Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Sjöängen var ett moras. Fick leda en bra bit på ängen bredvid cb. Hade väl iof kunnat cykla på ängen också. Men vad hade varit på ängen med det? ;)
Vid skolan blev det iaf sen bilväg för hela slanten. De har lite mysigare, lite bättre vägar att åka på bilisterna.

Sjöängen var ett moras. Fick leda en bra bit på ängen bredvid cb. Hade väl iof kunnat cykla på ängen också. Men vad hade varit på ängen med det? ;)
Vid skolan blev det iaf sen bilväg för hela slanten. De har lite mysigare, lite bättre vägar att åka på bilisterna.

Det hade man velat se! Staine släpandes vintagecykel bland fästingarna på ängen.
Själv lät jag dubben sitta kvar, men det hade nog gått bra ändå även om det var lite isigt här och där. Pendlarelmotorvägarna var icke isiga.

Trevlig morgonpendling, temperatur på precis rätt nivå för att jag inte skulle hinna börja frysa om tårna. En del spåris på sina ställen med antydan till framhjulssläpp i lite högre fart (trots dubb då)
Höll på att smälla vid Okq8 i Kallhäll när jag skulle svänga vänster och inte såg mötande cyklist, trots ordentlig belysning på cykeln.
Förlåt, förlåt!

odramatiskt idag. fick däremot höra anekdot från en bekant i helgen som jobbar som lärare. det hade varit två olycksfall på hens skola, två personer hade vurpat med cykeln någon av dagarna det var ishalka. en elev hade slagit ut sju (!!) tänder, en lärare hade brutit höger hand. hemskt att höra. dock verkade det som att ingen av dem använt dubbdäck. brrr.

Drog in vid halv sex imorse och förhållandena var exakt lika som i fredag kväll , isigt(skulle inte ens prova utan dubb)till skanstull därefter bara blött , hempendlingen var varm ,hade sned medvind kombinerat ett lager för mycket kläder🤪

Cyklade söderifrån till Sickla igår, is is is från Björkhagen till Fredells (Bauhaus), sen bara blött. Gick att bromsa sig ner för grusvägen brevid hammarbybacken, längst längst till höger (Conti friktionsdäck 559*50). På väg hem gick det inte att svänga upp på backen, och knappt att stå upp brevid cykeln men när jag väl etablerat mig längst till vänster gick det att cykla hela vägen upp till Finn Malmgrens väg, utom hörnen där det inte gick att hålla sig i "vägrenen".
Jobb i stan idag, grusvägen genom Nytorpsgärde en enda isgata, resten helt ok.
Fast fick inte igång Strava, så det hände väl inte.

Lite kallare igen och bitvis glitter även på de stora cykelstråken, men inte så det blev märkbart halt med dubb. I tunneln under järnvägen vid Ulriksdals GK var det isgata som vanligt.

Fick bli ett extra lager (jämfört med igår) samt barmittsen på. Tycker det varit betydligt färre medcyklister denna idag och igår. Bitvis halt (läs: villagator) men på de prioriterade cykelvägarna hade man kunnat lufsa omkring i hawajishorts. Alltid intressant när man i mörkret inser att nu jävlar är jag på blankis. Det knastrande ljudet från dubben försvinner och det blir tyst på nåt vis.

Tänkte köra tubeless men så hittade jag inte rätt civila skor, så beslöt att ta tuben för att se om jag glömt dem på jobbet. Straff direkt förstås: signalfel och krånglande biljettläsare!

Ledig idag, så blev att cykla till gymmet strax efter 5 för ett kombinerat rygg/benpass.
Riktigt fin morgon.
PXL_20241211_063923775.NIGHT.jpg

Det är nog dags att köpa cykelskor för vinterbruk. Jäklar vad ont det gjorde i mina kalla tår när jag ställde mig i duschen på jobbet. -1 C på mobilen, men det var nog bra mycket kallare.

Det är nog dags att köpa cykelskor för vinterbruk. Jäklar vad ont det gjorde i mina kalla tår när jag ställde mig i duschen på jobbet. -1 C på mobilen, men det var nog bra mycket kallare.
Köpte ett par vinterskor på XXL för några veckor sedan och har inte ångrat det. De känns lite klumpiga att cykla i men har inte frusit om tårna en enda gång, ens vid fem minus.

Nu har jag bara 1 mil till jobbet men iom att jag använder mina tunna mtb xc spd pjuck även till pendelcykeln så måste jag ändå säga att neopren over shoes funkar fullgott. Med tunnare merino-sockor i. Från -5 har jag ett par lite tjockare skidstrumpor. Under -8/-10 cyklar jag sällan för däromkring börjsr det bli märkbart kallt om fossingarna efter just omkring 1 mil. Den stenhårda sulan är då iskall och lederin för mycket kyla

Jag hade otur med mina neopreneskydd, tog de största som fanns (vad jag minns) men de var lite för små så kedjan gick. Efter det blev den vinterskor.
Kan rekommendera ullsula med sånt där flashigt reflekterande material. Det hjälper som sjutton.

Jag har både ullsula med reflekterande aluminium, ullstrumpor, plastpåse och neoprenöverdrag över cykelskorna.
Det funkar bra i runt 45 minuter, därefter blir det kallt! (Har 25 km enkel väg och det tar åtminstone 1h 20m i det här vädret)

Jag har både ullsula med reflekterande aluminium, ullstrumpor, plastpåse och neoprenöverdrag över cykelskorna.
Det funkar bra i runt 45 minuter, därefter blir det kallt! (Har 25 km enkel väg och det tar åtminstone 1h 20m i det här vädret)
Det finns ju eluppvärmda strumpor. Kostar en slant men utslaget på en vinter är det ju ok. De ska tydligen vara bra.

I morse klagade jag här i tråden på 20 meter isgata och i igår felanmälde jag att den belysningen på den nyfixade cykelbanan mellan Överjärva Gård och Sörentorp är släckt i ungefär 100 meter.

Idag väljer jag helt självmant ”genvägen” genom Ursvik. 2 km kolmörker och omväxlande blankis och spårig is. Bland det halaste underlag jag varit med om. Dessutom körde jag fel flera gånger så det blev längre istället för kortare. Vilken sopa jag är!

Tyckte väl att det gick trögt imorse. Mycket riktigt var det ekerbrott på bakhjulet med anliggande broms som följd. Andra gången oönskad broms nu på kort tid. Jag har sagt det förr och säger det igen: 🤬 fälgbromsar
(Nåja, de gör att ekerbrott upptäcks snabbt)

Nu har jag gjort mina tio mil den här veckan, men allt julgodis på jobbet gör att det behövs fler mil. Har precis fixat elhojen så det blir nog den imorrn, förhoppningsvis utan el då 😁

Gårdagens hempendling slutade i backen, vurpa nr 2 för i år, trots dubb så släppte det och lyckades med en duktig sträckning av baksida rumpa/lår, spagat och gubbar funkar sådär.

dagens råd "anpassa fart efter fäste"

generellt bra cykelbanor nu, sandat och fläckvis helt bart men en sväng och innerkurva med blankis räcker.

Rätt stor skillnad i antal medcyklister vid start 6:50 istället för 6:30.

För övrigt instämmer jag både i hyllningskören över förnämligheten med vinterskor och klagokören över den ovanligt råkalla fuktkylan.

Fin pendling idag. Kort fotostopp i morgonljuset över Dombron (allt heter nåt med "dom" i Uppsala, lite som "mc" på mcdonalds eller "i" på Applegrejer). Vinterföre, men strävt och skapligt halkbekämpat, så inga större konstigheter att köra odubbat. Måste bara komma ihåg att smörja kedjan som protesterar högljutt efter första tiden med sopsaltning.

20241212_081035-EDIT.jpg

Appropå diskussionen om mängden salt i sopsaltarens saltlake. Alla sopsaltade banor var i dag glittriga, inte helt blöta. Men vid bromstest så var det inte is i det glittriga utan mer modd, mjuk frost. Men lömskt är det, tänker att om det blir några minusgrader mer så kan det nog bli halt som fan.

I morse på väg till jobbet kör jag ikapp två cyklister lägger mig bakom i väntan på ett lämpligt ställe att köra om iom att det var ganska trångt och en lång högerkurva delvis dold valde jag att positionera mig lite lätt till höger om cyklisten framför för att få bättre sikt om vi fick möte framöver.

Utan att se sig om bakåt eller åt sidan lägger cyklisten framför mig en redig spottloska och en Wassbergare till höger dvs mer eller mindre på mig. Sen gör han samma sak åt höger även denna gång utan att koll om någon var på väg om eller om det var fritt bakåt.

När jag påpekade att han kunde kolla innan han valde att tömma ut mun och näshålor i ansiktet på andra fick jag tillbaka att jag inte skulle köra om på höger sida ?!?! Vilket jag inte gjort eller hade för avsikt att göra.

För i helvete folk innan ni spottar och snyter er kolla om det är någon bakom. Du pendlare på fixie som vi 08:15 tiden gjorde detta för du finns förmodligen på detta forum. Ett mer lämplig kommentar är att säga förlåt istället för att börja skälla på den men precis har spotta och snorat ner.

Gårdagens hempendling slutade i backen, vurpa nr 2 för i år, trots dubb så släppte det och lyckades med en duktig sträckning av baksida rumpa/lår, spagat och gubbar funkar sådär.

dagens råd "anpassa fart efter fäste"

generellt bra cykelbanor nu, sandat och fläckvis helt bart men en sväng och innerkurva med blankis räcker.
Krya.
Dubbar är inget "Get home free"-kort...

I morse på väg till jobbet kör jag ikapp två cyklister lägger mig bakom i väntan på ett lämpligt ställe att köra om iom att det var ganska trångt och en lång högerkurva delvis dold valde jag att positionera mig lite lätt till höger om cyklisten framför för att få bättre sikt om vi fick möte framöver.

Utan att se sig om bakåt eller åt sidan lägger cyklisten framför mig en redig spottloska och en Wassbergare till höger dvs mer eller mindre på mig. Sen gör han samma sak åt höger även denna gång utan att koll om någon var på väg om eller om det var fritt bakåt.

När jag påpekade att han kunde kolla innan han valde att tömma ut mun och näshålor i ansiktet på andra fick jag tillbaka att jag inte skulle köra om på höger sida ?!?! Vilket jag inte gjort eller hade för avsikt att göra.

För i helvete folk innan ni spottar och snyter er kolla om det är någon bakom. Du pendlare på fixie som vi 08:15 tiden gjorde detta för du finns förmodligen på detta forum. Ett mer lämplig kommentar är att säga förlåt istället för att börja skälla på den men precis har spotta och snorat ner.
Har upplevt det där ett par gånger, ena gången under någon av Corona-nedstängningarna och fick svaret att han var "dubbelvaxad". Jag fick bita mig i tungan för att inte fråga om han menade benen och kedjan den gången

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp