men in till stan kom jag iaf. Hem också, redan.
Inte halt alls men kallt. Och fan va folk bilar bussar och fotgängare och barnvagnar precis över allt. Och massor med affärer!

Blev förresten överhalad av en Gubbe (över 50 år, lätt!) på elsparkcykel med pyttesmå hjul. Han låg i uppskattningsvis 45-50 km/h nerför Torsgatan. Hann aldrig få till ett snack med Gubben då han även slingrade sig förbi ett rödlyse, som jag själv iof inte direkt stannade vid men ändå skulle liksom svänga vänster just där (M. Samuelsgatan)

Kanske inte har så mycket med dagens pendling att göra snarare med kommande dagens pendling. Jag fick punktering i onsdags och ny slang levererades i fredags. Nu velar jag fram och tillbaka om jag ska byta slang och låta höst/vår däcket sitta kvar eller byta till dubbadäck.

Jag tycker väl inte det är speciellt jobbigt att byta däck mer att det är svårt att hitta tid för det med allt annat som ska göras. Vidare så tog den senaste glasbiten illa så jag tror risken för en ytterligare punktering nu med allt grus är överhängande hög.

Men som alla vet är dubbdäck inte det roligaste att cykla med. Tungt som fan och känslan är som en tvål på asfalten. Man kanske ska se det som träning? :)

ja det är väl dags nu att ha en extracykel laddad med dubbdäck.

att faktiskt använda den? not so much. det kan dröja en månad innan det är motiverat, eller tre dagar. under tiden är det ett helvete cykla på asfalten, och däcken mår dessutom inte bra av det.

ett mellanting om man inte önskar ha en separat cykel är ett extra hjulpar. gjort på några minuter att byta.

Fick mig en extrarunda för frun glömt en sak som behövde levereras, så blev en tur in och ut till city. På vardagarna är det kaoz med mycket cyklister men på helgen är det tomt, dock så tar allehanda andra över cykelbanorna. Löpare, hundägare, flanörer, alla utan susning om att de är på fel plats. Ringklockan höll på att gå överhettas idag.

ja det är väl dags nu att ha en extracykel laddad med dubbdäck.

att faktiskt använda den? not so much. det kan dröja en månad innan det är motiverat, eller tre dagar. under tiden är det ett helvete cykla på asfalten, och däcken mår dessutom inte bra av det.

ett mellanting om man inte önskar ha en separat cykel är ett extra hjulpar. gjort på några minuter att byta.
Har ingen extracykel nu. Vill inte direkt köra racern när det finns grus ute. Ett extra hjulpar hade varit trevligt men tyvärr inget jag har.

Efter noga övervägande blir det inga dubb nu. Det får bli efter första vurpan. 😉😉

Fick mig en extrarunda för frun glömt en sak som behövde levereras, så blev en tur in och ut till city. På vardagarna är det kaoz med mycket cyklister men på helgen är det tomt, dock så tar allehanda andra över cykelbanorna. Löpare, hundägare, flanörer, alla utan susning om att de är på fel plats. Ringklockan höll på att gå överhettas idag.
Som någon som pendlar till och genom stan alla dagar i veckan upplever jag faktiskt vardagsrusningen mer städad och lugn än helgerna på cykelbanorna. Förvisso lite idiotomkörningar på vardagarna men på helgerna vet man aldrig om det kommer någon som genar rakt genom en skymd kurva plus att det är fullt med flanörer, joggare och hundägare i cykelbanorna.

Nej, inget kul. En bil tutade på mig för att jag cyklade mot grönt. Typisk sån där korsning där bilister som svänger höger också har grönt och tycker de har företräde (snälla ta bort den här "lösningen" alla trafikplanerare). Sen kommer jag inte ihåg resten för jag fick en blackout av ilska. Kom inte ihåg när jag blev så arg senast.

Alternativ väg pga lämning av mördarmaskin på verkstad. Fint längs Fyrisån.
20241202_081034~2.JPG

/J

Så urbota långsam efter all sjukdom men så tacksam för att jag kan ta mig med cykel till jobbet.
Också väldigt tacksam för att jag kan cykla till jobbet. Jag jobbar som gymnasielärare. Ungdomarna undrar ofta om jag varken har bil eller körkort. De blir alltid väldigt konfunderade när jag säger att jag cyklar eftersom jag kan! De menar att en frivillig cykeltur på 8 km två gånger om dagen är galenskap!

Roande/skön pendling, blev först omcyklad av en stark rackare jag känner igen sedan gammalt (inga namn nämnda), helt perfekt rygg, hade noll fighting spirit i morse. Ja, jag sög hjul (hata mig gärna). Sedan hustlade en till förbi mig i helt vanliga kläder (byxor - varm jacka) vilket väl ändå var något överraskande med tanke på vårat smått hysteriska tempo, bekväm & snabb pendlng. Så jag låg som nr tre i en flåstrio åtminstone till Alvik då vi splittrades pga rödljus etc. (y) För första gången på säkert 1-2 år missade jag trycka igång min gps klocka dock, en mindre katastrof så jag har inget direkt hållbart bevis för vad jag just skrev stämmer. 🙂

Nån som vet hur det ser ut på cykelbanorna i Stockholm/Nacka/Solna?

1 cm blötsnö, inte halt skulle jag inte säga. Vinden är jobbigare.

Ändå lite skönt med ljusare och tystare med snön. Såg 1 annan cyklist. Henne ser jag varje dag, så hade varit förvånad om hon inte dykt upp. Var iaf spår från tre andra cyklar innan mig.

Är lite orolig för i eftermiddag. Det kommer frysa på och man kommer nog inte åka ut och ploga för den lilla snön som är, så det kommer vara brutalt halt.

Äntligen cykling i snöfall. Missade första snön pga VAB.
Vintercykeln med dubbat, skärmat och alla världens lappar fram å bak. Skön medvind in, perfekt klädd samt cykeltvätt på kontoret. Blir intressant hem om det hinner frysa på.

Till jobbet: Mörkt, 0 grader, kuling i byarna, motvind, snöblandat regn (i ansiktet) och uppför.
Från jobbet för hemmaarbete under eftermiddagen: Sol, medvind hela vägen och nedför.

Ibland är världen rättvis!

Till jobbet var lugnt med lite småslaskigt.

Bra att bli förvarnad om isgatan på vägen hem. blir första riktiga testet för dubben den här säsongen gissar jag...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp