Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Moddfest i de södra stadsdelarna. hela Hägerstensvägen som är prioriterat cykelstråk är under all kritik. Snövallar, smalt, is och modd blandat om vartannat.
Hjälp gärna till att anmäla i tyck till appen. Om vi är flera som anmäler går det snabbare att få åtgärdat är min erfarenhet

Sidvind till och från jobbet….
Jag tyckte iallafall att det var bra mycket bättre imorse med sju minus å sopat än kladdet på hemvägen, ett av mina stråk har iallafall blivit lite bättre , slutet på arlabacken övergången till Årstafältet så hade sopsaltaren nu tagit rätt väg men på grund av att det blivit mycket packad snö under tiden de körde fel så var det moddigt men det kan ju bara bli bättre nu när hen har hittat tillbaka till rätt sträckning 👍.

Sundbybergs sopsaltare verkar vara lagad. Hamnade bakom den innan Råstasjön.

Mindre dödsmodd än förväntat. Några sträckor med hårdpackad snö bar fortfarande, men kan bli spännande redan imorgon. Då kanske jag får smaka på den ökända BOTTENlösa DÖDSmodden 😅

Sundbybergs sopsaltare verkar vara lagad. Hamnade bakom den innan Råstasjön.

Mindre dödsmodd än förväntat. Några sträckor med hårdpackad snö bar fortfarande, men kan bli spännande redan imorgon. Då kanske jag får smaka på den ökända BOTTENlösa DÖDSmodden 😅
Ja jag såg att de kom farandes med den sen em. Lär väl vara bedrövlig skrovlig iskaka oavsett

Dagens pendlande började dåligt.
När jag skulle rulla iväg visade det att pendlaren under helgen förvandlats till en omvänd fixie. Frihjul i båda riktningar så vevarna bara snurrade utan driv 😒. Fick bli rask promenad till och från kontoret (inte så dumt i sig).

Ändå helt okej att Pro2-navet som jag köpte begagnat av @erik h för 12 år sedan och gått på pendlaren säkert åtta år klarat sig utan service till nu.

Vad tror ni, dags för nya fjädrar och klackar?
20250113_193038.JPG

20250113_193459.JPG

Eftersom navet blivit allt tystare så kom det dock inte som en överraskning utan jag hade ett servicekit liggande. Så nu klickar det fint som ett Pro2 ska och rullar säkert femton år till :)

/Johan

Hamna bakom en som lyste ganska mycket. I övrigt mörkt som i en kolsäck.

Visa bilaga 747607
Det där är ju bättre än om den hade blinkat med så starkt sken, då hade man ju utvecklat epilepsi på momangen.

Cyklade till badmintonspel igårkväll. Det är intressant att komma ifatt folk utan vinterdäck med blandat underlag och när de helt plötsligt pallnitar (nåja, inga dubb) för det ser läskigt ut.
Att folk går rakt ut i cykelbana utan att överhuvudtaget visa att de tänker göra det är också spännande... Den där zebralagen borde fan uppdateras så att gående måste visa att de tänker gå ut iaf. (Jag fattar att det kommer ge effekten att ingen som blir påkörd kommer klassas som "offer" eftersom bilist/cyklist kommer hävda att vederbörande inte visade nog bra och klara sig typ som de som bromsar framför cyklister och skyller på katter, men ändå det brister på så många sätt i samspelet i trafik.)

Allt som allt bra före men som flera redan sagt, lokalgator i förorten är is med fläckvis grus insprängt.

Det blir "skoj" i morgon när allt fryser igen. Men prognosen säger fortsatt plusgrader sedan, hela veckan ut.

Pumpade upp framhjulet från 1,5 bar till ca 3. Bra beslut. Bak fick samma behandling från ca 2 bar. Värst på pendlingen var sträckan utmed Ulvsundasjön/Bällstaviken. Massa is och en del halvfrusen is. Kommer undvika den biten i morgon.

Den som sandar tycks ha jobbat 50 %... Fint sandat/grusat på cykelbanan ca 400 meter, osandat ca 400 meter o.s.v. Spännande! Besvärligt när det är både halt, knaggligt och slaskigt!

Inte superbra idag. Lokalgatorna och Kista fortsätter vara ganska uselt. Men cykelvägarna i Järfälla är väldigt fina så kunder komma upp i iaf 30 km/h ett par km. Det var länge sedan, kändes nästan konstigt.

Ibland under pendling tänker jag på hur otroligt fult det ser ut när folk har vanliga tjocka mössor under hjälmarna :unsure: men smaken är väl som baken alternativt att man helt enkelt inte bryr sig. 🙂

Känner att jag nästan nått till det stadiet att jag upplever det bekvämare att cykelpendla vs att ta t-banan (trots att jag inte har något byte) och att jag har ca 17 km x 2 samt cykelpendlar året om, det är ändå rätt coolt (för mig). Från början handlade det absolut inte om bekvämlighet för mig utan om träning.

Det är väl några saker som krävs för att nå till detta nirvana läge, viktigast är kanske att man blivit såpass tränad att man kan avverka själva pendlingssträckan i hmmm åtminstone "hyfsat bra hastighet" utan att man tycker att det är särskilt jobbigt (om man nu inte själv faktiskt vill göra det jobbigt ibland).

Andra förutsättningar är väl att man börjat få bättre koll på förberedelser (ska gå snabbt), utrustning (cykel etc, läs: cyklar) samt även kläder för olika typer av väder.

Senast ändrad:
Ibland under pendling tänker jag på hur otroligt fult det ser ut när folk har vanliga tjocka mössor under hjälmarna :unsure: men smaken är väl som baken alternativt att man helt enkelt inte bryr sig. 🙂
Det är nog inte fulheten som är värst utan att skyddet och syftet med hjälmen blir markant sämre…..

Nu vet jag inte riktigt vad som räknas som ful och tjock mössa men hur blir skyddet sämre?
Eftersom hjälmen riskerar hamna högre på huvudet med tjock mössa under riskerar du dunka pannan i marken i samband med vurpa (även om den förhoppningsvis kraftiga mössan kanske dämpar lite).

Känner att jag nästan nått till det stadiet att jag upplever det bekvämare att cykelpendla vs att ta t-banan (trots att jag inte har något byte) och att jag har ca 17 km x 2 samt cykelpendlar året om, det är ändå rätt coolt (för mig). Från början handlade det absolut inte om bekvämlighet för mig utan om träning.

Det är väl några saker som krävs för att nå till detta nirvana läge, viktigast är kanske att man blivit såpass tränad att man kan avverka själva pendlingssträckan i hmmm åtminstone "hyfsat bra hastighet" utan att man tycker att det är särskilt jobbigt (om man nu inte själv faktiskt vill göra det jobbigt ibland).

Andra förutsättningar är väl att man börjat få bättre koll på förberedelser (ska gå snabbt), utrustning (cykel etc, läs: cyklar) samt även kläder för olika typer av väder.
När du tvekar tänk då på tunnelbanans hemska verklighet: 1) folk som tittar på skit eller lyssnar på skit på mobilen utan hörlurar 2) folk som kör videosamtal utan hörlurar 3) folk som äter på tunnelbanan - gärna en kabanoss från 7eleven 4) psyksjuka som tillbringar sina dagar i tunnelbanan och "blommar ut" först när dörrarna stängts 5) folk som är jätteförkylda 6) Stirrare

Har inte cykelpendlat på ett tag nu mtp vädret i Stockholm, men på en skala 1-10 hur dum är jag som försöker cykla på fredag på min stackars landsvägscykel utan vinterdäck (givet att plustempen håller sig tills dess...)

Till synes har det mesta av isen redan hunnit smälta!

Har inte cykelpendlat på ett tag nu mtp vädret i Stockholm, men på en skala 1-10 hur dum är jag som försöker cykla på fredag på min stackars landsvägscykel utan vinterdäck (givet att plustempen håller sig tills dess...)

Vill inte sätta en siffra men tänk på att det kommer att finnas en hel del DÖDSgrus på vägarna.

Händelsefattig hempendling. Det mest spännande som hände var att jag fick gå på rött för att kämpa mig förbi en icke elassisterad longhauler som såg tung ut. Jag vill hellre tro att cyklisten var stark, än att det är jag som är klen…

3, dvs inte så dum. Lär vara barmark på de större pendlingstråken. Och viktigast: ingen kommer ihåg en fegis. 😀

Typ som en random oktober-pendling idag förutom vissa partier som var sanslöst hala.. tex denna plats https://maps.app.goo.gl/YvCjihuui2doR1T2A?g_st=ic
Där jag tog detta fotot? Hade varit bättre om de inte plogat alls tror jag nästan..
IMG_1695.jpeg

Dock enda gången jag var riktigt nära att trilla var på min egna garageuppfart. Någon hade slarvat med snöskottningen där tidigare…

Ta med dig ett par extra slangar så kommer det nog gå bra. Lycka till!

”Härlig” blandning av underlag och vindar ,
blir inte riktigt klok på specifikt Götgatan sida med , sida mot , mot med och sidvind magiskt 😜.
Hemåt var det mest motvind 👍

Tillbaka
Topp